ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 24.08.2023
ÎNSCRIS: 02.07.12
STATUS: TITAN
MAY-2023

În spatele culiselor, sau Sydney Opera House în alte cuvinte...

Ilustrație video-muzicală

Aflându-mă acolo în Sydney pentru aproape 4 zile bineînțeles că nu am ratat vizita operei un simbol al orașului. Opera care este o clădire multifuncțională încăpătoare și cu multe anexe a ajuns simbolul Sydneyului atât datorită formei construcției cât și situării lângă apa mării a golfului Jackson. Acestea plus imediata vecinătate a podului Harbour Bridge și zgărie norii Skylineul Sydneyului oferă acest statut și de must see pentru oricine merge acolo.

Patru zile am stat în Sydney de 4 ori am fost la operă. O singură dată am plătit și vizita ghidată în interior acesta a fost într-o zi de luni, ziua plecării. În următoarele voi descrie puțin despre istoria construcției și vizita mea acolo înăuntru.

Localizare Sydney Opera House

Clădirea operei se află în vârful Capului Bennelong din portul Port Jackson, coordinatele geografice fiind 33° 51’ 25" sud și 151° 12’ 55" est.

Opera se află în apropierea skylineului Sydneyului, stațiilor de tramvai, stațiilor de feriboturi, grădina botanică, muzeul de artă și artă contemporană și terminalul de nave de croaziere.

Puțin istoric despre operă

Ideea de a avea Sydneyul o operă s-a stabilit de către edilii orașului în 1940. Opera trebuia să se construiască pe peninsula Bennelog și trebuia să se construiască într-un stil arhitectural nemaiîntâlnit până atunci. Arhitecții și-au pus creierele la contribuție și au folosit și o doză mare de imaginație. Jorn Utzon a venit cu ideea acoperișului de scoici suprapuse un proiect destul de futuristic pe atunci. De și o mare partea a proiectului lui Utzon a fost respins s-a acceptat acoperișul în această formă restul din proiect fiind modificat.

Construcția s-a început în anul 1956 și s-a finalizat în 1973. Îmi aduc aminte de emisiunile de teleenciclopedie de pe vremea comunismului și arăta de câteva ori această clădire. Fiind copil atunci prima impresie era când am văzut opera că văd vapoare ridicate pe verticală și nicidecum scoici suprapuse.

După 1973 anul deschiderii au mai avut loc îmbunătățiri, orga mare din cea mai mare sală a fost finalizată în 1979. După anul 2000 au avut loc renovări.

În prezent opera este folosită pentru concerte (simfonice, de orgă, moderne) spectacole, jucarea unor piese de teatru. Tot ce se derulează acolo se poate studia accesând direct saitul operei

sydneyoperahouse.com

Fiind o clădire ultracunoscută se organizează vizite ghidate, despre care voi detalia în următoarele.

Clădirea operei

Câteva date tehnice am preluat și vă povestesc că dimensiunea operei este LxlxÎ 183x120x67 metri, numărul total ale încăperilor care se află în complex sînt în jur de 1000, clădirea se sprijină pe 588 buc piloni, greutatea unei secțiuni la acoperiș este 15 tone.

Povestind puțin ce am găsit aici, subsolul clădirii comunică cu zona de pe faleză pe sub esplanadă cu restaurante, zone de belvedere, terase și există ieșire spre cealaltă parte unde se află grădina botanică din Sydney. Zone de securitate ca la aeroport există la toate intrările. Tot aici la subsol dar și la etaj există birouri unde se poate cumpăra un bilet fizic în cazul în care nu s-a rezervat online.

Acoperișul ciudat este compus din plăci de granit alb pe care am avut ocazia să pun mâna numărul total al plăcilor care nu sînt mari (cca 40x40 cm) este de aproximativ 1 milion de bucăți. Modalitatea de placare este în formă de romb, voi atașa poze de aproape.

Pereții laterali care închid opera sînt integral din sticlă suprafața totală măsoară 6200 mp. Sălile principale sînt 2 la număr fiecare în partea lui de operă. În afară de sălile principale mai există încă cinci săli mai mici. Anexe am văzut fără număr. Între cele două segmente ale operei se poate ieși este în formă de terasă și acolo am putut experimenta materialul acoperișului.

Infrastructura între săli și diferite anexe se face prin holuri, coridoare, scări, scări rulante, lifturi. Anexe utile ar fi vestiare, toalete, restaurante, baruri, cafenele. Câteva cifre despre capacitatea sălilor ar fi:

Concert Hall (sala mare) 2679 locuri,

Joan Sutherland Theatre (sala mică) 1507 locuri,

Drama Theatre 544 locuri,

Playhouse 398 locuri,

The Studio 400 locuri,

Utzon Room 210 locuri.

Câteva cifre financiare: cost final 102 mil $, cost estimat inițial 7mil :), număr mediu de evenimente organizate anual 3000.

Orar de vizitare și prețuri

Conform site există o mare varietate de tururi ghidate. Să nu uităm de spectacolele în sine în acel caz ai parte și de spectacol sau concert și vezi și opera în același timp. Tururile ghidate sînt tur de bază ghidată în limbile engleză, franceză, germană, spaniolă, mandarină, japoneză și coreană. La turul de bază vizitatorului îi este prezentată istoria, construcția clădirii, cele mai importante încăperi incluzând și sălile principale. Din cele mai interesante tururi pot enumera Architectural Tour (se pune accent pe construcție) Backstage Tour (se pune accent pe culise) Junior Adventure Tour (tur destinat copiilor) Mobility Acces Tour (pt persoane cu dizabilități) Taste of the House și Tour and Dine (tururi combinate cu servirea mesei sau unui pahar de vin)

Prețurile pentru tururile de bază sînt la fel indiferent de limbă. Un dolar australian fiind 3 lei, un bilet pentru un tur de bază 1.5 ore durată cu audioghid costă 43 aud. Biletul redus este de 33 aud dar beneficiază doar pensionar, elev, student din Australia. Un pensionar din altă țară va plăti preț întreg. Copilul 5-15 ani va plăti 23 aud, biletul de familie (2 adulți+2 copii) costă 109 aud, econmie 23 aud, copilul sub 5 ani și persoanele cu dizabilități nu plătesc taxă.

Orarul de vizitare la Sydney Opera House este 8.45-21.00. Atenție însă vizitele ghidate în limbi diferite au ore diferite de începere. Eu de exemplu am fost la ora 9.00 acolo (la deschidere) dar turul meu în engleză era la ora 12.00 și dacă vroiam în germană era la ora 16.00.

Fotografia este permisă în interior, mai puțin în sălile mari. Bineînțeles că nimeni nu a putut respecta interdicția, eu cel puțin am făcut poze câte am putut, iar atunci când am băgat telefonul în buzunar ghida mi-a spus: Thank You.

Vizita mea la Opera din Sydney

Am ajuns devreme înainte de primul tur, nu am rezervat online. Acolo am aflat că pot intra doar la ora 12.00. Nici o problemă aveam multe de vizitat în zonă. Am plătit un bilet fizic cu cardul 43 aud (129 lei) Din punct de vedere securitate a trebuit să completez un formular cu date persoanle, țară de proveniență, etc. După cumpărarea biletului mi s-a explicat unde se află locul de întâlnire pentru tururile ghidate.

Ajuns la ora 12.00 acolo împreună cu alți turiști care au plătit același tur a apărut și ghida și ne-a spus ce o să prezinte în cele 1.5 ore. Fiecare a primit un audioghid pentru a auzi mai bine ce vorbește. Prima experiență a fost un show reușit într-o încăpere destinată pentru acesta showul constă în proiecții pe pereți și o experiență muzicală deosebită.

După show a urmat prezentarea holului principal aflat după fațada de sticlă. Sub acoperișul acela legendar se află pe de o parte peretele de sticlă pe de altă parte decor de lemn până în tavan. Există și o mică mâncătorie/bufet aici dar cu prețuri destul de simțite având în vedere unde te afli (suc, apă 5 aud, un snack, sandviș, burger 10-15 aud, șampanie, vin 12-15 aud)

În timpul vizitei ghida împărtășea informații despre istoria locului, construcția și ne arăta căile de acces, infrastructura interioară din operă. Am ajuns chiar și la sălile mai mici care unele le-am văzut mari. Oricum cireașa de pe tort a fost sala mare cu capacitatea de 2679 persoane.

Fiind pereții fațadelor din sticlă din orice colț a operei se paote admira Sydneyul sau golful Jackson, ambarcațiunile. A fost o idee excelentă peretele de sticlă la proiectul inițial s-a dorit închiderea cu prefabricate.

În timpul vizitei într-un alt hol am avut ocazia să vedem o proiecție video despre construcție, și confruntarea arhitecților cu ideile diferite. Proiecția a avut loc pe un televizor mai mare. Au urmat alte coridoaare, scări, scene și holuri. Practic am înconjurat ambele săli mari și am vizitat și diferite anexe.

A urmat vizita sălii Joan Sutherland Theatre, a doua sală cu capacitatea de 1507 locuri. S-a observat că spectacolele predominante sînt cele de teatru. Sub scenă am observat și o zonă de orchestră. Culoarea dominantă este bejul aici cu scaune portocalii, tavanul are forma acoperișului extern se vede că sînt prefabricate. În aceste prefabricate sînt încastrate fantele pentru climatizare și tot pe acestea sînt montate lămpile.

În afară de zona principală mai sînt câte 3 etaje de loje atât la stânga cât și la dreapta.

După vizita sălii trecând din nou printr-un labirint de coridoare holuri și scări am ajuns pe terasa care se află între cele două acoperișuri. Ei aici am putut observa acel acoperiș de granit de aproape.

A urmat sala mare Concert Hall cu 2679 locuri. Sala este imensă, aici domină culoarea maro-bej cu scaune bordo. Orga imensă este încastrată în tot peretele de la scenă. Tavanul este din nou foarte interesant pe aici, iar cele mai multe lămpi atârnă deasupra scenei. Ghida a mai povestit despre acustica sălii care este cea mai bună aici și adecvată pentru concerte.

La ieșire am lăsat audio-ghidurile pe un suport iar ghida ne-a mulțumit pentru vizită. Am mai observat 2 locuri de mâncat The Lounge (sandviș, burger sau meniu ușor 13-18 aud, prăjitură 5-7 aud) și un restaurant de lux Benelong Restaurant unde nu am văzut prețuri expuse.

Asta a fost vizita mea la opera din Sydney, o vizită care nu se poate uita atât de repede. WM rog acest video la început, mulțumesc. youtube

LOCAȚIE și ÎMPREJURIMI

Sydney Opera House este o locație unde orice turist ar dori să ajungă măcar o dată în viață. Împrejurimile așa cum se vede în poze sînt clar fabuloase. Decorul este întregit de o mare de turiști din toate colțurile lumii, și care s-au pregătit la marea întâlnire cu opera din Sydney.

despre DISTRACȚIE & RELAXARE

Zona zero din Sydney este recomandat atât distracției cât și relaxării. Scriu asta deoarece am observat vizitatori care stăteau pe o bancă și citeau o carte. Alții fotografiau fără număr folosind diferite aparate cu trepied sau fără profesionale sau nu. Alții își făceau selfie cu sau fără fotograf. Am văzut suficiente fotografii de nuntă acolo live. Terasele din jurul operei erau pline, restaurantele la fel.

La mine prima vizită a fost cea mai remarcabilă la un apus de soare, în următoarele două zile am intersectat din nou opera cu oazia altor plimbări iar în ultima zi am făcut vizita propriu-zisă în interior.

Trimis de AZE in 24.08.23 21:37:14
Validat / Publicat: 24.08.23 23:38:05
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în AUSTRALIA & N.Z..

VIZUALIZĂRI: 648 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P05 Sydney Opera House și skyline văzut dinspre un loc de belvedere

[24.08.23 23:48:41]

Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

[25.08.23 09:01:14]

@AZE: Stiam de Opera din Sydney din tinereţe pentru că am fost mare amatoare de muzică clasică de mic copil. Tata m-a dus la Aida la 7 ani. Apoi a urmat în adolescenţă dragostea pentru muzica simfonică. Mergeam singură la Ateneu la un bilet în plus şi asa am fost la concerte mari dirijate de G. Georgescu sau Ctin Silvestri. La operă am prins generaţia de aur cu Stefănescu- Goangă, Arta Florescu, Serban Tasian chiar şi Virginia Zeani. Nemai preocupându-mă am uitat să recunosc piese şi arii celebre, pe care le ştiu dar nu le mai pot identifica. Opera din Sydney a fost un vis neîmplinit. Zece ani să fi avut mai puţin şi să fi trăit soţul, cu siguranţă ar fi fost pe primele locuri la un must see. Bine măcar că ţi-am citit excelentul review şi am văzut pozele. Îi ştiam exteriorul dar niciodată nu i-am văzut interioarele. Mulţumesc

[25.08.23 09:09:55]

@AZE : Am reciti textul şi revăzut pozele a doua oară, ca să-mi rămână ceva, atât de mult mi-au completat această lipsă. Ca să râdem, unul din avantajele vârstei: stai în papuci, nu cheltuieşti un dolar, nu te oboseşti şi călătoreşti prin ce au scris alţii. Numai că pentru a ajunge la asta, plăteşti cu altele, inerente vârstelor înaintate.

[25.08.23 09:22:14]

@AZE: Atât de mult mi-au plăcut reviewul şi pozele că le-am mai văzut o dată, ca să-mi rămână ceva. Acum să spun ceva de râs cu dus şi întors. Unul din avantajele vârstei înaintate e că stai în papuci la calculator, nu cheltuieşti un dolar, nu te oboseşti şi vizitezi locuri pentru care alţii au făcut un efort ca să ajungă. Bine, bine, dar tot plătesc şi eu preţ mare pentru toate câte îmi aduc vârsta matusalemică, aşa că e de discutat care e opţiunea mai bună?

[25.08.23 10:09:25]

@Michi: Mulțumesc, și mulțumesc pentru ecourile bogate. A fost o vizită remarcabilă, era bun și un spectacol ceva, găseam sigur dacă aveam mai mult timp la dispoziție acolo în Sydney.

Clădirea operei am remarcat-o la teleenciclopedia difuzată de televiziunea română în fiecare sâmbătă la ora 19.20. Era singura emisiune/săptămână de documentare (cenzurate bineînțeles) în care puteai vedea și altceva decât propagandă.

Cu minte de copil îmi imaginam vapoare, vaporașe care stau în picioare cu vârful în sus. Și acum după atâția nai tot asta am văzut, în orice caz este un stil arhitectural unic.

mprofeanuPHONE
[25.08.23 16:43:56]

@AZE: Felicitări pentru acest obiectiv iconic din Sydney, de neratat! Ești un om fericit pentru că ai ajuns și acolo! Din pozele prezentate clădirea Operei mi se părea mult mai mare, lungimea de doar 183 m. Am văzut și eu de aproape, prin pozele tale modelul acoperișului, rombic. Și sălile sunt diferite. Tot din poze, Sala mică pare mai mare cu acele loje pe trei nivele. Sala mare are imensa orgă cât un perete, cred că nu ai putut-o poza în totalitate, nu are loje. O interesantă construcție modernistă cu frumoase priveliști! Mi-ar fi plăcut ca interiorul să fie puțin mai ornat, eventual intarsii sau altceva.

Nu știam că acoperișul este al unor scoici. Am văzut și eu cum arată această emblematică clădire! Mulțumesc!

[25.08.23 21:23:32]

@mprofeanu: Mulțumesc.

Așteptările sînt de un fel realitatea este alta. Când ești acolo nu îți mai pare așa deosebit. După ce pleci de acolo, vii acasă, deja îți pare prea frumos și nu îți vine să mai crezi că ai fost acolo.

Mi-ar fi plăcut un concert simfonic acolo, să experimentez acustica și să fie cumva și acea orgă în funcțiune ????

O vară faină în continuare

doinafil
[25.08.23 23:52:23]

@AZE: Ca și tine, tot de la TV știam și eu despre această celebră clădire. Cu imaginația mea de atunci - și chiar și cu cea de acum, dacă privesc clădirea mai de departe - văd că ea seamănă cu o corabie cu pânze. Văzând pozele tale făcute de aproape, într-adevăr, acoperișul seamănă cu niște scoici așezate una-ntr-alta!

Chiar dacă suprafața vitrată a întregii clădiri este mare, mie mi se pare destul de întunecos interiorul. Asta se întâmplă datorită formei acoperișului în formă de scoici suprapuse, care obturează lumina.

Datorită articolului tău am văzut și eu interiorul operei, pe care doream de mult timp să-l văd cum arată. Mi-a plăcut în poza poza P52 lavoarul comun „ondulat” , cu un sistem ingenios de scurgere a apei! Colectarea ei de la cele cinci robinete se face într-un „șanț” iar de acolo, cu un singur sifon, pleacă spre canalizare.

Felicitări pentru articol și poze! Spun - iarăși - că ești un norocos că ai ajuns până acolo!

[26.08.23 09:05:44]

@doinafil: Mulțumesc.

Mai adaug câteva observații despre clădire. Relieful este foarte interesant în Sydney. Toată zona asta de ieșire spre ocean care se tot lărgește este mărginită de golfuri, de limbi de pământ, capete stâncoase. Mss Macqaries Chair este capul vecin și acolo se află acel loc de belvedere renumit de unde am făcut câteva poze inclusiv poza cu mine.

Tot în acest golf la ieșirea estică din operă se află un ponton plutitor cu scopul de a observa de mai aproape valurile, zona înconjurătoare și opera.

De la ieșirea estică se poate merge la grădina botanică care se află la cca 2 minute de mers pe jos.

Pușcașu Marin
[28.08.23 23:43:17]

Pentru mine este singurul obiectiv despre care stiam ca trebuie vazut, nu in Sydney, ci in toata Australia. Sincer, eu nu prea am afinitati cu aceasta destinatie, din punct de vedere al turistului, dar nu pot sa nu apreciez acest serial, cu tone de amanunte, minutios planificat, al unui om care si-a dorit si a reusit sa vada ceea ce si-a dorit.

Numai asta si ar fi suficient pentru maxime felicitari. Stiu cum e sa-ti doresti sa vezi ceva, stiu cate eforturi trebuie sa faci, stiu cat trebuie sa muncesti ca sa-ti pregatesti excursia.

Si apropo de tonele de informatii pe care ni le-ai dat. Cu un singur lucru nu sunt de acord in acest review. Cu tonele pe care le are acoperisul . Mi se pare cam putin sa aiba doar 15 tone. Sper totusi sa ma-nsel, dar din cate stiu eu acoperisul casei mele are vreo 2 tone. Si casa mea e o biata cocioaba pe langa Opera din Sydney

L.E. - Gata ... s-a terminat ? Cautam urmarea si n-am mai gasit-o. Parca-mi pare rau. Si raman putin invidios pe cangurul ala cu care te-ai pozat. Imi doresc sa fiu candva , cand o fi sa fie , in locul cangurului , ca sa-ti pot strange mana. Pentru ce-ai vazut , pentru perseverenta de care dai dovada ca sa vezi ceea ce vrei sa vezi , pentru ca impartasesti cu noi ceea ce ai vazut. Si mai cred ceva ... si-ti spun aici ca tot nu ne-aude nimeni. Sibiu , puteai sa vezi Opera din Sydney cu ghidaj in limba germana ... hmm , ceva , ceva imi spune ca ai in vene sange de neamt. Am si eu o nemtoaica acasa , care ma suporta de treij ... de multi ani si pot spune ca am vazut ce le "poate"pielea nemtilor astia . Nu vreau sa sune a compliment ( n-am motive ) , dar m-as incumeta sa merg cu tine si la oricare din polii pamantului . Si crede-ma ca nu spun prea des sau prea mutor oameni asta.

Hut ab , AZE !

[29.08.23 06:44:00]

@ghisor: Bună și mulțumesc. Se vede și mă bucur că ai citit articolul altfel nu observai eroarea tehnică. Este vorba despre o secțiune al acoperișului care ar fi de 15 tone. Doar că nu știu ce ar însemna o secțiune, nu deduc nici din poze.

5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):