ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 10.06.2011
ÎNSCRIS: 03.06.11
STATUS: PARTENER
JUN-2010

Peisaje de vis dar autenticitate si traditie doar 'la muzeu'

Nu mai fusesem niciodata in Maramures si am plecat de acasa cu atat de multe sperante... Din pacate insa Maramuresul m-a dezamagit. Asteptam sa vad o zona plina de traditie si vestitele porti maramuresene dar am vazut imense vile roz si ici-colo cate o casa de lemn neintretinuta. Asta pe langa gropile din asfalt, care te impiedicau sa te bucuri de peisaj. Cu toate acestea, mai sunt si cateva oaze care salveaza situatia, cel putin de ochii turistilor.

In prima noapte in Maramures ne-am cazat in statiunea Borsa, care poate iarna este altfel, insa in iunie parea pustie, ca sa nu mai vorbesc de santier. Am ajuns in Borsa dinspre Bucovina, prin pasul Prislop, unde peisajul este foarte frumos. Obiectivul nostru era un traseu in Muntii Rodnei. Dar avand in vedere ca timpul era scurt, planul nostru era sa urcam cu telescaunul si de acolo pe jos pana la Lacul Stiol si Cascada Cailor. Am avut mare noroc ca in momentul in care am ajuns tocmai urca un grup de copii cu vestitul telescaun, care desi are program de la 09.00 la17.00 functioneaza doar daca sunt cel putin 15-20 de persoane care vor sa urce/coboare.

In sfarsit, dupa cum spuneam, am avut noroc si am reusit astfel sa scurtam mult din drum. Peisajul care ne astepta era insa superb. In iunie este inflorit rododendronul si tot muntele parea o imensa gradina de flori. Pana la urma nu ne-a lasat inima sa ne oprim la Lacul Stiol si am urcat pana in saua Gargalau, de unde am vazut si doua marmote :).

La intoarcere, am trecut pe la Cascada Cailor, una dintre cele mai inalte vazute de mine.

In concluzie, desi statiunea Borsa nu mi-a placut, pe munte a fost extraordinar si mi-am incarcat bateriile pentru urmatoarea zi. Dar aceasta mi-a oferit putine surprize placute. Am incercat in zadar sa cautam un sat maramuresean autentic. Nu am gasit decat urme din ceea ce ma asteptam sa vad si acelea conservate doar pentru turisti. Comparatia care mi-a venit in minte in momentul respectiv a fost cu muzeul fremenilor din Dune :)). Am strabatut in lung si-n lat zona, in speranta ca vom gasi totusi ceva autentic dar fara succes.

Ca obiective am vazut Manastirea Mosei, unde mi-au placut foarte mult lemnul sculptat si biserica veche, Manastirea Peri, Cimitirul Vesel de la Sapanta, Manastirea Barsana.

Am vizitat, de asemenea, Memorialul Durerii de la Sighetul Marmatiei. Desi placile de prezentare te intampina inca de la intrarea in oras, eu nu am vazut si indicatoare spre memorial. Fara sa fac la momentul respectiv asocierea cu Lubianka din centrul Moscovei, m-am gandit, indusa in eroare de singurul indicator montat prost, ca este undeva pe la periferie. Ei bine, nu. Fosta inchisoare comunista este chiar in centrul orasului, iar munca celor care au pus-o in circuitul turistic este de apreciat.

Intr-o alta zi am mers pe Valea Vaserului, cu mocanita. Desi a plouat si era destul de frig, experienta a fost foarte placuta. Drumul sinuos al trenului prin muntii Maramuresului a fost o placere. Un singur incident neplacut ne-a marcat calatoria si anume iesirea de pe sine a unui vagon. Acesta a fost insa remediat fara prea mari probleme.

In ceea ce priveste cazarea, daca in prima noapte am ramas in statiunea Borsa, in urmatoarele am gasit o pensiune in Sacel (vezi review aici). Desi modesta, ne-am simtit foarte bine aici si am mancat copios. Pensiunea se numeste Lacramioara si este chiar in sat, insa ca punct de plecare a fost foarte bun pentru noi.

Cam asta a fost experienta noastra in Maramures. Pentru exemplificare, urmeaza pozele.

Trimis de iuliaen in 10.06.11 21:23:11
Validat / Publicat: 10.06.11 22:25:41

VIZUALIZĂRI: 2529 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iuliaen); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P01 Vedere din Pasul Prislop

neimportant
[10.06.11 22:48:49]

Ce aparat foto ai taica? Scoti niste poze ireal de frumoase...

pe bune. Daca te feresti de reclama la pozometre, da-mi raspunsul pe privata.

Cu stima,

Z...

[10.06.11 22:52:30]

@iuliaen, multumim pentru impresiile frumoase. Te mai asteptam si cu alte recomandari si, in masura in care timpul iti permite, chiar cu un articol distinct despre Pensiunea Lacramioara. Ar prinde bine niste impresii recente de aici si vei putea nota, astfel, ceea ce spuneai ca ti-a placut aici. Pentru aceasta, poti face direct click aici

adryana
[10.06.11 23:06:22]

@iuliaen, ar fi multe de spus despre aceasta zona. Fiind pentru prima data acolo si doar cateva zile, nu ai apucat sa vezi cu adevarat ce inseamna autenticitate si traditie. In primul rand, ma refer la porti, daca ai fost la Barsana la Manastire inseamna ca ai trecut pe langa cateva porti sculptate din lemn, chiar in Barsana in localitate. Sa stii ca porti sunt, dar nu sunt toate asa, sculptate, dar ele exista. Casa socrilor mei din Maramures este parasita acum, dar a ramas intacta si poarta este veche, dat tot asa autentica, sculptata este si se mai pastreaza inca destul de bine. Mai sunt porti frumoase in Mara, Iza, daca ai fost la Sapanta, si acolo sunt. Frumoase porti am vazut si pe drumul care leaga Sighetul de Baia-Mare, mai ales unde sunt pensiuni.

Despre traditii: pai nu stiu la ce anume te referi tu, sigur iti spun ca nu ai apucat sa vezi mai nimic. Sa stii ca eu am facut cateva craciunuri la tara si a fost extraordinar de frumos. Feciorii satului, un grup de vreo 6, bine alesi dintre ceilalti, se mascheaza in blanuri de oaie, din alea lungi -ei sunt dracii satului, au si pe cap blana si fac doua gauri pentru ochi-asa ca sa iti imaginezi cum arata ei, sunt plini pe ei de clopotei, au si un baston tot cu clopotei si sar tot timpul pe drum, din capatul satului si pana la biserica, ca sa auda tot satul clopoteii lor, asa se aduna lumea la biserica, asta e momentul, chemarea, cine e de acolo stie ce zic eu acum. Ei sunt primii care intra in biserica, apoi ceilalti. Asta de Craciun. Se merge la colindat apoi in grupuri, ma consider o norocoasa ca am trait asa ceva. In fiecare casa in care intri, trebuie sa servesti ceva, macar o prajitura, dar... inainte stai in curte in grup si colinzi, altfel nu esti primit in casa, asa e traditia-de Craciun vei manca rulouri (aluat copt pe un bat) umplute cu frisca naturala, in fiecare casa le gasesti, cergi-stii sper ce sunt, acolo fiecare are in casa, apoi de Pasti-se strange lumea in curtea bisericii si aliniaza cosurile pline de bunatati ca sa fie sfintite de preot, abia apoi lumea gusta din bucate, din ce a gatit... de Pasti in fiecare casa vei gusta ,,mancare de hrean'' - facea soacra mea - era o nebunie- nu mai spun de copacii din curte in care se pun oale si cratite - semn de bunastare - ai mai vazut in alta parte a tarii un copac astfel impodobit? sigur ca nu. Apoi muzica si dansurile lor, si portul...

Iti doresc sa incerci sa ajungi acolo de sarbatori, si vei vedea costum popular autentic, oamenii acolo sunt f. credinciosi, ei duminica sub nicio forma nu lucreaza, e zi de odihna data de D-zeu pentru a se imbraca frumos si a merge la biserica.

Sunt f. f. multe de spus, dar ma opresc aici, sunt constienta totusi ca de la an la an, traditia va disparea incet incet caci vin din urma generatii de tineri care au cu totul alte dorinte. Dar deocamdata este bine. Iti recomand un Craciun la Iza, sigur nu il vei uita niciodata.

magdalena
[10.06.11 23:24:54]

Foarte frumoase fotografiile pe care le faci, reusesti sa surprinzi excelent obiectivele vizate!

ninel*
[11.06.11 21:54:31]

foarte frumos articolul, iar fotografiile sunt bestiale iar traseul facut de tine seamana izbitor cu cel facut de mine acum trei ani, decat ca eu am stat la Ocna sugatag, in a doua parte a concediului si sa nu remarc ca si tine starea soselelor pline de gropi, care speram ca sau reparat.

iuliaenAUTOR REVIEW
[11.06.11 22:18:02]

@adryana: Chiar vreau sa ajung de Craciun in Maramures ... Probabil ca o sa si reusesc la un moment dat.

Referitor la ce am scris, ceea ce am vrut sa spun, dar probabil ca nu am explicat tocmai bine , este ca, la fel ca in majoritatea satelor romanesti, exista un amestec nelalocul lui intre traditie si modernitate care mie mi se pare ca aduce a kitsch. Dupa cum am precizat, exista si elemente autentice si traditionale, dar ansamblul, mie personal, nu mi-a placut.

Probabil ca am plecat eu cu prea multe asteptari... Dar ma revolta modul anarhic de a se construi in Romania, fara sa se tina cont de nimic. Mie mi se pare ca arata foarte urat o vila imensa, construita in cel mai pur stil occidental (ca sa fiu ingaduitoare), langa o casa traditionala din lemn.

Nu contest cele spuse de tine si nici dreptul oamenilor la o viata mai buna, dar toate astea ar trebui reglementate intr-un fel. Este pacat ca regiunea asta sa dispara peste ani, ca sa faca loc betonului.

Sper ca acum s-a inteles ce voiam sa spun. Nu am contestat niciodata ospitalitatea sau bunavointa maramuresenilor, dimpotriva, m-am simtit foarte bine acolo.

@all: ma bucur ca v-au placut fotografiile .

adiiri
[27.06.11 15:55:19]

Imi doresc anul acesta un concediu in Maramures. Din pacate insa, bugetul familiei este destul de redus si m-ar interesa, daca se poate cateva informatii despre locuri de campare cu cortul. Ati vazut undeva in drumul vostru campinguri sau corturi amplasate pe marginea raului Viseu? Poate la Cavnic? Multumesc!

6 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
adiiri, adryana, iuliaen, magdalena, neimportant, ninel*