ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 21.10.2023
OCT-2023

# KÉZDI sau Târgu Secuiesc în alte cuvinte

Ilustrație video-muzicală

Făcând acest minicircuit în județul Covasna -- vezi impresii -- a urmat vizita obligatorie în orașul Târgu Secuiesc. Dar cum a pus foamea stăpânire pe noi prima vizită acolo nu a fost una turistică ci o vizită pentru satisfacerea acestei necesități fiziologice mai exact hrănirea cu alimente propriul corp, am reușit treaba asta aici: vezi impresii

O dată rezolvată această problemă ne-am pus pe vizitat.

Localizare Târgu Secuiesc

Orașul se poate accesa prin căi rutiere și căi ferate. Cele principale rutiere sînt DN11 dinspre Brașov sau Onești, și DN11B/DN11C dinspre Miercurea Ciuc. Dinspre orașul Covasna unde am avut cazarea se poate circula pe DJ121.

Parcările nu sînt o problemă în acest oraș, de luni până vineri 8.30-16.30 se plătesc 3 lei/oră în afara acestor ore plus sâmbătă și duminică parcarea este liberă. Noi am ajuns într-o zi liberă deci nu am avut grija parcării. Ca și idee se poate folosi și aplicația Tpark mult mai comod.

46°0′0″N 26°8′0″E sînt coordonatele GPS a localității.

Câteva cuvinte despre Târgu Secuiesc

Este al doilea cel mai mare oraș după municipiul județului Covasna Sfântu Gheorghe, dar în principiu cu cei 16243 locuitori ai săi nu poți zice că este imens sau aglomerat.

Geografic localitatea se află în depresiunea Brașovului și râului Negru, altitudinea deasupra mării este de 560m. Clima este temperat-continentală, vara e cald iarna e cald nemțesc :) (Kalt în germană=rece) cu multe grade minus.

Râul care străbate localitatea se numește Turia, se varsă în râul Negru.

Din punct de vedere etnie, având în vedere zona unde se află clar sînt mulți maghiari cca 84% restul români și altă etnie. Confesional sînt 60% catolici, 18% reformați, 4% ortodocși.

Un pic de istorie

Romanii au lăsat în urmă aur, arme și ruine. Semn că le-a plăcut aici cât s-au cazat în această zonă. În perioada medievală așezarea s-a numit Asseculi Oppidum (orașul de lemn), pe urmă Târgul Turia. O atestare documentară există din 1407. Între secolele XVI-XIX orașul s-a dezvoltat foarte mult din punct de vedere comercial făcea parte din cele mai importante centre meșteșugărești din această zonă. Nu degeaba se numea și orașul breslelor. Fiind majoritatea clădirilor din lemn și prea puține zidite cu ocazia incendiului din 1834 s-a cam distrus o foarte mare parte. La reclădire s-a folosit zidăria mai mult.

În prezent am găsit un oraș liniștit, funcțional, Locuitorii se ocupă de diverse fie lucrează într-o firmă din oraș fie fac naveta în alt oraș din apropiere, agricultură, turism, etc.

Ce se poate vizita și ce am vizitat noi?

În mod realistic într-o singură zi, chiar în 1/2 zi se poate realiza vizita. O mare ușurință pentru turist constituie faptul că mai toate obiectivele turistice sînt concentrate în centrul istoric al orașului suprafața nefiind prea mare. Și o mare bucurie pentru mine, am găsit un panou cu o hartă 3D cu silueta tuturor clădirilor pentru o recunoaștere ușoară iar cele istorice de vizitat sau vizualizat de afară erau colorate deci mură în gură. Am fotografiat panoul și după asta am vizitat, descrierile vor fi începând din capătul pieței unde se află primăria, venind pe latura din dreapta spre vârful triunghiului și venind înapoi pe latura din stânga.

Parcul/Piața Gábor Áron

Este parcul în jurul căruia se află parcarea cu plată. Acolo am lăsat și noi mașina. S-a amenajat mai spre timpurile noastre după incendiul din 1834 și în jurul acesteia s-au construit acele clădiri mai rezistente la foc. Parcul este amenajat ca zonă de recreere în inima orașului și este frumos decorat cu flori multiple. Kézdivásárhely se mai numește orașul în limba maghiară astfel în mijlocul parcului tronează litere de o șchioapă frumos colorate pentru ca vizitatorul să-și poată face un selfie. Literele apar în felul următor: # KÉZDI. Parcul are o formă de triunghi alungit. Mai spre mijloc observăm statuia lui Gábor Áron erou covăsnean al revoluției din 1848. Eroul apare acolo sus pe un soclu cu tun cu tot, doar că nu mai poate să tragă :)

Clădirea primăriei din Târgu Secuiesc

Clădirea secesionară (stil arhitectural) a fost construită în 1907, cu destinație de casă de economii și ajutor. Mai există și inscripția veche iar pe fațadă apare și capul-mercur simbolul comerțului. Clădirea are două etaje și este frumos renovată ca de altfel toate clădirile din centrul istoric. Clădirea se află în capătul din dreapta a pieții Gábor Áron. În prezent funcționează primăria orașului acolo.

Casa din lemn Hahn Jakab

Clădirea dacă nu era marcată pe hartă ca obiectiv turistic o ratam. Casa este celebră deoarece este una din puținele case care au supraviețuit incendiului din 1834.

Casa din lemn Hahn Jakab s-a construit în anul 1817 și aici a avut Hahn Jakab cofetăria lui. Era renumit după turta dulce delicoasă care pe care o făcea iar casa mai era supranumită casa de turtă dulce.

În prezent destinația clădirii este pensiune și restaurant. Se află pe strada Apafi Mihály.

Casa Wellereiter

Pe aceeași stradă Apafi Mihály se află o altă casă la fel supraviețuitor al incendiului din 1834. Această casă în schimb era doar parțial din lemn. Proprietarul casei pe acea vreme era Wellenreiter Győrgy, și avea o berărie. Casa istorică s-a renovat în 2016. În prezent funcționează o instituție farmaceutică acolo.

Muzeul breslelor Incze Lászlo

Viizita muzeului a fost deosebită pentru mine. Fiind și eu om al muncii m-au interesat toate meseriile care se practicau pe vremuri. În fiecare cameră este câte o mini-secție cu prezentarea unei singure sau mai multor bresle, istorie locală și etnografie. Găsim aici istoria tuturor meseriilor enumerând câteva: cojocari, tăbăcari, cizmari, pantofari, fierari, dulgheri, olari, pălărieri, croitori, tâmplari, măcelari, etc.

Muzeul se află în Piața Gábor Áron nr 10, dar nu funcționa întotdeauna aici. Primul muzeu a fost deschis în Tg Secuiesc în 1932 dar a funcționat puțin doar 9 ani, a venit al doilea război mondial și doar în anul 1969 s-a redeschis. Muzeul actual în locația respectivă s-a deschis în 1972.

Mi-a plăcut atât de mult în acest muzeu încât o să dedic un articol separat acestuia, dacă o integrez aici articolul din prezent care este deja consistentă s-ar lungi și mai mult.

Muzeul farmaceutic din Târgu Secuiesc

Acest muzeu se află la numărul 12 din piața Gábor Áron. Clădirea istorică care găzduiește această colecție se numește Casa Finta probabil după numele fostului proprietar de odinioară. Colecția de bază a fost donată de către fostul medic primar dr Boga Oliver. Pe urmă au urmat și alte colecții de la alți donatori. De exemplu mobilierul farmaciei private Șarpele de aur a ajuns aici precum și dotările unor farmacii vechi dinainte de 1949.

Fiind sâmbătă și muzeele aveau program scurt m-am bucurat că am reușit să savurăm muzeul breslelor (am ieșit chiar la ora închiderii sâmbătă de acolo ora 14.00) dar nu am mai reușit să intrăm și la alte muzee. Oricum muzee farmaceutice am mai vizitat inclusiv cel din Sibiu în acest an, astfel am ales prioritar muzeul de istorie.

Casa colecțiilor

Tot pe partea cu muzeele în Piața Gábor Áron pe lângă centrul de informare turistică se află Casa colecțiilor. De ce este numit așa? Casa lui Ernő Beke (o parte din casă la parter) la numărul 20 în 2009 a devenit spațiu de expunere diferite obiecte în principiu obiecte vechi. Am înțeles că s-ar afla 50000 de obiecte diferite colectate, donate. Nu știu cum se vizitează, nu m-am interesat.

Muzeul de păpuși

Ajungând la capătul celălalt al pieței am intrat pe strada Independenței și am observat clădirea care găzduiește colecția impresionantă de păpuși. Culegând câteva informații din saitul muzeului am aflat că s-a fondat în 2010 și s-a început cu 175 de păpuși în prezent ajungând la 1000 buc sau peste. Vizita se poate realiza de luni până duminică folosind un număr de telefon probabil în general este închis iar dacă există persoane interesate vine și deschide. Pe AFA a fost descris și acest muzeu.

Fosta școală militară

Folosind acea hartă fotografiată am ajuns și la fosta școală militară. În prezent se află după o renovare și arată foarte bine. Încă nu s-au înlăturat gardurile șantierului. Este un complex de clădiri cu curte interioară. Clădirea monument istoric a fost construită între anii 1819-1823. Fațada este simetrică dublă cu două porți principale. Deasupra fiecărei fațade există o pictură.

Biserica și palatul bisericii reformate din Târgu Secuiesc

Biserica reformată din Târgu Secuiesc a fost construită între anii 1770-1782 și reconstruită între anii 1834-1838. Biserica a fost construită în stil arhitectural baroc și neoclasicist. La început a fost o biserică fortificată cu ziduri de centură și contraforturi, deoarece încă persista pericolul turcesc pe acea vreme. Am povestit despre marele incendiu care a devastat orașul în 1934. A fost și biserica afectată distrugându-se turlele și acoperișul, dar zidurile au rămas. Turla cea mai înaltă s-a clădit în 1846 și fiind cel mai înalt punct din oraș pe acesta s-au montat niște antene care servesc transmisiei unor posturi de radio. Prima orgă a fost montată imediat după construirea bisericii iar a doua orgă care există în prezent în anul 1861 de către constructorul de orgi Kolonits Istvan.

Palatul bisericii reformate se află lângă biserică, este un complex de clădiri cu curte interioară. Este o clădire istorică superbă construită după 1834, ca și reper între această clădire și clădirea de visavis sînt agățate acele baloane colorate care dau culoare orașului.

Obiectivele se găsesc pe strada Petőfi Sándor.

Fosta bibliotecă, bancă și casă memorială

Încă două clădiri importante putem observa pe strada Petőfi Sándor. Dacă nu erau marcate pe hartă nu știam că una era clădirea fostei biblioteci din Târgu Secuiesc în care funcționa și un cazinou și tipografie și cealaltă fostă bancă de economii și baie de aburi (saună se numește în zilele noastre) Biblioteca actuală care funcționează în zilele noastre se află în zonă nu prea departe de clădirea istorică a fostei biblioteci, și poartă numele lui Vesselényi Miklos.

Pe partea opusă a străzii Petőfi Sándor se află casa memorială Turoczi Mozes. El a fost meșter turnător și a construit multe tunuri din cupru.

Casa Vőrős și Vigado

La întoarcere pe latura cealaltă a pieței Gábor Áron am întâlnit încă două clădiri importante. Casa de cutură Vigado s-a construit între anii 1902-1904. Sala de teatru are 400 locuri iar sala de conferințe 150 locuri. Se organizează evenimente în incintă. Casa Vőrős este o clădire istorică aflată nu prea departe de Vigado.

Pe harta fotografiată de pe panou am văzut și alte obiective destul de importante dar nu am mai ajuns acolo. Aceste obicetive se află într-o altă zonă a orașului. Este vorba despre Biserica catolică Sfânta Treime, mânăstirea minoriților, capela Sf Ioan de Nepomuk, biserica ortodoxă de lemn. De ce nu am mai ajuns și acolo? Deoarece ne grăbeam la atelierul de turtă dulce :)

Atelierul de turtă dulce

Probabil mai sînt ateliere de acest gen dar acesta este promovat, se află și pe hartă, se află în strada Grădinii nr 1. Ne duce GPS-ul acolo, sun la poartă nimic. Sun la telefon și apare Szántó Jozsef grăbit cu o mașină. El este proprietarul atelierului și el face prezentarea fabricării acestui produs dulce. Ne-a arătat cuptorul, formele folosite, mirodeniile folosite, expoziția de turtă dulce și în final am cumpărat și noi câte ceva. Mi-am adus aminte că la noi în familie în special înainte de sărbătorile de crăciun făceam anual turtă dulce inclusiv de agățat în pomul de crăciun. Și acum am formele care le-am descoperit și la acest atelier. În ultimii ani mama mea a făcut multe de astea, dzeu s-o odihnească, ce bune erau.

Cu această vizită la atelier am terminat vizita în Târgu Secuiesc și recomand tuturor, rog WM să atașeze acest video la început, mulțumesc. youtube

## end review sc

Trimis de AZE in 21.10.23 19:55:42
Validat / Publicat: 21.10.23 20:32:17

VIZUALIZĂRI: 815 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P17 Casa memorială Turoczi Mozes,constructorul de tunuri din cupru
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită

[21.10.23 20:29:36]

Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

[21.10.23 22:35:52]

Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ

— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

===

Împreună cu continuarea / continuările sale, articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinație.

AZEPHONEAUTOR REVIEW
[22.10.23 06:56:34]

@webmaster: Multumesc

Am avut probleme mari la incarcarea pozelor din motive tehnice personale (net cu lingurita si in suturi in zona in care ma aflu???? -- fara nici o legatura cu programul care dupa mutarea pe noul server functioneaza foarte bine????)

O sa incerc in momentul in care este posibil sa incarc mai multe poze la acest articol consider ca cele incarcate sint prea putine.

1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):