ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 27.07.2023
ÎNSCRIS: 02.07.12
STATUS: TITAN
MAY-2023

Sydney, cel mai mare și cel mai tare...

Ilustrație video-muzicală

– Bulă, care este capitala Australiei?

– Habar nu am, doamna profesoara!

– Ei, atunci mai mare atenție la orele de geografie!

– Bine, doamna profesoară. Dar am și eu o întrebare.

– Te ascult, Bulă!

– O știți pe domnișoara Elena?

– Habar nu am cine e, Bulă!

– Ei, atunci mai mare atenție la soțul dumneavoastră dnă profesoară... !

Nu pot să dau alt titlu articolului decât cel mai mare și cel mai tare. Și de ce am pus acest banc la început? Păi din când în când mai încep articole așa cu bancuri, așa pentru voia bună, să începem cu un zâmbet... Și de ce am pus acest banc? Pentru că doar pe ăsta l-am găsit, Australia este atât de departe că nici bancuri nu prea găsești despre acest continent sau poporul lui.

Dar să revenim la cel mai mare și cel mai tare... Așa și este, toți aborigenii sau emigranții ar dori să locuiască în acest oraș demn de a fi capitală. Deși s-ar fi dorit să fie capitala Australiei acest lucru nu s-a reușit mega-orașul fiind detronat de micuțul Canberra.

Unde se află această metropolă?

Sydney se află în partea sud-estică a continentului Australian, la marea Tasmanieidin Oceanul Pacific. 22.8 °C 73 °F: 14.7 °C; 58 °F sînt coordonatele geografice și sînt 7 ore diferență fus orar între România. Port Jackson se numește golful la malul căruia se află orașul. Numele a fost dat de James Cook în 1770 atunci când a descoperit aceste meleaguri. Sydney se află în statul New South Wales astfel pe toate plăcuțele de înmatriculare de la vehicule apare N S W.

Sydney este construit pe o suprafață de 1664 kmp, dar toată zona metropolitană este de 12138 kmp.

Clima în Sydney este subtropical -umedă de și iarna (care este tocmai acum în iulie-august) mai coboară temperaturile până pe la 3 grade (urmăream meteo pe telefon zilele astea) totuși nu îngheață pe acolo. Minimul istoric a fost de 2 grC. Doar în munții din apropiere poate să ningă Blue Mountains de exemplu loc vizitat de mine. Temperatura medie anuală este de 17.5 gr C. Media multianuală vara este de 26 grC iarna 7 grC. Râul cel mai important care curge pe aici se numește Paramatta River.

Golful este o splendoare Sydneyul este construit în jurul apei, rețele de feriboturi extinse există aici, circulă ca niște autobuze și am experimentat și eu acest mijloc de transport.

Istorie Sydney

S-au făcut descoperiri și s-a demonstrat că acum 20000 ani acest loc era locuit de aborigeni. Aceștia în această zonă se numeau eora și darug. La momentul începerii colonizării după 1770 de către englezi locuiau aici cca 8000 băștinași. În 1788 căpitanul Arthur Philip a descoperit golful Botany Bay și în acel loc s-a înființat o colonie populată cu deținuți deportați din închisorile Angliei. În 1810 guvernatorul Lachlan Macquarie a dispus ca colonia să se dezvolte în oraș și să se construiască străzi, poduri și alte edificii necesare traiului de acolo. Între 1830-1840 zona a început să se populeze au venit primii emigranți din Anglia, Irlanda, Scoția. A început construcția caselor, locuințelor și altor clădiri. În 1920 Sydney avea 1 milion locuitori deja.

Locuitorii orașului au participat la cele 2 războaie mondiale dar și în războiul din Vietnam. Orașul nu a fost atacat stricăciuni puține au avut loc în port provocate de armata japoneză care au ajuns până aici.

În anul 2000 au avut loc jocurile olimpice de vară. În 2019-2020 am auzit de multe incendii de vegetație de amploare în Australia. Cam pe atunci ar fi trebuit să ajung prima dată aici dar excursia s-a amânat datorită covidului, Australia fiind o țară-continent cu cele mai severe măsuri anti-covid. Incendiile de vegetație din 2001 au cuprins arii extinse din Blue Mountains o zonă extrem de frumoasă și rezervație naturală. La momentul vizitei nu am mai văzut urme de incendiu natura a refăcut totul.

Populație

La recensământul din 2021 erau 4698000 locuitori. Cu o densitate de 2194 persoane /kmp. Este clar că populația Australiei s-a concentrat în marile centre industriale/comerciale/turistice. Din aceștia 45% nu s-au născut în Australia și sînt emigranți. Ca și etnii predomină asiaticii din toate țările din zonă.

Confesional sînt romano-catolici 23%, anglicani 8 %, islamiști 7%, budiști 4%, hinduși 5%, evrei 1%.

Economie și transport

Bani la bani trage. Sydney este un mega important centru economic, cultural și turistic. 25% din produsul intern brut din Australia de aici provine. Importante firme, concerne, bănci produc milioane aici. Ca și producție există metalurgică, automotive, electronică, extragere petrol, industrie alimentară, textilă, electronică, etc.

Transportul contribuie la bunăstarea Sydneyului. Portul joacă un rol important în transportul mărfurilor. Navele de croazieră aduc mii de turiști iar unul din porturile de croazieră se află chiar în golful de lângă operă. În afară de mai multe aeroporturi cu zboruri interne cel mai important este Kingsford Smith aeroportul internațional. Rețeaua de cale ferată este foarte extinsă iar în Sydney există și un fel de metrou dar mai mult de suprafață. N-o să întâlnim în Australia un metrou clasic subteran cum vedem în marile orașe ale lumii.

Tramvaiele binecunoscute le vedem peste tot în city există și aici o mică zonă unde circulația este gratuită, pe urmă va trebui cumpărat un card. Autobuzele sînt totuși de bază aici în Sydney rețeaua de autobuze acoperă toată zona metropolitană și extra-metropolitană din Sydney și împrejurimi.

Și nu în ultimul rând feriboturile care sînt ca niște catamarane-autobuze sînt foarte-foarte utile mai ales pentru locuitorii care locuiesc în apropierea unei asemenea stații de feribot. Din punct de vedere educație din nou Sydneyul este un important centru Numeroase colegii și universități există aici, Universitatea Sydney fiind una din cele mai importante unități de învățământ.

Vizita mea în Sydney

Am avut aproape 4 zile de petrecut în Sydney. Decolând din Cairns în prima jumătate a zilei și ajungând acolo cândva pe la amiază am avut 1/2 zi de explorat doar în prima zi. Pe urmă au urmat aproape 3 zile pline în ultima zi plecarea acasă a avut loc la 21.00. iar acest orar de zbor generos a contat foarte mult pentru mine. Nu este indiferent dacă ai o zi în plus sau minus de vizitat pentru Australia.

Programul meu arăta în felul următor: În prima zi Hotelul Novotel fiind aproape de portul Harbour și Chinatown am vizitat mai întâi aceste obiective. Grădina Chinezească un obiectiv extrem de frumos a mai fost vizitat de mine în această zi. Pe urmă am mers pe jos pe faleză până la operă observând mai multe obiective aflându-se pe aici. Am putut vedea clădiri istorice pe malul mării, am putut vedea și urca pe Harbour Bridge acesta împreună cu opera sînt simbolurile Sydneyului. La Sydney Opera și în jurul golfului am găsit cei mai mulți turiști. Tot în această zonă se găsesc cei mai mulți zgârie nori formând skylineul Sydneyului.

Pe urmă venind înapoi la hotel pe jos am simțit pulsul străzii așa cum numai în Sydney o simți. Seara am terminat-o făcând ceva cumpărături și mâncând în Chinatown.

A doua zi am vizitat la pas o parte din centru în zona primăriei vechi. 3 ore mi-a luat pe urmă vizita muzeului maritim, urcând pe toate cele 3 vase istorice ancorate aici un vas de război o velieră și un submarin. Cred că nu are rost să subliniez faptul că în submarin m-am simțit cel mai strâmtorat și asta la propriu. După masă a avut loc vizita ghidată făcând parte din progamul sejurului. Cu mașina s-au putut vizita mai multe obiective centrale și s-a putut parcurge o distanță mai considerabilă vizitând Capul Sudic (South Head) dar și cel mai vechi fardin Australia. Am văzut casele de pe faleză care costă 1 mil. aud bucata și am vizitat Bondy Beach una din plajele unde merg cei din Sydney să facă o baie și plajă. Asta am făcut și eu în ora programată pentru această vizită. Marea în care am făcut baie se numește Marea Tasmaniei, iar apa mării în prag de toamnă-iarnă la ei foarte a fost plăcută cca de 25 grC. Nu este doar plaja Bondy de vizitat, cele de lângă sînt foarte ok și ele.

Seara am terminat-o cu vizita unor obiective din centru, și mâncat din nou... pe la chinezi...

A treia zi a urmat excursia de o zi făcând parte din sejur în Blue Mountains. A fost o experiență memorabilă. Prânzul am mâncat-o de această dată într-un local cât se poate de original și australian. La întoarcere am făcut un drum cu feribotul și am văzut Sydneyul din alt unghi de pe apă. A urmat din nou seara cu pulsul orașului/pulsul străzii, și cina de rigoare în cartierul chinezesc.

A patra zi a fost din nou plină. Vizita operei, vizita grădinii botanice și a două muzee mi-a luat aproape tot timpul până la momentul transferului spre aeroport.

Obiective de văzut în Sydney

Să zicem că am fost mulțumit ceea ce am văzut în cele aproape 4 zile. Dar cine are posibilitate poate să aloce mai mult timp, chiar merită. Cele mai importante obiective de văzut sînt Opera Sydney și Harbour Bridge. Royal Bothanic Garden este grădina care se poate vizita gratuit. Din muzee ar fi Galeriile de artă NSW (New South Wales), Galeriile de artă contemporană, Muzeul Maritim, Acvariul (Sealife Sydney), Sydney Eye Tower (turnul de televiziune de unde vezi orașul cu ochi de pasăre) The Rocks (cel mai vechi cartier din Sydney) observatorul astronomic, grădina zoologică Taronga, Wild Life și Sydney Zoo, China Town, China Garden, insula Cockatoo, zona Barangaroo, Luna Parc (parc de distracții) piața de pește (Fish Market din apropiere de Chinatown) plajele Bondy, Manly, etc, Australian Museum (ceva asemănător a ceea ce am văzut în Melbourne Museum) clădirea Queen Victoria, primăria veche (Sydney Town Hall), catedrale St Mary, St Andrew, Hide Park, Cook and Philipp Parc, Domain Parc, Australian Rockery Lawn, First Fleet Park, Anzac Memorial. Și lista ar putea continua aproape la nesfârșit, dar din cele enumerate am vizitat 66%, atît s-a putut/am putut/am avut timp...

La următoarele articole voi intra în detalii mai amănunțite despre obiectivele vizitate.

Vacanțe plăcute vă doresc.

WM rog acest video fain la început, mulțumesc. youtube

LOCAȚIE și ÎMPREJURIMI

Nu pot să scriu altceva decît încântat, fără reproș echivalent cu 100% satisfacție povestit aici pe AFA. Mulți turiști doresc să ajungă acolo în Sydney, este un oraș aparte și deosebit. Cât despre împrejurimile orașului? La fel de încântat!

despre DISTRACȚIE & RELAXARE

Este un oraș în care numai dacă nu vrei nu te distrezi sau te relaxezi. Chiar și nefăcând nimic doar plimbându-te pe stradă deja te captivează pulsul străzii, suflul orașului. Să nu mai discutăm de miile posibilități de distracție și relaxare.

Trimis de AZE in 27.07.23 21:11:02
Validat / Publicat: 27.07.23 22:10:11
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în AUSTRALIA & N.Z..

VIZUALIZĂRI: 288 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P20 Sydney,Darling Harbour
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită

[27.07.23 22:39:08]

Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ

— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

===

Împreună cu continuarea / continuările sale, articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinație.

• Niciun abonat la acest review, încă...