ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 03.10.2020
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: Râmnicu Sărat
ÎNSCRIS: 09.05.11
STATUS: AUGUSTUS
DATE SEJUR
JUL-2020
DURATA: 1 zile
Familie
2 AD. + 1 COPII -- v: 10 ani
Raport PREȚ/CALITATE:
EXCELENT

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 4 MIN

Glasul roților de tren la Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița

TIPĂREȘTE

În această vară, pe la finalul lunii iulie, am ajuns pentru câteva ore la Reșița. Chiar dacă nu planificasem inițial să mergem acolo, am făcut un mic ocol tocmai pentru a vizita un obiectiv interesant, un muzeu în aer liber despre care am aflat de pe AFA - este vorba despre Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița.

Acest muzeu se află pe Calea Timișoarei, la câteva minute de intersecția acestei străzi cu strada Calea Caransebeșului. În vecinătatea obiectivului există o benzinărie Lukoil. Noi am lăsat mașina într-o parcare din apropiere și am pornit către locomotivele care parcă ne așteptau.

Am remarcat un punct de pază, semn că o firmă veghează pentru integritatea valoroaselor exponate, ceea ce este un lucru foarte bun. Curățenia din zona muzeului și faptul că locomotivele arată foarte bine (curate și proaspăt vopsite) reprezintă alte aspecte pozitive, la fel ca faptul că nu trebuie să plătești nimic pentru o vizită acolo.

 

Nu am numărat la fața locului, dar răsfoind ulterior fotografiile am remarcat faptul că sunt 16 locomotive expuse. Fiecare dintre ele are în apropiere câte un panou informativ care prezintă detalii despre locomotiva respectivă. Protagonista expoziției este o locomotivă micuță, fabricată în anul 1872 la Reșița - este vorba despre modelul Resicza 2. Aceasta a fost prima locomotivă fabricată în România. Panoul informativ ne mai” luminează” puțin: este vorba chiar despre prima locomotivă cu abur construită în sud-estul Europei. Au mai existat alte două locomotive la fel, respectiv modelele Bocsan 3 și Hungaria 4 (ele au fost casate între cele două războaie mondiale). Toate au fost realizate după modelul Szekul, adus la Reșița în anul 1871.

În apropiere de modelul Resicza 2 se află o locomotivă cu istoric la fel de interesant - este vorba despre modelul Principesa Elena. Aceasta a fost a doua locomotivă cu abur realizată pe teritoriul României Mari, fiind scoasă din uz în anul 1970. Prima se numea Principele Carol și a fost casată înainte de 1970.

În plan secundar sunt expuse alte patru locomotive pentru liniile înguste forestiere. Studiind fiecare exponat, ne-am dat seama că fac parte din seria 764.000; mai lecturăm faptul că ele au fost utilizate inclusiv în cadrul unor depouri prevăzute cu linii înguste din localitățile Târgu Mureș, Sibiu, Satu Mare ori Turda. Începând cu anul 1952 (vreme de 7 ani), au fost fabricate la Reșița 244 de asemenea locomotive.

Al treilea rând de exponate este cel” bogat” în locomotive. Acolo am avut ocazia să admirăm niște” monștri” pe șine, locomotive care probabil că ofereau un adevărat spectacol când se apropiau de călătorii care așteptau cuminți pe vreun peron.

Un model cu adevărat impresionant din punct de vedere a dimensiunilor este locomotiva 50.378. Fabricată în 1930, aceasta are peste 10 metri lungime, iar viteza pe care o atingea era de maxim 70 kilometri/oră. Realizate după modelul german G 10, aceste locomotive erau utilizate pentru tractarea garniturilor de marfă, a trenurilor de călători și a celor de coletărie rapidă.

Un alt exponat care ne-a impresionat a fost modelul 150.038. Această locomotivă fabricată în anul 1955 are peste 22 de metri lungime, a fost prevăzută cu frână automată Knorr și utiliza un sistem de ardere mixtă, bazată pe cărbune și păcură. Plăcuța de pe locomotivă ne-a arătat că viteza ei maximă era de 80 kilometri/oră.

Exponatul cu seria 50.025 a reprezentat cea mai comună locomotivă din parcul CFR, fiind destinată remorcării trenurilor de marfă. Aceste locomotive s-au aflat în serviciu între anii 1919 - 1980 pe aproape toate liniile din țara noastră și atingeau viteza maximă de 50 kilometri/oră.

Modelul 230.128 ni s-a părut o locomotivă suplă, mai elegantă decât celelalte exponate de mari dimensiuni din jur. Chiar dacă lungimea nu este de neglijat (peste 18 metri), această locomotivă fabricată la Reșița în anul 1932 avea un consum mai redus și atingea 100 kilometri/oră.

Mai trebuie spus că pentru primele modele fabricate, viteza maximă pe care o atingeau locomotivele era prezentată cu denumirea de” iuțeală” . Acest termen este notat pe modelul CFU 28, o locomotivă fabricată în anul 1900 de către MAV Budapesta.


despre DISTRACȚIE & RELAXARE

Alte informații:

- Acest muzeu a fost inaugurat în anul 1972, la împlinirea unui secol de la fabricarea primei locomotive la Reșița. Directorul uzinei din acea vreme, inginerul Mircea Popa, a fost cel care a coordonat acest proiect.

- În intervalul 1872 - 1964, la Reșița au fost produse în total 1461 de locomotive cu abur. După 1964 s-a trecut la producerea unor locomotive Diesel sau electrice.

- Vizitatorii nu pot urca în locomotivele expuse, iar accesul cu animale de companie în perimetrul expoziției este interzis.

Concluzie - Nouă ne-au plăcut foarte mult exponatele de la Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița, motiv pentru care recomandăm cu drag vizitarea acestui obiectiv și ne propunem să revenim cândva acolo.

Toate cele bune!


[fb]
---
Trimis de Floryn81 in 03.10.20 14:15:12
Validat / Publicat: 03.10.20 15:41:30
INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în REȘIȚA

VIZUALIZĂRI: 617 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

5 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Floryn81); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P05 Modelul cu seria 704.209 se află în apropiere.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 49400 PMA (din 37 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

5 ecouri scrise, până acum

Mihai18
[03.10.20 16:47:45]
»

    Mi-a plăcut rewievul dv. care mi-a stârnit nostalgii.

    Eu am călătorit cu trenuri tractate de locomotive  cu abur​ (Ploiești-București, Ploiești - Târgoviște). Când eram elev (clasele 1-5) am călătorit și cu trenul care  circula pe linie îngustă, mă refer la trseul Vălenii de Munte-Cheia. Nu era comfortabil, bănci de lemn în vagoane, viteză mică și fragmente de funingine în ochi, dar mi-au lăsat amintiri pentru o viață.

     Se spuna cândva că CFR-ul era o a 2-a armată a țării​. A fost o vreme  când îți potriveai ceasul după mersul trenurilor.  

    Când eram student, am călătorit des cu trenul, cât și cu „nașul” . Erau locomotive diesel-electrice​ și distanța Ploiești-București era parcursă în cca. 35  minute.

    Creșterea impetuoasă a transportului auto a dete​rminat intrarea în  desuetudine a transportului pe calea ferată. Puteți să mă certați, dar eu regret acele timpuri.

    Felicitări pentru inspirația de a aborda acest subiect​.

webmaster
[03.10.20 18:07:38]
»

Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut

— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ necesar unei astfel de selecții.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

Floryn81AUTOR REVIEW
[03.10.20 19:57:36]
»

@Mihai18:  Eu nu am avut plăcerea de a călători vreodată cu un tren tractat de o locomotivă cu aburi. Ne-am plimbat totuși în urmă cu doi ani cu mocănița de la Covasna, însă am vrea să mergem cu vreo mocăniță pe o rută mai lungă (așa cum există la Moldovița sau în Maramureș, pe Valea Vaserului).

Cu trenul tractat de locomotive electrice am călătorit totuși des în urmă cu 15-20 de ani, iar în ultima perioadă l-am plimbat pe cel mic o dată sau de două ori pe an cu trenul de la Râmnicu Sărat până la Buzău și retur ori ​până la Focșani și înapoi. Asta doar ca să știe și băiatul cum arată o călătorie cu trenul, iar lui chiar îi place!

Mulțumesc pentru lectură și pentru ecou! Numai bine! ​

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Ioan Raita
[04.10.20 00:15:24]
»

Felicitări. Anul trecut, la întâlnirea AFA de la Herculane, m-am înscris la excursia  care avea în traseu și vizitarea Muzeului Locomotivelor, dar din păcate, când am ajuns acolo, ploua cu găleata și nu am putut să ne bucurăm cum trebuie de vizitarea lui. Totuși am reușit să fac niște fotografii.

Dacă Mihai 18  se poate lăuda cu faptul că a călătorit cu trenuri tractate cu locomotive cu abur, mă laud și eu.   Am călătorit mult cu trenuri tractate de astfel de locomotive și pe distanțe foarte lungi. Dar nu numai asta, eu am lucrat o perioadă scurtă de timp într-un depou de locomotuive cu abur și le cunosc foarte bine.   Fotografiile dvs. sunt foarte reușite și ați surprins în ele ca și în review de altfel elementele cel mai interesante despre ele.

Un muzeu de locomotive cu abur se află și la Vișeul de Sus, unde sunt expuse modele foarte interesante. ​

Mi-a făcut mare plăcere citirea articolului. ​

Lucien
[06.10.20 16:43:32]
»

Excelent subiectul și prezentarea și fotografiile (de calitate și cu explicații).

La Covasna, autentice sunt numai vagoanele, locomotiva fiind diesel. Locomoti​ve cu aburi autentice sunt, așa cum ați spus, la Moldovița în Bucovina, la Vișeu în Maramureș, dar și în Secuime la Sovata.  

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Ioan Raita, Lucien, Mihai18
Alte impresii din această RUBRICĂMuzeul locomotivelor cu abur:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.05849289894104 sec
    ecranul dvs: 1 x 1