GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Hai zău?!? bă, ești nebun? Nu. Doar atent la reclame!
”“TEZAUR DE ISTORIE, CULTURĂ ŞI TEHNICĂ FEROVIARĂ.
Muzeul Ceferiștilor la 75 de ani de la inaugurare”
10 - 15 iunie 2014
Ideea fondării unui muzeu al căilor ferate a apărut în anul 1924, când au fost salvate de la casare mai multe locomotive și vagoane vechi. Promotorul acestei idei a fost marele inginer Theodor BALȘ. Aceste locomotive și vagoane vechi au fost depozitate pentru o perioadă în parcul de lângă actualul Stadion Giulești, iar la data de 10 iunie 1939 sub înaltul patronaj de la aceea vreme, al Majestății Sale Regale CAROL al II-a se dădea în folosință Muzeul Ceferiștilor, pe același amplasament de lângă stadion. Anul acesta se împlinesc 75 de ani de la inaugurare. (sursa).
Mi-aduc încă aminte fiorul dat de intrarea în gară a unui tren tras de o locomotivă uriașă cu aburi, șuierând și scuipând în stânga și-n dreapta fum și aburi ca un balaur de fier, negru cu ochi lucitori trăgându-și pe șine coada verzuie de vagoane... Sau automotoarele înghesuite care mergeau spre orașul unde ne aștepta bunicul, la multe ore de mers pe drumuri de fier. Că doar între capitala țării și cea a Moldovei trebuia să simți că e cale lungă, nu?
Am mers chiar și cu mocănița pe vremuri, pe undeva pe la Răstolița (MS). Adică folosind o linie feroviară îngustă în folosință - țapinarii plecau dimineața în munte și seara trenulețul se întorcea cărând brazii „recoltați” în acea zi...
Și cum în zilele astea Muzeul CFR ni le-a (re)adus pe toate (aproape) la nas, chiar n-am putut să mă abțin și să nu fac o scurtă vizită.
Despre Muzeul CFR a scris mai demult o colegă și a făcut-o foarte frumos, iar eu acum doar m-am grăbit prin sălile lui, fără să zăbovesc prea mult în fața niciunui exponat, așadar nu prea insist asupra subiectului. Nu de alta, dar acolo mai mă pot întoarce, dar la ceea ce a fost afară, mai greu. Chiar dacă vor mai fi astfel de expoziții temporare, nu știu dacă vor mai avea anvergura de acum.
Buuun... ce era deci afară? În noua parcare de lângă liniile de tren ale Gării de Nord de-a lungul Căii Griviței, până la noul pod Grand s-a instalat o cale ferată îngust lungă de vreo patru sute de metri pe care a fost pus să circule un trenuleț cu trei vagoane deschise, trase de o locomotivă cu abur. Locomotivă despre care am informații că ar mai „lucra” încă pe linia CFI de la Moldovița. Am simțit iar în nări mirosul de cazan încins de jarul cărbunilor, de păcură de pe traversele de stejar, am simțit mișcarea vagonetelor trase de micuța mașină cu abur, în șuieratul unui țignal tot cu aburi, de neegalat de cele electrice sau cu aer comprimat din zilele noastre, mișcarea lină dată de un motor „viu”... pfff... „priceless”, vorba reclamei!
Păcat că ținu doar cinci minute. Mai puțin chiar decât am așteptat. Dar nu-i nimic, le mulțumesc și pentru atât!
Am mers apoi prin gară, unde pe ultimele două peroane se putea colinda pe lângă mașinile garate pe liniile aferente, unele dintre ele putând fi chiar explorate și pe dinăuntru, oferind curioșilor (asemenea mie) o altă perspectivă asupra transportului feroviar. Ce se afla acolo? iată o scurtă listă:
- locomotiva model „Decapod” 150-025;
- un „monstru” pe roți - modelul „Berkshire” 142-044. Această locomotivă face parte din patrimoniul cultural național, categoria tezaur.
A fost fabricată în anul 1938 la Uzinele și Domeniile din Reșița după o licență cumpărată de la Căile Ferate Austriece în 1936;
- Locomotiva de manevră 95-0043 construită de Uzinele “Malaxa”;
- Automotorul Malaxa 900, fabricat în jurul anului 1930 şi care încă circulă şi azi în regiunea Caracal;
- Automotoarele Malaxa 751,773 şi 792, care aparţin CFR Infrastructură
- Locomotiva diesel-electrică 060-DA-001, primul Sulzer fabricat în Elveţia în 1959, restaurată în 2008;
- Locomotiva electrică 040-EC-001, primul EC fabricat de Rade Končar (Zagreb) în 1973 şi restaurată în 2013-2014 la IRLU Dej;
- Trenul “Călugăreni” format din 3 vagoane construite la Fabrica “Ashbury” din Manchester, Anglia, între anii 1866–1869; trenul a circulat între anii 1869–1918 pe calea ferată Bucureşti – Giurgiu;
- Trenul “Moldoviţa” format din 4 vagoane, construite între anii 1885–1890 la Fabrica de Vagoane Simmering, Austria, plus un vagon de bagaje construit în 1894 de la Uzinele Ganz Budapesta și cu locomotiva cu abur 230 516, construită în anul 1936 la Uzinele Reșița, cu numărul de fabricație 372;
- Rama de metrou IVA 115 construită la Arad în 1986;
- etc.
Am intrat cam peste tot pe unde se putea, m-am minunat de ingeniozitatea inginerească ce a stat la baza acestor minunate mașini (nu zburătoare, dar aproape (unele dintre ele, cel puțin), am încercat să îmi imaginez cum se vedea lumea prin micile gemulețe parcimonios strecurate printre manete și manometre... Nu cred că era prea ușor să conduci un tren de sute de tone cu viteza vântului și să te chinui să vezi semnale aflate la vreo 500 - 1000 m distanță, ca să ai timp de oprire în siguranță a sa... Uau! grea meserie!
Timpul a curs parcă prea repede... vă las să vedeți câteva poze din ceea ce am admirat și eu acolo.
Pe curând!
Trimis de Dragoș_MD in 15.06.14 15:09:16
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Dragoș_MD); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
- Coordonate GPS: 44.44866056 N, 26.07316032 E - neconfirmate încă
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
”- Automotorul Malaxa 900, fabricat în jurul anului 1930 şi care încă circulă şi azi în regiunea Caracal;
Acest automotor circula pe relatia Caracal - Piatra Olt la urmatoarele ore:
05.28
07.40
13.23
17.42
20.15
Cine doreste o plimbare cu acest tren isi aduce aminte de trenurile ,,CURSA” ce uneau cate 2 orase apropiate.
Ideea este ca intotdeauna pleaca la ore fixe dar ajung cu intarzierea specifica tarii noastre, cu toate ca distanta este de numai 30-35 km.
Foarte interesant şi instructiv. Felicitări pentru că găseşti locuri chiar sub nasul nostru pe care nimeni nu le observă deşi ar merita (în Bucureşti: biserica anglicană, parcul Ioanid, grădina Icoanei, Parcul Herăstrău, noaptea muzeelor; în ţară: abaţia din Cârţa, muzeul trenurilor din Sinaia)
@Dragos: Am vizitat si eu acest regal feroviar ce s-a desfăşurat în Gara de Nord, chiar în două zile. Păcat că nu am mai prins locuri la Trenul Călugăreni ce a circulat de 2 ori pe zi până la Gara Regală Băneasa. Toţi adulţii şi copii prezenţi în număr mare la acest eveniment erau extaziaţi. În curtea interioară a Muzeului CFR, partea dinspre Calea Griviţei, mai există o locomotivă veche expusă în aer liber.
Mocăniţa care a circulat pe lângă Gara de Nord este adusă de la Covasna. Acolo acele vagoane deschise circulă zilnic, însă tractate de o locomotivă Diesel. Locomotiva pe aburi este utilizată doar în timpul câtorva sărbători locale. Anul trecut m-am plimbat cu această mocăniţă, tractată Diesel, de-a lungul celor 6 km (dus-întors) între Hotelul Clermont şi Planul Înclinat.
@tata123: Aș fi vrut și eu să pot merge cu trenul Călugăreni, dar când? că nu-mi dă nimeni voie în timpul serviciului... Și în week-end clar nu mai erau locuri.
Asta e... poate vreo altă dată, dacă va mai fi vreuna.
Despre mocăniță: poate că vagoanele vor fi fiind de la Covasna, dar despre locomotivă cred că totuși datele aflate de la amicul Goagăl îs corecte - anume că lucrează (și) prin Moldovița. (2011). Dar e drept, apare menționată și pe acea rută (2008).
Si la Viseu circula Mocanita zilnic insa este posibil sa mergi zi de zi timp de o sapt si sa nu prinzi un loc.
Noi am fost acum 8 ani si totul parea autentic. Locomotiva oprea cam la 5 km ca sa mai alimenteze, fumul ni se lipea de fata, viteza... mama, mama... aveam timp sa culegem mure din mers.
La coborare opriri nu au mai fost pentru ca era la Vale.
Tipa care verifica biletele era imbracata intr-o veche uniforma nemteasca... cu decolteul la vedere... oricum in cele 2 vagoane nu cred ca eram 10 romani
@Dragos: Mutat în rubrica "Muzeul Căilor Ferate, BUCUREȘTI" (nou-creată pe sait)
===
Am setat în program coordonatele GPS ale acestei destinaţii, rezultând următoarea poziţionare pe hartă -- click aici.
Ne poţi spune dacă-i ok? (măreşte zoom-ul de pe hartă cât e necesar, până la afişarea poziţionării / încadrării la nivel de stradă etc)@webmaster26: confirm, acolo este.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jan.2018 Odiseea feroviară românească – Muzeul CFR din București — scris în 22.01.18 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Nov.2012 Muzeul Căilor Ferate Romane — scris în 29.01.13 de Diaura* din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2009 Muzeul CFR din Bucuresti — scris în 26.10.09 de cristinadumitru* din BUCURESTI - RECOMANDĂ