GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ

Cuvânt înainte
Dacă întrebi un român unde e sufletul lui mai acasă, o să ridice din umeri, o să se uite pe fereastră și, de cele mai multe ori, o să-ți spună ceva despre sat. Satul românesc – ăla cu ulița bătătorită, cu vecina care știe ce-ai gătit înainte să pui sarea, cu clopotul bisericii care sună la fix (și uneori și la nefix) – e un fel de inimă a neamului. Se zice că acolo valorile sunt mai curate și mai încăpătoare decât în vreun apartament de la oraș. Nu degeaba marii scriitori, pictori și etnografi s-au tot dus în sate, de parcă satul ar fi avut mereu un fel de priză directă la esența românității.
Satul românesc nu e doar o carte de povești prăfuită, ci un patrimoniu viu: acolo se împletesc trecutul, prezentul și, cu puțin noroc, și viitorul. La târguri, la festivaluri și la sărbători, oamenii nu vin doar pentru bulz și plăcinte, ci pentru a regăsi un soi de autenticitate care, la oraș, se pierde între semafoare și Wi-Fi. Într-o lume în care totul se schimbă repede, satul mai păstrează încă gesturile vechi, meșteșugurile cu răbdare și cântecele care fac să-ți tresară inima chiar dacă nu știi versurile.
În fond, satul românesc nu e doar despre trecut, ci despre continuitate – și despre bucuria de a fi împreună. Și ce poate fi mai românesc decât să sărbătorești asta cu muzică, mâncare bună și povești spuse pe uliță?
Eu n-am copilărit la țară, să fug desculț prin iarbă sau să fur cireșe din grădina vecinului. Eu sunt copilul asfaltului, crescut între blocuri și sifonării, alimentara și aprozar. Și, da, uneori pe stradă trecea nea Cruceanu, ăla de avea un cărucior unde avea înghețată, halviță și ciubuc, cu doi lei erai cel mai fericit copil!
Fotbal am început să joc pe bitum, printre mașini parcate strâmb; când am trecut prima dată pe iarbă, mă gâdila la tălpi de râdeam ca prostul. Și ceilalți râdeau, dar de mine – altă poveste, las-o așa! Poate tocmai de asta, azi, pentru mine, satul românesc mi se pare un loc fascinant: e locul unde realitatea încă miroase a fân și copilărie.
Festivalul Satului Vrâncean
De câțiva ani, ultima duminică din septembrie e declarată zi de sărbătoare pentru satul românesc. O ocazie bună să ne amintim nu doar de bunici și de vacanțele la țară, ci și de felul în care comunitățile rurale încă țin în viață tradiții, obiceiuri și gusturi. În plus, turismul rural primește un impuls, iar noi, cei plecați de la sat sau doar trecători prin el, găsim o scuză perfectă să revenim la rădăcini și să respirăm, măcar pentru o zi, aerul ăla amestecat de fum de sobă și iarbă cosită.
Vrancea nu putea rămâne mai prejos și și-a sărbătorit și ea „Zilele Satului Vrâncean” . Și unde altundeva să se întâmple asta dacă nu chiar în inima tradițiilor, la Muzeul Satului din Crângul Petrești, chiar lângă Focșani? Acolo, printre case vechi cu pridvor, miros de lemn și cântece populare, vrâncenii au adus la viață obiceiuri, gusturi și meșteșuguri, transformând locul într-o adevărată sărbătoare a autenticului.
Dacă vrei să vezi cum se împletesc trecutul și prezentul într-o sărbătoare vie, trebuie să ajungi măcar o dată la „Zilele Satului Vrâncean” din Crângul Petrești. Acolo, Muzeul Satului nu mai e doar un loc cu case frumoase și fotografii înrămate, ci devine un fel de târg viu, cu oameni, culori, mirosuri și sunete. Printre alei, gospodarii și meșteșugarii din toată Vrancea își așază mesele ca pe niște scene mici, fiecare cu povestea și cu tradiția lui.
Meșterii olari îți atrag atenția primii. Vin cu roata lor de lut și cu mâinile bătătorite, care știu exact cum să mângâie pământul ca să-l facă strachină, ulcior sau căniță de țuică. E un dans între apă, lut și răbdare, o tehnică veche de sute de ani. Privindu-i, îți dai seama că nu e doar meșteșug, ci o filosofie a răbdării și a continuității – vasele acelea nu sunt doar frumoase, ci și practice, ținând la păstrat lapte, brânză sau vin de pe dealurile Vrancei.
Apoi dai peste cei din Nereju, cu măștile lor tradiționale. Colorate, cu coarne, păr de animale și panglici, măștile au avut cândva roluri ritualice – alungau spiritele rele și chemau norocul. Acum, la festival, copiii și turiștii le privesc fascinați, încercând să ghicească poveștile din spatele lor. Fiecare mască e o mică operă de artă populară, lucrată cu migală și cu un simț al teatrului popular pe care puține comunități l-au păstrat atât de viu.
De la Biliești și Suraia vin meșterii împletiturilor din răchită. Coșuri pentru fructe, pentru pâine, pentru cărat lemne, pentru ouă – toată o geometrie ordonată din fibre flexibile. Împletitul răchitei e un meșteșug aparent simplu, dar care cere îndemânare și ochi format. Aceste coșuri și panere erau cândva indispensabile în gospodărie; fără ele, nu exista nici transport, nici păstrare. Azi, ele se transformă în obiecte decorative sau suveniruri, dar păstrează aceeași frumusețe funcțională.
Toate aceste meșteșuguri nu sunt doar frumoase în sine, ci povestesc despre un mod de viață în care priceperea îți aducea respect și te punea „în rândul gospodarilor” . Să știi să faci un ulcior, să împletești o coșarcă sau să cioplești o mască nu era doar artă, ci și utilitate pură. Într-o lume fără supermarketuri și fără plastic, fiecare obiect era rodul mâinii omului și parte din economia casei.
În Vrancea, printre dealuri și păduri, încă mai există femei care duc mai departe arta împletiturilor și a cusăturii cămășilor și fustelor, ca un fir nevăzut ce leagă prezentul de trecut. În casele lor, războiul de țesut sau ghergheful nu sunt doar obiecte vechi, ci unelte vii. De la o generație la alta, se transmit tipare, simboluri și tehnici care nu apar în manuale, ci în mâinile și privirea atentă a meșterițelor.
Portul vrâncenesc are o simplitate care impresionează tocmai prin eleganța discretă. Cămășile albe, cusute cu motive geometrice sau florale, și fustele lungi, cu dungi sau modele sobru colorate, vorbesc despre un popor aspru, obișnuit cu muntele și munca grea, dar nicidecum insensibil la frumos. Fiecare cusătură e o declarație de identitate și o dovadă de răbdare – un fel de poezie în ață și ac.
Aceste femei nu fac doar haine, ci țes amintiri și dau mai departe o estetică a autenticului. Ele sunt, fără să știe, păstrătoare de patrimoniu viu, iar munca lor transformă portul popular într-un limbaj care spune cine suntem, de unde venim și cât de frumos poate fi simplul.
La „Zilele Satului Vrâncean” , aceste tradiții nu sunt doar expuse ca într-un muzeu – sunt vii. Poți vorbi cu meșterii, poți încerca roata olarului, poți simți textura răchitei între degete. Copiii descoperă, adulții își amintesc, iar comunitatea se vede pe sine în oglinda tradițiilor. Într-o epocă în care totul se produce în serie, aici fiecare obiect e unic, încărcat cu poveste și cu suflet.
Și poate acesta e adevăratul câștig al sărbătorii: nu doar că promovează turismul rural, ci că dă mai departe, cu bucurie, un patrimoniu viu, în care Vrancea își regăsește rădăcinile și își construiește viitorul.
Muzeul Satului Focșani. Sau, oficial, Secția Etnografie a Muzeului Vrancea
Ca parte componentă a Muzeului Vrancei, Secția de Etnografie a fost inaugurată oficial în 1977, răspunzând unei nevoi culturale urgente: aceea de a păstra și de a valorifica patrimoniul etnografic al județului. Amplasată în mijlocul naturii, în pădurea Petrești, secția în aer liber e mai mult decât un spațiu expozițional – este o călătorie în timp, prin istoria satului vrâncean.
Pe o suprafață generoasă, vizitatorii pot descoperi 73 de construcții autentice grupate în 32 de complexe tematice. Fiecare gospodărie, fiecare anexă sau instalație tehnică a fost adusă din sate vrâncene și reconstituită cu grijă, pentru a reda atmosfera autentică de odinioară. În total, peste 6.000 de obiecte diferite – de la unelte agricole și textile, până la mobilier, costume populare și obiecte de cult – ilustrează viața cotidiană și tradițiile locului.
Muzeul este structurat pe două mari sectoare. Primul este dedicat instalațiilor tehnice țărănești: mori, pive, vâltori sau prese de ulei – toate mărturii ale ingeniozității oamenilor de la sat. Al doilea sector cuprinde gospodăriile și construcțiile de interes public: case, șuri, bisericuțe, școli, crâșme, acoperind întreg universul satului tradițional.
Astfel, Muzeul Satului Vrâncean nu este doar un loc de vizitat, ci o lecție vie despre felul în care comunitățile rurale din Vrancea au muncit, au construit și și-au păstrat identitatea de-a lungul timpului.
(În)sfîrșit
Într-o zi limpede de toamnă, Parcul Crâng îți dă impresia că ai pășit într-o poveste. Printre case vechi și meșteșuguri uitate, tradițiile prind viață ca niște frunze colorate în vânt. E un loc unde natura și istoria te învață că unele lucruri nu trebuie uitate niciodată.
Bucuria unei astfel de zile nu ar fi posibilă fără oamenii care, cu răbdare și dragoste, păstrează vii tradițiile și meșteșugurile Vrancei. Lor li se cuvine respectul și recunoștința noastră, pentru că duc mai departe povești vechi de sute de ani. Până la ediția de anul viitor, Muzeul Satului de la Focșani merită o vizită — dacă drumurile vă poartă prin aceste locuri, veți găsi aici un colț de autentic românesc, unde timpul încetinește și istoria respiră printre case, meșteșuguri și oameni. Și, chiar da, la sat timpul are o altă scurgere, pare că viața-ți mai dă voie să vezi și oameni sau natura, te mai poți juca cu un cățel și bucura de firul de iarbă.
Cam asta a fost povestea mea despre” Ziua Satului Vrâncean” așa cum s-a petrecut ea la Focșani, între 28-29.09.2025. Acuma, dacă am terminat-o, nici io nu mai am vreun motiv să mai rămân pe-aicea, așa că plec, salutându-vă, cu respect: haidi, pa!

AmFostAcolo fără reclame?
- Utilizatoriii LOGAȚI văd o versiune cu mai puține reclame
- Ai dori o versiune COMPLET fără reclame? — devino membru afaFanClub -- citește mai mult
Trimis de Yersinia Pestis in 29.09.25 09:07:27
- Alte destinații turistice prin care a fost: Europa
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Yersinia Pestis); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Dintre toate muzeele, preferatele mele sunt cele etnografice și cele de artă. Muzeele etnografice în aer liber mă înduioșează, îmi răvășesc sufletul, și scot la iveală amintiri ce păreau demult uitate. Oameni dragi, gesturi, sunete, arome care mi-au făcut copilăria frumoasă…
Sper din tot sufletul ca satul romanesc autentic să nu rămână doar o amintire din ce în ce mai îndepărtată, să nu devină “obiect de muzeu” , admirat de turiști cu ocazia diverselor evenimente. Am copilărit într-un cartier din centrul capitalei dar mi-am petrecut vacanțele într-un sat frumos din zona subcarpatică a Vâlcei, pe Valea Cernei. Cu jumătate de secol în urmă (ce băbuță sunt!), satul încă fremăta de viață, oamenii vrednici aveau gospodării frumoase, seara se întorceau ciurdele de vite de la pășune, la sărbători se făceau hore cu lăutari…
Acum, generația bunicilor mei s-a mutat demult in cimitirul din deal, părinții mei (sunt fericită ca ii am pe amândoi alături de mine!) locuiesc acolo doar în lungile veri toride, noi ajungem rar, în concediu… Sunt din ce în ce mai multe case închise, cătunul din pădure în care a copilărit tata a dispărut cu totul, cumpăna ciuturilor scârțâie trist, vechea școală s-a prăbușit! Satul fără oameni e dureros de frumos și de trist… Doar biserica satului e albă, îngrijită prin stăruință preotului, a puținilor săteni, și a celor plecați dar rămași cu sufletul în satul dintre dealuri. Din păcate, clopotul bate trist doar pentru înmormântări, Popa are parte doar de parastase, nunți și botezuri n-au mai fost de multă vreme.
Povestea satului vrâncean mi-a răscolit amintirile, într-o seară rece ce miroase a toamnă… Numai bine îți doresc, iar satului romanesc îi doresc să aibă parte de oameni care să-l țină în viață!
@Floria: Doamne, ai scris un ecou atât de frumos, mulțumesc mult pentru asta!
Din păcate, odată ajunși la o vârstă începem să-nțelegem că am lăsat viața să treacă pe lângă noi cu tot ceea ce este cu adevărat important: traiul de zi cu zi, ăla, simplu!
Fugăriți de rutina serviciului, dorința de realizare, pentru noi și ai noștri, de stress-ul cotidian, uităm să ne bucurăm de viața însăși, uităm să mulțumim că ne trezim dimineața, nici nu mai vedem răsăritul soarelui, ne supărăm pe seara care a venit, prea repede, spunem noi, care aveam atâtea de rezolvat. Și, uite-așa, viața trece și ajungem la vârsta în care realizăm că timpul de-l mai avem e spre “gata” . Și-atunci, disperați, vorba cântecului de l-am postat, cerem timp să ne bucurăm, cu adevărat, de viață.
Satul are, chiar și azi, o altă scurgere a timpului. Cei de aici sunt mai calmi, mai adunați pe natură, parcă înțeleg viața altfel! Viața pare că are răbdare cu satul și cu trăitorii de-aici, pentru că urmează și respectă ciclurile naturii.
Noi ne consumăm că găsim locul de parcare ocupat, că e aglomerat la mall și ce știu eu alte probleme. Pe care luptăm să le rezolvăm, cu o înverșunare demnă de cauze mai bune. Iar în final, ajungem la “Dă-mi, Doamne, timp!” ca să ne bucurăm, cu adevărat, de viață, să regretăm plecarea celor dragi de lângă noi, cei cu care-am fi avut atâtea de spus și trăit, dar cu care n-am făcut-o atunci că … eram ocupați de probleme.
Mulțumesc mult pentru ecou, este de o sensibilitate care m-a impresionat, sărut mâna! 🤗
@Yersinia Pestis: Da, așa este, departe de agitația orașului timpul se scurge lent, îți dă șansa să te bucuri cu adevărat de viață. Casa bunicilor are suflet, ma așteaptă ca un om drag, e întotdeauna acolo pentru mine… Fără ea, copilăria băiatului meu n-ar fi avut culoare! Mă bucur ca revine acolo în fiecare vară, fuge de caniculă și lucrează la aer curat…
Viața s-a schimbat în bine, avem ulițe asfaltate, internet, apă curentă, dar din păcate nu mai sunt gospodării satului. Casele sunt locuite, în mare parte, doar pe timpul verii de orășeni pensionari sau de tineri corporatiști care pot lucra de la distanță. Sunt multe asemenea sate în România de astăzi. E bine, e rău? Timpul ne va da un răspuns.
@Floria: Da, timpul e cel care aduce lămuriri! Deci, revenim la rugămintea “Dă-mi, Doamne, timp!”
@Yersinia Pestis: Eu am crescut la țară, am furat cireșe, m-am scăldat în gârlă, cu rațe, gâște și... porci!
Nu am prea umblat desculță, nu mă lăsau părinții. Mai scăpam uneori și eram fericită!
Am făcut primele 8 clase la țaŕă, având ca profesor de română pe tatăl meu (nu îmi dădea niciodată media 10!).
Când am mers la liceu, am avut ceva complexe. Dar au trecut repede, când colegii orășeni se bateau să vină pe la mine, la țară!
@Yersinia Pestis: Am vizitat și eu Muzeul Satului Vrâncean din Crângul Petrești cu aproape 15 ani în urmă (vezi impresii). Am impresia că între timp s-a mai „dichisit” nițel, adică e o idee mai îngrijit.
”Satul românesc –..., cu clopotul bisericii care sună la fix (și uneori și la nefix)
Am impresia că bătaia clopotului la ore fixe (ori la jumătate/sfert de oră) se practică mai mult în satele cu biserică catolică, în cele cu influență germană (Transilvania și zona Bacăului). De altfel bisericile de rit occidental erau prevăzute în mare parte și cu ceas. Pe la ortodocși bate clopotul doar la slujbe liturgice, la alungarea ploii, la înmormântări și tot mai rar la anunțuri de interes general (de ex. incendii, Doamne ferește!)
Tare îi frumos la țară! Frumos articol!
@tata123 🔱:
” Am impresia că bătaia clopotului la ore fixe (ori la jumătate/sfert de oră) se practică mai mult în satele cu biserică catolică
Corect, si nici macar acolo. Oricum, daca se practica in unele locuri, obiceiul dateaza de cel mult doua veacuri, dupa ce un ceas in turnul bisericii a devenit o investitie pe care o comunitate de sateni sa o poata suporta.
De fapt, prima atestare este de la mijlocul sec. XV. Atunci papa a dat ordin ca in fiecare zi, la amiaza, bisericile catolice sa traga clopotele in memoria lui Iancu de Hunedoara, mort de ciuma 😈 sub zidurile Belgradului, de langa care ii izgonise pe otomanii care deja cucerisera Constantinopole si inaintau catre inima Europei.
Pana in ziua de azi, clopotele trase la ora 12 il comemoreaza, in intreaga lume crestina, pe Iancu.
@adso: Ei, uite, “yersinia pestis” a făcut golaveraj cu Iancu, fie el și de Hunedoara!
Altcumva, am făcut și io o figură de stil cu trasul clopotelor și-ați săritără, toți, pe sufletu-mi gingaș! Shame on you!
Dacă-i cum vrei tu, o dau pe Coșbuc :” și clopotele-n limba lor/ plângeau cu glas sfâșietor/ și-n bubuitul frânt, al bulgărilor de pământ/ un glas cânta un cântec sfânt/ și înălțător/
Clopotele fiind de la biserică, nu de la tramvaie! 😛
@tata123 🔱: În ritul ortodox clopotele bisericii din sat erau pe post de “news” . Cam asta vrusăi io să zic, dar, deh, nu mi-a ieșit, pe motiv de lipsă de talent, mea culpa!
Mersi de laude, îmi crescu glicemia și, cumva, încrederea de sine. Glicemia o rezolv, cumva simplu, am hapurile necesare, aia cu încrederea-n sine cred că e, mai degrabă, de la vinul din beci: o stat din fiert! 🥂
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2024 The Curious Case of Mausoleul Eroilor Focșani — scris în 01.08.24 de Yersinia Pestis din MăRăşEşTI [VN] - RECOMANDĂ
- Feb.2022 Hai-hui prin Vrancea. Focșani — Muzeul Satului — scris în 17.02.22 de Yersinia Pestis din MăRăşEşTI [VN] - RECOMANDĂ
- May.2016 Muzeul Vrancei, Secția de Istorie din Focșani - O incursiune interesantă în trecut — scris în 24.05.16 de Floryn81 din RâMNICU SăRAT - RECOMANDĂ
- Oct.2011 Vrancea – arhaism și tradiție: Muzeul Satului Vrâncean — scris în 30.12.15 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ