ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 19.06.2014
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 24.06.10
STATUS: POSEIDON
DATE SEJUR
MAR-2014
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 5 MIN

Prima gară bucureșteană - Filaret

TIPĂREȘTE

Corelat cu regalul feroviar ce s-a desfășurat în Gara de Nord din București, cu ocazia împlinirii a 75 ani de la înființarea Muzeului CFR și prezența aici a trenului Călugăreni, vreau să aștern câteva cuvinte despre prima gară a Bucureștiului și frumoasa zonă înconjurătoare.

Într-o frumoasă zi de sfârșit de martie am purces la drum prin Capitală spre zona Filaret. Un mini circuit de aproximativ 2 ore s-a impus în acel weekend pentru a ne mai relaxa privirea și a stimula simțurile cu mirosul florilor de primăvară. Am parcat în apropierea gării și am început excursia urbană.

Situată pe Dealul Filaretului, în imediata apropiere a Parcului Carol, Gara Filaret a rămas un simbol al evoluției societății și industriei românești de la sfârșitul secolului al XIX-lea – începutul secolului XX.

Deși culorile pereților sunt estompate acum, tencuiala a mai picat pe ici-colo, destinația actuală e deturnată spre autogară (cursele spre Grecia înlocuind traseul original spre Giurgiu) clădirea, per ansamblu, impresionează. Putem lua loc pe o bancă din părculețul de vis a vis și să ne închipuim freamătul mulțimii de oameni de toate categoriile sociale ce priveau cu uimire la minunăția ce era atunci calea ferată și tracțiunea pe aburi.

Între 1867-1869 s-a construit prima cale ferată din Principatele Române, de către concesionari englezi, între București și Giurgiu. Manifestările organizate cu ocazia primei curse efectuate în prezența Regelui Carol I și a multor oficialități au fost grandioase, atât la Giurgiu cât și la București.

Garnitura de tren, formată din 3 vagoane, 90 de călători, a parcurs cei aproape 67 km într-o oră și jumătate, cu o oprire la Comana. Aceeași garnitură a fost prezentă săptămâna trecută în Gara de Nord, efectuând timp de 5 zile câte 2 curse pe zi către Gara Regală Băneasa. Locomotiva Călugăreni a circulat 31 de ani pe ruta București-Giurgiu (1869-1900) tractând cele trei vagoane colorate: albastru pentru clasa I-a, verde pentru clasa a II-a, roșiatic pentru clasa a III-a. E impresionant șuieratul aburului prin supape atunci când locomotiva se pune în mișcare; Gara de Nord a fost inundată de abur și semnale de fluier – pur și simplu impresionant.

Se cunoaște că, de fapt, prima linie ferată de pe teritoriul românesc a fost cea construită între Oravița și portul dunărean Baziaș, în 1854 pentru transportul cărbunelui; prima cale ferată montană a fost inaugurată pe ruta Oravița-Anina, în 1863, linie spectaculoasă, în funcțiune și azi – ambele linii aflate la momentul acela pe teritoriu stăpânit de Imperiul austriac.

Clădirea Gării Filaret are forma literei U, adăpostind în interior spațiu pentru 3 linii și peroane. Fațada are formă de triunghi; clădirea are parter și un etaj; în hala din interior se păstrează structura metalică a acoperișului, grinzile metalice permițând ieșirea aburului emanat de locomotivele pe abur.

După construcția Gării Târgoviștei (actuala Gară de Nord) în 1872, Gara Filaretului își pierde treptat din importanță, fiind închisă în 1960.

Frontonul intrării încă impresionează, cărămida marchează frumos colțurile și accentuează silueta clădirii, dantelăria metalică de la peronul din fața intrării aruncă un strop de frumusețe...

După ce am citit diversele plăcuțe aniversare, precum și cea de monument istoric, am intrat în incintă. La capătul peroanelor tronează o fântână arteziană albastră și multe flori. Câțiva câini tolăniți își văd de somnul lor, doar ciripitul vrăbiuțelor sparge liniștea nefirească – ce șuierat și pufăit o fi fost în timpurile de început, doar zidurile știu.

Părăsim clădirea monumentală, traversăm parcul amenajat în față și coborâm pe lângă Parcul Carol, pe strada Constantin Istrati. Acum câțiva ani am observat sub acoperișul unei case urme de pictură în niște casete, acum parcă nu le-am mai văzut. După 100 m ajungem la una din cele mai drăguțe/simpatice/pitorești străzi din București – Str. Xenofon. De fapt, este vorba despre o alee mai mult, singura stradă în trepte din București. Cu o lățime de doar vreo 2 m, pe mijloc având o bară de sprijin, treptele te conduc spre punctul cel mai înalt al Bucureștiului, Dealul Suter (84 m deasupra nivelului mării). La capătul treptelor se deschide o mică piațetă, în mijloc un scuar ce găzduiește o statuie – un harpist.

În această piațetă se află Carol Park Hotel, un hotel boutique de 5 stele. De fapt este vorba despre Palatul Suter, ridicat la începutul secolului al XX-lea, cu influențe brâncovenești. A aparținut unui apropiat al Regelui Carol I, arhitectului german Adolf Suter. Aici a funcționat, se pare, chiar un sediu al Partidului Comunist Român și ICRAL-ul. După retrocedarea către urmașii foștilor proprietari, clădirea a fost restaurată în cadrul unui proiect și transformată în hotel din 2007.

În coborâre privim case mari, vegetație abundentă și elemente de arhitectură drăguțe ce se înșiră pe o parte și pe alta a Aleii Suter. În capăt facem dreapta pe Strada Lămâiței. De pe această stradă observăm pe partea dreaptă, sus, terasele caselor de pe Aleea Suter. Probabil priveliștea oferită de acele terase asupra acestei părți vechi a orașului e fantastică.

Din str. Lămâiței intrăm pe strada Mitropolit Nifon și începem din nou urcușul spre Gara Filaret. Case lăsate în paragină, case îngrijite, case renovate, diverse decorațiuni pe ziduri ne trec prin fața ochilor. Zidul de cărămidă roșie cu model al Fabricii de Chibrituri e impresionant.

Scurta incursiune prin una din zonele vechi ale orașului s-a încheiat din nou în fața Gării Filaret. A fost o gură de aer primăvăratic și o mică lecție de istorie.


[fb]
---
Trimis de tata123 🔱 in 19.06.14 12:38:56
Validat / Publicat: 19.06.14 15:51:38
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.

VIZUALIZĂRI: 2134 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

4 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P16 Statuia din cel mai înalt punct al Bucureștiului.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 8100 PMA (din 10 voturi)

ECOURI la acest articol

4 ecouri scrise, până acum

msnd
[19.06.14 19:41:55]
»

Mulțumesc mult pentru cele câteva momente de amintiri din copilărie. Deși eu stăteam mai jos, în zona ”Rond”, am bătut destul de mult toate zonele descrise. Nu am mai trecut de mult pe acolo, dar pare același cartier liniștit de odinioară, iar fațadele clădirilor par neschimbate.

Cer însă permisiunea unei mici corecturi: fotografia P12 nu se referă la str. Mitropolitul Nifon, ci la str. Mitropolitul Filaret. Mitropolitul Nifon face legătura între Rond și Parcul Carol și este perfect orizontală. Fotografia este din partea superioară a str. Mitropolitul Filaret, în zona de pantă, aproape de Gara Filaret.

tata123 🔱AUTOR REVIEW
[19.06.14 19:48:30]
»

@msnd: Multumesc si eu. Intr-adevar am încurcat eu mitropoliţii.

mariana.olaru CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA
[20.06.14 08:35:56]
»

Elegant review şi neaşteptată invitaţie la drumeţie! Încă o dată avem prilejul de a descoperi că trecem atît de des pe lângă lucruri şi locuri aparent banale, dar care la o privire mai atentă se descoperă a fi autentice bijuterii arhitectonice sau istorice. Locurile pe care le-ai deschis le-am văzut nu o dată, dar nu-mi amintesc să fi remarcat detaliile pe care ni le-ai prezentat. Cu uimire descopăr că zidul de cărămidă roşie al Fabricii de chibrituri poate fi trecut şi el, pe bună dreptate, pe lista reperelor arhitectonice ale Bucureştiului. Sunt multe astfel de locuri, de fapt, oriunde şi oricînd, la fiecare pas, e de ajuns să stăruim cu mai multă atenţie privind în jurul nostru, ca să descoperim că în jur totul ne vorbeşte despre ce a fost şi ce este viaţa noastră. În sensul ăsta, iată, o plimbare comună, chiar prin locuri mult umblate, se poate transforma într-o călătorie a simţurilor şi a minţii, de care să ne aducem aminte cu duioşie, aşa cum ai făcut şi tu când ai scris aceste impresii. Felicitări!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
tata123 🔱AUTOR REVIEW
[20.06.14 08:54:50]
»

@mariana. olaru: Mulțumesc pentru cuvintele frumoase. Există multe asemenea locuri în București, aparent banale, pe lângă care trecem nepăsători, dar care ascund povești fascinante. În măsura timpului am să mai postez câteva review-uri.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
mariana.olaru, msnd, tata123 🔱
Alte impresii din această RUBRICĂLa pas prin Bucureşti:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.052626132965088 sec
    ecranul dvs: 1 x 1