ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 09.07.2010
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Târgu Mureș
ÎNSCRIS: 28.03.10
STATUS: AUGUSTUS
DATE SEJUR
JUN-2009
DURATA: 1 zile
single
1 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 7 MIN

Borsecul si Balvanyosul sunt oare in deriva...

TIPĂREȘTE

La Borsec ajung strabatand muntii Giurgeului, munti imbracati in haina mereu verde a padurilor de fag si stejar. Simfonia naturii ma copleseste cu combinatiile ei de note si nuante, mereu altele iar aerul. ah! aerul... aici simt intr-adevar ca oamenii traiesc pe fundul unui ocean de oxigen, nu de fum si gaze de esapament. Din loc in loc ma opresc din cauza unor vaci singuratice, ce traverseaza impasibile soseaua si care au bine intiparit in codul lor genetic drumul spre casa, asa precum in drum spre lacul Balea m-a oprit o coloana de masini ce admira un pui de urs ce bea Fanta dintr-o sticla de 2 litri ridicand-o in sus cu labutele din fata, asa precum face omul. Prefer melodia molcoma si odihnitoare a talangilor lor, sirenelor ambulantei si SMURD-ului din orasul meu din vale. Depasesc altitudinea de 1000 de metri a cabanei Creanga, apoi cobor spre o statiune balneara din lantul celor 34-35 din vremea comunista si despre care a curs multa cerneala prin ziare. Da, spuneau unele voci din mass media, "Apa de Borse e REGINA apelor minerale dar statiunea balneara a ajuns RUINA statiunilor balneare".

Borsecul de azi nu mai seamana deloc cu cel de ieri chiar daca mai exista pe ici-colo unele constructii care ma contrazic.

Statiunea era cunoscuta inca de prin secolul 18, mult mai cunoscuta atunci decat e azi, dar faima izvoarelor sale datateaza inca din epoca romana, dovezi in acest sens fiind gasite in sarcofagele romane descoperite aici. Dupa anul 1750 apar in vecinatatea izvoarelor sale o sumedenie de constructii specifice unei statiuni balneare - vile si case de odihna, hanuri si vestitele bai carbogazoase. Izvoarele minerale ce alimentau 2 bazine ale vremii, aveau un debit impresionant-360 de tone de apa minerala zilnic! Un secol mai tarziu, apar aici asa numitele "Bai calde", alcatuite din 10, apoi 30 de compartimente, avand fiecare vane din tabla zincata. Renumitul borviz, adica apa minerala a vremii, depaseste granitele tarii, fiind exportata in Ungaria si Austria. In scurt timp, Borsec-ul devine neincapator, astfel incat niste farmacisti austrieci sositi tocmai din Viena au ideea de a imbutelia apa minerala in flacoane de sticla. Pana in acel moment, ea era transportata in ulcioare de lut in carute trase de boi. Nici chiar astazi acest obicei nu a fost uitat in Harghita, doar ca ulcelele au fost inlocuite cu PET-uri din plastic, iar carutele cu autocamioane. Buteliile cu apa de Borsec cuceresc mai apoi Italia, Grecia, Rusia si Turcia. La Targul International de la Viena si Paris, apa de Borsec este medaliata cu aur.

Astazi statiunea Borsec este doar umbra celei de altadata, o statiune imbatranita, singuratica, alcatuita din multe vile parasite sau darapanate, la usa carora s-a pus lacatul greu al uitarii. Baza de tratament e in paragina dar nu e inchisa pentru ca au disparut chiar si usile sau ferestrele sale. Unele pavilioane ce adapostesc izvoarele cu apa minerala sunt refacute dar altele sunt inundate. Nici minunatul sau parc central cu pini si cu gazon englezesc, bine conservat, nu poate alva aparentele.

Am fost in statiune in vara anului 2004 apoi in urma cu un an. Picam mereu vara si in week end, dar n-am reusit sa numar mai mult de 20 de persoane in statiune, cu exceptia unor muncitori forestieri ce trag de obiecei la cele doua bufete din vale, la intrarea in statiune. Daca in 2004 nu era deschisa nici o vila, anul trecut am vazut insa ca una dintre ele s-a deschis, iar cativa turisti erau cazati acolo. Sa fie acesta primul pas?

(trecerea statiunii, ca prioritate nationala, pe lista de investitii a Ministerului Turismului, este benefica. E posibil ca agonia de 2 decenii a statiunii sa ia in sfarsit, sfarsit).

M-am asezat pe o banca si am incercat sa-i simt pulsul, sa-i aud glasul. Dar n-am simtit nimic, era prea multa liniste. Am intrat apoi cu strangere de inima in impozanta vila 19, situata chiar in mijlocul statiunii, loc unde, in copilarie imi petreceam cantonamentele sportive. Usa era deschisa, m-am plimbat in voie prin ea, nu m-a impiedicat nimeni. Camerele erau goale, pline de gunoaie, moloz si hartii, podeaua si mobilierul erau distruse. Vedeai prin peretele gaurit, dintr-o camera in alta. Caloriferele disparusera si ele, faianta, gresia, la fel. Aveam mereu impresia ca totul se va prabusi peste mine dintr-o clipa in alta. Un latrat de caine imi dadu de inteles ca o fiinta vie exista totusi prin imprejurimi. Am parasit vila in graba, umbra prezentului se intindea prea repede peste amintirile mele frumoase din copilarie, amintiri inca vii ca un album cu multe poze colorate.

Apoi am vizitat baza de tratament, unde nu puteai calca fara sa risti un accident, caci podeau era doar valuri-valuri din cauza molozului. Si de-acolo a disparut totul, mai putin cele doua statui de marmura ale lui Pavlov si Mecinicov. Erau prea grele ca sa mai le ia cineva si pe ele, cantareau cateva tone fiecare.

In acea zi e vara a anului 2004, pentru mine, care mai aveam inca in memorie zilele insorite de vara sau de iarna ale copilariei, vacantele pline de veselie, glume si galagie tinereasca, in acea zi senina de vara, Borsecul a murit! A murit impreuna cu toate cele 60 de vile frumoase si 11 izvoare minerale ce curgeau odata falnic prin statiune.

Singurul lucru ce merge bine totusi aici este imbutelierea apei minerale, e o apa care aduce profit urias celor care se ocupa de imbutelierea si vanzarea ei. De aceea am ramas mereu cu o intrebare fara de raspuns, de ce profitul urias al vanzarii celei mai cunoscute ape minerale din tara naostra nu a fost investit in refacerea statiunii?

Baile Balvanyos erau pe vremuri o vestita statiune balneara destinata, la fel ca si Borsecul, pacientilor cu probleme cardiovasculare sau nevroze astenice. Nici nu e de mirare, statiunea este inconjurata din toate partile de paduri de conifere si zeci de izvoare minerale. Dar, din gloria apusa a acesteia a mai rams doar Hotelul de Cura si Conferinte Best Western Balvanyos, situat la distanta de vreo 10-12 km. Hotelul Best Western isi merita toti bani, e un hotel de lux, construit parca pentru Romania anilor 2030, hotel de cura des vizitat de pacienti straini, in special din Israel, ei fiind si cei care au investit in acest hotel incoltit din toate partile de ozon cu miros de esenta de brad de care n-are cum sa scape.

Dar sa revenim la statiunea propriu zisa, pe langa care era sa trec si eu, daca nu intrebam intensiv in stanga si in dreapta.

Balvanyosul de care probabil doar parintii si mai ales bunicii nostri isi mai amintesc, e o statiune ascunsa, drumul de vreo 5-600 de metri ce te duce in centrul statiunii este de fapt un urcus destul de anevoios. La prima mea preumblare prin munti, in2004, statiunea m-a intampinat cu o pustietate desavarsita. Fata de balvanyos, Borsec-ul, unde am mai intalnit cateva zeci de oameni, era asadar o statiune aglomerata... Aici, timp de cateva ore cat m-am plimbat prin statiune, n-am intalnit nici o fiinta vie, fie ea om sau animal. Pe cina sa intreb asadar de vestitele sale izvoare si bazine cu ape carbogazoase. ?

O iau la intampale... si incep sa apara deodata, rind pe rind, un teatru de vara cateva vile, un bar, o cantina, o baza de tratament si bazinele cu apa carbogazoasa bolborosind intr-una, dar aveam tot timpu sentimentul ciudat ca ma aflu pe o corabie ce pluteste in deriva asemenea Olandezului Zburator, parasita in graba de echipajul ei. Si mai ciudat, spre deosebire de Borsec, vilele erau intr-o stare destul de buna... Parca ma plimbam printr-un oras fantoma, parasit, asemenea unui oras minier care funtioneza doar atat cat timp exista minereu, apoi mineri iisi fac bagajele si pleaca.

Caderea statiunii a inceput dupa anii '90, urmand un scenariu clasic-intai s-a inchis baza de tratament, apoi posta, apoi cantina si vilele si intr-un sfarsit s-a inchis si barul Gorgan. In general barul sau bufetul e prima constructie ce apare si ultima care dispare intr-o localitate ce prinde viata sau moare.

Si chiar asa inchise, cladirile din Balvanyos sunt inca "elegante si semete", peisajul e superb, statiunea e situata intr-o caldare naturala ferita de vanturi puternice, aici respiri ozon si manaci aerosoli aromati pe paine. Te doboara insa linistea. Te sperie si te alunga. Nemilostiva lege a firii isi spune cuvantul, Natura isi reintra incet in drepturi, rand pe rand, baza de tratament, cantina sau bazinele sunt acoperite de vegetatie. A trebuit sa tai multe crengi pana sa pot fotografia un bazin. Daca nu se iau masuri urgente, frumoasa statiune covasneana va fii complet acoperita de vegetatie, precum erau nu demult orasele maiase si aztece strivite de imbratisarea junglei. S-ar putea ca peste cateva decenii o echipa de arheologi curiosi de la National Geografic sa redescopere statiunea.

Si totusi, anul trecut s-a mai dres cate ceva, cu forte locale, o terasa in vale, o mini-piscina langa ea, si, cine stie... poate cineva de la Minister va citi acest mic review si vom mai reda in circuitul balnear inca o statiune transilvana din cele 5 care au dispaut... Borsec, Balvanyos, Malnas, Vilcele si Ocna Mures...

Dorgo


[fb]
---
Trimis de dorgo in 09.07.10 19:12:56
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BORSEC. A mai fost în/la: aproape peste tot
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 5576 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

25 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (dorgo); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P02 Spre Borsec
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 6700 PMA (din 11 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

25 ecouri scrise, până acum

magdalena
[09.07.10 20:25:57]
»

Nu-mi ramane sa spun decat RUSINE celor ce lasa statiunile noastre balneo-climaterice in paragina!

Si acum mai am cartile-ghid din vremea copilariei, pe care le rasfoiam cand doream sa mergem in vacanta...

Un cuprins pe capitole in care erau clasificate statiunile balneoclimaterice in functie de afectiuni sau alte criterii.

Pacat... Mare pacat!

dorgoAUTOR REVIEW
[09.07.10 21:11:21]
»

@ magdalena

Si daca vrei ca tabloul sa fie complet, maine o sa-ti prezint inca trei "perle ale trecutului balnear" - Malnas, Valcele si Ocna Mures

biancuta
[09.07.10 23:19:30]
»

Chiar la intrarea in curtea Hotelului Best Western Balvanyos de care pomeneai, este un indicator spre Pestera Puturosul, numita asa din cauza emanatiilor sulfuroase. Acestea folosesc la anumite tratamente pentru boli cardiovasculare. Pestera mai este numita Pestera Sinucigasilor, deoarece daca se ajunge sub nivelul gazului, este moarte sigura. In apropiere este si un cimitir al pasarilor, o mina parasita care s-a surpat si s-a ajuns sub nivelul gazului. Pasarile, animalele si orice alte vietuitoare care ajung aici au parte de o moarte sigura, dar usoara. In apropiere se gaseste Lacul Sf. Ana.

Alina Morar
[09.07.10 23:38:38]
»

Pacat ca au ajuns in halul acesta, avem niste statiuni si zone superbe, dar...

amfost16
[10.07.10 09:37:00]
»

pozele sunt destul de elocvente pt. amaraciunea turismului romanesc, se pare ca ne meritam soarta de 20 de ani incoace...

magdalena
[10.07.10 09:51:49]
»

@biancuta, daca nu ma insel ai mai pomenit de Pestera Puturosul, sa nu intram in ea... Bine ca ai adus aminte!

biancuta
[10.07.10 09:55:02]
»

da, la rw meu despre Lacul Sf. Ana!

sbacau
[10.07.10 12:32:12]
»

@dorgo, te-ai tinut de cuvant; ai promis ca scrii despre aceste statiuni si ai facut-o.

Acum nu stiu ce sa fac... sa ma bucur ca exista si oameni de cuvant, oamenii care scriu frumos (ca acest rw al tau) sau sa ma intristez... vazind (si eu pe viu, ca si tine) in ce hal am ajuns! De fapt in ce hal au ajuns unele dintre cele mai vizitate statiuni romanesti, statiuni care pe vremuri (acum vreo 20-25 de ani- ce mult pare! ) erau tinta taberelor de copii din toata tara sau a batranilor veniti pentru tratament!

Mi-e groza de ce se intampla!

Romanie... INCOTRO???

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
dorgoAUTOR REVIEW
[10.07.10 14:19:41]
»

pt @magdalena si@biancuta...

se poate intra in orice pestera toxica, pentru cativa metri, tinandu-ti respiratia, niciodata singur, chiar si in cele cu mofete puturose, ce contin hidrogen sulfurat si bioxid de sulf. Dar nu merita! Oricum nu vezi mare lucru. Aceste gaze sunt mai grele decat aerul si se astern in partea inferioara a pesterii, pana la un anumit nivel al corpului...genunchi, solduri, umeri...poti intra 3-4 metri, cu o lumanare aprinsa in mina tinuta cam la nivelul pieptului.Pana cand lumanarea arde, exista oxigen la nivelul nasului, nu e pericol. Daca veti cobori lumanarea, veti vedea ca ea se stinge, arderea are nevoie de oxigen, nu de gaz sulfuros.

Oricum nu recomand nimanui intrarea in pestera Puturosul, (degeaba ii fac publicitate cei de la Best Western, daca nu asigura un sistem de ventilatie de la 0,6-1 metru in sus) si chiar si asa e periculos, deoarece unii curenti de aer pot sa aduca gazul sulfuros pana la tavan si odata intrat,nu mai poti iesi. Si apoi daca stati prea mult cu picioarele in gaz sulfuros, iti scade tensiunea arteriala si lesini...Luati-o ca pe o poveste interesanta si lasati doar pasarile fara minte sa intre in ea...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
magdalena
[10.07.10 14:23:35]
»

Pai asa putem sa ne aruncam si in craterul unui vulcan! Putem face orice..., daca nu avem minte, evident!

biancuta
[10.07.10 15:05:50]
»

Interesant, dorgo, eu era sa intru in pestera! Dar e bine sa fim avertizati si sa cunoastem pericolul! La intrarea in pestera ( sau in apropiere) sunt atentionari?

dorgoAUTOR REVIEW
[10.07.10 15:34:38]
»

il cunosc pe directorul hotelului BWB,ma voi interesa, dar cred ca ajunge sa telefonez la receptie...ramane pentru luni.Oricum in vara asta voi mai avea inca un drum pe-acolo...o sa duc cu mine masca de gaze...

ascent
[19.07.10 10:18:25]
»

Mofeta cu gaz sulfuros este intrarea intr-o fosta mina din care, pe vremea imperiului austro-ungar se extragea sulf. Fie ca zacamantul a saracit, fie ca mina a devenit periculoasa datorita gazelor, aceasta exploatare a fost parasita.

Am scris un review care se numeste "Lucruri cunoscute si mai putin cunoscute despre imprejurimile statiunii Tusnad", acolo am postat o fotografie si asa cum se vede in acea fotografie, s-a construit un zid la circa 6-8 metri de la intrare, care sa impiedice accesul in mina. Gazele ies prin crapaturile zidului si fiind mai grele decat aerul, se "preling" pe pardoseala minei si coasta muntelui. Micile animale (soparle, etc. ), care trec imediat prin fata fostei exploatari miniere si actualmente mofeta cu gaz sulfuros, isi gasesc sfarsitul datorita valului de gaze.

dorgoAUTOR REVIEW
[19.07.10 12:55:53]
»

@ ascent

multumesc!...asa este! de fapt m-am interesat si eu si am mai aflat lucruri interesante pe care am sa le cuprind mai pe larg intr-un review "Mofetele Judetului Covasna si Harghita" in curand...

ascent
[19.07.10 13:38:10]
»

Cu multa placere. In rest, un vot de la mine pentru ca aceeasi impresie de parasire mi-au creat-o statiunile Borsec si Balvanyos, asta pe langa faptul ca nici in privinta soselelor nu se sta prea bine.

Qvadratvus
[09.05.11 12:12:33]
»

"Acolo sunt 3 grote mai cunoscute (scrisesem locaţii - dar acestea sunt mult mai multe) unde sunt emanaţii vulcanice:

Grota ucigaşă (Gylkos barlang)

Grota puturoasă (Budos barlang) - Grota Turia

Grota Timsos (Timsos barlang)

La Grota Turia - unde e şi mofeta, puteţi intra liniştiţi, nivelul gazului în părţile strict accesibile nu este foarte mare (1 m) şi accesul acolo unde panta coboară spre înăuntru mai mult este limitat. Se pot vedea urmele pe pereţi pînă la care sunt depunerile de sulf şi alaun, şi asta este o indicaţie relativă. Există (sau existau) bănci pe care poţi eventual să te aşezi, în caz că îţi vine ideea de a sta jos, astfel încît să respiri deasupra nivelului toxic. La grota Timsos sunt deasemnei depuneri, dar accesul nu este limitat. Probleme pot fi la Grota ucigaşa şi la Cimitirul păsărilor (Madartemeto) unde lipsesc depunerile pe pereţi şi unde cel puţin cînd am fost eu accesul nu era limitat, drept este că existau avertismente.

În general cam prin toată zona sunt emanaţii vulcanice, nu numai în gotele respective (este de exemplu acolo şi o turbărie de unde ies astfel de gaze - Tinovul (Ră) Bufnitor - Buffogo)

P. S. Astăzi am trecut prin Borsec şi părea că a început să-şi revină, s-au construit noi utilităţi turistice şi căi de acces noi, sunt semne că în staţiune intră bani. "

dorgoAUTOR REVIEW
[10.05.11 21:40:01]
»

@Quadratus... in general nu au fost incidente umane in grote, unde nivelul mofetei se vede, pe perete... dar au fost raportate incidente in pivnitele oamenilor din judetul Harghita si Covasna, unde gazul toxic se infiltreaza si se acumuleaza, iar omul uita adeseori sa intre cu lumanarea aprinsa, ca sa controleze nivelul mofetei... apoi, langa Tusnad si BWB, exista cateva vai in forma de caldare, in care aceste gaze mai grele decat aerul, se acumuleaza, satenii cunosc acele vai si cand vor s-o termine cu viata, fac o plimbare prin natura pana acolo... e-un sfarsit placut si ieftin... adormi si nu te mai trezesti... e bine totusi sa lasi vorba la cineva, caci prin acele paduri mai circula si animale de prada...

La Borsec s-a dat in functiune vila Ricki, asta se intampla anul trecut, dar eu am cunoscut perioada de inflorie maxima a statiunii si a bazei sale de tratament... anii '70, asa ca ceea ce s-a construit e-o umbra palida a ceea ce-a fost... la fel, s-au dus si alte statiuni de prin zona precum Valcelele, Malnas-ul, vechiul Balvanyos, strandurile din Toplita, Baile Remetea, Madaras, Racu, Sugas si... gata, nu mai zic, ca ma-ntristez degeaba...

Qvadratvus
[11.05.11 10:28:12]
»

Da, aşa este întradevăr. Pericolul reprezentat de aceste văi este mult mai mare decît cel asociat siturilor turistice oficiale unde de bine de rău sunt precizate şi în acest fel relativ cunoscute de turişti. Chiar legat de aceste probleme nu am observat informaţie accesibilă eventualilor doritori de plimbări în sens larg, în zonă.

Cît despre staţiuni, asta e o problemă generală în România. Însă distrugerea bazelor de tratament şi a locaţiilor aferente acestora după cum prea bine ştiţi find în domeniu, a început cu politica asociată Elenei Ceauşescu la începutul anilor '80. A debutat cu distrugerea vechiului Institut de de Balenologie şi spulberarea acestuia în cele 4 vînturi şi a continuat cu reducerea de fonduri pentru mentenanţă şi investiţii încă din deceniul 8. Culmea evident că s-a realizat în deceniile 9 şi 10 ale secolului trecut cînd distrugerile, furturile şi plecarea în masă a personalului de specialitate au fost la ordinea zilei.

Dar, după cum probabil la fel de bine aveţi cunoştinţă, investiţiile realizate începînd cu sfîrşitul deceniului 6 şi continuate în anii '70 au avut la bază motivaţii economice (faptul că staţiunile de tratament din Europa de Vest erau supraaglomerate, pe fondul intervenţiei Caselor de Asigurări de sănătate care aveau incluse în pachetul de servicii curele balneoclimatice şi de recuperare). Acest surplus a creeat necesitatea unui debuşeu pe care politicienii şi economiştii vremii l-au speculat benefic pentru România. În anii '80 cînd sumele plătite de aceste Case de asigurări au început să scadă în mod semnificativ, a devenit greu pentru România să susţină reţeaua, cu atît mai mult în condiţiile în care continua spre diferenţă de cei din Europa de Vest să plătească la nivel de masă servicile medicale asociate. După 1989 gogoaşa aceastei situaţii economice s-a spart cu consecinţele de rigoare.

Evident că ulterior pe fondul haosului economic legislativ şi social, ceea ce putea fi regîndit altfel pentru un cu totul alt climat economic şi medico-social, precum şi conservat pentru vremuri mai bune a intrat într-o spirală a răului şi s-a făcut praf. Îmi pare rău că o spun, dar reconstrucţia actuală nu se poate face decît pe baze economice iar vremurile cînd curele balneare şi recuperarea de masă erau accesibile mediilor largi au trecut de mult. În plus lipsa studiilor noi în domeniu, efectuate pe principiile Medicinei bazate pe dovezi (majoritatea studiilor din România sunt făcute în deceniile 6,7, 8 iar evaluarea resurselor în deceniile 5 şi 6 ale secolului trecut) este un impediment major. Pe deasupra orice altă intervenţie de reglementare promovată de cei care se află în domeniu se loveşte de interesele turismului local. Ştiţi prea bine că efectul de adaptare al organismului la o cură balneoclimatică necesită cel puţin 2 săptămîni, ori e dificil să scoţi omul din mediul economic pentru un asemenea interval. Turismul s-a orientat pentru perioade scurte de 3-7 zile de unde şi promovarea Spa-urilor, la care între noi fie vorba efectul asupra homeostaziei este nul (exceptînd strict efectul de relaxare psihică şi poate de tonifiere generală - asta dacă turistul nu-şi pierde vremea prin locaţii de noapte ori profitînd de concediu ca să-şi pună la punct lucrările restante de la locul de muncă...)

Şi ca să fie o cireaşă pe prăjitură, ştiţi probabil că sunt unii (inclusiv şi mai ales pe la Ministerul Sănătăţii sau pe la Casa Naţională de Asigurări) care în România spun actualmente că specialitatea RMFB ar trebui să nu existe ....

dorgoAUTOR REVIEW
[11.05.11 16:18:54]
»

@Quadratvs... totul e foarte bine spus, un adevarat comentariu de actualitate si specialitate de balneologie si recuperare medicala...

eu nu cred totusi ca se va renunta la aceasta specialitate, (chiar daca prin statiunile balneare bate vantul), in tara care poseda o treime din potentialul balnear al Europei, forurile locale, chiar si in lipsa unei coordonari centrale, vor lua la un moment dat taurul de coarne... timp e destul...

izvoarele si lacurile minerale ce exista de mii de ani, vor mai exista inca pe-atat... doar noi suntem trecatori...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Qvadratvus
[11.05.11 19:26:30]
»

Specialitatea nu va dispărea, numai că nu prea cred că specialiştii ei vor fi lăsaţi să aibă vreun cuvînt de spus în domeniu...

MioritikPHONE
[27.10.21 20:03:26]
»

Borsecul nu este mort. Din text rezultă că toate clădirile sunt paragină. Nu toate. Sunt multe din cele vechi dar chiar și unele vechi sunt conservate. Dar sunt multe clădiri noi și pensiuni funcționale - panzio, cum spun ei. Este vila Borsec și multe alte vile, nu-mi mai amintesc numele lor. Sunt două restaurante faine în centru, un market (aproximativ) universal, alt market mai spre parc, e o localitate vie, funcțională, nu cu mai puțin față de alte localități chiar dacă, adevărat, are relicvele sale.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Qvadratvus
[27.10.21 23:44:44]
»

Rw e scris acum 11 ani... Între timp s-au mai schimbat lucrurile.

MioritikPHONE
[27.10.21 23:52:26]
»

@Qvadratvus: Toate clădirile funcționale nu au cum să fie mai noi de 11 ani. Erau și atunci. Plus, sunt și vile vechi bine conservate. Nu a fost un loc mort care a renăscut recent. A fost viu mereu. Nu folosește să fim depresivi. Mie îmi place Borsec.

dorgoAUTOR REVIEW
[28.10.21 07:49:20]
»

@Mioritica: Vezi si un review ceva "mai proaspat" (2014) despre Borsec. vezi impresii.

QvadratvusPHONE
[28.10.21 14:37:27]
»

@Mioritica: din câte știu, sunt și clădiri mai noi. Și nu știu de câte ori ați fost în Borsec în ultimul deceniu, dar lucrurile nu erau prea amuzante pe la începutul anilor 2010, acolo. Între timp, situația s-a îmbunătățit. În 2012 se vedeau deja semne bune, de exemplu: https://amfostacolo.ro/impresii9.php?iid=19329&d=la-pas-prin-borsec-si-imprejurimi--borsec

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
8 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Alina Morar, ascent, biancuta, dorgo, magdalena, Mioritik, Qvadratvus, sbacau
Alte impresii din această RUBRICĂLa pas prin Borsec și împrejurimi:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.071306943893433 sec
    ecranul dvs: 1 x 1