ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 13.08.2024
Cuplu

încărcat de pe telefon!

Traseu spre Lacul Galeș

Suntem prin Retezat. Suntem la aceeași pensiune din Sălașul de Sus, aici după opt ani trecuți din viață, găsind cumva aceeași oameni minunați, aceeași Hațegana, aceeași mâncare tradițional gustoasă, dar mai ales aceleași locuri beautifulice.

Comuna Sălașul de Sus, județul Hunedoara, face parte din arealul Destinație ecoturistică Țara Hațegului - Retezat și este una dintre cele patru căi de acces importante către vârful Retezat.

Am venit iar aici deoarece mai aveam ceva trasee de făcut și ceva interesant de hălăduit.

Azi ne-am încumetat spre Lacul Galeș. Bă, sincer, a fost o adevărată provocare.

Lacul Galeș este de origine glaciară. Este situat în estul Munților Retezat, la obârșia văii omonime, la altitudinea de 1990 m. Este întins pe o suprafață de 3,68 hectare și are o adâncime maximă de 19,5 metri. Prin dimensiunile sale Lacul Galeș se situează pe locul IV printre lacurile Retezatului, după Bucura, Zănoaga și Tăul Negru. Cel mai accesibil si usor traseu pentru a ajunge catre lac este Traseul Cârnic - Lacul Galeș.

La 56 de ani io si soția mai jos o țâră, cu greu am făcut față. 9 ore de mers, urcat, coborât, cu pauzele de rigoare nu multe.

În fine, să încep.

Coordonate intrare în traseu: 45°25'57.8'N 22°53'42.2'E (Parcare Cârnic). Distanța parcursă proximativ 20 km măsurată de mine pe ceas. La fel și diferențe de nivel: 1050 m.

Am plecat dimineața la 9 din pensiune, 22 minute/12 km până la Cârnic. Drumul asfaltat o porțiune, apoi drum pietruit. Nu foarte rău. Am parcat mașina la umbră ( nu sunt multe locuri de parcare), am pregătit rucsacurile pe cârcă și gambă. Ne luasem la noi două sandvișuri de căciulă, ceva desert, doi litri de apă și o juma de cola. Greșeală cu apa. Recomand mai multă apă la pachet. Nu am suferit de sete, dar la un moment dat îmi venea să bac capul cu totul în lac ca să mă satur de apă rece.

Am trecut de Cascada Lolaia, urmând drumul către Cabana Pietrele bandă albastră, ca apoi să urcăm și iar să urcăm. Pe drum forestier cu piatră multă si mare pe el se urcă greuț cca o oră, ca apoi, la o mică 'intersecție' numită Curba Soacrei să părăsim drumul spre Cabana Pietrele dungă albastră. Am trecut două podețe, spre Cabana Gențiana, triunghi albastru, max 100 metri (5 minute de mers). Apoi, stânga pe triunghi roșu spre Lacul Galeș. Sunt indicatoare noi și vechi vizibile. După ce se mai traverseaza un podeț dificil, acesta fiind cu una dintre balustrade ruptă, la o înălțime de cca 3 metri, se urcă prin padure aproximativ 2 ore. Drum greu, pieptiș în anumite locuri. Se mai traversează un podeț. Se ajunge la partea cu ĵnepeniș, aici drumul pănâ la lac ducându-ne la exasperare uneori. O oră si vreo zece minute am facut. Obosisem amândoi ca doi rahați (scuzați limbajul).

Cum au rezistat doi indivizi trecuți prin viață, cu pregătire fizică medie, la acest urcuș? Cred că plimbările primăvăratice cu bicicletele, cam 20 km făcuți la 3-4 zile, plus mersul la munca pe jos, plus încurajările reciproce cu umblat la psihic, ne-au făcut să rezistăm. Sa nu pară o laudă, suntem pasionați de drumeții și urcușuri, dar suntem în același timp conștienți că trecerea anilor lucrează fără milă. O să mai reducem din orele petrecute pe trasee. Asta e!

Odată ajunși la Lacul Galeș, am simțit amândoi o bucurie enormă. Efortul depus pe ultima parte a traseului ne era răsplatit de frumusețea locului. Liniște, apă limpede, peisaj superb. Ne-am descălțat de încălțări și șosete, ne-am dezbrăcat de tricouri, da, si am intrat până la genunchi în apă. Reeeece. Ne-am răcorit, ne-am udat unul pe altul, am râs, ne-am îmbrățișat. Mai veneau montaniarzi (sic) de la Lacul Bucura (campaseră acolo). Toți oamenii muntelui sunt oameni de treabă. Vorbesc în nume propriu. Am stat aici cam jumătate de oră. Am început să coborâm fără vlagă, dar pe parcurs ne-am revenit la drum. Neapărat echipament (bocanci mai ales, pantaloni lungi de munte, mai ales pentru jnepeniș, șepci albe aș recomanda, eventual bețe de tracking și apă, multă apă).

Am ajuns la bază la ora 5, după ce am vizitat si Cascada Lolaia, cu picioarele vraiște, dar cu spiritul tânăr.

Ca paranteză. Pentru a vizita Cascada Lolaia ne-am abătut din drum 5 minute, aceasta aflându-se foarte aproape de Cârnic. Cascada este situată la o altitudine de 1.050 de metri, în partea de Nord a Parcului Național Retezat, în Valea Nucșoara.

Off, apa asta rece pe care o beau acum e demențială. Dar nici Hațegana nu este mai prejos.

Trimis de vladix18 in 13.08.24 22:46:00
Validat / Publicat: 14.08.24 06:59:19
  • Alte destinații turistice prin care a fost: Europa

VIZUALIZĂRI: 227 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (vladix18); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P19 Vedere Lacul Galeș

[14.08.24 06:59:03]

Mutat, la reorganizare, în rubrica "Drumeții prin Parcul Național Retezat, MASIVUL RETEZAT-GODEANU" (deja existentă pe sait)

[Rubrica inițială: La pas prin Hunedoara și împrejurimi]

pitiPHONE
[14.08.24 09:14:43]

Bravo! Pentru spiritul tânăr. Pentru dragostea de munte. Pentru atitudine. Pentru împărtășit.

Nu e ușor la o anumită vârstă. O spune unul care la 61 face încă Retezatul dar și Făgărașii (Custura Sărății acum 2 ani singur).

Nu știu alții cum sunt da' eu pe munte îmi găsesc liniștea, pacea sufletească, reușesc să îmi reîncarc bateriile). Cam cum fac alții la pescuit, gătit sau whatever.

Cărări frumoase!

doinafil
[14.08.24 13:39:09]

Mi-a fost mie greu în Retezat, când aveam 33 de ani, dar'mite vouă acum! Am văzut și Lacul Galeș, și lacul Bucura, și Cascada Lolaia, și multe altele, pe care acum nu mi le mai amintesc . Am fost cazați la Cabana Pietrele.

Mi-ai amintit de tinerețe cu articolul tău, dar și de efortul făcut atunci! Bine că am văzut M. ții Retezat, care sunt unici la noi, cu multe, multe pietre , pentru că acum - la 75 de ani - nu m-ași mai aventura spre ei!

Felicitări pentru efortul făcut, pentru scriere și descriere!... și... să nu uit: mulți, mulți

vladix18PHONEAUTOR REVIEW
[14.08.24 16:01:14]

@piti: vă mulțumesc! Sper să fiu si eu pe munte la 61. Nu mai este mult, dar să treacă cât mai încet. Felicitări și dvs! O idee bună asta cu Custura Sărății. Chiar o să mă documentez. Să auzim de bine!

vladix18PHONEAUTOR REVIEW
[14.08.24 16:04:13]

@doinafil: Sărut mâna! Ca întotdeauna, aveți numai cuvinte frumoase în menționările dvs. Ehe, ai naibii ani ce trec! Dar să fim optimiști și să trăim clipa. Și eu vă pupăcesc cu deosebit respect, de asemenea!

2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):