ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 03.07.2017
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Călăraşi
ÎNSCRIS: 12.09.15
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
MAR-2017
DURATA: 2 zile
single

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
DISTRACŢ. / RELAXARE:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
90.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 8 MIN

Eindhoven, o istorie de un veac şi jumătate

TIPĂREȘTE URM de aici

Pentru noi, cei care trăim doar din salariu, Eindhoven-ul a devenit cea mai facilă poartă de acces spre Olanda. Chiar adunând biletul de avion cu cel de autobuz (din aeroport în gară) şi cu cel de tren (până la Amsterdam Centraal Station) şi tot este mai ieftin decât un "Otopeni-Schiphol" la o companie cu nume. Iar diferența nu este de neglijat. Făcând astfel de calcule am reuşit să vizitez oraşul de mai multe ori şi mi s-a părut normal să dau câteva informații celor care au de gând să cunoască acest loc.

Eindhoven-ul înfățişează fața contemporană a Olandei. El a reprezentat rampa de lansare a tehnologiei olandeze, leagănul a două simboluri ale industriei din această țară - produsele electronice Philips şi motoarele şi maşinile DAF. Desigur pentru noi mult mai cunoscută este echipa de fotbal al cărei nume scoate în evidență totuşi oraşul şi nu firma care a creat-o.

Situat lângă un ținutul mlăştinos Peel, altădată un loc pustiu, astăzi un obiectiv turistic, Eindhoven-ul a apărut cu opt veacuri în urmă, în locul de confluență a două râuri insignifiante. S-a dezvoltat ca târg beneficiind de poziționarea pe un drum care lega centrul bogat al Olandei de oraşele belgiene. În ciuda fortificațiilor şi castelului ridicat a rămas un oraş mic şi sărac până în sec. al XIX-lea. Dar ca de obicei, acolo unde natura s-a dovedit a fi fost o mamă vitregă olandezul a creat în locul ei.

Urbea a revenit la viață acum aproape un veac şi jumătate, revoluția industrială dând un neaşteptat impuls dezvoltării. Apariția conexiunilor de cale ferată cu oraşele învecinate şi săparea canalului Eindhoven către est, către ruta Zuid-Willemvaart, a pus eficient oraşul pe hartă. Industria textilă şi cea a tutunului au reprezentat începutul însă fabrica de becuri a fraților Philips a făcut cunoscut numele oraşului pe mai multe continente. Iar în perioada interbelică o uzină mecanică s-a născut şi sigla DAF a definit mai târziu maşina olandeză.

Nici aspectul citadin nu a rămas împietrit. Oşti ale vecinilor din nord, din Gelderland, spaniolii şi francezii au ars şi jefuit Eindhoven-ul, el trebuind să fie în repetate rânduri reconstruit. Apoi în timpul celei de-a doua conflagrații mondiale raidurile aeriene ale aliaților au adus distrugeri de mai multe ori. Şi chiar proprii locuitori au dărâmat unele vestigii pentru a face loc înnoirilor. Astfel că azi este greu de găsit o urmă a trecutului în perimetrul urbei. Poate cea mai reprezentativă clădire rămâne tot Philips Light Tower, fosta fabrică de becuri şi actualul cartier general al firmei.

Urmând trendul în care se înscriu şi alte oraşe industriale lipsite de obiective istorice Eindhoven-ul încearcă să ne atragă prin colecția de lucrări de artă şi prin prezentarea într-o manieră atractivă a realizărilor tehnice autohtone. Am hoinărit preț de un ceas pe străzile delimitate de magazine cu vitrine atrăgătoare, aşa cum olandezii ştiu să facă, printre construcții moderne destinate pasionaților de "shopping" şi pe lângă baruri şi restaurante cu reclame amintind de diferite zone pitoreşti ale globului. Aglomerația asemănătoare cu cea din centrul Veneției mi-a amintit că nu toată lumea este interesată în artă şi istorie, Hugo Boss fiind cel puțin la fel de celebru precum Tintoretto şi Marco Polo adesea confundat cu Marc O'Polo. Doar Heineken nu are rival.

În plin centru al oraşului o biserică cu două turle îndrăznețe de peste 70 de metri înălțime atrage privirile. St. Catharinakerk, dedicată sfintei Caterina din Alexandria, a fost ridicată în a doua jumătate a secolului al XIX-lea după planurile lui Pierre Cuypers. Numele acestui arhitect longeviv este legat de aproape şaptezeci de biserici din Ţările de Jos. Dar dintre lucrările sale sigur ştiți, măcar din fotografiile altor colegi, principala gară a Olandei, Amsterdam Centraal Station, şi clădirea Rijksmuseum-ului, locul unde se găseşte "Rondul de noapte". Aici în Eindhoven Cuypers a proiectat o biserica în stilul neogotic, inspirația găsind-o, spun cunoscătorii, în scrierile legate de arta gotică ale lui Joseph Thijm.

Învârtindu-mă pe străzile populate ajung invariabil şi la moderna clădire care adăposteşte Muzeul Philips, clădire la care economia de sticlă nu a intrat în calcul. Celebra firmă a pornit în 1891 cu producerea lămpii cu incandescență. Şi de la becuri a trecut la radiouri şi televizoare, azi ajungând la aparatură medicală şi la tehnică de calcul. Nu sunt sute de exponate, selecția fiind destul de riguroasă şi accentul fiind pus pe principalele repere ale progresului în tehnică şi cercetare. Cel dintâi aparat de radio cu sursă de curent şi difuzor a fost fabricat în 1927 şi nu părea ceva deosebit arătând ca o cutie banală cu o farfurie ataşată într-o nefirească poziție verticală. Primul televizor vândut în Olanda, în 1950, era o cutie din lemn cu patru butoane, un difuzor şi un mic ecran, ocupând mai puțin de jumătate din partea frontală. Datorită design-ului şi-a căpătat repede porecla de "cuşca de câine", dar câți nu visau să cumpere o astfel de cuşcă. Alăturat un aparat de radio din 1931, primul având difuzorul încorporat. Este radioul care în doar cinci ani a fost vândut în peste un milion de exemplare a făcut din Philips cel mai mare producător din lume.

Într-un colț al muzeului este amintit Frits Philips, cel ştiut de întreg oraşul drept "meneer Frits" sau "regele din Eindhoven". Personalitate definitorie în evoluția firmei în anii grei ai războiului, dar şi în conducerea ei în anii care au urmat, el a rămas în memoria locuitorilor şi pentru implicarea în activități sociale. Popularitatea sa printre angajații firmei şi printre fanii echipei de fotbal nu a fost încă egalată de nimeni. Scaunul său din tribuna stadionului, amplasat în zona suporterilor obişnuiți, este păstrat şi astăzi liber.

Intrând într-o altă încăpere am avut senzația unei întoarceri în timp. Veți vedea fotografia şi îmi veți da dreptate. O camera de zi aşa cum am văzut cu toții acum patruzeci şi ceva de ani, dacă nu acasă măcar în vreo vizită. Mobilierul vetust, cu vitrina plină de căni şi farfurii, îmi este foarte familiar. Chiar şi televizorul ca o ladă mare de lemn, cu două butoane şi un ecran oval alb-negru şi mai ales radioul cu difuzoarele ascunse dupa o pânză întinsă perfect şi scala cu o multitudine de posturi occidentale pe care oricum nu le prea auzeam. Iar prezentarea produselor apărute după război continuă cu primul aspirator, fabricat în 1950, nu prea deosebit de ce avea şi mama mea trei decenii şi ceva mai târziu. Radioul cu tranzistori era la modă pe când eram un țânc, dar Philips crease şi comercializase unul încă din 1957. Deja exponatele îmi sunt foarte cunoscute, măcar din vitrina de la "Consignația" - casetofoane, aparate electrice de ras, camera video, etc. Şi evoluția produselor îmi trece prin fața ochilor cu rapiditate, căci aparatele nu sunt nenumărate.

Muzeul are o secțiune interactivă cu mare succes la copii şi în general la cei tineri, ei putând vedea şi încerca noi tehnologii şi dispozitive. În fața unor ecrane de dimensiuni generoase era mare înghesuială toți vrând să încerce sau măcar să vadă mai de aproape ce "vrăji" au mai făcut cei de la Philips.

Hotărât să explorez o altă față a oraşului mă îndrept spre muzeul Van Abbe, un lăcaş de cultură destinat artei moderne şi contemporane înființat în 1936. Numele muzeului este dat de Henri van Abbe, un avid colecționar de artă, care şi-a deschis propria fabrică de țigări şi a dobândit o avere care i-a permis un hobby atât de costisitor. Artisti celebri precum Pablo Picasso, Wassily Kandinsky, Georges Braque, Piet Mondrian, Mark Chagall, Fernand Leger stau alături de multi alții, necunoscuți de mine. Dar nu vă aşteptați la peisaje idilice sau portrete concurând fidelitatea fotografică. Tuşele maeştrilor picturii abstracte au sfidat criticii plafonați deformând imaginea reală şi prezentând publicului o nouă provocare. Ei ne-au făcut să privim dincolo de înțelesurile facile şi să găsim ideea ascunsă cu grijă sub straturile de vopsea trasate în direcții aparent aleatorii. Muzeul a achiziționat operele lor jumătate de secol mai târziu, când artiştii respectivi cunoscuseră deja faima şi erau considerați pionieri ai artei moderne. Dar colecția s-a mărit continuu, lucrări contemporane fiind adăugate an de an. Desigur ele se îndepărtează din ce în ce mai mult de arta clasică, afişul, colajul, grafitti-ul trecând înaintea picturii pe pânză sau a sculpturii în piatră. Dar se îndepărtează nu doar prin suportul operei ci şi prin modul de înțelegere. Dacă la impresionişti era de ajuns să stai la 5-6 metri de tablou, acum te apropii la jumătate de metru şi chiar încerci să vezi lucrarea din cât mai multe unghiuri în speranța rezolvării şaradei sau te deplasezi pentru o imagine cât mai cuprinzătoare căutând numitorul comun.

Aproape am reuşit să termin de vizitat tot ce-mi doream. Muzeul firmei DAF, leagănul maşinii olandeze, l-am văzut acum o lună, dar stadionul echipei de fotbal Philips SV Eindhoven va rămane pentru data viitoare, căci tot spre Eindhoven găsesc bilete de avion mai ieftine. Eindhoven nu este un oraş fascinant precum Amsterdam, el rămâne un oraş muncitoresc, dar îți permite să petreci câteva ore plăcute sau instructive.

Să aveți un drum frumos în față.


[fb]
---
Trimis de Radu Tudoran in 03.07.17 14:38:47
Validat / Publicat: 03.07.17 19:12:39
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BENELUX.

VIZUALIZĂRI: 5880 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

9 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Radu Tudoran); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P08 Muzeul de arta Van Abbe
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 31700 PMA (din 33 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

9 ecouri scrise, până acum

elviramvio
[03.07.17 19:41:01]
»

@Radu Tudoran:

Frumoase drumuri ai si frumoase invitatii ne faci, cu talent si daruire.

Radu TudoranAUTOR REVIEW
[03.07.17 21:46:40]
»

@elviramvio: Multumesc pentru aprecieri. Dar cum sunt aproape un musafir acasa, este normal sa am ceva de povestit.

Vacante frumoase si fii sigura ca-ti urmaresc traseele turistice.

robert
[04.07.17 09:25:32]
»

@Radu Tudoran: "Pentru noi, cei care trăim doar din salariu, Eindhoven-ul a devenit cea mai facilă poartă de acces spre Olanda. Chiar adunând biletul de avion cu cel de autobuz (din aeroport în gară) şi cu cel de tren (până la Amsterdam Centraal Station) şi tot este mai ieftin decât un "Otopeni-Schiphol" la o companie cu nume. Iar diferența nu este de neglijat. Făcând astfel de calcule am reuşit să vizitez oraşul de mai multe ori şi mi s-a părut normal să dau câteva informații celor care au de gând să cunoască acest loc. "

Foarte interesante si utile aceste precizări. Faptul ca nicio companie low cost nu operează cursa Bucuresti -Amsterdam a fost unul din motivele principale de nu am ajuns in Olanda decat el fugitivo!

Eu ma gândeam să incerc o incursiune prin Bruxelles, dar atentatele recente mi-ai mai taiat din elan! La anul o să incerc varinata propusa de tine!

Multumesc si călătorii cât mai frumoase!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Radu TudoranAUTOR REVIEW
[04.07.17 09:40:19]
»

@robert: Varianta prin Charleroi este buna uneori pentru sudul Olandei (Maastricht), deasemeni Dortmund sau Koln, dar Eindhoven ramane cea optima.

Le-am verificat in timp pe toate

Multumesc pentru vizita.

robert
[04.07.17 09:41:35]
»

@Radu Tudoran: si eu multumesc pt raspuns!

mishu
[04.07.17 16:57:13]
»

@Radu Tudoran: Despre Eindhoven ca destinatie "confortabila" la buzunar am aflat si eu de vreun an de zile de cand am un nepot care studiaza acolo si-ii face mamica vizita din cand in cand.

Este o destinatie frumoasa si careia merita sa ii acorzi ceva atentie.

Felicitari, votat cu placere.

Radu TudoranAUTOR REVIEW
[04.07.17 20:42:34]
»

@mishu: Daca ajungi la Eindhoven eate pacat sa te opresti aici. Olanda ofera in apropiere o multime de atractii.

mishu
[05.07.17 16:31:03]
»

@Radu Tudoran: O sa tin cont de asta cu prima ocazie, multumesc.

webmaster
[11.07.17 20:06:52]
»

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
elviramvio, mishu, Radu Tudoran, robert
Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Eindhoven:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.067598104476929 sec
    ecranul dvs: 1 x 1