ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 20.07.2024
APR-2024
Cuplu

Momente placute in satul Plesa

O zi de duminica frumoasa cand nu ai chef de stat in casa, cand gandul iti e la vacanta, dar oricum e prea devreme de asta si atunci te multumesti si cu o iesire in natura exact ce am facut si noi. Si de data asta nu aveam chiar un plan dar pana la urma astrele s-au aliniat si am avut o zi minunata.

Am plecat din Botosani cu gand sa ajungem la o pensiune pe care nu o mai vizitasem de foarte mult timp si unde fusesem adesea macar pentru o masa de duminica daca nu aveam si cazare. Este vorba de „Casa bunicilor” pensiune din Manastirea Humorului. Ne amintisem ca „bunicul” ne recomandase un drum foarte pitoresc si ne hotaram sa ajungem in Manastirea Humorului dupa ce trecem prin satul Plesa. Despre acest sat, pe care il mai vazusem cu ceva ani in urma, am citit ca ar fi clasificat ca fiind unul dintre satele pitoresti ale zonei, fiind situat in varf de deal, de unde valea Humorului ti se asterne la picioare.

Satul este locuit de polonezi veniti pe aceste taramuri in doua valuri incepand cu anul 1791. Primii au fost minerii din zona Cracovia care s-au stabilit la Cacica, iar mai tarziu prin anii 1834-1842 in cel de al doilea val au venit muntenii din zona Czadea si care au intemeiat noi sate in zona, Solonetul Nou, Poiana Micului si Plesa.  Pentru un timp, mai exact in perioada interbelica, viata in aceste locuri a fost buna si numarul plonezilor ajunsese la aproximativ 100 000, dar razboiul mondial a adus haos si saracie iar o mare mare din populatia polona s-a repatriat. Scaderea locuitorilor polonezi a continuat dupa ce regimul comunist a interzis existenta Organizatiei Polone din Suceava, transferandu-o la Bucuresti. In prezent, in satul Plesa mai sunt cateva zeci de familii de origine poloneza, dar care incearca sa-si pastreze traditiile si limba. In familie se comunica in limba poloneza, dar stiu si vorbesc la nevoie foarte corect limba romana si asa am comunicat si noi cu un locuitor al satului.

Pentru a ajunge in acest colt de rai, unde linistea si-a facut casa, ai doua posibilitati si poti opta pentru ambele, daca pe un drum te duci si pe altul te intorci. Daca plecati din Suceava spre Gura Humorului cand ati ajuns in Paltinoasa urmati drumul spre Cacica, unde puteti face un popas sa vizitati salina si biserica romano-catolica” Adormirea Maicii Domnului” . Cu pauza sau fara va continuati drumul spre Partestii de Sus, Solonetu Nou si apoi drumul incepe sa urce si peisajul este superb incat nici nu bagi de seama ca deja ai intrat in Plesa.

Pentru celalat drum, eventual la intoarcere, trebuie sa setati pe GPS satul Manastirea Humorului.

Plesa nu e un sat de poveste, dar peisajele din jur sunt minunate si astfel satul a fost nominalizat uneori ca fiind in top 10 locuri rurale de vizitat. Din sat se poate merge la Pestera Vrajitoarelor sau Pietrele Soimului. Nu am ajuns acolo, dar ne-am propus ca la urmatoarea deplasare in zona sa trecem in program pestera, mai ales ca peretii acesteia sunt sculptati de Majerik Bolek, sculptor pe care l-am cunoscut in drumul nostru la Plesa.

La vizita trecuta in Plesa vazusem intr-o curte mai multe sculturi in lemn, iar acum ne dorisem sa le vedem din nou. Aproape de iesirea din sat spre Manastirea Humorului, pe partea dreapta zarim curtea respectiva si oprim. Imediat apare cineva in curte si ne indeamna sa coboram din masina si sa intram in curte. Dupa ce am gasit un locusor de parcare a” Marelui tablos” , intram si facem cunostinta cu autorul sculpturilor, Bolek.

Bucuria lui de ai fi oaspeti ne-a impresionat si ne-a facut sa ne simtim ca si cum ajunsesem la un vechi prieten. A inceput sa ne prezinte ce lucreaza, ce a lucrat, sa ne ofere ceva de baut, sa ii vizitam casuta lui modesta si curtea de vis, care de fapt e un colt de padure pe marginea unui parau. Un loc minunat, demn de un artist! Despre Bolek gasiti mai multe informatii cautand pe net.

Nu a omis sa ne invite sa petrecem cu el o seara in acea poenita si chiar sa ne aducem si prieteni. Si pentru ca de la un prieten nu pleci cu mana goala la plecare ne-a oferit o lucrare de a lui care sa ne aminteasca de omul si sculptorul Bolek Majerik, premiat la numeroase concursuri de sculptura, si de poezie, un polonez ce nu si-a uitat originile, dar si un patriot roman. In casa lui se afla drapelul Poloniei si al Romaniei, harta celor doua tari si portrete a domnitorilor romani, Stefan cel Mare si Mihai Viteazu.

Daca aveti drum prin Gura Humorului nu ratati o vizita in satul Plesa si in curtea lui Bolek! Merita sa petreceti cateva clipe in curtea unui artist pentru a il vedea la lucru sau ai asculta povestile.

Trimis de DOINITA in 20.07.24 13:36:01
Validat / Publicat: 20.07.24 14:55:12
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în GURA HUMORULUI.
  • Alte destinații turistice prin care a fost: Europa

VIZUALIZĂRI: 411 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (DOINITA); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P06 Imagine din curte

[20.07.24 14:54:57]

Mutat, la reorganizare, în rubrica "De vizitat în Gura Humorului și împrejurimi, GURA HUMORULUI" (deja existentă pe sait)

[Rubrica inițială: BUFFER CĂLĂTORIE]

sunflowerPHONE
[20.07.24 15:27:54]

Super! Un artist cu suflet mare este bonusul unei zile reusite! Să aveți parte de experiențe minunate, mereu!

DOINITAPHONEAUTOR REVIEW
[20.07.24 16:25:31]

@webmasterX: Mulțumesc!

doinafil
[20.07.24 22:30:33]

Felicitări vouă că v-ați oprit la casa lui Bolek, dar și lui pentru ceea ce sculptează în lemn! Cred că la „Cina cea de taină” s-a străduit ceva vreme să iasă așa cum a ieșit! Un artist se bucură mult atunci când e apreciat!

elenaadinaPHONE
[21.07.24 10:46:40]

👍🤗

DOINITAAUTOR REVIEW
[21.07.24 11:18:07]

@doinafil: Multumesc, Doina pentru timpul acordat, pentru vot si ecou!

Bolek, ne-a spus ca de dimineata se ruga sa ii vina cineva in 'batatura' cu care sa schimbe cateva vorbe si iata ca am aparut noi, am oprit in fata casei si nu indrazneam sa intram. Daca el nu ar fi insistat sa ii trecem pragul nu am fi avut o experienta de neuitat, nu am fi cunoscut un OM si nu ne-am fi bucurat de darul oferit!

Cand rugaciunea este trimisa din toata inima, dorinta iti este indeplinita!

Va imbratisam cu drag!

3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):