ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 21.10.2012
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: Rm. Valcea
ÎNSCRIS: 15.08.12
STATUS: SENIOR
DATE SEJUR
MAY-2011
DURATA: 3 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
100.00%
Încântat, fără reproș
BUCĂTĂRIE ŞI MASĂ:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
97.50%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
AFA RECOMANDĂ: Pentru transfer Aeroport - Hotel (Roma) și/sau tururi turistice ale Romei / Vaticanului - recomandăm ghidroma.eu
  • Informatii sau rezervări: pe sait sau tel. +39 324 981 3672
  • TIMP CITIRE: 9 MIN

    Complexul spiritual-muzeistic Santa Maria Novella

    Ilustrație video-muzicală
    TIPĂREȘTE

    Am vizitat Florenta in luna mai 2011, ca inceput al unui itinerariu mai lung prin Toscana. As vrea sa vorbesc despre prima biserica vizitata in Florenta... absolut intamplator, pentru ca a fost prima care ne-a iesit in cale, dupa ce am ajuns la gara si am pornit spre Dom (ca toti turistii... din pacate, in cele 3 zile petrecute in Florenta nu am reusit nici maca o data sa intram in el). Nu e nevoie sa traversezi decat vreo 2 strazi si te trezesti in fata unei capodopere: Santa Maria Novella, cu o piata mare in fata, unde vizitatorii stateau linistiti pe iarba (fara sa lase mizerie, evident), in caldura splendida a soarelui... de vreo 35 de grade!!!

    Biserica antica Santa Maria Novella exista deja in sec. al X-lea, dar intr-o conditie atata de proasta, incat in jurul anului 1090 a trebuit sa fie reconstruita. Biserica din zilele noastre a inceput sa fie ridicata in 18.10.1279, in prezenta Cardinalului dominican Latino Malabranca, nepotul lui Nicolo al III-lea. Numele arhitectilor dominicani care au proiectat biserica nu este cunoscut. In schimb se cunosc numele arhitectilor care au colaborat la ridicarea acesteia: Albertino Mazzante (decedat in 1319), Fratele Borghese di Maestro Ugolino (decedat in 1313), Fratele Mazzetto (decedat in 1310), etc. Papa Martin al V-lea a binecuvantat noua biserica in septembrie 1420.

    In anul 1287 un decret al Republicii Florentine decreta ca in fata bisericii sa fie construita o piata. Inca din timpurile medievale, aceasta a reprezentat scena festivalurilor, jocurilor si turneelor. Doua obeliscuri din marmura de Seravezza, fiecare odihnindu-se pe cate patru testoase din bronz fabricate de Giambologna, cu un crin florentin in varf, erau folosite ca platforme intr-o cursa de care, cunoscuta sub numele de " Palio dei Cocchi".

    In dreapta vechii biserici se afla un turn care servea ca post de observatie pentru eventualele incendii, care erau frecvente in timpurile medievale. Turnul respectiv a fost folosit ca baza de constructie pentru turnul cu clopot din zilele noastre, a carui constructie a inceput in sec. al XIV-lea. Are o inaltime de 68,80 m si se ridica deasupra acoperisului bisericii cu trei etaje formate din ferestre incercuite de arcade. In varf are o structura piramidala.

    In interior, biserica are un tavan arcuit, cu ferestre si arcuiri gotice. Piloni alcatuiti gratios sustin arcurile. Distanta dintre coloane este iregulara si descreste pe masura ce acestia se apropie de sectiunea transversala, acest lucru avand ca rezultat o echilibrare statica, precum si accentuarea sentimentului de adancime. Partea centrala a altarului este luminata de ferestre din geam pictat (vitralii). Biserica a fost la inceput impartita in doua parti: o parte mai joasa, de la intrare pana la coloanele de deasupra scarilor, cunoscuta ca " biserica congregatiei" si o parte de sus (sau locul unde se afla corul calugarilor). Intre coloanele de deasupra scarilor se afla un iconostas care separa cele doua parti ale bisericii. Patru parti arcuite (fiecare cu altar) se aflau in in fata iconostasului. Pe peretii bisericii, decorati peste tot cu scene istorice, se aflau alte sase altare cu figuri de sfinti. Ochiul fabricat din sticla colorata aflat in fatada a fost creat in anul 1365. In centru se afla " Incoronarea fecioarei", inconjurata de un grup de mici ingeri care danseaza si canta la instrumente, pictat de Andrea di Bonaiuto da Firenze, care a pictat de asemenea si o parte din vitralii.

    In timpul redecorarii interiorului de catre Vasari in 1567, iconostasul si altarele au fost inlaturate (si mai tarziu inlocuite cu altele identice, cate unul in fiecare bovindou), iar ferestrele din lateralele altarului au fost transformate din stil gotic in stil renascentist. Intreaga biserica a suferit o noua renovare in 1858-1860, cand arhitectul Enrico Romoli a reintrodus ferestrele gotice si a adaugat pavaj din marmura neagra si alba. Cu cateva decade in urma, o renovare ulterioara a readus la lumina decoratiunile din secolul al XIV-lea.

    In interiorul bisericii pot fi admirate o serie de picturi celebre: " Crucifix" de Giotto, " Sfanta Treime" de Masaccio, " Invierea lui Lazar" de Santi di Tito, " Sfantul Hyacinth" de Alessandro Allori, "Locul de origine" de Sandro Botticelli, etc. Demne de admirat sunt si sculpturile si pietrele funerare/mormintele.

    Biserica are nu mai putin de noua capele:

    1. Capela Madonei Puritatii. Aceasta capela, cunoscuta sub numele de " Cea pura" a fost construita ca urmare a unei serii de evenimente atribuite unei madone pictate intr-unul din cavourile familiei din cimitir, in partea dreapta a bisericii. Se presupune ca evenimentele au avut loc in anul 1472, iar in anul 1474 comunitatea bisericii a incheiat un contract cu familia Ricasoli, oferindu-le un loc din cimitir pentru construirea unei capele in onoarea fecioarei binecuvantate, care avea sa fie cunoscuta sub numele de " Fecioara Binecuvantata a Puritatii". Accesul se face prin dreapta bisericii. Aceasta este formata din doua parti. Una mai mica, adevarata Capela a Madonei, similara cu o mica biserica, si o parte mai mare care acopera arealul ramas, acordata familiei Ricasoli si modificata de familia Baccani in 1841. In stanga intrarii, in apropierea zidului bisericii pe care se afla fresca cu predigioasa Madona, se afla mica capela cu decoratiuni din marmura. Pictat pe altar regasim " Madona si copilul cu Sfanta Catherine si donatorul", o lucrare a scolii toscane datand din jumatatea a doua a sec. al XIV-lea. Deasupra altarului aflat la capatul zidului se afla un " Crucifix" atribuit lui Baccio da Montelupo.

    2. Capela Rucellai. In partea dreapta a naosului transversal, ridicata deasupra nivelului etajului bisericii, se afla capela Rucellai, dedicata Sfintei Catherine a Alexandriei, construita intre 1320 si 1330. Pe partea cu altarul se afla doua ferestre formate dintr-o singura bucata de sticla, iar pe peretele drept o fereastra " oarba" (prin care nu intra lumina), alcatuita din doua bucati. Frescele, care au fost descoperite recent, dateaza din a doua jumatate a sec. al XIV-lea. Pe altar se gaseste o sculptura " Madona cu copilul", realizata de Nino Pisano, care pana in anul 1955 s-a aflat pe sarcofagul din mormantul lui Aldobrandino Cavalcanti, aflat in zidul naosului.

    3. Capela Bardi. Langa zidul din fund, incepand din partea dreapta: prima capela a fost dedicata Sfantului Gregory si a apartinut initial fratiei Laudesi de Santa Maria Novella. In 1333 i-a fost data lui Riccardo da Bardi, care a ordonat realizarea unor fresce cu scene din viata marelui Papa. Ulterior a fost modificata si dedicata Sfantului Dominic, iar si mai tarziu Madonei Rozariului. Pictura " Madona Rozariului" (1570) apartine lui Giorgio Vasari. Picturile de pe bolta apartin lui Pietro Dandini. Frescele antice atribuite lui Duccio di Boninsegna au fost descoperite la inceputul secolului XX.

    4. Capela Strozzi. Cea de-a doua capela, dedicata sfintilor apostoli Philip si James, s-a aflat sub patronajul lui Filippo Strozzi. Frescele, terminate in anul 1502, sunt creatia lui Filippino Lippini, si reprezinta ultimele lucrari ale acestuia. Ele reprezinta scene din " Viata Sfantului Philip" (pe peretele din dreapta) si " Sfantul John Evanghelistul" (pe peretele din stanga), acestora fiindu-le dedicata capela inainte sa intre sub patronajul lui Filippo Strozzi. Pe tavan ii regasim pe Adam, Noah, Abraham si Jacob. Filippino Lippi a realizat si un bust al lui Filippo Strozzi, dar familia acestuia a decis sa-l pastreze in palatul lor pana in anul 1878, cand a fost vandut Muzeului Louvre.

    5. Capela Principala (sau Capela Maggiore). Capela, dedicata Sfintei Maria, careia ii este dedicata si biserica, a fost pictata de fratii Orcagna in 1348. In anul 1357 peretii capelei au fost distrusi intr-un incendiu provocat de un fulger. Altarul din marmura din zilele noastre este opera lui Enrico Romolo, care a condus munca de restauratie in 1860. Sculpturile sunt create de Egisto Rossi, in timp ce " Crucifixul" din lemn de pe altar a fost executat de Giambologna si donat de Academia de Arte Frumoase cand a fost construit altarul. Acoperamantul de pe altar este imbogatit cu pietre de malachite si lapislazuli. Ciclul de fresce este creat de Domenico Bigordi di Tommaso Ghirlandaio, asistat de fratii sai si, pentru o scurta perioada de timp, de catre tanarul Michelangelo Buonarroti, care avea pe atunci doar 14 ani. Vitraliile au fost executate de Alessandro Agolanti dupa un desen de Domenico Ghirlandaio, in anul 1491.

    6. Capela Gondi. Prima capela aflata la stanga altarului principal este dedicata Sfantului Luca, deoarece aici a fost pusa prima piatra a noii biserici, in 18 octombrie 1279, ziua Sfantului Luca. Capela este cunoscuta de asemenea sub numele Capela Crucifixului, deoarece una dintre cele mai uimitoare lucrari ale lui Filippo Brunelleschi este pastrata aici (donata in anul 1443). Peretii au fost initial acoperiti in intregime de fresce, dar in 1503, cand capela a intrat sub patronajul familiei Gondi, acestia au schimbat decoratiunile cu marmura alba, oglinzi din porfir (un tip de roca din cristale), coloane din marmura neagra si banci din marmura alba (opera lui Giuliano da Sangallo).

    7. Capela Gaddi. Urmatoarea capela este dedicata Sfantului Jerome, sfantul patron al familei Gaddi, sub patronajul careia a intrat capela in anul 1566. Giovanni Antonio Dosio, ucenicul lui Michelangelo, a creat stilul arhitectonic in maniera maestrului. Altarul are o masa dubla, in maniera altarelor papale. Sub altar a fost asezat trupul Fratelui Remigio de' Girolami (decedat in anul 1319), preot al Republicii Florentine si discipol al Sfantului Thomas Aquinas, care a raspandit conceptele teologice in Florenta. Tablourile cu scene din " Viata Sfantului Jerome" sunt opera lui Alessandro Allori. Etajul desenat frumos, compus din marmure diferite (porfir, verde antic, granit oriental) sunt demne de amintit.

    8. Capela Strozzi de Mantua. La stanga naosului, ridicandu-se deasupra nivelului etajului bisericii, se afla capela aflata sub patronajul familiei Strozzi din Mantova in onoarea Sfantului Thomas Aquinas, in perioada 1340-1350. Pe pereti se afla fresce de fratii Nardo si Andrea di Cione Orcagna: pe peretele din dreapta " Purgatoriul" (in partea de sus) si " Iadul" (in partea de jos); pe peretele din stanga " Paradisul", iar pe peretele din fund " Ultima judecata". Pe bolta, figura Sfantului Thomas cu simbolurile celor patru virtuti. Pe altar regasim o pictura gotica impartita in sectiuni, realizata de Andrea Orcagna din 1357. Vitraliul de pe ultimul perete reprezentand " Madona si copilul" (deasupra) si " Sfantul Thomas Aquinas" (dedesupt) este semnat de Nardo di Cione.

    9. Sacristia. Aceasta a fost initial creata in 1380 ca Biserica Buneivestiri si a fost construita la capatul vechii biserici ca un singur bovindou (o constructie iesita in afara planului peretilor exteriori, aflata in prelungirea planseului, prevazuta cu una sau mai multe ferestre) gotic, in armonie cu arhitectura noii biserici. Aici regasim un vitraliu magnific executat de Don Leonardo di Simone, in centrul aflandu-se " Bunavestire", dedesupt " Nasterea Baptistului " si " Nativitatea". In lateral sunt ilustrate scene din " Viata Sfantului John Baptistul". Deasupra intrarii se afla un splendid " Crucifix" de Maso di Bartolomeo din sec. al XV-lea. Beato Angelico a pictat patru racle pentru Santa Maria Novella, trei dintre acestea (" Madona stelei", " Bunavestire" si " Adoratia Magilor") fiind expuse la Muzeul din San Marco; a parta s-a pierdut.

    Intrarea in curtea mica, din care este accesul in manastire si coridoare, este prin partea stanga a bisericii, prin poarta usii antice. Arcada din stanga duce la coridorul renascentist de la inceputul sec. al XVI-lea. La sfarsitul coridorului, in coltul din dreapta, se afla un alt mic coridor din sec. al XV-lea, opus holului antic, atribuit Fratelui Leonardo Dati, general dominican. Santa Maria Novella are patru ganguri boltite (coridoare) principale: Primul Coridor (cunoscut sub numele de Coridorul Verde), Casa Capitolului sau Capela Spaniola, Cimitirul preotilor (cunoscut mai tarziu sub numele de Coridorul Mortilor) si Marele Coridor. Fiecare dintre aceste coridoare reprezinta o opera de arta in sine, peretii fiind acoperiti cu picturi si fresce cu scene religioase.

    Manastirea nu este deschisa vizitatorilor. Aceasta cuprinde: vechiul dormitor, capela preotilor, cantina, biblioteca si farmacia.

    De-a lungul anilor, evenimentele care au avut loc in istoria bisericii Santa Maria Novella au condus la alterarea si transformarea acesteia: perioade de splendoare au alternat cu ani de decadere. Dar stilul original de viata, care in principiu a ramas neschimbat pentru aproape opt secole, a transformat aceasta biserica intr-un centru, aproape un laborator, dedicat rugaciunii, credintei si convertirii la crestinism.

    Dupa parerea mea, este un punct de interes al Florentei care nu trebuie ratat, mai ales ca se poate intra linistit, fara rezervare prealabila. Daca va decideti sa vizitati Palatul Pitti si/sau Galeriile Uffizi, ideal este sa va achizitionati biletele online (chiar si asa, de ex. la Galeriile Uffizi se sta la coada... se intra doar in sfertul de ora pe care l-ai ales anterior). Mie personal mi-a lasat un gust amar inghesuiala care era peste tot...

    Citește și CONTINUAREA aici

    [fb]
    ---
    Trimis de lorelei34 in 21.10.12 14:52:24
    Validat / Publicat: 21.10.12 19:17:37
    INFO ADIȚIONALE
    • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Milano, Toscana
    NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

    VIZUALIZĂRI: 3753 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
    selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
    SESIZEAZĂ
    conținut, limbaj

    11 ecouri scrise, până acum, la acest articol

    NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (lorelei34); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    Poze atașate (se deschid în pg nouă)
    P01 Santa Maria Novella-vedere laterala
    EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
    Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
    Puteți VOTA acest articol:
    PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 15050 PMA (din 15 voturi)
    NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

    ECOURI la acest articol

    11 ecouri scrise, până acum

    webmaster
    [21.10.12 16:53:51]
    »

    Foarte bun articol, a fost selectat ca Mini Ghid pentru această destinţie.

    lorelei34AUTOR REVIEW
    [21.10.12 17:28:32]
    »

    @webmaster: Multumesc din nou pt. apreciere si... astept cu interes coloana sonora.

    webmaster13
    [21.10.12 21:38:24]
    »

    Articolul a "primit" o ilustratie muzicala sau video-muzicala - vezi mai sus, imediat sub titlu.

    Daca autorul prefera o alta melodie, este rugat sa ne scrie (aci, ca ecou, ori pe PM)

    mariana.olaru
    [22.10.12 11:16:58]
    »

    Apreciez conținutul și prezentarea review-ului tău, dar mă încearcă o nelămurire, sau mai bine zis un regret: ilustrarea foto este atât de săracă!! Oare nu mai era permisă fotografierea în spațiul interior? Descrierea ta este foarte bogată și minuțioasă, dar o imagine a ceea ce se află în realitate acolo, nu poate întrece nici zece mii de cuvinte meșteșugite.

    În altă ordine de idei, trebuie știut că dacă mănăstirea omonimă nu poate fi vizitată în întregime, există totuși în incinta ei spații vizitabile care aparțin Muzeului cu același nume. Intrarea se face lateral prin spatele bisericii și costă 3 euro. Cele mai frumoase spații de vizitat sunt Capela spaniolă, Mănăstirea verde și Sala de mese, decorate cu niște fresce fantastice, a căror fotografiere și chiar filmare este interzisă. Vizita este permisă doar în perioada vineri-luni a fiecărei săptămâni. Mare păcat dacă ați ajuns până la bazilică și ați ratat muzeul, căci merită din plin cei trei euro!

    lorelei34AUTOR REVIEW
    [22.10.12 11:24:23]
    »

    @mariana. olaru: Da, din pacate nu am stiut de intrarea laterala, asa ca imi cer scuze daca am scris ceva contrar realitatii. Daca nu ma insel, nu am vizitat-o in perioada vineri-luni (nu mai stiu exact). Cat despre poze interioare... sincera sa fiu nu stiu daca se pot face sau nu. Noi personal nu am facut, cel putin din respect. Iar in al doilea rand... aparatul pe care il aveam anul trecut (intre timp am primit altul, mai performant) nu reusea sa scoata pozele interioare decat intunecate. In Pisa mi-am facut curaj si am facut cateva poze interioare... asta pt. ca erau multi care procedau asa. Aici mi s-a parut a fi o atmosfera mai "rigida" din acest punct de vedere.

    Oricum, multumesc pt. ca ai apreciat articolul.

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    mariana.olaru
    [22.10.12 11:34:44]
    »

    Eu am vizitat complexul spiritual-muzeistic Santa Maria Novella în anul 2000. Atunci fotografierea era liberă, dar eu aveam un aparat foto cu peliculă, iar blitzul acoperea doar o distanță de 3 metri în jur. Nu mi-au ieșit pozele deloc. De aceea tânjeam după o ipostază foto mai recentă, care să-mi reproducă cu mai mare acuratețe imaginile pe care amintirea mea le-a estompat în mare măsură.

    Mulțumesc pentru răspuns și... pentru ocazia de a mă mai întoarce o dată cu gândul spre Santa Maria Novella!

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
    webmaster
    [22.10.12 11:47:03]
    »

    @mariana. olaru, @lorelei34: "complexul spiritual-muzeistic", folosit de mariana mai sus, cred că descrie perfect obiectivul, astfel ca l-am adăugat - sper în asentimentul autoarei - ca "prefix", titlului ales iniţial de aceasta

    mariana.olaru
    [22.10.12 11:53:36]
    »

    Adjudecat AFA, fără drepturi de autor ! Din punctul meu de vedere este perfect! Sper că sunt și în asentimentul @lorelei34

    lorelei34AUTOR REVIEW
    [22.10.12 13:47:02]
    »

    @mariana. olaru: Da, desigur, chiar si eu cautam o denumire "mai complexa"

    lorelei34AUTOR REVIEW
    [22.10.12 14:01:36]
    »

    @webmaster13: Foarte buna melodia. Multumesc.

    webmasterX
    [03.01.18 23:36:40]
    »

    Mutat, la reorganizare, în rubrica «Bisericile Florenței» (nou-creată, între timp, pe sait)

    [Rubrica inițială: Descoperă Florența şi împrejurimile]

    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
    2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
    lorelei34, mariana.olaru
    Alte impresii din această RUBRICĂBisericile Florenței:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.042243957519531 sec
    ecranul dvs: 1 x 1