ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 18.05.2010

NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ

Grindelwald sau ofensiva asiatica

Ilustrație video-muzicală

Pentru ca majoritatea dintre noi, romanii, avem rezerve cand vine vorba sa vizitam aceasta frumoasa tara, motivele fiind intemeiate (preturi mari, nu au iesire la mare deci implicit nu plaja si nu balaceala, clima destul de capricioasa chiar si vara) iar impresiile de aici sunt destul de putine, m-am hotarat sa vin cu amintiri din acest colt de lume, poate mai inclin un pic balanta in favoarea iubitorilor muntelui, mult mai putini ca cei ai marii.

Grindelwald, o cocheta statiune aflata la altitudinea de 1034 m (ca si Predealul), e situata in landul Berner Oberland, la sud de orasul Interlaken (27 km). Daca iarna schiorii se bucura de 165 km de partii, va asigur ca si vara aveti ce face aici. Elvetienii, un fel de nemti mai cu mot, au avut grija sa construiasca 3 telecabine, 22 de telescaune si faimosul tren care duce la Jungfraujoch 3454 m.

Situata la poalele varfului Eiger 3970 m, statiunea este destinatia preferata a cohorte de turisti in special din indepartata Asie. Valuri de japonezi, sud-coreeni, chinezi sau alti -ezi iau cu asalt fie vara fie iarna tara lui Heidi, se vede treaba ca agentiile de turism isi fac treaba cu varf si indesat. Gazdele isi fac teaba cu stoicism, precis ca un ceas elvetian, rar mi-a fost sa aud plangeri dintr-o parte sau alta si vizitez aceste taramuri de trei ani consecutiv.

Atractia numarul unu aici sunt Alpii evident, cu piscuri inzapezite si in cele mai toride zile de vara. Varfurile Jungfrau (4158 m), Monch (4107) si mai inainte amintitul Eiger sunt puncte terminus pentru alpinisti, iar pentru cei neinitiati elvetienii au sfidat tehnologia si la mijlocul secolului trecut au construit o linie ferata ce strabate muntele pana la gara Jungfraujoch terminus (3474 m), gara situata la cea mai mare altitudine din Europa. De la 3000 m in sus aceasta linie merge numai prin munte, gara finala de care vorbeam fiind sub stanca. Marimea acestei gari este cat a unui mall, capabila sa preia sute de mii de vizitatori anual. De aici lifturi ultrarapide preiau turistii si in 90 de secunde strabat 110 m de munte prin stanca si razbat la lumina pe platoul denumit terasa Sfinxului. Aici e construita o statie meteo, un observator astronomic, un restaurant si o platforma pentru multimea care nu pridideste sa faca sute de poze. Toate astea pe in varf de stanca!!!

Peisajul de aici iti taie respiratia ca si temperatura de altfel. La prima mea vizita erau -7 grade celsius in luna iulie. Atentie e nevoie de haine groase. La picioarele noastre odihneste ghetarul Aletsch, cel mai mare ghetar din Europa, care vai scade din an in an din cauza incalzirii globale. Peste tot in jur piscuri de peste 4000 m inteapa cerul, totul fiind acoperit de zapada. Realizezi ca peisajele din cartile postale nu e utopie ci realitate vie.

Daca va imaginati ca privitul la zig-zagul muntilor e singura distractie pe aici va inselati. Neutrii nostrii s-au gandit si la asta evidentsi cum sa-ti scoata banii din buzunare. Se pot face plimbari pe ghetar pe jos sau cu sania trasa de caini, tiroliana este o alta optiune pentru cei curajosi sau se poate urca pana la cabana Monchsjochhutte, pe ghetar, lucru ce l-am facut si noi. Pe traseu vedeam asiaticii de care va tot povestesc cu palarii cu boruri mari si dati cu crema pe fata. Radeam de ei cu sotia si faceam misto, pe frigul patrunzator soarele stralucind totusi cu putere. Peste doua zile, aflati in Zermatt ne-a iesit pe nas rasul nostru. Eram arsi ca si puii la rotisor, cu basici pe fata, aratem ca niste monstrii de ne era jena sa iesim afara.

Revenim la calatoria noastra unde trebuie sa va dau si un pret: Interlaken-Jungfraujoch 174 CHF (franci elvetieni) dus-intors, o mica avere dar va spun ca merita cu varf si indesat. Pont: imbarcati-va inainte de ora 9 si beneficiati de reduceri substantiale, undeva catre 50 %. Din Grindelwald ca de ea vorbim se poate ajunge pe acest varf pe un alt traseu prin Kleine Scheidegg.

In Elvetia magazinele se inchid injur de ora 18, dar aici erau deschise pana la ora 21. Doamne fereste se intorceau asiaticii cu franci elvetieni acasa, necheltuiti.

La intrarea in localitate troneaza un panou imens, pe care sunt trecute hotelurile si pensiunile statiunii, sub fiecare loc de cazare palpaie un beculet de culoare rosie sau verde functie de ocuparea sau nu a stabilimentului. Asta nu e tot, langa un telefon iti faciliteaza legatura cu destinatia aleasa, gratuit, tastezi doar codul afisat in dreptul hotelului ales. Tarife sub 60 euro pe noapte, dubla. sunt greu de gasit, cu rezervare din primavara. Noi ne-am facut rezervare din februarie pe net in statiunea invecinata, Lauterbrunnen. Conditiile de cazare sunt exceptionale.

Pentru schiori, skipass-ul costa 56 CHF/zi, 104 CHF/2 zile.

La intrarea-iesirea din Elvetia nici un fel de problema cu vamesii. Drumul cu autoturismul propriu, benzina mai ieftina putin decat in Europa. Vigneta doar pe un an se vinde 40 CHF. Viteza prin localitate 50, afara 80, pe autostada 120, deh tara cu drumuri de munte. Drumurile pline de gropi! (verific daca cititi fiecare rand).

Daca va intereseaza povesti cu trecatorile din Elvetia, motociclistii nemti si italieni care fac ture duminica pe aici si alte povesti dati de stire, sunt cam timid in noua luni am scris doar o impresie.

Poze la noapte, daca nu maine sigur.

Vacante faine!

Trimis de piti in 18.05.10 21:09:32
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ELVEȚIA.

VIZUALIZĂRI: 4178 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (piti); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P20 Cu tiroliana .

[18.05.10 21:23:46]

Crezi tu piti? Eu zic ca majoritatea dintre noi recunosc in sinea lor ca senzatia pe care o traim acolo sus la munte nu se compara cu cea de pe malul marii, insa omul alege mereu calea cea mai usoara si comoda pentru el!

Poate melodia atasata mai inclina putin balanta de care vorbesti tu!

ancamariagadea*
[18.05.10 21:32:40]

Foarte frumos!!! Chiar mi-a placut cum ai scris, cu atatea detalii. Alta lume pe acolo... Ce interesanta chestia cu panoul cu camere de la intrarea in statiune... Si umorul cu care ne-ai povestit chiar m-a binedispus. Auzi? Drumuri cu gropi ))))))

Andox
[18.05.10 21:41:32]

sunt cam timid in noua luni am scris doar o impresie

Pai acum daca te-ai urnit eu zic sa continui

Si nu , nu cred ca avem rezerve cand vine vorba sa vizitam aceasta tara insa sigur avem lipsa altceva

biancuta
[18.05.10 21:49:08]

O statiune care merita toata atentia! Descrierea frumoasa, detaliile utile si nota de umor ma determina sa-ti dau un mare vot!

pepsi70ro
[18.05.10 22:05:25]

Foarte frumos povestit cu multe detalii umoristice drept pentru care aduc si eu superbonusul. Si nu este gluma! Felicitari!

mmierla
[19.05.10 08:16:45]

Foarte frumoasa povestea si pozele superbe. Tot visez.... sper sa ajungem si noi pe acolo... Te asteptam si cu alte impresii.

Alina Morar
[19.05.10 08:53:52]

Admir acesti oameni, cum esti tu, care in concedii sau calatorii vor sa descopere si sa viziteze cat mai multe, nu sa tolaneasca in ceva resort de 5 stele. Toata stima mea.

Concediile mele sunt foarte active, nu stam o clipa locului, desi suntem cu un copil mic, dar tot am repetat aceste lucruri.

Dintotdeauna mi-am dorit sa ajung in aceasta tara, pot sa zic minuscula, dar care are toate superlativele. Nu degeaba sunt ei mai diferiti ca noi, nu? Ma refer si la faptul ca nu au vrut sa adere la UE.

Foarte frumos si nota 400.

ionescunic
[19.05.10 09:02:44]

Superb reviewul si pozele, si multumim ca ne aduci aminte ca ne place si muntele. Noi cel putin mergem macar la noi la munte destule zile pe an ca sa compensam cu marea, dar si la greci am urcat pe unde am putut si pe Ypsario si pe Olimp o parte, iar in Corfu pe Pantokrator, iar la anul in august poate voi reciti toate povestile voastre despre Austria, Elvetia si Italia pentru a da o tura scurta de incalzire.

@Alina Morar : si noi facem la fel , ne arde nisipul sub talpi , nu stam la un loc mai mult de 2 ore, trebuie sa vedem tot , sa simtim tot sa traim atmosfera oriunde am fi. Concediu de odihna? ce-o fi ala? Pentru noi orice vacanta ,orice iesire e foarte obositoare in sensul placut.

Andox nu stii cate dreptate ai!

georgiana
[19.05.10 11:46:04]

Foarte tare poza nr 12! Ce culoare are si cerul!!!

Alex_Macedo
[19.05.10 13:13:58]

... ooooo, maestre piti... te-am tot adulmecat... de la Hallstatt te-am tot aşteptat!

Ce bine îmi pare că "te-am bătut la cap" să te apuci de expunere a munţiilor în scris!!!

Aşa cum ştiam din timpuri "străvechi", Piti e frate cu muntele şi eu, ca unu' care iubeşte marea încep să înclin drapelul şi spre aerul ozonat şi curat al înălţimilor!

Vote, Meister André!!

Admin
[28.05.10 23:35:09]

mutat la 'Excursie Grindenwald'

oanaboteanu
[04.08.10 13:06:10]

Excelent! Si de la mine un vot! Pentru ca iarna asta vreau sa merg in Elvetia mi-ar prinde bine sfatul unui cunoscator. Trimit un mesaj pe PM

Michi
[01.09.10 08:37:27]

Dupa ce Piti a scris un ecou foarte pertinent la reviewul meu despre Jungfrau am vrut sa citesc ce a scris. Nota zece pentru precizia amanuntelor. Si eu am iubit muntele cu toate ca fizic, eram mica de inaltime si nesportiva dar, inainte de a spune da, mi-am testat sotul cu o Piatra Craiului facuta gospodareste.

8 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Alex_Macedo, Alina Morar, biancuta, georgiana, ionescunic, Michi, mmierla, oanaboteanu