ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 14.06.2017
STATUS: SENATOR
JUN-2017
2 AD. + 3 COPII -- v: 13-17

Traseu de Rusalii prin Moldova si Bucovina (2017)

Am stabilit anul asta sa profitam de ziua libera de 1 iunie care era in apropierea Rusaliilor si sa facem o minivacanta in care sa ducem copii sa vada istoria din Moldova si Bucovina.

Am muncit nitel si am pus pe hartie un traseu, pentru 6 zile (31 mai – 5 iunie), in care sa atingem toate obiectivele importante si sa nu exageram cu statul in masina. Am stabilit si cazarile si am facut rezervare pe net, pentru toate cele 5 nopti. Bineinteles ca socoteala de acasa nu se potriveste intotdeauna cu cea de la fata locului, dar cu cateva exceptii si scapari, am reusit sa indeplinim ceea ce ne-am propus.

Va dau si voua traseul, cat se poate de pe scurt, in ideea ca poate va va ajuta in planificare sau macar pentru inspiratie.

Ziua 1 – Bucuresti - Iasi – 410 km – vizitare si cazare Iasi

Traseu: Bucuresti – Buzau – Focsani – Vaslui – Iasi (drumul pe Vaslui se face pe o singura banda, ca atata exista, dar este foarte bun, mai scurt si este fluid, neintampinand niciun fel de blocaje!)

Cazare: Pensiunea Valentin, Iasi (vezi impresii)

Obiective:

Popasul de pranz (cu pachet de acasa) l-am facut la Mănăstirea Sfinții Împărați Constantin și Elena de pe Movila lui Burcel – comuna Miclesti, Vaslui – foarte frumoasa, sus pe deal, mult spatiu verde, multe flori, cu un chiosc unde puteai sa stai sa mananci.

Palatul Culturii – Bld Stefan cel Mare si Sfant, nr 11 – cuprinde 4 muzee: Muzeul de Istorie; Muzeul de Arta; Muzeul Etnografic; Muzeul de Stiinta si Tehnica – este foarte frumos si interesant, din pacate noi am ajuns destul de tarziu la Iasi si nu am prins decat o mica parte din el, dar vom reveni special pentru el, cu alta ocazie!

Turnul Goliei – 30 m inaltime – 120 de trepte de urcat – panorama a orasului – nu am ajuns la el! Manastirea Golia – in targu Cucu – nu am ajuns!

Piata Unirii, Manastirea Trei Ierarhi, Manastirea Cuvioasa Sf Parachiva, Mitropolia Moldovei si Bucovinei - toate patru se afla in centrul traditional al Iasului, traseu pietonal, frumos, plin de flori.

Piata Unirii – la capatul traseului pietonal

Bojdeuca lui Ion Creanga – este o casa din cartierul Ticau – nu am ajuns!

Teiul lui Eminescu – in parcul Copou – pe dealul Copou – multa liniste, dar parcul nu este amenajat decat pe portiuni si am fost dezamagite de el.

Esplanada Elisabeta – numita si Rapa Galbena – podul lui Eminescu – la baza dealului Copou – foarte frumoasa.

Ziua 2 – Iasi – Sucevita – 360 km

Traseu: Iasi – Botosani – Ipotesti – Radauti – Vicovu de jos – Putna – Vicovu de Jos – Marginea – Sucevita (drum bun, asfalt nou, fara probleme)

Cazare: Pensiunea Poiana Marului, Sucevita (vezi impresii)

Obiective:

Botosani – comuna Baluseni - manastirea Zosin – in camp, frumoasa, plina de flori, merita vazuta.

Ipotesti – Botosani – Casa memoriala Mihai Eminescu + muzeu + manastirea familiei + mormintele parintilor si fratilor lui Eminescu + popas turistic “Floare albastra” (cu cazare la casute in interiorul complexului muzeal). De aici am mers la Lacul cu Nuferi, la aproximativ 3 km de Complexul Muzeal.

Mitocul Dragomirnei – manastirea Dragomirna – din pacate, nu am mai ajuns aici!

Radauti – manastirea Bogdana si Herghelia Radauti (langa cetate)

Putna – manastirea Putna si chilia lui Daniil Sihastru

Marginea – atelierele de ceramica neagra – erau inchise cand am trecut noi!

Sucevita – manastirea Sucevita

Ziua 3 – Sucevita – Suceava – 200 km

Traseu: Sucevita – Moldovita – Vatra Moldovitei – Vama- Frasin – Voronet – Gura Humorului – Manastirea Humor – Varfu Dealului – Partestii de jos – Arbore – Milisesti – Suceava (drum bun, fara probleme)

Cazare: Hotel Orizont **, Suceava (vezi impresii)

Obiective:

Moldovita – mocanita Hutulca (3 ore dus intors) – Muzeul cu oua decorate/incondeiate – manastirea Moldovita – am vazut manastirea, am urcat in turnul ei, pe scarile stramte si inalte, cu picioarele tremurande, dar mocanita am ratat-o pentru ca pleca la ora 10.00, iar noi am pierdut 2 ore cu politia din Sucevita – Marginea – Volovat si retur, pentru o adeverinta pentru pierderea numarului de la masina :), ceea ce ne-a decalat programul mult!

Vatra Moldovitei - aici sunt ruinele primei manastiri Moldovita – nu am mai oprit

Vama – ateliere de arta populara – incondeiere oua, tesaturi, sculptura etc – nu am mai oprit

Voronet – manastirea Voronet

Gura Humorului - Muzeul Obiceiurilor populare din Bucovina – Parcul Arinis – Biserica Sf ierarhi Ctin si Elena – nu le-am mai vazut ca ne era foame si le-am sarit, preferand o ciorba calda!

Humor – manastirea Humor

Partestii de jos – Salina Cacica (vezi impresii)

Suceava – Cetatea de scaun a Sucevei + Muzeul Satului Bucovinean (langa cetate) + cetatea Scheia (la 1.5 km NV de oras, pe dealul Zamca, in Septilici – dar nu am mai ajuns acolo) – pe celelalte doua le-am facut dimineata inainte sa plecam pe traseul zilei a patra, seara mergand sa vizitam centrul orasului.

Ziua 4 – Suceava – Piatra Neamt – 130 km

Traseu: Suceava – Falticeni – Dumbravita – Boroaia – Targu Neamt – Vanatori Neamt – Humulesti – Manastirea Neamt – Agapia – Varatec – Baltatesti – Cracaoani – Bodesti – Garcina – Piatra Neamt

De la Falticeni inspre Neamt s-a terminat cu drumul bun, hartoape si gauri la tot pasul, drum neingrijit. S-a vazut ca s-a terminat cu Bucovina si am intrat in Moldova. Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar se vede clar diferenta intre una si alta.

Cazare – Apartament Daniel, Piatra Neamt (vezi impresii)

Obiective

Targu Neamt – Cetatea Neamtului (urci pe jos tot dealul in panta de 45 grade minim) + Rezervatie de zimbri (langa manastirea Neamt) + manastirea Neamt + Nemtisor + casa memoriala Veronica Micle (o casa mica cu doua incaperi, in care ea a locuit doar 2 ani de zile). – la manastirea Neamt si la Nemtisor nu am mai reusit sa ajungem, nici la zimbrii!

Humulesti – casa in care s-a nascut si a copilarit Ion Creanga

Agapia – manastirea Agapia si manastirea Varatec – aproape de cea din urma este si mormantul Veronicai Micle (dar si un serbet foarte bun :) facut de gospodinele din sat).

Piatra Neamt – curtea si biserica domneasca – ruinele cetatii Petrodava – telegondola intre gara si muntele Cozia, la altitudinea de 657 m – aici cu mare dezamagire am aflat ca ruinele cetatii aproape nu mai sunt, iar telegondola te ducea daca vrei sa faci drumetii pe munti (am sarit peste acest pas din cauza unor amigdale inflamate ale uneia dintre fete), asa ca am mers si am vizitat centrul orasului.

Ziua V – Piatra Neamt – Sf Gheorghe – Chilieni – 247 km – cu cazare in Chilieni

Asta a fost traseul initial, dar si din cauza amigdalelor nebune, am hotarat sa incercam sa evitam aglomeratia de a doua zi, cand vacanta s-ar fi terminat pentru toata lumea si sa sarim si peste cazarea din Chilieni, tinand drumul drept spre casa, asa ca pana la urma traseul s-a modificat.

Traseu: Piatra Neamt – Roznov – Buhusi – Bacau – Moinesti –Comanesti – Darmanesti – Tg Ocna – Oituz – Tg Secuiesc - Sf Gheorghe – Brasov – Bucuresti – 445 km

Socoteala noastra nu prea s-a potrivit in teren pentru ca la Brasov am luat o coada de “oameni prevazatori” ca si noi pe km intregi, astfel ca eram la 7 seara in Brasov si am ajuns acasa in Bucuresti la 12 noaptea. Am incercat sa facem, ca romanii, haz de necaz, si sa nu ne lasam doborati de stresul mersului de melc, asa ca am pus cd-urile cu Iris si am facut concert in masina :)!

Obiective

Tg Ocna – Barajul Valea Uzului + manastirea Magura + rezervatia naturala Perchiu + salina Drumul Sarii - am vazut doar salina, unde am dat peste o organizare la intrarea in salina foarte proasta, si cum era si duminica, a durat o ora si jumatate doar sa ajungem in salina, aproape 40 de minute sa ne intoarcem, asa ca am cheltuit timp in total cu salina mai mult decat ne-am propus!

Ne-am oprit inainte de pasul Oituz, la popasul Codreanu si am mancat de pranz (dar nu prea stralucit).

Tg Secuiesc – centrul istoric + Muzeul Breslelor care era inchis, asa ca am mers sa mancam prajituri super super bune!!! Desi eram plini, le-am inghesuit si pe ele ca era pacat, pe principiul "mai bine sa-mi fie rau, decat sa-mi para rau :)!"

Una peste alta (exceptand amigdalele) a fost o vacanta reusita, cu multe locuri noi pentru copii, “dar prea multe manastiri, Stefan cel Mare a fost un domnitor fooooaaarte ocupat” :) in opinia lor, si cu nostalgia revederii, pentru noi adultii. In fiecare seara de cazare, am mers si am vizitat si centrul orasului in care eram.

Bucovina este foarte frumoasa si ingrijita, cu sosele super bune, asfalt nou (sau poate de calitate :) ), care serpuiesc printre sate cu case mari si aratoase in care s-a investit, cu oameni gospodari, cu gradini si multa verdeata si flori.

Si Moldova este frumoasa, dar drumurile sunt foarte proaste, si nu te lasa sa te bucuri de ce vezi, iar casele scad in inaltime si in prosperitate, oamenii tineri si in putere fiind demult plecati pe alte meleaguri!!!

Costul excursiei a fost in final rezonabil, incadrandu-ne in bugetul propus de maxim 2000 lei: 500 de lei benzina (1600 km), 750 lei 4 cazari (in 2 camere), intrarile la manastiri, muzee, cetati, magneti, suveniruri etc in jur de 320 lei, mancarea pentru primele 2 zile am avut-o de acasa, in rest ne-am descurcat cu cumparaturi facute pe traseu si o masa calda pe zi, in orasul cazarii.

Trimis de vulpe mihaela in 14.06.17 10:21:38
Validat / Publicat: 14.06.17 15:04:29
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în PRIN şi PENTRU ROMÂNIA.

VIZUALIZĂRI: 3787 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (vulpe mihaela); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P07 Chilii manastirea Agapia

Cris
[14.06.17 18:12:26]

@vulpe mihaela: Frumoasă plimbare ați făcut!

Cum eu nu am ajuns încă prin aceste locuri, deși îmi doresc de mult timp, o să fur câteva idei din articolul tău!

Mi se pare foarte util felul în care ai prezentat circuitul făcut și îți mulțumesc că ai avut răbdare să sintetizezi în acest mod cam ce ar fi de vizitat în zonă.

[15.06.17 08:14:13]

@Cris: Multumesc mult! Imi place sa ma documentez inainte de a merge intr-un loc, ca sa pot profita la maxim de el, si am zis ca poate au nevoie si altii de "stiinta" mea, daca tot este gata facuta !

elviramvio
[15.06.17 10:03:42]

@vulpe mihaela:

Un traseu deosebit de frumos si pe care l-ai prezentat ca un minighid. Este foarte buna abordarea asa, sunt multi care nu au timpul necesar documentarii pe net si folosesc articolele de aici de pe AFA. Si este bine ca ai dat si preturi, anul acesta sunt foarte utile, sa speram ca si anul viitor vor fi.

Vacante frumoase!

[15.06.17 10:33:06]

@elviramvio: Multumesc. Tocmai asta a fost si scopul meu.

ANILU
[15.06.17 16:01:23]

@vulpe mihaela: Felicitări pentru articol şi plimbare.

Un minighid util celor care vor să meară în zonă.

Este foarte bine că ai trecut în revistă toate obiectivele de vizitat din zona sau oraşul pe unde aţi trecut, chiar dacă voi nu aţi reuşit să le vedeţi pe toate.

La întoarcere aţi făcut bine că nu aţi venit pe traseul iniţial. Drumul de la Bicaz până la Gheorghieni este foooooarte prost, noi am mers spre Voroneţ pe acolo.

Iar aglomerat cred că prindeaţi pe oriunde aţi fi luat-o. După această mini vacanţă de Rusalii au fost aglomerate toate intrările în Bucureşti.

O vară frumoasă.

Toate cele bune.

Zoazore
[15.06.17 21:39:19]

@vulpe mihaela: ”dar prea multe manastiri, ”= sunt în asentimentul lor!

Frumos traseu, pe care și noi l-am făcut când eram eu copil. prin 1976 (aveam 10 ani) aproximariv la fel. Mi-am amintit cu drag!

[15.06.17 22:58:16]

Da, programul a fost prea ambițios, nu e de mirare că la unele obiective nu ați ajuns. Dar, oricum, ați văzut destule.

Pentru că copiii se satură de obiective culturale (la noi astea sînt în principal mănăstirile, ce să faci, ele au ținut loc de cetăți, muzee, școli, ateliere de artă), puteați introduce în program și Cheile Bicazului, sau urcarea cu gondola în Piatra, sau o urcare pe Rarău, chestii din astea „naturale”.

Drumul de la Tîrgu Neamț la Piatra Neamț e prost? Acum 4 ani era excelent.

Vezi că la Iași, clădirea aia cu muzee nu e Palatul Roznovanu, ci Palatul Culturii. Palatul Roznovanu e sediul primăriei, e și el pe pietonală, pe lîngă Teatrul Național.

Acu că ai adus vorba despre Bucovina și Moldova, am și eu o problemă: mi se pare nepotrivit statutul Bucovinei de regiune istorică separată de Moldova. Pînă la anexarea de către Imperiul Habsburgic, Bucovina nu era o zonă aparte, nu existau bucovineni. Granițele sînt arbitrare, adică Bucovina = bucata ruptă din Moldova. 150 de ani a avut istorie separată, dar asta nu o face brusc altă țară. E tot Moldova, totuși, Ștefan a avut capitala la Suceava. Vreau să zic că nu prea văd relevanța unei distincții, nu e vorba de altă cultură, mănăstirile și cetățile din Bucovina datează oricum dinaintea existenței regiunii în sine. Mă rog, probabil istoriografia a adoptat modul ăsta de a vedea lucrurile din rațiuni academice. Dar atunci de ce nu e și Brăila o regiune istorică separată de Muntenia, că a fost la otomani mai mult decît Bucovina la autostrungari? Mă rog, nu putem noi rezolva problema aici, doar voiam să spun ce-mi trece prin cap, după cum am fost sfătuit prietenește de către colega de mai sus

[16.06.17 08:37:30]

@abancor: Multumesc pentru corectie, din pacate asa mi s-a transmis la fata locului!

Nu eu am impartit zonele din Romania, asa ca nu vad de ce ma certi pe mine. Le-am luat ca atare si spuneam doar ca se vede clar distinctia dintre cele doua, incepand de la drumuri, case, oameni etc...

Am spus ca nu am urcat cu telegondola, din cauza amigdalelor... este de ajuns unul singur sa nu se simta bine si dinamica grupului se schimba imediat, mai ales daca e vorba de o familie.

Iar drumul de dupa Targu Neamt nu este prost... este foarte prost!!!

Zoazore
[16.06.17 08:52:40]

@abancor:

iar faptul c-asculti sfaturile nu poate aduce decat castig!

Si eu iti multumesc pentru completari. Cat despre Braila, sa stii ca-i putin mai... aparte in zona!

Dar sa stii ca te inseli in legatura cu Bucovina. Da, face parte din Moldova, dar denumirea de Bucovina a fost, este si va fi uzitata. A avut alt parcurs istoric decat restul Moldovei.

[16.06.17 14:27:21]

@vulpe mihaela: Îmi pare rău, dar ai înțeles greșit. Nu „cert” pe nimeni, am și spus că „dacă tot a venit vorba” îmi zic și eu părerea.

Despre drum întrebam pentru că pleacă mîine un prieten la Văratec, și i-am zis că drumul e excelent. Mă mir că s-a distrus așa repede, în 2013 era foarte bun. Mă refer la Tg Neamț - Piatra Neamț, nu la Fălticeni - Tg Neamț.

[16.06.17 14:41:00]

@Zoazore: Aia vreau și eu să zic, că face parte din Moldova. Că se folosește denumirea e una, dar că e văzută distinct... Dintre toate regiunile istorice ale țării, are cel mai subțire caz. Și-a „cîștigat” cel mai ușor statutul. Adică pe baza unui singur criteriu, cam slăbuț. Nu mi se pare suficient. Nu poți peste noapte să devii altceva, sanchi, brusc nu mai ești moldovean, ești bucovinean, fiindcă s-a mutat granița.

Bun, și Basarabia a fost desprinsă tot atîta vreme, dar deja în legătură cu ea sînt și motive cultural-etnografice să o vedem separată de restul Moldovei.

În schimb, între Bucovina și Moldova nu văd nicio diferență. Între bucovineni și moldoveni sînt diferențe mai mici decît între olteni și munteni. Cam asta e ideea. La Fălticeni se vorbește la fel ca în Suceava, sînt aceleași obiceiuri etc. Le-a separat la un moment dat o linie imaginară. Nu mai zic că nucleul Moldovei e Bucovina, acolo s-a întemeiat țara. Și tot ce vizităm și admirăm acolo ține strîns de istoria Moldovei, nu există vreo particularitate bucovineană a mănăstirilor, pentru că au fost construite pe cînd Moldova era una.

Pînă la urmă, nici delimitarea geografică nu e evidentă. Pun pariu că marea majoritate a celor care călătoresc acolo nu știu cînd au ieșit din Bucovina și au intrat în Moldova. Nu mai zic de orașul Suceava, care săracul e o parte în Bucovina, o parte în Moldova.

Știu că Brăila e mai aparte. Și ar fi fost și mai frumos să mai fie așa cum îmi imaginez eu că era acu vreo sută de ani. Și cu toate astea, nu o consideră nimeni regiune istorică, pentru istoria ei separată.

ANILU
[16.06.17 14:46:29]

@abancor: Intervin şi eu legat de calitatea drumurilor, pentru că de Rusalii am fost şi noi la Voroneţ- am scris aici.

Drumul de la Tg Neamţ la Piatra Neamţ este bun.

Cel mai prost drum din tot traseul făcut este de la Gheorghieni la Bicaz - Lacul Roşu, cu toate că este cel mai frumos ca peisaje.

[16.06.17 14:47:29]

@abancor: Pentru ca am mers peste tot si pentru ca nu voiam sa scriu lucrurile eronat (pe cat posibil , mi-am notat si redau: "drum Falticeni - Tg Neamt - foarte prost! drum Neamt - Piatra Neamt - si mai prost".

Din pacate 4 ani este o perioada destul de lunga si posibil ca asfaltul sa nu fi fost prea calitativ, ca este ciuruit ca dupa razboi... sau poate am venit noi pe alt drum decat cel pe care ai fost tu!

[18.06.17 17:17:41]

@ANILU: Ma bag si eu in vorba, dar nu pot sa ma abtin. Cine a avut ocazia sa treaca prin Cheile Bicazului si nu a facut-o din cauza drumului rau, a gresit. Am fost de multe ori prin Cheile Bicazului, totdeauna numai pe jos, o singura data dinspre Bicaz spre Lacu Rosu, in rest dispre Lacu Rosu spre Bicaz. Despre frumusetea locului este aproape imposibil sa poti descrie cum trebuie. Pozele vor vorbi, totdeauna, mai bine decat orice povestire. Stiu ca iar se vor gasi cititori care sa ma certe pentru ideea mea, dar voi continua sa o sustin mereu. Cine nu a facut Cheile Bicazului pe jos, nu poate sa spuna ca a fost in Cheile Bicazului. Oricat de rau ar fi drumul traversarea pe jos a cheilor merita orice efort. Sunt doua recomandari pe care le-am facut totdeauna turistilor. Cheile Bicazului se fac pe jos, iar Transfagarasanul se vede cel mai frumos din telecabina. In 2009, cand ne-am intors dintr-un concediu de 7 zile in Bucovina, cumnatul meu, care era soferul masinii si care nici la tigari, la 100 de metri de casa, nu se deplasa fara masina, a preferat sa mearga cateva sute de metri cu masina, apoi sa vina pe jos prin chei. Nu a stiut, cand am iesit din chei, cum sa-mi multumeasca pentru ce a vazut. Cu un an in urma fusese prin chei cu masina, dar nu vazuse mai nimic, in comparatie cu ce a putut vedea mergand pe jos.

[18.06.17 17:32:36]

@abancor: Bucovina este intr-adevar o parte a Moldovei, asa cum si Basarabia a fost sute de ani, pana in 1812 tot o parte a Moldovei. Ruperea acestei parti din trupul Moldovei a dus la crearea in Imperiul Habsburgic a unei provincii cu numele de Bucovina. Aceasta provincie, in perioada ocuparii austriece a avut o dezvoltare diferita de cea a Moldovei, iar influenta acestei perioade se vede si acum la aproape 100 de ani de la revenirea la patria mama. In concediul petrecut in 2009 la Vatra Dornei, multi localnici afirmau ca ei sunt bucovineni si nu moldoveni. Nu-si atribuiau un statut special, dar considerau ca acea perioada de 144 de ani de ocupatie austriaca a avut importanta ei. Nu cred ca cineva cand afirma ca exista tinutul Bucovinei, face o greseala. Acest tinut este o parte din Moldova, asa cum Maramuresul, sau Tara Motilor sunt tinuturi distincte, dar componente ale Ardealului. Si exemple ar mai putea fi. Daca stam sa ne gandim Bucovina romaneasca se confund aproape cu judetul Suceava, o mica parte din actualul judet nefacand parte din vechea Bucovina. Pe mine, personal, nu ma deranjeaza in nici-un fel ca locuitorii acelor locuri se considera bucovineni. Important este ca aceasta zona este una din cele mai frumoase din tara, indiferent de parerile noastre despre numele ei.

[18.06.17 19:12:20]

@liviu49: Sînt de acord cam cu tot ce zici. Lucrul care mă irită nițel pe mine este asumarea unei identități de „bucovinean” nu doar ca identitate culturală, ci sub formă de statut superior (se petrece și acest fenomen), sau prin opoziție cu cel de moldovean (un buzoian nu zice că el e buzoian, nu muntean; un gorjean nu zice că el e gorjean, nu oltean, în schimb unii bucovineni sar să te corecteze că ei nu sînt moldoveni) și pretextele de a compara Bucovina cu Moldova, cînd, repet, tot ce e de vizitat în Bucovina e pur moldovenesc, nu are nimic „bucovinean” nici Putna, nici Moldovița, nici Bogdana, nici Dragomirna etc. pentru că nu prea există un „ce” bucovinean. Mai distincte sînt diversele „țări” de prin Ardeal, și cu toate astea numai Maramureșul e regiune istorică, Țara Moților nu e. (Nici a Chioarului, Codrului, Oașului etc.).

Io cam presupun cum se justifică statutul ăsta aparte al Bucovinei: a venit în componența României separat, ca entitate separată, deci dacă enumeri „entitățile” care au format România Mare, e luată la socoteală distinct. Chestia asta nu mi se pare suficientă pentru a defini un „bucovinism” (sau „arborosism” ) situat în afara „moldovenismului”.

[18.06.17 20:47:34]

@abancor: Intr-adevar, Bucovina a intrat in Romania Mare, ca entitate separata. Deasemenea integrarea lor in Regatul Romaniei a fost mai greoaie decat celelalte provincii alipite la Regat. Chiar daca fauritorii unirii Bucovinei cu patria mama au avut doua puncte de vedere diferite legate de viitorul Bucovinei in cadrul Romaniei scopul final era comun, anume edificarea statului national unitar roman. Gruparea autonomista avea ca lider pe Iancu Flondor, iar cea centralista era condusa de Ion Nistor, cei doi lideri incontestabili ai unirii Bucovinei. In final solutia a fost o integrare treptata a Bucovinei caracterizata prin mai multi pasi

- Perioada autoguvernarii (27.10.1918 – 01.01.1919) in care puterea lgislativa este exercitata de Consiliul National

- Perioada autonomiei in cadrul statului roman (02.01.1919 – 04.04.1920), cand puterea legislativa este exercitata de Rege si Parlament si ministrului delegat la Cernauti

- Perioada lichidarii autonomiei Bucovinei (05.04.1920 – 29.03.1923) cand puterea legislativa este exercitata de Rege, Parlament si presedintele Comisiei de descarcare si unificare

- Perioada integrarii depline a Bucovinei (29.03.1923 – 27.06.1940) l cand puterea legislativa este exercitata de Rege si Parlament, urmare a prevederilor Constitutiilor din 1923 si 1938.

Din ultima experienta din concediul in Bucovina, am putut constata si ceva diferente intre bucovineni si moldoveni. Bucovinenii erau mai ordonati, mai gospodari, mai pastrau ceva din disciplina si ordinea austriaca, asa cum aveam sa le intalnesc in Austria in 2014. Specific in Bucovina am remarcat gardurile foarte mici (maxim 1 m) fata de cele intalnite in Moldova, casele construite in strada, sau foarte aproape de gard, mai multa curatenie si respect fata de strada, parcuri. Am avut convingerea ca ocuparea austriaca a insemnat si ceva pozitiv in dezvoltarea Bucovinei. In orice caz, pentru mine ramane un loc de care ma leaga multe si deosebite amintiri. Intre zonele turistice din Romania vizitate de mine, Bucovina se situeaza, daca nu pe primul loc, cert in primele trei. Recunosc ca nu am vazut Maramuresul si s-ar putea ca acest clasament al meu sa sufere modificari.

[18.06.17 21:00:50]

@vulpe mihaela: Ca fost ghid ONT nu pot decat sa va felicit pentru acest articol. Este perfect pentru prezentarea unui traseu de excursie, dens, cu multe obiective turistice, care merita a fi vizitate. Articolul dvs. seamana mult cu fisele de traseu pe care le intocmeam inainte de plecarea intr-o excursie. Eu adaugam in plus distantele intre reperele de vizitat, p[recum si orarul excursiei. Trebuia sa ne incadram in niste limite foarte stricte, pentru a nu rata masa de pranz, sau vizitarea unor obiective propuse. Nu totdeauna imi reusea, desi planificarea era foarte detaliata si bine calculata. Imi amintesc de o excursie in 1976, cu un microbuz in Bucovina, cand o pana de cauciuc dimineata la plecare de la hotelul din Suceava, ne-a dat peste cap programul din acea zi, trebuind sa alegem intre cetatea Neamtului si manastirea Neamt, sau manastirile Agapia si Varatec. Am ales ultima varianta si a fost norocoasa, pentru ca cetatea Neamtului era in renovare.

Am vazut ca mai aveti si alte articole din aceasta excursie, pe care obligatoriu le voi citi.

[20.06.17 16:07:49]

@liviu49: Nici eu nu am văzut Maramureșul. De fapt l-am văzut, dar la 11 ani, în 1989. De atunci am avut 2 vacanțe în care l-am trecut în plan (în 2001 și 2013), dar din păcate diverse evenimente au scurtat vacanțele respective. Deci, se lasă cam greu, nu prea reușesc să ajung acolo.

Din păcate, din ce văd prin poze, se pare că la capitolul păstrării tradițiilor, se cam aseamănă cu Țara Moților: se construiesc case noi oribile, fără legătură cu arhitectura tradițională.

Din punctul ăsta de vedere, Moldova (și Bucovina ) stau mult mai bine: am văzut sate întregi cu case tradiționale, foarte bine întreținute și neschimbate. Sînt respectate cele mai mici detalii, streșini și garduri bibilite, cioplite cu tot soiul de modele, case curate, o încîntare! Sînt și case noi, dar procentul celor care sar strident în ochi e infim, în general au grijă de casele vechi.

Mă rog, încă n-am fost în Maramureș, așa că vorbesc în necunoștință de cauză.

[26.06.17 11:49:14]

@liviu49: Multumesc mult de aprecieri. Venind de la un fost ghid ONT, nu pot decat sa ma bucure. Fiind pe cont propriu nu aveam niste limite stricte, dar totusi am incercat sa profitam la maxim de tot! Aveam notate si distantele intre ele, dar nu am vrut sa-l fac prea greu de urmarit !

Intotdeauna, cat de bine ai crede ca planifici si verifici, se poate intampla si neprevazutul, iar in cazul nostru au fost niste amigdale rebele !

[26.06.17 11:51:42]

@abancor: Si noi vrem sa facem un traseu in Maramures in septembrie, dar nu stiu daca o sa si reusim. Muncesc la planificare, oricum, cu speranta ca o sa se si indeplineasca !

mmierla
[04.07.17 20:57:04]

@Vulpe Mihaela,

Foarte frumos povestit, excelente poze, felicitări pentru traseu.

Vacante frumoase!

[06.07.17 07:04:45]

@mmierla: Multumesc frumos.

6 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):