ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 06.05.2017
single

In casa doamnei noastre Notre Dame de Paris

Ilustrație video-muzicală

Aprilie 2017-ma indreptam catre un lacas de cult aflata pe o insula, care s-a dovedit a nu fi pustie, iar lacasul de cult era una din cele mai renumite de pe lume catedrala Notre Dame de Paris aflata pe Insula Ile de la Cite.

Un scurt istoric

Istoria Parisului incepe chiar in acest loc pe Ile de la Cite chiar inainte sa ajunga cuceritorii romani aici in 52 i. e. n. au locuit oamenii unui trib galic parisii (de aici provine denumirea orasului) Iar romanii care au stat si le-au placut aici au stat si ei pana in 508 si au cam lasat amprenta lor arhitecturala. Iar dupa venirea poporului francilor la putere pericolul venea din nord in persoana vikingilor si cel mai bun loc pentru o fortareata de construit a fost pe insula.

In anul in care s-a inceput constructia catedralei 1163 se folosea deja stilul arhitectural gotic, un gotic timpuriu. Dar pentru ca nici stilul romanic nu se poate uita asa repede, catedrala gotica are si elemente romanice corul de exemplu. 182 de ani le-a trebuit constructorilor sa finalizeze catedrala, in 1345 primeste forma pe care o vedem personal in prezent. In 1805 datorita Papei Pius VII a devenit bazilica minor.

Cum am ajuns acolo?

Aflat la prima vizita in Paris, cu ocazia vizitei de recunoastere la Palatul Regal si parcurile sale am observat insula Ile de Cite de pe una din podurile Senei iar pe insula bazilica renumita. Avand in vedere ca in ziua respectiva am vazut deja foarte multe (inclusiv un atentat terorist din fericire nu in direct, doar deranjul provocat inclusiv inchiderea temporara a metrourilor m-a deranjat si pe mine un pic...) am lasat vizita pentru urmatoarea zi.

N-o sa descriu nici un acces rutier, nu prea cred ca va merge vreun turist cu masina personala si sa parcheze in fata catedralei Notre Dame. Voi descrie accesul doar prin acel mijloc de transport foarte popular, metroul. Doar linia 4 (mov) de metrou are onoarea de a avea o statie chiar pe insula se numeste Cite. De acolo mai sint 5 minute de mers pe jos pana la catedrala. Dar personal nu am patruns cu metroul pe insula, nici macar ca Robinson Crusoe, inot, doar civilizat pe un pod din cele 7 existente ca acces rutier si pietonal. De fapt am folosit metroul roz linia 7 de la locul de cazare pana la statia Chatelet iar de acolo am patruns pe insula pe podul Pont Notre Dame, pe urma am traversat insula pe strada Rue de la Cite si am ajuns in Piata Parvis Notre Dame aflata in partea estica a insulei.

Pentru cei interesati de arhitectura

Prima impresie ciudata am avut-o vazand fatada cu cele 2 turnuri de cate 69m inaltime. Nu stiu cum dar decorul gotic, simetria tunurilor, forma patrata, mi-au adus aminte de cele 2 turnuri din NYC (care de asemenea au avut cel putin in zona lobby o tentativa de arhitectura gotica) care s-au prabusit in urma unui atentat. Intrarile de pe fatada Notre Dame sint 3 porti imense stil gotic plus inca doua laterale cate una pe fiecare parte. Foarte ciudata si interesanta si pozitionarea celui mai inalt turn de 90m care se afla chiar in mijlocul constructiei. Facand turul in jurul catedralei am observat un element arhitectural gotic atat decorativ dar mai ales util, arcul butant. Destinatia acestui element este clar un fel de contrafort dar care se afla in aer, contraimpinge arcadele interioare. Ornamentele exterioare din piatra reprezentand diferite personaje, animale, etc (grotesque) sint omniprezente, artistii timpului nu s-au zgarcit la transformarea fatadei in ceva deosebit. Intrand in gradina catedralei am observat monumentul Papei Ioan Paul al II lea si mi-am adus aminte de perioada in care a trait si l-am si vazut la televizor. Mergand mai departe catre Piata Square Jean XXIII aflata in partea opusa fatadei catedralei am gasit Memorialul martirilor deportati (spre insula Saint Louis)

Intrand in gradina Square Jean XXIII am vazut Fontaine de la Vierge o fantana superba neogotica construita in anul 1845. Am ajuns inapoi la fatada catedralei pe partea opusa pe strada Rue de Cloitre Notre Dame. Este o strada comerciala cu multe terase si restaurante, magazine de souveniruri, nimeni nu moare de foame daca se intalneste cu acesta, preturile nu sint mai mari decat in alta parte din centru. Tot aici pe partea stanga fata de fatada este urcarea pe cele 400 trepte in turnuri, costa 10 eur (bilet redus 8) dar pana sa se ajunga sus se poate vizita o colectie de sculpturi dar si clopotele (doar clopotul mare din turnul din dreapta). In total are 10 clopote (Emmanuel, Marie, Gabriel, Anne Genevieve, Denis, Marcel, Etienne, Benoit Joseph, Maurice si Jean Marie). Controalele de securitate atat la turn cat si la intrare in catedrala (intrare libera dar vizitarea tezaurului costa 5 eur) sint mai amanuntite. Personal am stat la niste cozi dar asta in timp a insemnat cate 5 minute pentru mine. La intrare este afisat programul de vizitare si a sfintelor liturghii (zilnic 7.45-18.45 (duminica pana la 19.15)

Interiorul catedralei

Catedrala Notre Dame nu este cea mai mare din lume dar intrand aveam impresia ca este. Dimensiunile interioare sint 130x45x35m acesta din urma fiind inaltimea. In constructia magnifica de 5 nave la prima intrare se cam cauta lanterna, pare intunecata. Dar cum s-au obisnuit ochii cu aceasta lumina am observat pe rand toate minunile interioare care se gasesc aici. Fiind interesat de muzica am cautat orga prima data dar mi-am sucit gatul atat de sus e amplasata. Prima orga a fost opera lui Friedrich Schambantz din 1400. Orga in forma de astazi s-a construit in 1731 de catre Francois Thierry. Ca si cladirile si orgile bisericesti se pot imbunatati, moderniza asa ca in decursul anilor au avut loc multe interventii, restaurari. Multe biserici din Franta au a doua orga mai mica. Am observat a doua orga la una din navele laterale ale catedralei. Dupa ce am observat, admirat nava principala cu altarul, amvonul, orga, tavanul am trecut la vizitarea pe rand ale capelelor laterale fiecare gazduind cate un altar secundar. Asa am reusit sa vad capelele Saint Pierre, Saint Anne, Sacre Coeur, Saint Denis, Sainte Madeleine, Saint Guillaume, Saint Sacrament. Intr-una din altarele laterale s-a organizat spovedania destul de modern arata ca un birou dincolo de o usa de sticla. Intrarea la vizitarea tezaurului bisericii este si intrarea in sacristie. Pe partea opusa pe niste panouri succesive gasim descrierea in mai multe limbi istoria constructiei bisericii. Tot pe aceasta parte aproape de iesire se gaseste magazinul de obiecte bisericesti si automatele de medalii. In toata biserica aproape la fiecare altar lateral se pot aprinde luminari (2 euro) este autoservire.

Am parasit catedrala si piata Parvis Notre Dame ascultand bataia clopotelor indreptandu-ma spre alte obiective turistice importante de pe insula. In ultima zi de vacanta am mai facut o scurta vizita in catedrala, de aceasta data am folosit statia de metrou Cite. Va invit sa va uitati si pe fotografiile realizate atat din exterior cat si in interior. de asemenea rog WM sa ataseze filmuletul cu drona, multumesc. https://www.youtube.com/watch?v=Y153nB_55bg

Trimis de AZE in 06.05.17 11:40:44
Validat / Publicat: 06.05.17 12:35:54
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în FRANȚA.

VIZUALIZĂRI: 3174 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P11 Vedere laterala din spate dinspre Sena

elviramvio
[06.05.17 13:43:50]

@AZE:

Ca de obicei din partea ta, un articol complet si foarte util celor ce nu au timp sau rabdare sa caute informatii.

Vacante placute in vara (sa speram ca vine si vara) !

abancor
[06.05.17 16:25:58]

Interesantă asocierea cu turnurile din NYC, prin prisma unei discuții pe care am avut-o la articolul tău despre WTC, unde vorbeam despre traversarea lui Philippe Petit și filmul The Walk.

În 1971, cu 3 ani înainte de traversarea temerară din New York, Petit a făcut una similară între turnurile catedralei Notre Dame (tot clandestină). Asta a fost prima lui traversare de genul ăsta, în locuri publice, prin care își pregătea de fapt spectacolul newyorkez.

Mihai18
[06.05.17 21:56:15]

Foarte frumoase fotografiile din interiorul catedralei. Eu am văzut catedrala numai din exterior, de pe vaporașul de pe Sena. Cu ajutorul tău, am văzut-o așa cum trebuie și îți mulțumesc.

Notre Dame este una din marile catedrale ale Europei, dar nu singura. Îți recomand Catedrala din Koln care depășește ca dimensiuni Notre Dame și în interior este la fel de frumoasă. Am multe fotografii dar nu am scris un review pentru că a descris-o foarte frumos Dorgo.

Presupun că nu ai încheiat seria reviewurilor despre Paris și să ști că eu le aștept.

[06.05.17 23:00:34]

@elviramvio: Multumesc

Si ai dreptate, informatiile de care are cineva nevoie pe loc sint accesul, pretul si cat este de important este obiectivul, poate cateva poze sa-si faca o idee. Restul afla pe parcurs sau in timpul vizitei.

Vacante placute si din partea mea (vara a venit deja)

[06.05.17 23:07:23]

@abancor: Interesant, nu stiam ca Philippe Petit a mers pe sarma si la catedrala Notre Dame intre cele 2 turnuri. Inseamna ca si el a observat o oarecare asemanare intre turnuri sau a fost coincidenta?

Oricum multumesc pentru informatie, este interesant.

Intre timp am vizionat si filmul despre Philippe Petit si ceea ce a realizat el in NYC (dar pacat de turnuri)

Dar sa ma intorc la articol: Catedrala Notre Dame este un obiectiv turistic care trebuie vizitat.

[06.05.17 23:23:00]

@Mihai18: Multumesc

Catedrala este frumoasa si pe interior dar chiar daca este iluminata pe interior pare intunecata. Si daca ma gandesc ca inainte era si mai slaba lumina aici deoarece catedrala avea mai putine ferestre inainte.

Am fost in multe orase din Germania dar in Koln nu am reusit sa ajung pana acum. Multumesc pentru info, sint sanse reale sa ajung si acolo si atunci voi vizita si catedrala plus alte obiective din Koln.

Referitor la viitoarele reviewuri despre Paris trebuie sa-ti dau o veste proasta: trebuie sa le aman pentru a finaliza cele despre China, pana la urma vreau sa respect ordinea cronologica, dar in maxim 2-3 luni o sa reincep cele despre Paris (in afara de Notre Dame am vizitat inca 25 de biserici, despre majoritatea nu a scris nimeni nimic pana acum)

Toate cele bune

abancor
[06.05.17 23:41:27]

@AZE: Cică a avut ideea traversării din NY (1974) de la 18 ani, de cînd a aflat de construcția lor (în 1968) și apoi cam tot ce a făcut a fost pregătirea acelei traversări.

Isprava de la Notre Dame (1971) a fost prima (a mai făcut una și pe podul din Sydney), pentru a vedea cum poți instala sîrma, cum o poți trece de pe un turn pe altul, cum reacționează lumea, poliția, mă rog, să se obișnuiască cu atmosfera, totul la scară mică. Evident că a văzut o similitudine, nu ai parte în prea multe locuri de 2 turnuri gemene, alături unul de altul.

mishu
[09.05.17 15:09:29]

@AZE: Articolul ca articolul, dar pozele sunt superbe.

Felicitari, votat cu mare placere.

[09.05.17 18:05:42]

@mishu: Multumesc, pozele ieseau si mai bine dar este prea intuneric inauntru, iar blitzul interzis. Oricum este bine ca se pot face fotografii inauntru.

[15.04.19 21:48:32]

Știrea cu Notre Dame din Paris care încă arde la ora asta m-a dat puțin peste cap, nu de alta dar este a doua biserică vizitată de mine din afara țării care ia foc (prima a fost biserica ortodoxă Sf. Sava din NYC) Ambele biserici au ars în preajma sărbătorilor pascale (prima în ziua de paști cealaltă în săptămâna mare). De azi nu mai vizitez nici o biserică,poate le port ghinion...

4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
AZE, elviramvio, Mihai18, mishu
Alte impresii din această RUBRICĂCatedrala Notre Dame, simbol şi emblemă pariziană: