ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 22.03.2021
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 17.07.14
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
MAR-2021
DURATA: 1 zile
Familie
3 AD. + 1 COPII -- v: 5
Raport PREȚ/CALITATE:
EXCELENT

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 10 MIN

O zi în Constanța - pustiul din extrasezon

TIPĂREȘTE

CONTEXT

Fiind încă cu gândul la mini-excursia din trecut (vezi impresii) am zis să mai tragem o tură rapidă, că iar ne bagă ăștia în carantina vieții. În mod normal, pe listă ar fi un mini circuit de o zi care ne duce prin cheile Dobrogei plus încă câteva obiective turistice. Însă fiind încă frig, am zis să amânăm traseul acesta pentru viitorul apropiat.

__________

PLANIFICARE

Inițial voiam să bifăm la sigur Pontonul din Mamaia și cazinoul din Constanța. Însă la plecare am setat că destinație, epava din Costinești. Ne-am pregătit de cu seară mâncare pentru a două zi, ape, sucuri, ceva gustări și dulciuri, pentru că în perioada asta am evitat mersul în restaurante, spații închise, etc.

__________

INTRIGĂ

Am plecat pe la 8:30-9 din București cu destinația nava Evangelia. Drumul este foarte foarte prost pe o mare porțiune. Începând cu minunatul Splai al Unirii care pare mai degrabă abandonat de vegetația care iese pe drum de nu poți merge foarte aproape de margine, garduri furate, animale moarte, șobolani alergând de colo colo prin boscheți.

Intrăm apoi pe centura Bucureștiului. Alt drum dezastruos, plin de gropi de parcă ar fi avut loc o bătălie în toată regulă. Ieșim de pe centură și întrăm pe autostrada soarelui. În prima parte a ei, se circulă pe o singură bandă, iar cei de pe sensul opus merg tot pe partea noastră, drept urmare există o limită de 60 km/h. La Fetești era liber, parcă nici nu îmi vine să cred că liber este și ce bine... față de perioada când este sezon și stai bară la bară chit că mergi pe banda unde nu se plătește.

Chiar și așa cumpăr 2 treceri pentru Fetești, de la o benzinărie din drum, ca să nu stau să plătesc acolo cash... suntem totuși în 2021 și se mai poate plăti și prin sms sau la benzinării care sunt notate pe autostrada: Rompetrol, Petrom, MOL, OMV și încă vreo 2 dar îmi scapă numele. Ne bucurăm de lejeritatea traselui și parcurgem destul de repede zona dintre ieșirea autostrăzii și Costinești.

__________

EPAVA DIN COSTINEȘTI

Parcăm mașina pe o stradă aflată chiar la marginea mării și deja o putem admira. Nava Evangelia... are un farmec aparte și stă mărturie atâtor povești și atâtor vremuri și generații. Epava se află aici încă din 1968! Au trecut ceva ani de atunci și asta s-a resimțit din plin asupra navei. Este ruptă pe din două, o mare parte din structurile de sus s-au rupt și au cedat și este ruginită toată. Autoritățile se tem de câțiva ani că nava va fi împinsă de curenții maritimi și va cădea intr-o parte, fiind una cu marea pentru totdeauna. Din fericire, simbolul Costinestiului încă rezistă! Drept urmare ne putem bucura de ea.

Nava Evangelia, pavilion Grecia, a fost construită la șantierele navale Harland and Wolff din Belfast, Irlanda de Nord și lansată pe apă în data de 28 mai 1942 de către ministerul de război englez pentru a înlocui pierderile cauzate de submarinele germane. De-a lungul timpului nava a purtat mai multe nume: Empire Strength până în 1946, Saxon Star până în 1961, Redbrook până în 1965 și E. Evangelia. Ultimul proprietar a fost „Hegif Cia Nav SA” . La 15 octombrie 1968, aparent nava a eșuat la aproximativ 1,5 km de plajă nordică a stațiunii Costinești. Cu aproximativ 12 ore înaintea eșuării, echipajul de pe Evangelia ceruse ajutor prin radio Grupului de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța prin transmiterea unui mesaj de tip SOS, prin care ambarcațiunea sesiza că are nevoie de ajutor.

Grupul de Intervenții de la acea vreme a luat legătura radio cu echipajul aflând astfel de la început că este vorba de o navă cargo sub pavilion grecesc. Conform coordonatelor transmise inițial de greci, nava se află eșuată între Gură Portiței și Brațul Sfântu Gheorghe unde înainta adânc spre uscat. În acel moment nava salvator Voinicul condusă chiar de comandatul grupului de salvare de la acea vreme, mai exact de Mircea Ionescu, a părăsit rapid portul Constanța în căutarea navei eșuate. Ajunși în scurt timp în zona indicată, nava grecească nu era de găsit. Voinicul restabilește legătura radio iar grecii au transmis salvatorului alte noi coordonate, îndicând acum o poziție undeva pe litoralul dintre Gura Portiței și zona Vadu. După alte câteva ore de căutări, din pacate, în punctul dat de coordonatele transmise nu a fost găsită nici o navă.

Salvatorii de pe Voinicul au chemat încă o dată prin radio nava Evangelia, însă această n-a mai răspuns. În acest moment șeful Grupului de Salvare decide să apeleze acum la ajutorul salvatorului Albatros. Această navă avea un pescaj ceva mai mic decât Voinicul și putea naviga mult mai aproape de țărm, crescând astfel șansele de interceptare ale navei Evangelia. Totodată comandantul Mircea Ionescu a solicitat Grupului de Salvare să caute nava eșuată în direcția opusă coordonatelor transmise de greci. Și astfel, pornind spre Sud-ul litoralului, în zorii zilei de 15 octombrie 1968, nava Evangelia este în sfârșit localizată în dreptul actualei stațiuni Costinești, la momentul respectiv această fiind un simplu sat pescăresc.

Nava este găsită eșuată pe un petec de nisip, singurul de altfel din întreaga zonă; în rest, malul și fundul Mării sunt predominant pietroase, fapt reliefat de toate hărțile de navigație. Primul la fața locului a ajuns nava salvator Albatros, urmat la câteva ore de Voinicul. Observând că vaporul nu prezintă probleme de vitalitate șeful grupului de salvare a decis pe loc demararea operațiunilor de dezeșuare. Pe nava Evangelia au fost coborâte la apă ancorele și lanțurile din dotare. Nava a fost debalastată și totodată a fost deversată întreaga cantitate de apă tehnică și apă potabilă din tancuri. S-a constatat că Evangelia se ușurase considerabil în urma acestor operațiuni. Calculându-și punctul cu precizie, nava salvator Voinicul s-a ancorat în larg și a dat parâma de remorcă navei Evangelia.

După numai câteva ore de tras, Evangelia plutește din nou, fiind practic scoasă din nisip. În zorii zilei următoare, nava de salvare Voinicul revine la locul eșuării, respectiv 16 octombrie 1968, iar la momentul întinderii parâmei de remorcă s-a constatat că Evangelia era din nou pusă pe uscat (eșuată) iar de data această mult mai adânc. Comandantul Mircea Ionsecu devine suspicios și trimite un scafandru să verifice pupă navei Evangelia. Scafandrul constată că elicea este avariată, semn că motorul a fost forțat spre țărm cu toată puterea, elicea fiind astfel distrusă de fundul apei. În acel moment operațiunea de salvare este stopată pentru că existau indicii clare cum că nava a fost intenționat eșuată.

Conform declarațiilor date de echipajele navelor de salvare Voinicul și Albatros, nava Evangelia a fost eșuată de echipaj pentru a primi prima de asigurare, dar, consultându-se cu salvatorii români, asiguratorul a refuzat plata asigurării, acest gen de eșuări fiind o practică curentă a armatorilor greci.

Întrucât echipajul a abandonat nava, potrivit regulilor internaționale nava a devenit proprietatea statului român. Ulterior, epava navei Evangelia a fost intens mediatizată și împreună cu obeliscul de pe plajă, a devenit un simbol al stațiunii Costinești și unul dintre punctele de atracție pentru turiști. Există și un proiect pentru refacerea structurii de rezistență, renovarea, cosmetizarea și amenajarea epavei că punct turistic.

Din păcate această cosmetizare și amenajare nu a mai fost făcută niciodată și mai mult că sigur, nava își va plăti tributul și va ajunge toată pe fundul mării. Așadar profitați de faptul că nava încă este "pe picioare" și vizitați, pozați cât mai puteți!!

__________

BAZARUL DIN COSTINEȘTI + LITORALUL (PUSTIU)

După ce ne clătim ochii cu epava, o luăm la pas prin stațiune. Totul pare sinistru de pustiu... ultima dată când am fost aici, nu aveai loc să pui un prosop, să parchezi mașina, să mergi pe faleză. Totul era animat, aglomerat și plin de magazine și restaurante, sau terase deschise. Acum totul închis. Am făcut și poze pe care te invit să le vizionezi! Am întâlnit în incursiunea noastră încă cel mult 10-20 de oameni, dar nu ne-a deranjat. De menționat că afară erau 7-8 grade iar briza mării scădea și mai mult temperatura. Noroc că ne-am imbrăcat gros și aveam bocanci în picioare. Sănătatea primează!

Plimbându-ne pe aici simțim niște trăiri ciudate. Unde e lumea? Unde sunt turiștii? Unde este gălăgia de altă dată. Toate dar toate magazinele, restaurantele, împinge tava, sunt închise. Sentimentul este straniu. Găsim câteva super-marketuri deschise pe drumul principal, ce deservesc localnicii aflați acum în majoritate prin stațiune. Pe timpul verii sunt minoritari localnicii iar turiștii parcă fac legea în stațiune prin avalanșa de oameni ce acaparează tot. Străzile aglomerate din timpul verii sunt acum doar o amintire a vremurilor ce vor veni peste 2-3 luni.

__________

COVIDUL ÎN EXTRA-SEZON

Străzile sunt pustii și cu greu mai vezi un localnic. Normele de protecție împotriva Covid nu au ajuns aici. Doar turiștii aflați în vizită poartă mască. Localnicii încă nu am descoperit acest accesoriu musai important, nu numai pentru ei ci și pentru cei din jur. La pe birturile din stațiune, localnicii stau bot în bot ca în vremurile alea bune pre-covid. Să vină turiștii ar zice mulți, se pare ca vor să îi primească cu vreun pui de coviduț.

Să sperăm că localnicii vor realiza cât de important este turismul pentru ei și se vor deștepta în următoarele săptămâni.

__________

EFORIE NORD

După ce terminăm plimbarea prin Costinești, mergem în Eforie. Cu toate că autoritățile se chinuie de 1-2 ani să reamenajeze toată stațiunea (trotuare, străzi), situația se află cam în același stadiu. Îmi aduc aminte anul trecut sau acum 2 ani un reportaj de la protv fix despre reamenajarea Eforie Nord care încurcă foarte tare turiștii. Lipsa de implicare a autorităților se vede din plin.

Bag mâna în foc că nu vor fi gata nici anul acesta iar turiștii vor fi nevoiți să facă slalom printre borduri, excavatoare, cife cu ciment, șamd. Peisajul este dezolant, drept urmare nu ne-am făcut curaj să mai stăm pe aici. Luăm o gustare rapidă în mașină și suntem cu gândul la hamsiile din Girgiu.

Așa că ne facem curaj și comandăm o porție de hamsii de la Pescăria lui Matei (vezi review aici)

__________

MAMAIA

După ce mâncăm hamsiile de la Matei, ne ducem în Mamaia spre Ponton. Suntem bucuroși să vedem foarte multe pisici pe aici, multe pline de nisip :)) Sunt foarte simpatice și iubarete și dornice să fie hrănite, așa că dăm 2-3 pești rămași, și ceva șuncă, pisicilor din jur. Plin și de ciori care stau ca la atac! În zona sunt multe hoteluri și vile aflate în plină construcție.

Zona se va umple cât de curând de construcții și va deveni la fel de sufocată ca Bucureștiul dar deh... banul să iasă nu? Că turistul nu dă 2 bani pe confortul spiritual. Marea să fie la 5 metri, aia contează. O luăm la pas spre Pontonul Mamaia... surpriză, închis la fel ca și Digul Mamaia... din câte am înțeles, sunt mereu închise pe timpul iernii.

Logica nu am înțeles-o dar sunt sigur că există una. Spre deosebire de Costinești și Eforie Nord, Mamaia este mult mai animată și vedem mult mai multă lume în jur, pe trotuare, pe plajă, la marginea marii, mulți oameni care fac jogging sau care merg cu bicicletele. Lipsa viziunii și lipsa unei strategii clare se vede și aici. S-au făcut investiții, sunt amenajate câteva locuri de parcare, suficiente acum dar la vara... nici 30-40% din cate vor fi necesare.

Nisipul a ajuns până la trotuar și chiar pe drum. Nu pare să deranjeze pe nimeni. Mai dăm câteva ture pe plajă. Nu pare nimic pregătit pentru sosisea turiștilor ce vor ajunge aici în câteva săptămâni. Dar ne-am obișnuit că doar așa este la noi... pe plajă am găsit multe peturi, gunoaie și tot felul de lucruri ce nu ar trebui să fie aici ci în coșurile de gunoi.

__________

FINAL

Mai facem câteva poze și apoi ne îndreptăm spre mașină că să o luăm spre casă. Marea are farmecul ei aparte în afara sezonului turistic. Zonele aglomerate din timpul verii, zarva din perioada aia, dispar cu totul în perioada iernii și a primăverii. Dacă vreți să faceți ceva aerosoli și să admirați marea fără să faceți o baie în ea, perioada asta este tocmai bună.

_________

Ți-a plăcut acest review? Nu uită să ma încurajezi cu un vot! Drum bun călătorule!

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de ⭐ValentinB_88⭐ in 22.03.21 11:50:44
Validat / Publicat: 22.03.21 12:42:17
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în #EXCURSII și CĂLĂTORII.

VIZUALIZĂRI: 612 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

4 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (⭐ValentinB_88⭐); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P09 Costinesti
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 20000 PMA (din 20 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

4 ecouri scrise, până acum

micutzuPHONE
[22.03.21 14:08:26]
»

Salut. Pui sare pe rana Maskatule. Chiar dacă nu e soare, nu sant turisti și unele locuri arata chiar dezolant marea rămâne mare. Ea nu tine cont de problemele enumerate mai sus și își arata frumusețea indiferent de anotimp. Știi cântecul al vechi„Un hohot din genuni, vorbește marea". Frumosa evadare la marea neagra intr-o perioada plina de incertitudini. Toate cele bune.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
⭐ValentinB_88⭐AUTOR REVIEW
[22.03.21 14:43:22]
»

@micutzu:  Salut Micutzule. Categoric marea are farmecul ei in perioada aceasta, ceea ce am si spus.   Asta este unul din motivele pentru care am ales perioada asta. Less is more, cum ar spune americanii. Sincer mi-e scârbă (pe românește) de agitatia, aglomeratia si cacalarismul din sezon, motiv pentru care de multe ori vara, plecam la... munte

​​Locurile pustiite fac deliciul peisajului. Referitor la partile mai "negre" ale locurilor vizitate, imi place sa fiu corect si sa descriu atat lucrurile bune cat si lucrurile mai putin bune.

Zi faina. ​​​

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Mihai18
[14.04.21 15:22:26]
»

        14 aprilie 2021. Zi tristă, cu cer acoperit de nori și ploaie măruntă. Exceptând pandemia, unde să mai pleci și pe un astfel de vreme. Așa că am deschis laptocul și nostalgic am intrat pe AFA. Astfel am regăsit rewievul tău pe care l-am  recitit cuvânt cu cuvânt. Sincer, mi-a plăcut și la vremea publicării, l-am și votat.

    Punctul meu de vedere​.  

    Marea Neagră, marea nostră ​cea albastră și frumoasă și care mi-a intrat în suflet  din vremea primei mele tinereți, este frumoasă oricând, în orice anotimp al anului. Spontan îmi vine în minte un rewiev scris de @Le Maitre când a fost la mare iarna.

    Și eu am mers în extrasezon​. Prima dată în luna noiembrie, anul nu contează, la o consfătuire profesională, cu cazare la Hotel Flamingo din Eforie Sud. Am preferat să merg cu mașina și într-0 după-amiază m-am dus la Mamaia, „La butoaie” (feblețea mea). Am vrută să merg pe plajă dar nu a fost posibil să cobor din mașină din cauza câinilor fără stăpân care înconjurau mașina.

    În urmă cu 2-3 ani am fost la marea în ultima zi a sezonului​ și mi-a plăcut. Nu pot uita când am mers pe jos, desculț, de-a-lungul țărmului, când pe nisipul ud, când prin apă, cca. 4 km. de la „La butoie” (hotel Vega) până la Perla.

    În concluzie. Mergem la Marea Neagră să vedem marea și mai puțin contează ce este pe malul său.

    Să nu uităm de AFA care trebuie să existe mai departe. Mie mi-a creat momente frumoase, am cunoscut oamnei de caliate​ și aproape zilnic intru pa acest sit să văd ce mai este nou.

    Toate cele bune dv. și tuturor. ​

⭐ValentinB_88⭐AUTOR REVIEW
[26.04.21 12:21:15]
»

Multumesc pentru voturile acordate. Ma bucur ca v-am putut face ziua mai frumoasa, prin impresiile impartasite.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
micutzu, Mihai18, ⭐ValentinB_88⭐
Alte impresii din această RUBRICĂ[Re]Descoperă Litoralul românesc:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.10351896286011 sec
    ecranul dvs: 1 x 1