GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Astăzi 19 febr. se împlinesc 144 ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, românul care a revoluţionat sculptura sec. XX, beneficiind de recunoaştere generală în lumea artelor şi având opere expuse în cele mai mari muzee ale lumii.
S-a născut la 19 februarie 1876 la Hobiţa, jud. Goj într-o famile de ţărani cu şase copii. La nouă ani începe să lucreze ca ucenic la o prăvălie din Craiova dar este din ce în ce mai preocupat de scrijelirea lemnului astfel încât din resturi de materiale construieşte o vioară. La 18 ani în urma unui concurs primeşte o bursă la Sc. de Arte şi Meserii pe care o absolvă în 1898. Încurajat pentru talentul său de doctorul Gerota vine în Buc. unde studiază patru ani la Belle Arte.
Încă din anii de studiu obţine medalii de bronz şi argint pentru lucrările făcute. Sculptura Ercoşeu realizată între 1900- 1902 este un studiu asupra corpului omenesc şi a folosit ca model la catedra de anatomie a facultăţii de medicină, fiind mai târziu prezentată într-o expoziţie din NY.
Se hotărăşte să plece la Paris pentru a învăţa mai mult dar cum nu avea bani de drum, la comanda aceluiaş doctor Gerota execută bustul lui Carol Davila pentru a fi expus în curtea spit. Militar din Buc. Lucrarea n-a plăcut consiliului de recepţie, i s-au cerut modificări pe care nu le-a acceptat aşa încât renunţă la bani şi se hotărăşte să plece pe jos la Paris. Pe drum din cauza condiţiilor precare de mâncare şi adăpost şi a unei ploi persistente contractează o pneumonie infecţioasă şi este internat în spital. Ajuns la Paris se înscrie în 1905 la Ecole Superieure des Beaux- Arts.
După absolvire refuză să lucreze ca ucenic în atelierul lui Rodin rostind celebrele cuvinte ˝la umbra marilor copaci nu creşte nimic˝. La începutul carierii sale s-a ocupat mai mult de sculpturi de busturi dar începând din 1905 arta sa evoluează spre o altă abordare cu care va cuceri întreaga lume artistică, creând un curent nou în sculptură.
După sosirea sa la Paris, Brâncuşi a închiriat un mic atelier în Rue de Montparnasse în care locuia şi lucra. Aici a intrat în contact cu avangarda artistică pariziană împrietenindu-se cu Apolinaire, Modigliani, Duchamp. În 1916 şi-a creat un atelier propriu pe str Impasse Ronsin întâi la nr. 8 apoi într-un local mai rezistent cu patru încăperi, în apropiere la nr. 11. Aici a locuit şi a creat până la decesul său survenit în 1957. Cu un an înainte de a se stinge, Brâncuşi a lăsat moştenire statului francez atelierul, operele în lucru sau terminate conţinute în acesta precum şi uneltele de lucru, cu condi ţia să fie păstrată ordinea şi aranjamentul conceput de artist.
Într-o clădire nouă s-a construit o replică a atelierului din Impasse Rosin nr. 11. Muzeul conţine patru încăperi proiectate şi executate de arhitectul Renzo Piano în apropierea Centrului Pompidou. Primele două încăperi conţin replici ale principalelor opere ale sculptorului, a treia este un depozit de unelte şi a patra un spaţiu de depozitare pentru lucrările nefinisate. Clădirea are pereţi transparenţi de sticlă astfel încât poţi privi interiorul camerelor din afara muzeului fără a păşi în sanctuarul de lucru. Înafara muzeului de jur împrejur sunt postate băncuţe ca privitorul să poată zăbovi mai mult, în timp ce admiră operele de artă aranjate în ordinea compusă de genialul sculptor. Legenda că Brâncuşi a lăsat moştenire atelierul şi 200 opere statului roman nu se verifică. Statul roman în şedinţa condusă în 1951 de Mihail Sadoveanu a refuzat expunerea lucrărilor sale la Muzeul de Artă, Brâncuşi fiind considerat un sculptor decadent. Cercetătorii operei sale nu au găsit nicun testament în favoarea statului care i-a desconsiderat opera.
În perioada 1897-1906 crează o serie de busturi de piatră, gips, bronz. După 1906, la Paris începe perioada formelor albe, zvelte, rotunjite, avântate spre înălţime. Brâncuşi locuia în atelier, dormea pe o laviţă ţărănească, se încălzea şi-şi pregătea hrana pe o vatră albă, înconjurată de ciubere, oale, scaune din butuci de lemn- totul reproducând decorul interioarelor din casa ţărănească din Hobiţa. Toate aceste obiecte au fost preluate de Muzeul de Artă Modernă din Paris.
Începând cu 1907 crează prima versiune a Sărutului pe care o definitivează în cadrul Ansamblului Monumental din Tg. Jiu inaugurat în 1938 şi care mai cuprinde Coloana Infnitului şi Masa Tăcerii, ca omagiu adus eroilor care au luptat pentru întregirea ţării. Între 1907-1914 deschide expoziţii la Paris şi Bucureşti în care expune Păsările Măieste, Domnişoara Pogany. În 1914 are loc prima expoziţie de mare succes la New York care-i aduce şi beneficii materiale cu care-şi continuă operele. În 1940 atinge apogeul creaţiei expunând colecţiile Ovoidul, Pasărea în văzduh, sculpturi în lemn. Expune în SUA, Anglia, Elveţia, Franţa. Ultima creaţie a fost Le grand Coq în 1949. În prima parte a orânduirii comuniste din România este contestat ca decadent şi cosmopolit.
Totuşi în 1956 la Muzeul de Artă se deschide o expoziţie Brâncuşi care era necunoscut până atunci românilor. Abia după 1964 a început să se vorbească despre el în mediile artistice şi au fost luate măsuri de conservare a Ansamblului Monumental de la Târgu Jiu care era părăsit şi degradat. Brâncuşi este considerat ca cel mai mare sculptor al sec XX, eliberând arta de imitaţia fotografică şi dându-i noi valenţe filozofice cu rădăcini adânci în cultura românească de la ţară.
 
WEB, dacă se poate: youtube
Trimis de Michi in 19.02.20 16:29:10
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în FRANȚA.
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Michi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
la comanda aceluiaş doctor Gerota execută bustul lui Carol Davila pentru a fi expus în curtea spit. Militar din Buc.
Marele Brâncuși a executat bustul doar în gips și apoi a plecat la Paris. Cer scuze, nu mai știu exact, dar mi se pare că autorul Cariatidelor de la Universitate s-a ocupat și l-a turnat în bronz. Acum bronzul este la Muzeul Militar, iar în curtea Spitalului Militar e o replică a bronzului din muzeu, turnat după originalul în gips, care nu mai există.
Începând cu 1907 crează prima versiune a Sărutului pe care o definitivează în cadrul Ansamblului Monumental din Tg. Jiu inaugurat în 1938 şi care mai cuprinde Coloana Infnitului şi Masa Tăcerii, ca omagiu adus eroilor care au luptat pentru întregirea ţării.
E Poarta Sărutului. A nu se confunda cu cele două lucrări Sărutul, una de mici dimensiuni din Muzeul de Artă Craiova și valoroasa, dar lăsată la dispoziția intemperiilor naturii, din Cimitirul Montparnasse, singura lucrare aflată în aer liber, din afara Romaniei. Ea străjuie mormântul Taniușkăi, monitorizată 24/24 ore, video și audio.
Ca de obicei, frumoasă expunere. Felicitări.
@mihaelavoicu: Expunerea ca expunerea dar ecoul, ca totdeauna pertinent, la obiect şi foarte documentat. Mergând pe firul întrebării tale la excepţionalul review a lui Tata123 privind expoziţia Brâncuşi la Muzeul de Artă, da, am găsit că mai există un bust sculptat de Brâncuşi, în cimitirul Dumbrava din Buzău. Despre povestea bustului avocatului Petru Stănescu am scris ecou la reviewul lui Tata123.
@Michi: Imi aduc aminte cand am fost cu mama la Petrosani si am descoperit putin zona, am vizitat si Muzeul mineritului si acolo am avut surpriza sa gasim coltul lui Brancusi unde am aflat istoria Coloanei Infinitului care fusese lucrata in Atelierele Centrale incepand cu schitele si macheta de la inceput si pana la produsul final. Tot aici este expusa si o parte a corespondentei dintre Brancusi si inginerul Stefan Gorjean cel care a pus in practica ideea lui Brancusi, gasim si poze cu echipa de montaj, lista cu cei care au lucrat la realizarea coloanei si diverse alte date tehnice.
Trebue sa fim mandri de el si cred ca cei mai multi dintre noi suntem.
Felicitari, votat cu mare drag.
@mishu: Dacă și Atelierele din Petroșani unde s-a făurit Coloama, semnalează momentul și se mândresc, asta denotă dimensiunea spirituală a operei brâncușiene. Trebuie să fim conștienți de asta. Cu bine!
@mihaelavoicu: Poate ti-ar placea sa vezi Coltul lui Brancusi din Muzeul mineritului, acesta este articolulul vezi impresii, pozele de la 43 la 48.
@mishu: Am văzut, ce-i drept, numai pozele. Nu am citit articolul. Interesant muzeul!
Am avut fericita ocazie de a o cunoaște personal pe fiica ing Gorjan la un simpozion la Tg. Jiu. Era o doamnă superbă. Nu știu dacă mai trăiește.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2024 Muzeul Bourdelle și românca — scris în 09.02.24 de BristenaBrad din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Mecca iubitorilor de istorie, Musée de l'Armée, Paris — scris în 18.12.17 de hopyk din ZALăU - RECOMANDĂ
- Apr.2015 We will always have Paris (VII): în căutarea impresioniștilor la Musee d’Orsay și Musee Marmottan — scris în 09.06.16 de diacrys* din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- May.2014 Muzeul Jaquemart-André, chintesenţa rafinamentului francez — scris în 16.06.14 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2014 Muzeul magiei - afară-i vopsit gardul... — scris în 30.05.14 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Dec.2012 Omagiu adus lui Napoleon - Domul Invalizilor. — scris în 17.01.13 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2012 AmFost la Muzeul ”Manufacture des Gobelins”, Paris — scris în 05.12.17 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ