GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Galeriile Uffizi, la a doua privire (II)
După o pauză binevenită pentru picioarele noastre obosite, am reluat vizita prin imensul și extrem de valorosul Muzeu Uffizi, din Florența, cunoscut sub numele Galeriile Uffizi. De mare ajutor ne-a fost micul pliant oferit la intrare, cel care ghidează întreaga parcurgere a muzeului, cu fiecare sală numerotată și perioada artistică ce o cuprinde. Am ajuns astfel, la sălile nr. 5 și 6 destinate pictorilor italieni din sec. al XIV-XV-lea, unde Lorenzo Monaco strălucește printre multe alte lucrări, cu a sa
Adorația Magilor realizată la 1421.
Ca și Fra Angelico, Lorenzo Monaco era călugăr, dar școlit la Siena. Lucrarea sa este plină de culoare și prezintă magii veniți din răsărit, fiecare cu darurile lor, însoți de suitele personale, alcătuite de personaje exotice, bine conturate, ce par a fi vii. Abundă culoarea roz ce semnifică siguranța și protecția, simbolistică a venirii Mântuitorului. Pictura a suferit oarece modificări, dându-i-se o formă pătrată și niște adăugiri, cum ar fi scena ”Bunevestire” și cei doi profeți din partea de sus. Din 1844, lucrarea se află la adăpost în Galeriile Uffizi.
Tot o Adorația Magilor am admirat în sala nr. 7, opera lui Gentile da Fabiano.
Panoul de altar a fost comandat în 1420 de un colecționar florentin din familia Strozzi, pentru Basilica Santa Trinita din Florența.
Magii sunt costumați în veșminte somptuoase și pentru a le sublinia regalitatea, artistul folosește argint și aur la decorarea nimburilor și a țesăturilor, dar și la unele personaje din suită, sau la harnașamentele cailor. Cele trei picturi din partea de jos, se numesc ”Predele”. Cea din mijloc, Fuga în Egipt este fantastică!
În sala următoare, nr. 8, care prezintă printre alții, pe Masaccio și Masolino, mărturisesc, am rămas cu aparatul foto suspendat. Văzusem un Masaccio și Masolino la Capela Brancacci cu un an în urmă (vezi impresii) care m-au uluit!
Madona cu Pruncul și Sfânta Ana
Realizată de cei doi, pentru Basilica di Sant Ambrogio din Florența, (am văzut locul gol și parcă despuiat de unde a fost luată) lucrarea a ajuns la Academie apoi la Uffizi. Aici e bine conservată pentru că e prea frumoasă! Mult prea frumoasă! Și foarte valoroasă.
Masaccio a pictat Fecioara, Pruncul și îngerul care ține cortina, cel din dreapta, sus. Masolino a pictat-o pe sfânta Ana și ceilalți îngeri. Aceasta are fața brăzdată de riduri, simbolizând maturitatea, dar și protecția.
Lucrarea mai poartă numale Sant'Anna Matterza, deoarece Anna se află în al treilea rând, deasupra Fecioarei și a Pruncului. Înălțimea lucrării este de 175 cm și se află la Uffizi din 1919.
În aceiași sală este expus un Paolo Ucello cu Bătălia de la San Romano, dar și Îngerul anunțând moartea Fecioarei Maria de Fiippo Lippi, pe care, mult am admirat-o. Și tot aici se află frumoasa
Fecioara cu Pruncul și Îngeri de Filippo Lippi.
O capodoperă. Lucrarea este una din cele mai rafinate picturi din sec. al XV-lea. Panoul a fost comandat de Cosimo de Medici, care îl admira mult pe Lippi. Am citit că a intervenit de multe ori în complicațiile sentimentale ale călugărului și că figura superbă a Fecioarei este tocmai figura frumoasei Lucreția Buti, călugărița cu care a avut pe Fillippino, pictor de valoare, școlit în atelierul tatălui său. Am admirat vălul transparent și frumos aranjat, cu marginea bordată (nu brodată) și perlele ce-i curg pe frunte. Privirea suavă, tenul fin, trăsăturile perfecte, suplețea gâtului și îmbrăcămintea elegantă. Frumos!
Cum să te desprinzi și să pleci! Am mai aruncat o privire la altă lucrare a lui Filipo Lippi, anume Adorația Pruncului, unde pictorul introduce o noutate în iconografia Nașterii Domnului, aceia a prezenței unor sfinți.
Am luat loc pe un scaun abia eliberat și am ”rumegat” la cele văzute. Câtă lumină degajă o pictură de valoare și ce putere magică are, luminând ungherele întunecate ale sufletului! Alții se omoară în atentate, luptă pentru niște interese meschine, iar aici, în Uffizi, e numai frumusețe. Mă gândesc: și noaptea, când galeriile sunt închise, oare tot lumină răspândesc în jur? Și singură îmi dau răspunsul: Nu. Pentru că nu au cu cine rezona.
După noua organizare, sălile următoare, cu nr. 9,10- 14 abundă în Sandro Botticelli. Mulțumesc!
Trimis de mihaelavoicu in 16.11.18 21:14:30
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Roma, Veneția, Milano, Napoli, Ravenna Pisa, Cinque Terre, Lucca
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@Dan&Ema: Mulțumesc. Mă bucur că am un companion prin muzeu!
Și eu am zis:”Uff-izi! ” când le-am văzut. Acum, datorită rewiew-ului tău le-am rememorat cu plăcere!
@ioan marinescu: Nu m-am gândit la chestia cu Uff! Problema este aglomerația. Abia te strecori și să aștepți să prinzi un moment pentru un cadru fără un cap, sau un umăr.
Mulțumesc pentru ecou!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2018 Galeriile Uffizi (VIII) ”Vinul cel bun”, lăsat la urmă! — scris în 30.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (VII). Felicitări, d-le Bonacozzi! — scris în 23.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (VI) — scris în 18.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi Florența (V) — scris în 16.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (IV). Simonetta în lumea lui Botticelli — scris în 22.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (III). În lumea lui Botticelli — scris în 19.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi, la a doua privire (I) — scris în 14.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ