GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Gaudi - precursorul imaginilor 3 D // Museu Diocesa - Gaudi Exibition Center
Autor al unei opere impresionante, arhitectul spaniol Antoni Gaudi, pe numele complet Antoni (varianta catalană a lui "Antonio") Placid Gaudi i Cornet, s-a născut pe 25 iunie 1852 la Riudoms, sat situat la 4 km de Reus, provincia Tarragona (Catalonia). A rămas în istoria arhitecturii drept cel mai de seamă reprezentat al stilului Art Nouveau. Lucrările sale - casele Mila, Batllo şi Vicentz, Parcul Guell şi mai ales uluitoarea Catedrală Sagrada Familia, uimesc şi astăzi turiştii veniţi din toată lumea. Părinţii lui Gaudi lucrau în cupru gravuri cu scene preluate din viaţa la ţară. La şcoală, Gaudi nu a fost un elev care să strălucească, singurele materii la care excela fiind desenul şi arhitectura. Gaudi a urmat şcoala superioară de arhitectură din Barcelona, iar la absolvire (1878), directorul şi maestrul său, Elies Rogent, va declara în public: "Semnez diploma acestui tânăr şi nu ştiu dacă am de-a face cu un geniu sau un nebun. Timpul ne va raspunde". Chiar în anul absolvirii, 1878, Gaudi se va remarca la Târgul mondial de la Paris, cu un proiect pentru o fabrică de mănuşi! Iniţial modestă, perioada de ucenicie îi va fi de folos, deoarece îi cunoaşte pe Manuel Vicens, care îi cere să proiecteze prima casă, dar şi pe cel care mai târziu îi va deveni protector: Eusebi Guell i Bacigalupi (1846-1918), care l-a susţinut financiar pe Gaudi în realizarea tuturor "nebuniilor" sale în domeniul arhitecturii. La doar 31 de ani, Gaudi începe construcţia unei catedrale dedicate Sfintei Familii, celebra Sagrada Familia, finanţată din fonduri publice. Construcţia acestui "templu suprarealist" - cum a fost numită printre altele catedrala, a început în 1882, dar nu a fost niciodată terminată. Planurile iniţiale erau cele ale unei biserici modeste, în stil neo-gotic, dar Gaudi a transformat-o într-o clădire care sfidează timpul. Maestrul nu s-a grăbit: a lucrat la uimitoarea sa capodoperă pe o durată de 40 de ani. Explicaţia lui Gaudi? "Clientul meu (Dumnezeu) nu se grăbeşte". Tocmai de aceea Gaudi a fost supranumit şi "Arhitectul lui Dumnezeu". Conform specialiştilor în domeniu, vizionarul arhitect a conceput acest "templu al creştinătăţii" ca având 18 turnuri: 12 pentru apostoli, patru pentru evanghelişti, unul pentru Fecioara Maria şi unul pentru Iisus. Cel de-al 18-lea turn va avea la final şi o cruce uriaşă.
Gaudi moare în 1926, în împrejurări nu foarte clare. Presa vremii nota că Gaudi a decedat într-un spital de săraci, după ce a fost călcat de un tramvai. Lumea (inclusiv autorităţile) a crezut că e un om sarman si a fost lasat sa se stinga intr-un spital pentru saraci.
Titlul dat de un ziar al vremii Gaudi: poor death- burial of King (Gaudi: moarte de om sarac-inmormantare de rege), te intampina la intrarea intr-una din cele mai interesante expozitii despre Gaudi, organizata de Gaudi Exibition Center, chiar in centrul cartierului gotic al Barcelonei.
Centrul de Expoziții Gaudí (Gaudi Exibition Center) s-a nascut urmare intelegerii între Muzeul Dioceses de Barcelona și expoziția Gaudí, cu scopul de a crea un muzeu internațional dedicat lui Antoni Gaudi, într-un spațiu original și unic.
Muzeul găzduiește o colecție unică de piese, obiecte și documente, avand legatura cu acest mare arhitect universal. Expozitia este realizata pe baza unor materiale de cercetare internațională despre Antoni Gaudi, despre omul Gaudi, despre munca și metodele de lucru revoluționare ale unuia dintre marii arhitecți și artiști din istoria omenirii, avand drept scop cunoasterea si promovarea artei sale inovatoare.
La fel ca și arhitectul, colecția este un amalgam îndrăzneț și amplu de documente originale, piese unice și modele surprinzătoare, care se amestecă cu aspectul inovativ al instalațiilor audio vizuale, holograme și scenografii specifice.
Inainte de intrarea in expozitie, am primit cate un ghid audio in franceza, limba pe care o stiam ceva mai bine. In limba romana nu exista in nici un muzeu ghid audio, asa ca, invatati engleza, vorba profesorului nostru de la lucrarea de diploma.
Apoi, am putut viziona un documentar de cca 5 minute despre viata lui Antoni Gaudi, intr- o mini sala de cinema 3D, aflata chiar la intrare.
In primul spatiu propriu-zis de expozitie, sunt afisate pe bannere verticale declaratii, de acum celebre, ale lui Gaudi, ca, de pilda, “Sunt un geometru”. Plecand de la aceasta modesta declaratie, artistul a procedat la redefinirea intregului concept despre geometria traditionala aplicata in arhitectura. Gaudi a abandonat liniile drepte si a inceput sa experimenteze cu forme curbe din natura: spirale, conuri si parabole. Aceste forme sinuoase si-au gasit un aliat perfect in lumina naturala, pe care Gaudi a folosit-o in mod inovativ, facand-o sa imbratiseze si sa inveleasca cladirile, pentru a obtine efecte sculpturale.
Gaudi a spus odata ca “Arhitectul este un om sintetic”. In cazul sau, capacitatea de a sintetiza a reunit, cu multa maiestrie, sfere de activitati diferite, arta si tehnologie, curbe moi si unghiuri ascutite, lumini si umbre, decorativism si functionalitate, traditie si modernitate.
Expozitia ne ajuta sa cunoastem lumea lui Gaudi, aparent plina de contradictii, contradictii care la Gaudi sunt complementare.
Vitraliile care dau imagine tridimensionala, de la cripta de la Colonia Guell sunt expuse in salonul de la etaj, ca si placile ceramice create de Gaudi pentru decorarea cladirilor pe care le-a proiectat.
Tot la etaj sunt expuse o parte din uneltele folosite de Gaudi in activitatea sa.
“Suntem neam de cazangii” a declarant Gaudi despre sine., avand in vedere faptul ca bunicul, tatal si el insusi au fabricat cazane de cupru. In consecinta, de mic copil, Gaudi si-a dezvoltat abilitatea de a vizualiza in spatiu si de a translata formele plane in spatiu tridimensional.
In acest context, Gaudi si-a dezvolatat o inclinatie deosebita pentru artele aplicate si un mare respect pentru munca artizanala: ceramica si fier forjat, dulgherie si prelucrarea sticlei pentru vitralii, dar, mai presus de toate, pentru cei care transforma mestesugul in arta.
Mai poate fi vizionata roata cu 12 clopote de la cripta de la Colonia Guell, unde o rotatie completa este un acord muzical. Aceasta lucrare a fost inspirata de un spectacol de opera, la care a fost prezent Gaudi, de fapt de acustica salii de spectacole.
Ultima parte a expozitiei este dedicate Catedralei Sagrada Familia si Coloniei Guell, sub aspectul modului in care artistul a proiectat aceste lucrari, cu relevarea aspectului tridimensional.
Pentru a intelege cat mai bine operele marelui arhitect catalan Antoni Gaudi, punctul de plecare este obligatoriu Gaudi Exibition Center.
Trimis de neilsimon in 13.05.17 13:55:15
- A fost prima sa vizită/vacanță în SPANIA
1 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (neilsimon); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
1 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Muzeele Barcelonei, BARCELONA" (deja existentă pe sait)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2017 Barcelona muzeelor — scris în 09.09.17 de lluci din IAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Casa de la Seda din Barcelona sau foşnetul suav al mătăsii — scris în 03.08.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Palau de la Música Catalana din Barcelona, căminul sunetului catalan — scris în 31.07.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Torre Bellesguard din Barcelona, capodopera uitată a lui Gaudi — scris în 17.07.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Casa Amatller din Barcelona, o perlă arhitectonică ascunsă la vedere — scris în 14.07.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Barcelona și grămada ei de muzee cu vizitare gratuită — scris în 03.07.17 de fra din PAşCANI [IS], HANNOVER (îNCEPâND CU AUG2020) - RECOMANDĂ
- Apr.2017 Fascinantul Picasso — scris în 10.05.17 de neilsimon din FOCşANI - RECOMANDĂ