GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Hello, prieteni, ce faceti? Eu deloc intr-o stare vesela. Cu un ochi la pc, cu unul la tv, pe cnn, care prezinta situatia dezastroasa din Chile, cutremurul de 8, 8!!! si tot ceea ce urmeaza. Ma gandeam la acel tsunami care ia nastere in Pacific, si primul gand imi zboara la navele care se gasesc in zona... N-as vrea sa fiu in locul lor in nici un moment, Doamne, ce groaza trebuie sa fie in inimile lor.
Afara este o ceata deasa, urata si rece, citesc pe forum strigatul fetelor dupa prezenta baietilor pentru urmatoarea Intalnire AFA, mi-am facut o mare cafea, pe care o sorb nostalgic din faimoasa Cana AFA. Sub toate aceste auspicii, caut sa regasesc in mine buna dispozitie caracteristica unei zile de wk. Saptamana trecuta eram cu toii in Poiana, distrandu-ne, acum doar ne gandim la urmatoarea intalnire.
Imi aduc aminte de foarte multi prieteni care ma felicitau in Poiana, vis-à-vis de impresiile mele referitoare la mare, incurajandu-ma sa scriu in continuare. Despre mare pot scrie foarte multe, insa consider ca toate aceste povestiri nu-si au locul aici, daca am scris acele impresii, le-am scris cu dorinta de a va face sa calatoriti in croaziere mai lungi sau mai scurte, pentru a naste dorinta in fiecare de a privi un rasarit sau apus in mijlocul marii sau oceanului, langa persoana iubita, avand martori doar pescarusii care se bucura de iubirea voastra. Nu stiu daca am reusit acest lucru, dar daca veti avea odata posibilitatea de a calatorii pe mare, nu ezitati, duceti-va, urmati-va visul, daca acesta este.
Cineva ma intreba la Poiana, cum este marea furioasa? Nu este prea placut de povestit, dar pentru ca tot am aceasta stare de nestare, vreau sa-i raspund aici, asa cum i-am promis atunci. Este ultima oara cand mai scriu ceva despre experientele mele traite pe mare, nu vreau sa plictisesc segmentul care calatoreste mai in siguranta cu auto sau avionul, de aceea rog “supervisor-ul” de serviciu SA NU PUNCTEZE aceste impresii.
Consider ca daca am scris despre marea calma, trebuie sa stiti cum este ea si pe furtuna, pentru a va face o imagine perfecta asupra ei.
Cosmarul fiecarui marinar este furtuna. Pana la urma stai pe o bucata de fier, atata timp cat respecta legile fizicii este ok, dar tot exista nesiguranta aceea. Iar aceasta nesiguranta creste rapid in raport cu o multime de factori care tin de vechimea navei, de incarcatura, felul cum a fost amplasata, cum a fost amarata, cate sisteme de siguranta are, etc. In general se cunoaste prognoza meteo pentru mai multe zile, insa este o simpla prognoza si de cele mai multe ori furtunile iau nastere din senin. Nu vorbesc despre musoni, cicloane, care sunt cunoscute din timp si care in general sunt evitate din timp, ci de “micile”furtuni care de cele mai multe ori pun viata echipajului si nava intr-un real pericol real, daca nu se iau masurile ce se impun.
Se intampla sa pleci din portul Constanta pe o vreme insorita si mare calma si sa ajungi la Istanbul pe furtuna. Marea Neagra este una dintre cele mai capricioase mari din lume, aici furtunile iau nastere foarte repede si de cele mai multe ori tot repede se potolesc.
In functie de valuri iti poti da seama de gradul marii. Cu cat valurile sunt mai mari, cu atat starea marii este mai mare, putatnd ajunge pana la valoarea maxima de 9-10, adica valuri de aproape 9 metrii. Iar pentru a va da un exemplu, cu siguranta multi dintre voi ati vazut cand marea este agitata, pe coama valurilor niste “berbeci” o spuma alba. Ei, atunci cand apar berbecii, asa se numesc, inseamna ca marea are gradul 2 si incepe sa creasca in raport cu marimea valurilor.
Au fost multe cazurile cand am navigat pe mare de gradul 8-9, cu valuri de 8 metrii care efectiv, atunci cand nava este incarcata, trec de copastie (balustrade navei) iar de cele mai multe ori ajung in partea cealalta a navei. Daca esti prins pe punte, esti maturat asa cum se matura un fir de praf, nimeni n-ar avea nici o sansa in fata valurilor, de aceea accesul pe puntile inferioare este interzis. De obicei, in functie de marimea valurilor, de vant, nava trebuie sa-si schimbe directia de deplasare, pentru ca valul sa fie cat mai din prova (adica din fata navei). Asa se poate evita valul din lateral, deci ruliul navei (adica miscarea in jurul unei axe longitudinale) pentru a nu exista probleme de stabilitate. Cel mai periculos pentru o nava este ruliul, pentru ca la valuri foarte mari exista pericolul ca amarajul sa se rupa, marfa sa se deplaseze intr-un bord, iar nava sa se rastoarne, trecand peste calculul de asieta. De aceea tot timpul, in furtuni se incearca guvernarea navei pe un drum care sa “ia valul” din prova, chiar daca se imprima un tangaj (miscare unei nave in jurul unei axe transversale) accentuat.
Pe furtuni foarte mari, mai ales daca nava este veche, ai de trait emotii foarte puternice. Nu prea ai de facut altceva decat sa te rogi ca furtuna sa se termine cat mai repede si sa nu se intample nimic neprevazut. Datoria marinarilor este sa verifice in permanenta amararea (legarea) obiectelor de pe punti, din castel si din magaziile de marfa. Am avut cazuri cand obiecte grele din fier, de 2-3 tone, desi erau legate, au fost deplasate de valurile ajunse pe punte, scari metalice au fost rupte, tubulaturi indoite. Va dati seama ce poate face cu un om prins aiurea pe-acolo.
Pe furtuna nu prea poti manca, nu pentru raul de mare, care nu-l mai bagam in seama, ci pentru ca pur si simplu nu se poate prepara mancarea. Oalele, desi legate nu stau locului, farfuriile zboara de pe masa, nici noi nu putem sta in picioare. De obicei se serveste hrana rece, cate un sandwich pe care il poti manca din picioare, tinandu-te cu mana libera.
Nici la capitolul dormit nu se sta foarte bine, in functie de miscarea navei, ruliu sau tangaj, marinarii isi pun saltele in asa mod sa nu cada din pat, asta in cazul cand se doarme in pat. Eu nu pot sa dorm in pat, de fapt nu prea pot sa dorm deloc, astfel incat acele zile de furtuna lasa asupra mea o oboseala care mai tarziu isi va spune cuvantul. Raspunderea pentru amarajul incarcaturii sau pentru echipaj, este intr-o mare masura a mea, astfel incat la fiecare val, la fiecare trosnitura, la fiecare obiect cazut tresar si ma indrept spre acel loc.
Multi isi strang documentele personale, banii, lucrurile de valoare, le pun intr-o punga de plastic la piept, alaturi de o icoana, privesc fotografiile cu familia, copii, spun o rugaciune si se inarmeaza cu toate fortele pentru a face fata furtunii. Pana la urma plutesti pe o bucata de fier care oricand se poate rupe.
Este destul de rau si pentru cei care sunt in sala motoare, langa motorul principal, langa auxiliare, balansul, desi mai mic, este inevitabil, iar daca nu te ti bine, te poti atinge de motor si pielea iti ramane amintire acolo. In comanda, timonerie, sus de tot, este si mai rau, fiind la inaltime banda (inclinarea) navei este mult mai evidenta, adica sunt cazuri cand am avut si 40 de grade intr-un bord sau altul, deci va dati seama ce "placut" este.
As fi vrut sa va arat poze, insa efectiv pe o mare inraita nu te poti bucura de priveliste, si nu ai timp de ele, voi pune insa cateva cu Marea Azov, unde in doua randuri am prins-o foarte inghetata. A fost o experienta deosebita faptul ca am mers in convoi, vreo 8 nave cu doua spargatoare de gheata rusesti in fata noastra. Gheata de vreo 40 cm foarte periculoasa pentru “ opera vie “ adica partea de nava care se afla sub linia de plutire, in apa, In repetate randuri si remorcherele au ramas intepenite, am pierdut foarte multe ore asteptand ca ele sa se puna din nou in miscare, timp in care vedeam efectiv cum gheata se formeaza din nou. Nava tremura, se aud ciocane inspaimantatoare in prova si sub chila, catargul tremura, totul vibreaza chiar si noi capatam aceasta senzatie. Nu-i placut deloc, credeti-ma!
Nu stiu daca am reusit sa zugravesc cat mai exact starea de spirit de la bordul unei nave aflate in furtuna, n-am vrut sa sperii pe nimeni, insa am vrut sa arat si fata mai putin placuta a navigatiei si a meseriei pe care o iubesc. Pentru ca ea exista si face parte din viata noastra. La navele de pasageri, mai ales la navele care efectueaza croaziere pe marile si oceanele lumii, furtuna nu reprezinta un inconvenient prea mare pentru ca sunt dotate cu tot felul de sisteme care permit trecerea fara prea mari batai de cap prin furtuni.
Sper sa nu va fi plictisit prea tare, imi cer scuze daca acest lucru s-a intamplat, promit ca nu voi mai scrie despre mare decat acelora care ma vor intreba ceva anume.
Il rog pe laurentiucapac sa ma completeze, sigur a trait impresii cu o amplitudine mult mai mare la traversarea oceanelor, eu nu am fost decat in Oceanul Indian, e drept, in plin muson, dar nu se compara cu o traversare de Atlantic sau Pacific. De asemenea, te rog pune fotografii daca ai cu marea agitata, eu chiar nu am avut timp sa fac
O seara buna si aveti grija de voi!
Trimis de pepsi70ro in 27.02.10 19:16:41
18 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (pepsi70ro); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
18 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Aceasta chiar este o descriere aparte! M-au trecut toti fiorii! Grea treaba marinaria asta... Dar daca te indragostesti de ea, cam greu de lasat, nu?
Si eu sunt indragostita iremediabil de mare. N-am cunoscut-o ca tine si Laurentiu, cu toate fetele ei, frumoasa, inselatoare, parsiva, razbunatoare, dar si cu farmecu-i incredibil... ea face ce face, ca o dorim cu ardoare in fiecare an cu totii...
Viata de marinar este, cred eu, cea mai grea, dar iti da si cele mai tari satisfactii si senzatii de toate felurile...
Randurile tale si-au atins din nou tinta la fix in sufletele noastre. Inca o data, felicitari si iarasi doresc din inima sa-ti daruiesc pt. un om atat de sensibil, cele 400 PMA (portia de mare apreciere).
Ovidiu, super reportaj despre viata pe nava. L-am citit pe nerasuflate....seamana povestea ta cu ce mai vedem pe discovery(cei care prind crabi).
Grea treaba marinaria asta...dar iti ofera si multe satisfactii.
Multumim pentru acest post.
Pe cat de mult iubesc marea pe atat de mult o urasc. Ma fascineaza dar ma face sa-mi fie frica, mi-e frica de puterea ei in fata careia ma simt atat de mica. Iti trebuie curaj sa fii marinar, sa fii una cu marea.
Web master te rog sa atasezi melodia lui Catalin Crisan-Marea daca nu e prea mult. S-ar potrivi de minune
pepsi, spumant intodeauna, ca marea... ai votul meu
http://www.youtube.com/watch?v=oOCdSxTc3sE&feature=related
Multumesc Sanziana, promta ca intotdeuna, intr-adevar, si eu caut melodia, n-am gasit-o, poate o gasesti tu pe undeva si dai link-ul
bravo pepsi! tocmai cand te indemnasem sa mai scrii...
as vrea sa mai lamuresc un termen tehnic: "asieta". este denumirea marinareasca a inclinarii (longitudinale) unei nave in mars. (se aude foarte des in filmele cu submarine, daca au parte de un traducator meserias). http://ro.wikipedia.org/wiki/Asiet%C4%83
si as mai vrea sa completez cu o informatie utila acelora pe care ii indemni sa profite de oportunitate si sa faca o croaziera: pe navele de pasageri exista montate stabilizatoare care reduc aproape de 0 si tangajul si ruliul, pasagerii nefiind afectati decat in foarte mica masura de efectele unei furtuni (furtuna pe care, daca nu e foarte intinsa, capitanul va cauta oricum s-o evite, nu atat de dragul pasagerilor, cat pentru consumul mai ridicat de combustibil pe care il implica "luarea ei in piept"). sa ma contrazica laurentiu si pepsi daca vorbesc prostii.
cat despre "[calatoria] mai in siguranta cu auto sau avionul"... nici o fierotenie nu e 100% sigura! asa cum in Marea Neagra furtunile se nasc "din senin" (vezi si efectele distrugatoare de acum cativa ani din Costinesti si Mamaia (si nu numai)), in aviatie exista asa numitele CAT (Clear Air Turbulencies - turbulente in atmosfera calma) care pot pune la pamant un avion in cateva secunde. sau nu. masina are cauciucuri care pot exploda cand mergi cu 120km/h... eu cand plec la drum (indiferent cu ce mijloc de deplasare), intotdeauna imi fac o cruce mare si ma rog Domnului sa ma aibe pe mine si pe cei dragi in paza Lui, pana ajungem, iar odata ajunsi cu bine, mai fac una si-I multumesc!
ma voi gandi si la tine de-acum, cand Il mai rog sa aibe grija de calatori...
Multumesc, Dragos pentru completari, chiar nu stiam ce termeni sa mai traduc, m-am luat cu scrisul si am uitat de traducere, raman dator cu o bere!
Pesi nu mai am poze.
Acelea au fost singurele imagini din acelasi motiv pe care si tu ai amintit aici.
Un vot de la mine pentru tot ce ai spus .Cand este vorba de mare sunt primul.
In general cand este raft nu prea sta nimeni la facut poze.Si sti si tu ca in ziua de azi cu radarele si g.p.s.-urile le poti ocoli iar unele vase asteapta o zi doua in port sa treaca furtuna.Multe companii prefera sa mai plateasca cateva zile stationarea in port decat sa piarda tot vaporul si ce transporta acesta.
O zi buna
Stai ca am mai scris ceva si a trecut timpul, nu am salvat.
Cea mai grea senzatie este atunci cand prova se inalta pe val, la 6-8-10 metri si cade in hau, in mare, simti ca te inghite.
Pupa, este in acel moment in aer si elicea se invarte in gol. Prinde aer cum spunem noi. Vasul trepideaza din toate niturile si sudurile sale. Simti acea trepidatie in tot corpul si dupa te arunca in pereti daca nu te ti bine. Simti ca aceea bucata de fier are viata si suflet si se zbate ca si tine sa traiasca. Sa se bata cu ea.
Simti aceea senzatie in talpi si urca in tot corpul pana in varful degetelor. Te uiti pe geam si te rogi de ea sa termine, ca nu ai facut nimic. Te rogi la Dumnezeu si spui Tatal Nostru, te rogi de ea sa te lase. Nu te lasa si tot te tine asa pana spui ca te duci dracul cu ea de mare si in primul port te lasi. Te uiti pe geam ca nu te lasa si vorbeste cu tine si te supune si te face sa te simti ca esti la mila ei.
La mila marii si a cum vrea ea sa i-ti arate din cand in cand ca ea este stapana acolo. Simti ca te vrea, pe tine si tu nu vrei, o rogi sa te ierte si sa te lase in pace. O intrebi in mintea ta de ce? se poarta asa cu tine si ea rade. Te batjocoriseste si face misto de tine. O simti in acele momente ca se joaca cu tine. Ca suntem jucariile sale preferate.Te hartuieste,te incearca si te pune sa juri ca ea este cea mai frumoasa.
In final se linistete si parca atunci sospteste, si eu te iubesc dar esti un simplu om. Te iert dar nu esti de mine.
Cand este linistita si calma, cand iesi din acea mare esti obosit. Ai cearcane si vrei sa te odihnesti. Spui ca a trecut si iesi la o cafea sau pur si simplu te asezi in pat si adormi.
Pepsi, Sa Traiesti Fratioare,
am sa termin si eu cu acest subiect. Sper ca la a 2a intalnire a voastra sa vin si eu, daca pot. Si daca ma primiti. Pana atunci incerc sa va mai arat pe unde am ajuns.
O zi buna
Laurentiu, esti un adevarat poet, cu siguranta zugravesti mult mai bine decat mine trairile in momentele cele mai dificile de pe mare. Iti multumesc pentru completari si abia astept sa ne cunoastem, desi pare cam dubios ca doi marinari sa-si doreasca sa se cunoasca. In munca noastra intalnim numai marinari.
Da, asa este ai dreptate.
Poet pe dracu, dar si mie imi plac numai femeile, frumoase.
Sa traiesti,
laurentiu, de ce nu te-am primi?suntem cu totii o familie, asa ca toate neamurile vin la nunta....
Nu am cuvinte... am simtit un fior din varful degetelor pana in varful capului... Domnul sa fie cu voi mereu... si sa va pazeasca de furia marii!!!
PS Nu puncta ecou
Trebuie să recunosc că mi-ai smuls o lacrimă! Emoţionant, mai ales că, în general ai crede că marinarii sunt nişte tipi duri, capabili să înfrunte aproape orice situaţie, şi când ii priveşti, nu te-ai gândi că pot fi şi atât de sensibili. Vezi, ..... pe măsură ce înaintezi în vârstă şi uneori ai tendinţa de a crede că le ştii cam pe toate, ...... ţi se mai demonstrează ,... mai mereu,... că nu e chiar aşa.
Toată admiraţia pentru tine, pepsi70!
Scuze, uite că imediat după ce am scris ecoul, mi-am dat seama că ar putea fi interpretat. A nu se înţelege că am crezut în insensibilitatea acestor "lupi de mare", în nici un caz. Doar că mi se pare deosebit faptul că un om călit şi trecut prin atâtea situaţii de viaţă poate fi ATÂT de sensibil. Sper să se fi înţeles.
Toate bune!
Rog a nu se puncta nici unul din cele două ecouri.
Multumesc pentru aprecieri, in general oamenii cu meserii mai "tari" sunt foarte sensibili, romantici si foarte iubitori de natura. Unii ascund mult mai bine aceasta sensibilitate, dar ea exista la toti.
felicitari pepsi si laurentiu, si eu sunt un marinar, doar cu diploma si de aceea aveti toata aprecierea mea si punctele pe care le meritati.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2011 Plimbare cu un yacht de lux — scris în 06.07.11 de romanitzaa din EFORIE NORD - RECOMANDĂ
- Sep.2010 Mi-e dor de mare! — scris în 20.09.10 de ninaa din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Feb.2010 Marea - de la rasarit la apus! — scris în 18.02.10 de pepsi70ro din CONSTANTA - RECOMANDĂ
- Aug.2009 Marea Neagra - cantecul amintirii... — scris în 27.06.10 de Kyandra din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.1994 Am fost 'Acolo' pe marea lui pepsi70ro — scris în 25.02.10 de laurentiucapac din BUCURESTI - RECOMANDĂ