GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Pasajele Bucureștiului, cu accent pe Villacrosse
Așa cum e Bucureștiul azi, pe alocurea încă rău înfățișat, trebue să-i recunoaștem merite pe lângă faptul că nici un alt oraș pe lume n-a fost atât de încercat în fundațiile lui. Toate țările și toate popoarele, ar trebui să înțeleagă că România ar avea cel puțin dreptul la simpatie, dacă nu chiar la admirație, scria entuziasmată Olga Greceanu în prefața ghidului intitulat „Bucureștii”, publicat în 1929.
Pe malul Dâmboviței cea cu apă dulce s-a cristalizat cu veacuri în urmă o așezare care cu timpul a devenit Capitala României. Orașul de azi se poate lăuda cu o mulțime de locuri fermecătoare, rămășițe ale unei vieți urbane boeme. În această categorie se află și Pasajul Macca-Villacrosse, un adevărat „defileu” urban, o combinație de comercial, culoare, arhitectură.
Zilele trecute pășind pe străduțele vechi din zona Lipscaniului mi-am adus aminte de frumusețea pasajului Villacrosse și m-am îndreptat spre el curios să văd cum mai arată. Construcția face legătura între strada Eugeniu Carada și Calea Victorie, prin intermediul a două culoare. Intrarea principală, unică, impresionantă, se află pe partea cu Palatul Băncii Naționale a României. Pasajul e deschis non-stop și e accesibil doar pietonal.
Istoria consemnează existența unui pol comercial în zonă, prăvăliile și hanurile adunând o lume pestriță, români și străini. Hanul Câmpineanu ocupa în secolul al XIX-lea latura dintre strada Lipscani și Podul Mogoșoaiei, proprietate a boierului cu viziuni moderniste Ion Câmpineanu. Hanul este vândut familiei Serafim, doi frați greci, după anul 1812. Unul din frați, Petros (transformat ulterior în românescul Petrache) a avut de-a face cu ilustrul Napoleon Bonaparte, îndeplinind funcția de traducător pe lângă împărat în timpul campaniei din Rusia.
Una din fiicele lui Petrache Serafim se căsătorește cu Xavier Villacrosse, un arhitect de origine catalană ajuns arhitect-șef al Bucureștiului și primește moștenire de la părinți fostul han Câmpineanu, situat pe latura dinspre strada Eugen Carada. Centrul proprietății este înstrăinat ulterior unui „investitor” ungur și acolo se construiește un hotel cu spații comerciale la parter. Cealaltă latură a proprietății dinspre Podul Mogoșoaiei (Calea Victoriei de azi) este moștenită de alt ginere al lui Petrache Serafim, și anume Mihalache Macca, de profesie blănar de lux. Xavier Villacrosse moare în 1855 fără a vedea pasajul construit. La sfârșitul anilor 1880 se hotărăște demolarea vechiului han și se ridică noi clădiri, unite printr-un pasaj cu două aripi care ocolește hotelul. Cu aprobarea serviciilor Primăriei apare astfel „Pasajul Macca-Villacrosse”, proiect realizat de arhitectul Felix Xenopol, fratele cunoscutului istoric A. D. Xenopol.
Cele mai multe spații de la parterul clădirilor din pasaj erau utilizate pentru activități comerciale. Prin 1934 în pasaj se găsea și o pensiune aparținând Veronicăi Grosman, care închiria camere cu 70 lei/zi, dar și sedii ale unor instituții bancare: Banca Creditul Bancar și Banca Muntenia. Hotelul se va dezvolta, pasajul comercial atrăgea o clientelă de lux, nu a mai fost decât un pas până la apariția unei scene în cafeneaua hotelului, loc unde se desfășurau spectacole de cancan și cuplete umoristice.
În perioada comunistă pasajul a primit numele de Bijuteria, după magazinul specializat aflat pe Calea Victoriei. Mai multe zeci de ani în spațiile comerciale din pasaj au supraviețuit diverse magazinașe. După 1989 din acest loc se dezvoltă afacerile din Centrul Vechi, după cum bine menționa @abancor într-un ecou postat la alt articol. Pasajul își recapătă numele Macca-Villacrosse.
Cum arată Pasajul Macca-Villacrosse în noiembrie 2018?
Venind pe strada Lipscani, pe lângă Palatul Băncii Naționale a României (vezi impresii), am admirat monumentul dedicat lui Eugeniu Carada, ctitorul BNR (b365.ro/un-nou-monument-d ... sti_194407.html) și am cotit pe strada cu același nume. În fața noastră se deschide portalul de acces în pasaj: o arcadă largă păzită de câte o pereche de cariatide și atlanți, un fronton masiv și o feronerie interesantă care închide partea superioară a arcadei. Pe fațadă se observă ușoare urme de degradare – tencuială căzută.
Descoperim mai întâi spațiul central circular, o mică piațetă din care se deschid cele două aripi ale pasajului. Privirea ne este atrasă irezistibil de cupola de sticlă colorată, cu nuanțe de verde și galben; la baza cupolei se află un rând de ferestre semicirculare, sub formă de floare, din sticlă incoloră. Continuăm examinarea elementelor de decor cu fațadele de la etaj, cea centrală ne prezintă între coloane îngropate pe jumătate în zid numeroase decoruri vegetale, chipuri în centrul unor coroane de lauri, dar și o pereche de îngerași dolofani. Celelalte 4 fațade conțin alte compoziții sculpturale în spațiul frontonului: un grup de patru personaje (copilași) care par a reprezenta diferite meserii (fierar, rotar, torcătoare, marinar, cronicar etc.), Drept ornamente mai există niște panouri din stuc cu motive vegetale și figuri umane care despart ancadramentele ferestrelor de la etaj.
Ne plimbăm alternativ pe cele două brațe ale pasajului, străbătând culoarul îngust rămas pentru pietoni după ce localurile și cafenelele și-au întins în fața vitrinelor mese și scaune de diferite forme și culori. În mijlocul acestui peisaj citadin boem simt că m-am teleportat în altă lume, poate în altă capitală europeană. Copertine, firme, corpuri de iluminat, plante ornamentale împânzesc spațiul de sub luminatoarele colorate. Caut cu privirea vitrinele prăvăliilor de altădată – rame și uși de lemn, deasupra intrării fiind mici plăcuțe metalice: „Pravalia No 4”, „Pravalia No 6”. Doar câteva asemenea urme interbelice s-au păstrat, deși pe cele două brațe ale pasajului erau numeroase firme: Cecil – încălțăminte, Original (Elena Filimon) – rochii și mantouri, Nicolae Gheorghe – mezeluri, Fintex – stofe (în aripa Villacrosse), Porțelanul Rosenthal, Cismaș – ghete și mănuși, Neumann – articole bărbătești, Filipescu – încălțăminte, Fabrica de cămăși 100.000 chemises, Ebonitul – tocuri rezervoare, Tutungerie (în aripa Macca). Se mai păstrează câteva firme mai vechi, cred că din perioada comunistă: Bijuterii reparații, Croitorie femei, Optica.
Ieșim în Calea Victoriei (fostul Pod al Mogoșoaiei), traversăm șoseaua și privim către cele două intrări aproape mascate de frontul de clădiri. Brațul Villacrosse are o firmă din litere deasupra gangului de acces („P” de la început e căzut), intrarea fiind decupată în clădirea de la numărul 18-20. Construcția de la 1890 are superbe stucaturi decorative la etajul 1: medalioane cu perechi de copilași în diferite ipostaze (la secerat, udându-se cu apă dintr-un ulcior, răsturnând cornul abundenței) – cred că sunt niște alegorii pe teme mitologice. Ramura Macca a pasajului iese lângă Blocul Rosenthal, creație a arhitectului Radu Dudescu din 1937-1938, ridicată de antreprenorul inginer Liviu Ciulley cu scopul inițial de a găzdui Casa de pensiuni, împrumuturi și ajutoare a BNR. Fațada combină elemente clasice cu motive Art Deco, iar porticul cu arcade semicirculare îi dă un farmec aparte. Din păcate clădirea zace (încă) în paragină.
Alte pasaje (sau chestii asemănătoare) în centrul Capitalei
În București au apărut, s-au dezvoltat și (uneori) au dispărut de-a lungul timpului mai multe pasaje, adevărate scurtături între străzi, străpungeri care au avut parte de o „viață” bogată. Voi enumera pe scurt câteva, care au sau nu legătură cu termenul clasic de pasaj.
Înainte de a porni pe strada Lipscani am explorat puțin așa-numitul Pasaj Latin, numit mai demult Pasajul Lipscani. Acest pietonal subteran care traversează marele bulevard I. C. Brătianu face legătura între Piața Roma și Piața „Sf. Gheorghe”. În urmă cu câțiva ani pasajul a fost igienizat și a apărut ideea unei amenajări cu temă istorică; în 2012 s-au montat machete din ipsos reprezentând metope de pe Columna lui Traian. Abia în 2017 se instalează piesele definitive din materiale rezistente: 20 de scene de pe columna lui Traian din similipiatră, basoreliefuri de bronz reprezentând harta Imperiului Roman în timpul lui Traian, harta Daciei în timpul aceluiași împărat și harta Țărilor Române din secolul al XV-lea, un panou cu fragmente din lucrarea „Dacii” de Hadrian Daicoviciu și două efigii cu chipurile lui Decebal și Traian. Autoarea acestor lucrări este Valentina Adriana Ivan. Din păcate pe pereți au apărut graffiti, iar sistemul de iluminat e deficitar, multe scene fiind în întuneric.
După câțiva pași ajungem la strada Pasajul Francez care face legătura între strada Covaci și strada Gabroveni. Pe o distanță de 65 m se află un ansamblu arhitectural declarat monument istoric, edificat între 1875-1900. Clădirile cu parter comercial formează o străduță cu un aspect fermecător, model al vechilor hanuri cu curte interioară.
Din strada Gabroveni pătrundem printr-o arcadă largă în spațiul celui numit azi Hanul Gabroveni, de fapt Pasajul Comercial într-o vreme de sfârșit de veac al XIX-lea. Azi aici funcționează Centrul Cultural al Bucureștiului despre care am scris un articol în 2014, după inaugurare (vezi impresii).
Un alt aspect de pasaj comercial, și chiar are această funcție azi, îl are Hanul cu Tei, ansamblu cu iz medieval, de asemenea prezent pe lista monumentelor istorice. Construit între 1833-1835 hanul și-a păstrat forma originală, curtea interioară unind strada Lipscani cu strada Blănari. Am făcut câțiva pași prin curtea mărginită de prăvălii cu iz artistic și am privit etajul închis cu geamuri.
După ce am vizitat Pasajul Macca-Villacrosse, am ajuns pe strada Academiei unde mai supraviețuiesc câteva pasaje. Mai întâi am găsit cele două treceri care flanchează Teatrul Majestic: Pasajul Majestic și Pasajul Comedia. Sunt deschideri de joasă înălțime, deasupra lor aflându-se uși de acces în teatru pentru transfer de materiale și decoruri.
La câțiva metri depărtare ne întâmpină Pasajul Victoria, situat vis-a-vis de biserica Sfântul Nicolae Dintr-o Zi. O intrare largă, placată cu marmură și semnalată prin firma cu litere mari – Pasagiul Victoriei – facilitează legătura între Universitatea de Arhitectură și Calea Victoriei. Lumina e undeva sus de tot, în vârful clădirilor înalte construite de societatea „Imobiliara” pe la 1906. Astăzi o parte din cerul pasajului e acoperit de umbrele multicolore.
Ultimul pasaj de pe strada Academiei este Pasajul Englez care străbate Casa Resch, construită la 1855. Nu știu dacă mai este accesibil având în vedere panourile de șantier care tronează acolo de mai mulți ani. Zona ambelor pasaje are un trecut cultural-istoric bogat, reunind săli de teatru și cinema, actori, scriitori și gazetari renumiți.
Concluzii. Atunci când te apleci asupra istoriei orașului în care trăiești vei descoperi o mulțime de locuri interesante și povești fascinante. Pasajele din zona veche a urbei bucureștene fac parte din viața de zi cu zi a oamenilor care le traversează, zidurile lor ascund întâmplări banale sau neobișnuite, trecerile dintre străzi unesc vieți și destine. Vă recomand să le căutați și să le „gustați” poveștile.
Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 22.11.18 19:36:51
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Pe mine, nefiind din București, aș zice că ”m-ai lăsat fără cuvinte! ”. Dar văd că efectul este asemănător și asupra celor din București.
Cu alte cuvinte, rev-ul este cotat, ”Fără cuvinte”.
E mult, mult de când nu am mai fost prin acest pasaj. Încă mă mir că mai există și mă bucur pentru asta. Și cum, brațele cariatidelor sunt întregi, tefere și nevătămate? Asta e o performanță.
Mi-au plăcut ”latinitățile” din Pasajul Latin.
Încă odată, îmbrățișări!
Of, traiesc aici si constat ca nu stiu o gramada de locuri minunate, pline de istorie si povesti. Daca vine cineva si descrie totul asa de amanuntit si frumos mai ca imi vine sa plec cu printul la mine si sa le descopar pas cu pas.
Am trecut pe langa unele, am trecut prin altele insa fara sa le dau importanta cuvenita.
Multumesc pentru lectia de istorie, de normalitate si romanitate (asta daca este asa un cuvant in dex).
Plecam peste mari si tari sa vedem locuri si daca cineva ne face o astfel de descriere pentru ceea ce este "acasa" ramanem fara grai.
Primul meu wow a fost cand am luat fluturasul busului turistic si am vazut cate obiective atinge, obiective pe langa care treceam nepasatoare.
Cum ajung in zona o sa casc ochii mari, o sa inspir si o sa iti mai trimit un "multam".
@mihaelavoicu: Mulțumesc infinit pentru aprecieri. Câteodată și eu sunt uimit de obiectivele ascunse prin oraș, mai mult sau mai bine conservate. Timpul e prețios, mulțumesc celor care și-au rupt o fărâmă din timpul lor pentru a lectura materialul și a privi imaginile atașate.
@roth: Mereu descoperim câte ceva nou în orașul natal/de reședință. Trebuie doar să știm să ne bucurăm de micile cadouri oferite de lucrările Naturii și ale Omului.
Numai bine!
@tata123: Parca e un facut sa ne intalnim pe AFA in locuri care imi produc emotie si de care ma leaga multe amintiri. Ne-am intanit la Branesti, unde locuiesc de peste 45 de ani, saptamana trecuta la Giurgiu, unde m-am nascut, am copilarit si m-am format, iar acum in Bucurestiul care mi-a fost gazda in anii 1967 – 1970. Chiar daca am locuit doar trei ani in Bucuresti, am avut timp suficient de a bate orasul in lkung si lat, de a-I cunoaste foarte multe locuri si a acumula foarte multe amintiri din Bucuresti. Mai ales ca din anul 1972 serviciul meu a fost la intreprinderi care aveau sediul in Bucuresti, fie erau in Ilfov, iar forul tutelar era in Bucure3sti. Asa ca am avut in continuare ocazia de a strabate orasul, mai ales in zona centrala. Dar sa revenim la subiectul articolului.
Locurile descrise nu-mi sunt deloc necunoscute si, sper ca in cateva minute cat voi scrie acest ecou sa-mi amintesc cateva lucruri care sa completeze articolul, care ca de obicei este foarte bine documentat.
Voi incepe in ordinea prezentarii in articol, cu pasajul Macca-Villacrosse. Mai intai as mentiona ca nu numai eu, dar multi oameni acum 50 de ani stiau de pasajul Vilagros (am scris numele asa cum era pronuntat). Putini stiau originea corecta a numelui pasajului. La intrarea din calea Victoriei in latura Villacrosse, pe dreapta era un birou de copiat acte, apoi un centru de la cooperativa Cartonajul, unde se comandau legitimatii de serviciu, dar mai ales era o legatorie de proiecte de diploma, unde veneau aproape toti absolventii de facultati din Bucuresti. Ce imi aduc aminte e ca acest centru a functionat si dupa revolutie, baiatul meu cel mare aici realizand proiuectul sau de diploma. Tot pe dreapta era un centru de croitorie, iar langa intrarea dinspre E. Carada era un centru de optica. Pana la aceasi intrare, pe stanga era un atelier de bijuterii, iar chiar in fata intrarii din Carada era un magazin al Centrocoopului unde se gaseau (vorbesc de anii 1980-1990) jocuri logice pentru copii (de aici am luat primul cub Rubik), iar pentru primele calculatoare personale se gaseau casete cu jocuri pe calculator. Ce era pe latura Macca nu-mi amintesc si imi cer scuze pentru aceasta. Ce stiu este ca intrarea Macc era langa cladirea Bancii Romane de Comert Exterior, la parterul careia se afla un magazin de bijuterii din aur, unde in baza unei cereri aprobate, iti puteai comanda verighete.
Pasajul Latin a fost primul pasaj subteran de traversare si, daca nu gresesc a fost inaugurat in anul 1968. Au urmat apoi pasajul de la Piata Scanteii, cel de la Universitate, apoi Bucur Obor si Muncii.
Pasajul Francez era una din legaturile dintre Lipscani si Covaci, unde vizitam toate consignatiile.
Pasajul Hanul cu Tei era destinat Consignatiilor profilate pe opere de arta. Gaseai aici picturi, sculpturi, covoare, carpete, decoratii interioare si tot felul de creatii care aveau legatura cu arta. Tot aici, in perioada sarbatorilor de iarna ne plasam felicitarile pe care le realizam in camin. Ale noastre erau mai modeste, mai simple, dar erau pe hartie foarte buna si la pret foarte convenabil, ceea ce le facea vandabile. In schimb cele ale colegilor de la decoratori erau adevarate opere de arta, ca si martisoarele pe care le realizau.
Pasajul Majestic pornea din calea Victoriei, din cladirea care avea la parter, casele de bilete de la National, Savoi, apoi un restaurant trecand pe langa cladirea care pana in 1972 a adapostit sala Comedia a Nationalului Bucurestean.
La iesirea din pasaj, in str. Academiei era Hotelul Majestic, cu un lacto-bar la parter.
La iesirea din pasajul Comedia, care era pe cealalta latura a salii Comedia, pe str Academiei era cofetaria Albina (sau Viespea cum ii spuneam noi), unde se manca cel mai bun profiterol din Bucuresti.
Psajul Victoria pornea din calea Victoriei de langa cladirea unui magazin de instrumente muzicale (Melodia parca se numea), la intrare se cobora la subsol unde era un centru de optica, unde mi-am facut primii ochelari in toamna lui 1968, iar pe dreapta, in pasaj era un restaurant (Meteor imi amintesc eu ca se numea), unde se manca cea mai buna ciorba de burta dupa demolarea restaurantului Odobesti.
De pasajul Englez nu-mi mai amintesc nimic, din pacate
Mi-as permite sa adaug o straduta, sau o intrare, mai corect intre Lipscani si Blanari. Este vorba de Intrarea Soloc, care pleca din Lipscani de langa magazinul de incaltaminte Bizon in stanga, iar cladirea din stanga nu mai stiu ce magazin adapostea pe Lipscani. Imi amintesc ca in capatul dinspre Blanari era un mic restaurant. Pasajul iesea in Blanari, in fata Bisericii, unde strada facea o curba la dreapta pentru a iesi in Doamnei.
Ar mai fi de mentionat la acelasi capitol si micuta straduta Zarafi, intre Lipscani si Gabroveni, in capatul dinspre pasajul Lipscani, care dadea in fata unei cladiri care adpostea caminul studentesc al Arhitecturii.
Si as mai mentiona, daca nu abuzez de incredere, vizavi de str Zarafi, o alta straduta, Bacani, care pleca din Lipscani, avand in dreapta Bazarul Bacani, langa magazinul de incaltaminte Clujeana, iar in stanga magazinul Lumea Copiilor, pentru a ajunge in str Blanari.
E cazul sa ma opresc, ca vazui ca m-am intins prea mult la amintiri si cine stie pe cine mai supar.
Asa ca iti doresc numai bine si calatorii placute!
@roth: Cred ca zona descrisa in articol merita nu o lectie ci un manual intreg, pentru ca sunt atat de multe lucruri de povestit. Dar, asa cum spuneai, trecem asa de repede pe langa tot ce-i romanesc, admiram frumusetile altora, iar pe-ale noastre ni le descriu straini si ne miram apoi ca avem o tara atat de frumoasa. Poate ca centenarul de saptamana viitoare ar fi trebuit sa ne faca sa scriem mai mult despre lucrurile, dar mai ales locurile care au marcat acesti 100 de ani de la Marea Unire. Ma gandeam ca la implinirea a 100 de ani de la revenirea la Patria Mama a Bucovinei, care va fi marti, sa fi publicat articolele scrise despre concediul petrecut in bucovina si care sunt o pledoarie, poate prea arzatoare, pentru a vizita si pastra neschimabat acest colt de lume care este dulcea mea Bucovina. Dar entuziasmul cu care au fost primite cu un an in urma primele articole ma fac sa stau in banca mea si sa le pastrez pentru mine si prietenii mei adevarati.
Na ca ca am deraiat de la subiect, dar cred ca asa cum spuneai nu trebuie sa uitam ca suntem, totusi romani, iar a descrie, in cazul de fata Bucurestiul nu este un moft.
Ma opresc pentru ca cine stie ce mai zic.
Numai bine si calatorii placute!
@liviu49: Mulțumesc pentru comentariile bogate adăugate și la acest articol, comentarii venite din partea unui om care a văzut cu proprii ochi firmele și prăvăliile enumerate în ecou.
Chiar mă întrebam când a fost construit Pasajul Latin (fostul Lipscani) , iată că am aflat: sfârșitul anilor 60. Eu îmi aduc aminte de culoarul placat cu mozaic din epoca comunistă, apoi de chioșcurile deschise în subteran după 90. Scormonind după informații am citit că în timpul săpăturilor au fost descoperite urme de locuire medievală (secolul al XV-lea), urme ale unor bisericuțe, o necropolă medievală, cuptoare metalurgice. Și o curiozitate pentru specialiști: pasajul nu are radier general (structura de beton armat a fost proiectată de ing. Oreste Vorobciuc și echipa sa, la Institutul Proiect București).
P. S. Săptămâna trecută era în plin proces de demolare Magazinul „București” (clădire construită în 1929), situat la intrare pe strada Lipscani - de aici cumpăram hăinuțe înainte de 1989 (digi24.ro/stiri/actualita ... demolat-1033362).
@tata123: Imi cer scuze, tie si tuturor cititorilor acestui articol, pentru o greseala aparuta in ecoul meu, acolo unde descriu pasajul Victoria. Restaurantul unde se manca cea mai buna ciorba de burta din Bucuresti, dupa desfiintarea restaurantului Odobesti, se numea Mercur si nu Meteor, cum am scis eu, din eroare. Tin minte ca acolo la ora 11, dimineata nu mai gaseai loc nici in picioare, toate fiind ocupate in vederea servirii delicioasei ciorbe de burta. Acum cititorii de mancatorii sper ca nu se vor mai supara pe mine, ca am scris si pentru ei.
Inca o data scuze pentru greseala.
Numai bine si calatorii placute!
Pasajele astea sînt printre locurile deosebite ale Bucureștilor, mici condimente sau surprize ascunse. De la ele a pornit și „recucerirea centrului”, preluarea sa de către viața orașului, după decenii în care era mai degrabă o pată neagră pe harta promenadelor bucureștenilor, un loc de ocolit, la mare distanță de forfota de acum. Pasajele Macca-Villacrosse și Victoriei au fost primele zone din centru care au renăscut și au reintrat pe harta cafenelelor și teraselor, la finele anilor 90.
Azi, Pasajul Englez a cam rămas singurul „autentic”, ne-turistic. Ba chiar e nevoie de un imbold serios ca să îl parcurgi. Un loc parcă rupt din altă lume, aproape de Calea Victoriei.
Pasajul Lipscani l-am văzut mereu ca pe o porțiune subterană a străzii Lipscani, care a fost întreruptă de bulevard. Bulevard care practic a și anulat funcția urbanistică și socială a Pieții Sf. Gheorghe, pe care pasajul nu prea reușește să o lege, să o reîntregească. Poate, dacă s-ar extinde și pe partea aia centrul pietonal. Planuri sînt...
Eram în oraș acum 2 weekenduri, cînd se demola Magazinul București. Se lucra și la 1 noaptea. Am făcut o poză, din gura Pasajului Lipscani (Latin, mă rog) printre fulgii care cădeau. Cică se va reconstrui la fel, se va păstra și mozaicul.
@abancor: Zona imi trezeste multe amintiri, mai ales ca in anii 1977 - 1980 am lucrat la IEIAMC Bragadiru, care isi avea sediul in Bd. 1848 nr. 34, la etajele 1,2 si trei, exact la coltul 1848 cu Lipscani. Am mai citit undeva ca se demoleaza fostul (de-acum) Magazin Bucuresti. Ma gandesc cat de repede se demoleaza acesta si cat de " repede ", cu mai multe hotarari judecatoresti, se demoleaza blocul lipit de Catedral Sf. Iosif. O fi vreo intamplare. Si legat de refacerea cladirii asa cum a fost, parca am mai auzit povestea asta. Parca era un doctor care a demontat Hala Matache si ne-a promis ca se va recladi cam pe unde a fost pana la demolare. A auzit cineva ca se va recladi, sau ca s-a inceput recladirea. Scuzati-ma, dar mie mi-e teama ca va aparea un bloc din beton si sticla cu birouri, intr-o zona care in afara de comert nu a cunoscut alta activitate.
Numai bine si calatorii placute!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2024 De la biserică și han, la bancă și spațiu expozițional: povestea Palatului Dacia-România — scris în 06.11.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2024 Redescoperind capitala: Lipscanii între București și Victoria — scris în 27.10.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2024 Spectacolul apei și a dronelor în Piața Unirii — scris în 24.08.24 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jul.2024 Străzi și clădiri bucureștene cu parfum de epocă — scris în 02.08.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2024 Povești despre clădiri și oameni: Palatul Noblesse — scris în 01.08.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Dec.2023 Repere ale Revoluției Române în București în 2023 — scris în 21.12.23 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2023 Fântâni, bere & dovleci — scris în 20.11.23 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ