EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Fiind în drum spre Sibiu, am profitat de ocazie și am traversat Transfăgărășanul, acum în prag de închidere pe sezonul 2021. Oficial se va închide de la 1 noiembrie dar neoficial, totul depinde de vreme.
Dacă drumul devine impracticabil din cauza ninsorilor ce vor avea să vină, cu siguranță se va închide mai devreme, precum s-a întâmplat și cu Transalpina, acum aproape 2 săptămâni, care a fost închisă între Rânca și Obășia Lotrului.
Am plecat încă de dimineață spre Pitești / Curtea de Argeș. Undeva după 9, am început urcarea spre Bâlea Lac. Drumul a fost foarte liber (ce bine), că doar... ce nebuni se mai duc pe Transfăgărășan acum? Apropo, nu am mers cu anvelope de vară, ci cu unele all season care au rulat excelent pe cele 0 grade Celsius de la cabana Bâlea.
Am mai oprit pe alocuri pentru poze. Peisajul toamnă-iarnă îți taie răsuflarea... culorile tomnatice provoacă dependență de excursii. Pe măsură ce înaintam spre Bâlea, temperatura afișată în bordul mașinii, scădea treptat... de la 9-10 grade din Curtea de Argeș, am ajuns la 0 (zero) grade C.
Pe drum am întâmpinat un pui de urs (care era fix pe mijlocul drumului) alături de mama sa, care stătea tolănită pe balustrada de la marginea drumului. Am mers încet pe lângă puiul de urs care într-un acces de supărare, a simțit că ar fi frumos să ne tragă o labă pe bara din spate a mașinii. Cu toate că era foarte mic, palma a zguduit simțitor mașina. ???? Nu, nu am încercat să îl hrănim! Dar probabil tocmai din acest motiv, a simțit că ar fi cazul să ne dea o lecție... Din fericire mașina nu a pățit nimic, iar ursul nici atât.
Ajungem într-un final sus la Bâlea Lac... prima dată când ajungem aici în perioada asta (sfârșit de sezon). Am mai fost noi prim primăvară, vară, toamnă dar cu 1-2 săptămâni înainte de închidere... niciodată.
Drept urmare am fost puțin uimiți de pustietatea ce domnea aici... cele 2 parcări erau evident goale, pline de zăpadă de 5-10 cm iar barierele cu tot cu tonete, nu mai erau! La fel și toaletele container, unde roiau oamenii la coadă, lipseau, terenul era degajat.
Din toate magazinele cu cărnuri și grătare, doar 1-2 mai erau deschise. Vânzătorii rezistau cu strășnicie frigului apăsător. Am parcat mașina (gratuit) în parcare și am mers spre lac unde am capturat câteva fotografii cu peisajul desprins dintr-o lume ireală parcă. Mai erau mașini parcate pe lângă cabană și aveau câțiva cm de zăpadă pe ele... aici nu te joci cu iarna.
Rezerva de lemne de lângă cabane, era impresionantă. Probabil și magaziile erau pline de provizii pentru cele mai friguroase zile. Telecabina, cât am stat pe acolo dar și cât am coborât, nu s-a mișcat deloc. Probabil din cauza lipsei de turiști căci ceață nu era și nici vântul nu bătea foarte tare.
Am încheiat incursiunea noastră cu iarna timpurie, având direcția Sibiu, unde urma să ne cazăm la Vila Bel Ami din Șelimbăr.
Trimis de ⭐ValentinB_88⭐ in 18.10.21 15:53:32
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în TRANSFĂGĂRAȘAN.
3 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (⭐ValentinB_88⭐); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
3 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Nu știu cine are curaj să facă drumul ăsta în astfel de condiții... Adevărat, omul e stoic și adrenalina te cheamă dar... nu știu, zău... Un singur urs (mă rog, familie de urși) e parfum de-a dreptul. Se întâmplă să apară în trei - patru locații la un drum. Se știe că s-au înmulțit simțitor în zonă și nu pe cale naturală ci prin relocare.
@Mioritica: Mulțumesc pentru aprecieri. Probabil că aceste este și farmecul drumului. Cumva aici drumul trece prin pădure și nu pădurea prin drum. Cam de fiecare dată când am traversat acest minunat drum, am dat de urși. Dățile trecute am și primit alertă prin sistemul RO Alert, dar de data aceasta nu. Probabil urșii nu erau monitorizați. Cât timp îți vezi de drum, nu le dai de mâncare și nu îi ațâți cum fac mulți "deștepți", atunci ești ok... câinii latră, ursul trece.
@all: În 20 septembrie 2024 s-au împlinit 50 de ani de la inaugurarea șoselei montane numită „Transfăgărășan” (turnulsfatului.ro/2024/09 ... -soselei-214243). Acum adunarea festivă a fost compusă din alte categorii de oameni și, bineînțeles, într-un număr muuuult mai mic.
Acum 50 de ani președintele Republicii inaugura șoseaua ce străbătea Carpații în fața a mii de participanți, probabil „voluntari” . Nicolae Ceaușescu vine cu elicopterul până în comuna Scoreiu, apoi urcă cu automobilul până în cel mai înalt punct, oprindu-se în mai multe puncte de pe traseu.
Iată un fragment din presa vremii: Festivitatea inaugurării Drumului Transfăgărășan a avut loc la punctul său cel mai înalt, pe platoul de la Lacul Bâlea. Aici, la peste 2 000 de metri altitudine, unde magistrala își croiește drum prin stîncă, deschizînd un lung tunel până la versantul sudic, în județul Argeș, s-au adunat mii de oameni. [... ]
Secretarul general al partidului a zăbovit apoi timp îndelungat în mijlocul constructorilor, a stat de vorbă prietenește, într-o ambianță deosebit de caldă, cu cei decorați, a discutat cu ei despre noile construcții magistrale preconizate în programul partidului.
În fața tunelului, secretarul general al partidului s-a fotografiat în mijlocul constructorilor, în semn de neștearsă amintire a acestui moment deosebit.
Tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu, împreună cu ceilalți conducători de partid și de stat, străbat pe jos tunelul rutier pe sub creasta Făgărașilor. (ziarul Crișana, 21 septembrie 1974)
Lucrările pentru permanentizarea circulației rutiere pe această șosea montană s-au derulat în anii următori inaugurării, la fel și asfaltarea Transfăgărășanului.
Alt extras din ziarele epocii: Pe Transfăgărăşan se execută un complex de lucrări de ocrotire ce vor permite în final circulaţia permanentă pe această magistrală rutieră ce traversează Carpaţii. Brigăzile lui Ştefan Niţu şi Dumitru Popa, celelalte formaţii de muncă de la întreprinderea de construcţii forestiere din Tălmaciu lucrează, la peste 2 200 metri altitudine, pe abruptul „Vâlcelul Mare" — cu pante de peste 75 de grade — o lucrare în premieră pe ţară: copertine din beton şi baraje cu greble metalice — 300 la număr — până la creasta Platinul. Aceste lucrări sunt menite să stăvilească formarea avalanşelor, în vederea asigurării traficului rutier. Aceleaşi formaţii — sub conducerea şefului de şantier Florea Ciufu — construiesc pe fundul văii, praguri şi canale de scurgere pe sute de metri lungime. (România Liberă, octombrie 1975)
Sunt multe de scris despre Transfăgărășan...
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2024 Transfăgărășan în culori de toamnă, un loc care m-a încântat și m-a încărcat pozitiv! — scris în 21.10.24 de elenaadina din GURA HUMORULUI [SV] - RECOMANDĂ
- Aug.2023 Pe Transfăgărășan, din nou — scris în 21.08.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2022 Transfăgărășanul - așa cum l-am văzut eu — scris în 26.11.22 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2022 Transfăgărășan — scris în 25.07.22 de A Mihai din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2021 Transfăgărășan — scris în 09.12.21 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jul.2020 O noapte la cort pe Transfăgărășan — scris în 21.08.20 de Floryn81 din RâMNICU SăRAT - RECOMANDĂ
- Aug.2019 Drumul pe Transfagarasan — scris în 26.08.19 de calatorul din BUCURESTI - RECOMANDĂ