ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 09.01.2011
  • *) Email NEFUNCȚIONAL
  • GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
    DIN: Alba Iulia
    ÎNSCRIS: 15.06.10
    STATUS: GOLD
    DATE SEJUR
    JAN-2011
    DURATA: o zi zile
    familie cu copii

    GRAD SATISFACȚIE
    CADRUL NATURAL:
    100.00%
    Încântat, fără reproș

    NOTARE MEDIE REZULTATĂ
    100.00%

    AUTORUL ar RECOMANDA
    această destinaţie unui prieten sau cunoscut
    TIMP CITIRE: 5 MIN

    Drumeţie cu trenul prin Vale

    TIPĂREȘTE

    4 ianuarie 2011, ziua în care m-am deplasat la Craiova pentru a mă întâlni mai repede cu puiuţii, a fost o zi a amintirilor. Nu am mai fost de foarte multă vreme pe acest traseu şi ca atare suprapuneam imaginile văzute acum, cu imaginile văzute atunci şi păstrate în albumul memoriei. Pe ansamblu nu au fost diferenţe mari, dar au fost.

    Deci, din nou la drum.

    Zi fără ceaţă, puţin rece, şi câte un fulg se zbenguia prin aer. În aceste condiţii trenul a sosit la timp, neavând motive pentru a întârzia...

    În Şibot, spre exemplu, patru linii electrificate stau nefolosite. Şi nu oricum, ci cu lăstăriş crescut între ele, iar Paul Chinezul, de pe soclul monumentului, ce şi-a pierdut penele coifului, le veghează somnul. După timpul regulamentar de staţionare, trenul porneşte lin şi în zbor rapid ajunge la Simeria Triaj. Aici, pe locul unde altă dată stăteau trenuri lângă trenuri pentru a fi prelucrate, acum erau staţionate nişte vagoane ruginite. Tâmpa feroviară, o mică aşezare umană, ne întâmpină la intrarea în triaj.

    După puţinul timp de trecere prin triaj, trenul s-a supărat pe ce a văzut şi a tulit-o în goană spre munţi. A urmat Călanul. O altă ruină. Nimic din ce a fost nu mai este. Doar mormane de moloz. Fierul, vechi sau mai nou, a fost valorificat. A fost mai comod şi mai uşor decât să se întreţină ceea ce a fost, fără să mai vorbim de retehnologizarea ce se impunea. Pe calea ferată acelaşi lăstăriş crescut la voia întâmplării, dar cel puţin aici au fost demontate liniile şi ele electrificate cândva. Mai mult ca sigur şi astea au fost valorificate la fier vechi. Doar aşa s-a spus. Că România era un morman de fier vechi.

    Apoi, cantoane părăsite peste tot. Şi cândva, oameni ce lucrau la calea ferată erau obligaţi să locuiască în ele pentru siguranţa circulaţiei feroviare... Picherii la reşedinţa districtului, revizorii de cale pe raza lor de activitate şi cantonierii la boctăria unde lucrau. Aici mai aveau grădină, o suprafaţă de teren arabil, dacă erau în afara localităţilor, şi o suprafaţă de „şcarpă” pentru cosit. Dar prin asta nu se realiza doar cositul ierbii, ci şi tăierea mărăcinilor şi arbuştilor. Şi pentru că erau obligaţi să locuiască în ele ultimii nu plăteau chirie, iar picherii plăteau o chirie mai mult simbolică. Deh, ţara era mai săracă atunci şi omul era considerat „marfă”.

    Pe nesimţite am trecut şi de Baru Mare. O aşezare chiar mare în comparaţie cu ce ştiam. Dar atunci cînd am fost aici în „tabără de muncă patriotică” nu ştiam decât drumul de la sediul Ocolului silvic, situat lângă calea ferată, la cantina Fabricii de produse refractare, al cărei coş se înalţă şi azi falnic spre cer, semn că mai trăieşte, dar cine ştie ce se mai produce şi aici. Or mai fi sau nu necesare materiale refractare în România? Căci „Refractara” din Bălgrad a căzut demult, aici optându-se pentru a se fabrica fel şi fel de pavaje.

    Mai trecu apoi o bucată de vreme şi am ajuns la Petroşani trecând printre munţi stâncoşi sau împăduriţi, după cum ne purta traseul căii ferate.

    Gara Petroşani, o gară mare şi aproape pustie, arăta destul de jalnic. Depoul era părăsit, nişte ateliere părăsite, o turnătorie ce-şi mai păstra firma, era părăsită şi ea, nişte pavilioane care adăposteau cândva birouri, poate şi laboratoare, acum ocroteau doar vântul. Toate acestea aveau geamurile sparte, o parte din ele aveau chiar ferestrele şi uşile smulse. Arătau ca după un bombardament. Doar o garnitură de tren încărcată cu cărbune aştepta plecarea spre o termocentrală, probabil. În aer plutea mirosul fumului de cărbune, miros ce a pătruns şi în vagon, dovadă că încă mai este cărbune şi se extrage.

    Până la Cărbuneşti a fost criză şi de zăpadă. Doar de la Cărbuneşti la Craiova zăpada a fost puţin mai abundentă. De la o vreme pe traseu a apărut şi ceaţa, dar asta nu a împiedicat înaintarea trenului cu viteză normală şi astfel am ajuns în Craiova la timp. Aici trebuia să aştept trenul ce venea de la Bucureşti vreo patru ore. Fiind deja întuneric, nu m-am încumetat să merg spre centru. M-am învârtit doar în jurul gării. O gară curată în care nu am mai fost de multă vreme. Patrulele de ordine îşi făceau rondul destul de des şi se cunoştea.

    După vreun sfert de oră de la sosirea mea în Craiova am primit un telefon din Bucureşti. Trenul cu care urmau să vină pruncii era anunţat că are plecarea cu un sfert de oră întârziere. Nu era mult. Am povestit şi cu Ioana: „moşul unde eşti? Ce faci? ” apoi „moşulicule să ştii că io mi-am cumpărat un căluţ. Ţi-l arăt în tren. Noa serbus. ”

    Plimbându-mă pe ici, pe colo, au trecut şi cele patru ceasuri, dar trenul nu se ivea. Am mai patrulat ceva timp, apoi şi-a făcut apariţia şi trenul. Avea 30 minute întârziere. Doar venea de la Bucureşti. În tren pruncii dormeau. Într-un târziu s-a trezit Ioana şi când a dat ochii cu mine m-a privit mirată: „moşul, când ai venit? ... când ajungem la casa noastră? ”

    La Alba Iulia am sosit cu o întârziere de 20 minute. Ei au plecat cu un taxiu IO am pornit pe jos să-mi dezmorţesc picioarele. Nu a durat mult timp şi ne-am văzut acasă: „moşul, la mine a venit Moş Gerilă!... Ui ce mi-a adus! ” Erau o mască, banane şi clementine. S-a bucurat de ele de parcă cine ştie ce comoară a primt. Mai ales de mască, pentru că şi-a dorit mult să aibe o mască.


    [fb]
    ---
    Trimis de abbilbal* in 09.01.11 22:46:14
    Validat / Publicat: 10.01.11 06:19:50

    VIZUALIZĂRI: 1921 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
    SESIZEAZĂ
    conținut, limbaj

    1 ecouri scrise, până acum, la acest articol

    NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (abbilbal*); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    Poze atașate (se deschid în pg nouă)
    P01 În zare, Munţii Parângului văzuţi din tren
    EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
    Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
    Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE? [doar simbolic; articolul NU are PMA std]
    PUNCTAJ CRT: 0 PMA (std) PLUS 0 PMA (din 8 voturi)
    NOTĂ: Acest articol nu beneficiază de punctajul standard acordat automat.

    ECOURI la acest articol

    1 ecouri scrise, până acum

    webmaster
    [10.01.11 06:24:56]
    »

    Programul site-ului AmFostAcolo.ro NU a selectat acest articol pentru concurs, fiind unul off-topic. S-au retras PMA standard la review si fotografii.

    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
  • Niciun abonat la acest review, încă...
  • Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă România:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.053502082824707 sec
    ecranul dvs: 1 x 1