GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Muzeul Portului si Portul.
Am sa imbin in aceasta compunere povestea a doua vizite separate in Portul Constanta. Poate multi plecati de la premiza ca in port nu intra asa oricine si prin urmare nu v-ati propus sa vizitati portul. Este si nu este chiar asa! De fapt chiar nu este asa! Ba chiar sunt si variante: pe jos, cu masina si mai nou cu autobuzul! Evident ca exista restrictii si reguli de respectat. Noi am fost in toate cele variante.
Prima vizita a pornit de la intentia de a vizita un muzeu mai putin cunoscut, practic nemediatizat, necunoscut. Un muzeu despre care am citit aici pe AFA de la bastinasul @pepsi70. A mai scris si @urjanclaudiu. Si uite-asa mi-am pus eu in gand sa ajung la ….
Fac de la inceput o precizare. A nu se confunda Muzeul Portului cu Muzeul Marinei Romane, tot din Constanta, despre care puteti citi aici vezi impresii.
Muzeul se gaseste in incinta portului, la dana 0. Puteti intra de exemplu in port pe la Poarta 1, sa continuati tot inainte pe drumul asfaltat construit in lungul digului pana ajungeti la o bariera, unde trebuie sa deschideti portofelul. Aici este o intersectie intre drumul pe care am venit noi, o cale ferata industriala si un alt drum de acces care intra in Port dinspre Agigea sau dinspre Farul Nou, dinspre Bd. 1 Mai (sau DN 39 drumul spre Mangalia). Imediat cum traversati calea ferata se gaseste o constructie alba, paralelipipedica, cu un etaj. Este Muzeul Portului. Ati parcurs 1 km de la Poarta 1.
Daca vreti sa vizitati Muzeul Portului nu va luati dupa orele afisate pe Google Maps. Apelati numarul de telefon indicat acolo. Noi ne-am trezit ajunsi langa muzeu si muzeul inchis. Totusi parea sa existe cineva in cladire. Am sunat la numarul de telefin indicat si un domn amabil ne-a spus ca ne deschide, sa urcam intati scarile din spatele muzeului.
Scarile te conduc deasupra muzeului cu acoperis plan, pe o platforma de unde ai o perspectiva foarte frumoasa asupra unei parti a portului, cu digurile si danele sale si infrasturctura rutiera, navala si feroviara dar si asupra Cazinoului si a falezei si a cartierul vechi al Constantei dinspre port. Este terasa de care va povestesc mai multe indata.
Am coborit apoi la etajul 1 unde am fost invitati sa vizitam cele cateva camere ale muzeului. Cladirea poarta numele Cuibul Reginei sau Pavilionul Regal. Pavilionul initial a fost construit din lemn intre anii 1909 – 1910.
Aici, Regina Elisabeta a gasit un loc pe care l-a indragit. Ii placea sa se retraga la “Cuib” si sa organizeze “ceiauri literare”. Regina saluta vapoarele care treceau, iar acestea intorceau salutul.
In 1927 cladirea din lemn a ars. A fost reconstruita un an mai tarziu din beton. Pe timpul comunistilor a ajuns in paragina.
Muzeul Portului a fost inaugurat in anul 1996, la implinirea centenarului de cand au inceput lucrarile pentru port. Este un muzeu mic care prezinta intr-o ordine cronologica activitati legate de port din vremea anticului Tomis pana astazi. Se pot gasi in special imagini alb negru si diferite documente.
Trecem mai intai prin “istoria antica si medievala” unde ne atrag cateva amfore grecesti si romane. Avansam catre “istoria moderna” a portului unde sunt prezentate mai multe schite si planuri ingineresti ale portului. Planul portului a fost semnat de I. B. Cantacuzino si modficiat de Gheorghe Duca şi Anghel Saligny. Ne-a placut biroul de epoca expus aici si un dulap masiv vechi unde sunt expuse diferite lucrari, unele precum „Lloyd’s Register” fiind de notorietate. Si ne apropiem de vremurile noastre intrand in ”istoria interbelica”.
In exterior sunt depozitate cateva exponate ingineresti vechi. De pe platforma mai admiram inca o data Farul Carol I, inaugurat in 1913, aflat in Terminalul pentru Pasageri care are doua cai separate, una pentru intrare si alta pentru iesire.
Aici este si statie de autobuz.
Vizitarea muzeului este gratuita si dureaza 15 – 20 minute.
Am cules cateva informatii de pe saitul portului si le-am integrat cu plimbarea pe care am facut-o noi in mai multe randuri in Portul Constanta.
”Portul Constanta este situat pe rutele a trei coridoare de transport pan-european: Coridorul IV, Coridorul IX si Coridorul VII (Dunarea) - care leaga Marea Nordului de Marea Neagra prin culoarul Rhin-Main-Dunare. Portul Constanta are un rol major in cadrul retelei europene de transport intermodal, fiind favorabil localizat la intersectia rutelor comerciale care leaga pietele tarilor fara iesire la mare din Europa Centrala si de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrala si Extremul Orient. In apropierea Portului Constanta sunt situate cele doua porturi satelit Midia si Mangalia. ”
Constanta este port maritim, fluvial si turistic.
Portul maritim Constanta este situat la 179 mile marine (1 mila marina = 1,85 km) de Stramtoarea Bosfor si la 85 de Bratul Sulina. Are o suprafata de 3.926 ha, doua diguri cel de nord lung de 8,34 km si cel de sud 5,56 km si 156 dane, cheiuri in lungime de 29,83 km, opereaza 120 milioane tone pe an. Aceste date clasifica Portul maritime Constanta intre cele mai importante porturi din lume.
Datorita legaturii cu Dunarea via Canalul Dunare – Marea Neagra, Constanta este si port fluvial, aici putand acosta si nave fluviale. Dunarea reprezinta o cale de transport strategica in Europa oferind o alternativa eficienta la transportul rutier si feroviar.
Constanta mai este si port turistic. Aceasta inseamna si ca se poate vizita. Se poate intra in port cu masina mica, pe jos sau cu autobuzul cu etaj. Exista un proiect de dezvoltare a Portului Constanta ca si port turistic pentru navele de agrement de coasta, cu escale la Midia, Navodari, Eforie, Costinesti, Neptun, Mangalia, dar si pentru croaziere in Delta Dunarii. Se doreste inteagrarea portului si intr-un circuit international integrat cu destinatiile Istanbul, Varna si Odessa.
Sa purcedem in port!
Dupa ce am lasat in apropierea intrarii gratuite pe Poarta 1 in dreapta cladirea Autoritatii Navale Romane si am parcurs kilometrul pana la Muzeul Portului, inainte de care am platit taxa de bariera, trecem de terminalul de pasageri, aflat langa muzeu, si urmam digul 2,6 km pana la Farul Alb.
Digul este flancata de stabilopozi, o alta realizare inginereasca novativa, geniala, a inginerilor romani. Pana aici este permis accesul auto. Se poate fotografia in voie, mai putin pe calea de acces catre Farul Alb in zona navelor militare. Atentie insa la cocotatul pe stabilopozi daca aveti asemenea ganduri. Digul de Nord continua inca 4,8 km in larg dupa bariera instalata dupa Farul Alb, oferind locuri suficient de intime indragostitilor.
Vis-à-vis se vede Digul de Sud, pe care se poate accede dinspre Agigea de langa Podul Apolodor, celebrul blocaj rutier din ultimii ani care traverseaza Canalul Dunare - Marea Neagra.
Merita sa stati in loc sa priviti cum inatr si ies navele la / de la dane si cum trec printre digul de nord si cel de sud, dirijate si reperele care indica pe unde se intra pe unde se iese si cand este accesul liber.
Va recomand sa va luati timp de voie si sa savurati o plimbare in Portul Constanta.
Rog inserare viedoclip
https://www.youtube.com/watch?v=ZTCWAiJolXo
Daniela Iordachioaie
Ma intorc la tine, mare albastra!
Trimis de Dan&Ema in 12.08.18 11:15:23
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Dan&Ema); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@Dan&Ema: Interesant și educativ! Eu m-aș aventura într-o plimbare cu căpitanul din P15.
@Dan&Ema: Un muzeu mic situat într-un loc cu rezonanțe istorice. Nu prea este promovat deși acum este inclus pe traseul liniei turistice din Constanța - autobuzele etajate.
Istoria portului Constanța e tumultoasă și a cunoscut epoci înfloritoare, dar și vremuri mai puțin bune. Dacă până la sfârșitul veacului al XIX-lea vasele cu mărfuri așteptau zile și chiar săptămâni întregi să descarce marfa în micuțul port maritim, după 1910 situația s-a schimbat radical. Statul român a încercat să construiască noul port alegând un proiect străin, mai multe companii depunând oferte. După „țeapa” antreprizei franceze Hallier (iată că se întâmpla și în acele vremuri), soluția arhitecților și proiectanților români a fost cea care a condus la apariția portului modern. Inginerii Gheorghe Duca, Anghel Saligny și I. G. Cantacuzino au creat un spațiu portuar modern, cu inovații în acea epocă, o adevărată operă de artă inginerească.
Mulțumim pentru prezentare.
@tata123:
Si eu multumesc ca de obicei pentru ecoul valoros.
@Dan&Ema: Dacă toți părinții ar face ca tine, Dane, să-și ducă copiii pe la muzee și să-i pună să-și scrie părerile despre ce-au văzut - cum am văzut că face Denisa, în P22 - cred că i-ar responsabiliza să păstreze și să prețuiască ce-i înconjoară, că e vorba de natură sau de valori materiale!
Felicitări pentru articol, am votat cu drag!
@doinafil:
Sarut mana! Esti draguta, Doina! Apreciez comentariul. Numai de bine!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2018 Cuibul Reginei [Muzeul Portului] — scris în 01.04.22 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jul.2014 Muzeul Portului - muzeul necunoscut al Constanţei — scris în 08.06.15 de urjanclaudiu din BRAşOV - RECOMANDĂ
- Mar.2012 8 'must see' muzee din vechiul Tomis — scris în 03.03.12 de pepsi70ro din CONSTANTA - RECOMANDĂ
- Nov.2010 Excursie si vizitarea Muzeului Arheologic Histria din jud. Constanta — scris în 08.12.10 de lavylus din CONSTANTA - RECOMANDĂ