GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Sari Saltuk Dede (Baba) – „Gânditorul” de la Babadag
Știați că Babadagul a fost un important centru spiritual musulman pentru sute de ani? Știați că mulți sultani ai Semilunei au venit și s-au închinat pe pământurile dobrogene? De ce? Pentru că aici a trăit, a propovăduit și a fost înmormântat dervișul Sari Saltuk Dede, Babadagul devenind un punct important de pelerinaj musulman. Există voci care afirmă că însăși numele orașului provine de la gânditorul turc care s-a așezat aici. O perioadă așezarea a purtat numele „Baba Saltuk” – Baba = „tată”, Saltuk = „munte” – Muntele Tatălui. Interpretarea denumirii de azi, Babadag, ar fi: Baba + dag = „Pădurea lui Baba”.
Zona de podiș și existența unui râu au constituit un mediu propice dezvoltării comunităților umane, astfel că pe teritoriul actualului oraș Babadag istoricii au descoperit vechi urme de locuire. Mai întâi o așezare din epoca fierului, apoi un nucleu protourban – o comunitate romană cu facilități avansate (de ex. clădiri de piatră, conducte de apă etc.). Epoca de mare dezvoltare o așezării dobrogene a fost sub ocupația otomană.
Cine a fost Sari Saltuk Dede? Personajul intrat în legendă și considerat sfânt de musulmani a fost un conducător al unui grup de câteva mii de turci selgiucizi care a colonizat stepele dobrogene la jumătatea veacului al XIII-lea. Migratorii turci conduși de Sari Saltuk, un învățător cu veleități militare, s-au așezat pe pământurile disputate de Imperiul Bizantin și Hoarda de Aur.
Așezarea turcilor anatolieni în Dobrogea este consemnată de cronici bizantine, apoi de cele turcești (elaborate la câteva zeci de ani distanță de la moartea dervișului). Sari Saltuk Dede și oamenii săi ar fi sosit după 1260 pe pământurile dobrogene; gânditorul s-a stins în anul 1297. Faptele sale, pildele, aventurile și miracolele sale au devenit legendare începând din secolul al XV-lea când sunt redate în tot mai multe cronici și culegeri de texte islamice. Chiar s-a scris o carte despre peregrinările acestui erou musulman din Crimeea până în Balcani, lucrare intitulată Saltuknâme (Cartea despre Saltuk) .
Ocupația turcească în zonele europene a condus la apropierea unor populații cu religii diferite, astfel că musulmanii s-au trezit că trăiesc lângă creștini și invers. S-a produs o acțiune de sincretism religios în care se îmbină vechi concepte religioase, chiar identificarea unor sfinți creștini cu sfinți musulmani. Este și cazul dervișului-sfânt Sari Saltuk care apare în epopeea sa drept cel care ucide un balaur, călătorește îmbrăcat într-un costum de călugăr creștin, poposește la mănăstiri creștine și chiar era numit „Sf. Nicolae” în țări creștine.
Sari Saltuk Baba ar fi cerut ca după moartea sa să fie pregătite 7 morminte, anticipând faptul că va fi revendicat de 7 regi. Se pare că mausoleul de la Babadag este cel în care a fost îngropat sfântul, legenda consemnată în cronici vorbind despre păstorul Koyun-Baba („tatăl oilor”) care descoperă mormântul cu ajutorul oilor care ocoleau locul acela.
Evlia Celebi, cronicarul turc medieval, scrie despre descoperirea în 1484 de către sultanul Baiazid al II-lea a mormântului (türbe) sfântului Sari Saltuk la Babadag: După cucerirea Cetății Albe, pe locul acestei mănăstiri au fost construite: o moschee, un imaret, o medrese și un han de către Baiazid Veli. De asemenea, a fost construită și o boltă strălucitoare peste mormântul lui Saltuk Mehmet Buhari. Pe poarta ei fericită se află această inscripție: „Veniți și vizitați poarta cea Înaltă”. În prezent, acelui oraș i se zice Babadag și este un oraș plăcut.
După amenajarea mausoleului spre Babadag se îndreaptă numeroși pelerini musulmani, chiar și o serie de sultani s-au închinat la mormântul lui Sari Saltuk (de ex. Soliman Magnificul). Distrus și refăcut de mai multe ori mausoleul dervișului sanctificat a constituit un punct de atracție pentru pelerinii musulmani, călătoriile lor și „investițiile” conducătorilor otomani conducând la formarea unui adevărat centru urban la Babadag.
Ce am văzut la turbeaua lui Sari Saltuk din Babadag
După ce am vizitat geamia Ali Gazi (vezi impresii) ne-am îndreptat spre mormântul dervișului din Babadag. Accesul e ușor, adresa exactă fiind strada Măcin nr. 9. Se merge pe bulevardul Republicii, se traversează râul Tabana și se virează dreapta pe strada Măcin – după 100 m ați ajuns la destinație.
Locul nu e spectaculos, construcția are dimensiuni reduse, monumentul este semnalizat prin panou specific. Nu există locuri de parcare amenajate, se poate lăsa autoturismul vis-a-vis pe un spațiu pavat cu piatră cubică.
Distrus de creștini de mai multe ori, turbeaua a fost refăcută, construcția pe care o vedem azi datând probabil de la sfârșitul secolul al XVIII-lea; ultima restaurare s-a desfășurat între 2004-2007 cu sprijinul autorităților din Turcia.
Înspre stradă un gard de piatră acoperit cu olane mărginește monumentul, o poartă arcuită facilitează accesul – pe poartă sunt trecute două numere de telefon pentru cei care vor să viziteze. În mijlocul incintei se află o clădire pătrată, acoperișul de olane e „păzit” de simbolul Semilunei. Fațada placată cu piatră aparentă beneficiază de un fel de prispă acoperită, o anticameră a mormântului; pe celelalte trei laturi există câte o fereastră pentru a oferi suficientă lumină în interior. În mijlocul încăperii unice se află sarcofagul clasic turcesc, cu vârf ascuțit, acoperit de o țesătură cu înscrisuri religioase – nu l-am văzut, poarta era încuiată și nu am mai apelat numele de telefon afișate.
În curte se mai văd contururile unor clădiri, posibil urme ale geamiei/școlii/băii turcești care au înconjurat acest loc sacru pentru musulmani. Ansamblul monastic a rezistat până în primul sfert al veacului al XX-lea. De asemenea, în spațiul curții acoperite de iarbă se află două morminte, de fapt acei stâlpi de piatră specifici culturii turcești. Unul din stâlpi are gravate mai multe rânduri de inscripții în limba turcă.
Concluzii. Nu știu dacă pot recomanda să vizitați neapărat mormântul dervișului Sari Saltuk din Babadag deoarece pentru mulți turiștii nu va reprezenta un obiectiv spectaculos. Monumentul are însă importanța sa istorică și religioasă pentru populația turco-tătară dobrogeanp și nu numai. Cercetătorii încă se chinuie să descifreze tainele și miezul de adevăr din cronicile vechi: care a fost rolul acestui gânditor, filozof, conducător militar, derviș santificat, misionar? Secolul al XIII-lea e încă acoperit de nori, relațiile dintre Imperiul bizantin, Hoarda de Aur și turcii anatolieni erau complicate, religiile se întrepătrundeau și influențau reciproc.
Dacă ajungeți în orașul Babadag și aveți o oră la dispoziție puteți trece pe la geamia Ali Gazi Pașa și mormântul lui Sari Saltuk Dede – reprezintă o pagină din istoria religioasă musulmană de pe teritoriul dobrogean. Aș fi vrut să vă recomand și o vizită la Muzeul de Artă Orientală care ne-ar fi conturat aspecte din cultura turcilor și tătarilor, dar sediul instituției muzeale, Casa Panaghia (monument de secol al XIX-lea, fostă școală turco-tătară), se află într-o stare de degradare accentuată, astfel că muzeul e închis pe o perioadă nedeterminată.
P. S. Un atribut popular al lui Sari Saltuk era acela că este protectorul vânzătorilor de boza (bragă) , băutură fermentată care se bea de către tătari în secolul al XIV-lea.
Trimis de tata123 🔱 in 24.09.18 11:24:18
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BABADAG.
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@tata123:
Nu credeam sa existe situatia sa citesc doua articole dobrogene cu influente turcesti. Consecutive.
Foarte interesanta relatarea. Pentru mine inedita.
”Nu știu dacă pot recomanda să vizitați neapărat mormântul dervișului Sari Saltuk din Babadag deoarece pentru mulți turiștii nu va reprezenta un obiectiv spectaculos.
Nu cred ca il voi vizita, ai dreptate, desi never say never! Tu ai un stil care te face insa curios sa citesti, sa inveti, sa te cultivi... Vorbesc acum in numele meu, unii sunt cu siguranta mai culti sau mai cultivati decat persoana mea.
Numai de bine!
Buna!
Tati nu stiu cum faci dar scri niste articole de exceptie, relatarea ta de acum mi-a placut foarte mult.
Ai dreptate in legatura cu intersul turistic fata mormântul dervișului Sari Saltuk, dar asa cum ai pus problema in cele cateva randuri ma face curioasa, asa ca cu proxima vizita in Dobrogea incerc sa vizitez geamia si mormantul. (Geamia am vizitat-o acum doi ani dar cum eu am carlig la chesti musulmane o s-o mai fac odata)
Cu bine!
@tata123: De mult îmi propune soțul meu să mă ducă la Babadag, dar nu știu cum se face că alte și alte obiective și interese apar pe listele noastre. Știu însă că va veni o zi când voi ajunge și la Babadag, mai ales pentru că au început să mă pasioneze obiectivele religioase aparținând altor culte. Nu, nu, n-am terminat de scris despre obiectivele noastre tradiționale! Mai sunt atâtea mănăstiri vechi, atâtea biserici de lemn, atâtea lăcașuri ruinate de descoperit…
Până când voi ajunge la Babadag, mă voi mulțumi cu articolele scrise de voi, cei care ați fost acolo. Sunt câteva minute de când am citit despre Geamia Ali Gazî din Babadag pe care a vizitat-o @Yersinia pestis.
Vă mulțumesc amândurora pentru informații!
@Dan&Ema: Mulțumesc. Nu este într-adevăr un obiectiv maiestuos și poate trece nebăgat în seamă dacă nu ar fi câteva indicatoare către monument. Turistul care nu citește măcar câteva rânduri despre personaj nu va vedea decât un mormânt clasic turcesc. Drumuri bune!
@iulianic: Din cadrul unei vizite în orașul Babadag nu trebuie să lipsească ansamblul geamiei Ali Gazi Pașa, dar și mormântul dervișului Sari Saltuk Baba - pentru cei interesați. Așa cum ai arătat în ultimul timp, există câte ceva de descoperit în orice localitate mai mare ori mai mică din România. Mulțumesc.
@adrianbogdan: Are și Babadagul câteva obiective interesante, legate mai ales de populația turco-tătară care a trăit aici. Chiar dacă e un orășel micuț deține în patrimoniu a doua geamie ca vechime din România, dar și mormântul unui derviș sanctificat, important loc de pelerinaj pentru musulmani.
Așa cum spun legendele consemnate în cronici, Sari Saltuk Baba ar fi cerut ca după moarte să se facă 7 cenotafe/sicrie împrăștiate în mai multe colțuri ale Balcanilor și Anatoliei. Astfel că, în zilele noastre, există mai multe presupuse morminte ale dervișului (10 la număr) - de ex. în Albania (Kruje), Turcia (Diyarbakir) etc. Dar mausoleul de la Babdag este cel real
Mulțumesc pentru aprecieri.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2023 Geamia Gazî Ali Pașa - Babadag — scris în 08.08.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Apr.2021 Prin Babadagul turistic musulman — scris în 30.04.21 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Aug.2018 Călător prin țara mea. Merită să vezi: Babadag, Geamia Ali Gazî — scris în 24.09.18 de Yersinia Pestis din MăRăşEşTI [VN] - RECOMANDĂ
- Aug.2018 Geamia din Babadag – peste 400 de ani de istorie — scris în 14.09.18 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2018 Muzeul țărănesc din Enisala – o explozie de culoare și modele — scris în 06.09.18 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ