GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Poarta Brandenburg și Zidul ce a despărțit destine
J.F.K. /1963: "Ich bin ein Berliner".
 
"Există mulți oameni din lume care chiar nu înțeleg sau spun că nu, care este marea problemă dintre lumea liberă și lumea comunistă. Lăsați-i să vină la Berlin. Există unii care spun că comunismul este valul viitorului. Lăsați-i să vină la Berlin. Și există unii care spun că în Europa și în altă parte putem lucra cu comuniștii. Lăsați-i să vină la Berlin. Și există chiar și câțiva care spun că este adevărat că comunismul este un sistem rău, dar ne permite să facem progres economic. Lasst sie nach Berlin kommen. Lăsați-i să vină la Berlin"
"Libertatea este indivizibilă și atunci când un om este înrobit, nu toți sunt liberi. "
Sunt cuvintele președintelui american J. Fr. Kenedy la vizita sa în 1963 în Berlinul de Vest.
Am văzut zidul berlinez cu ani în urmă, când călătoream în țările socialiste, singurele deschise nouă, celor care eram cuprinși de ăst microb al călătoriilor.
Cu mașina prin Europa acelor ani, anii 1983 și 1985 era adevărată aventură deși aveam acces, cum am spus numai în spațiul socialist. Atunci, în 1983 vedeam pentru a doua oară Berlinul, apoi în 1985 a treia oară, dar tineri fiind, cu mare lucru din istoria și existența sa, nu am rămas.
La anii maturității vezi altfel lumea și altfel o înțelegi. Arta, istoria, geografia, arhitectura, sunt numai câteva domenii pe care abia mai târziu le privești cu ochii minții și le înțelegi cu sufletul, dovadă că totul, azi, e ”altfel”.
Ce mă interesa pe mine în anii de liceu de bombardarea Berlinului sau de ridicarea zidului despărțitor! Nu știam decât de Adamo, Rita Pavone, The Beatles și mulți, foarte mulți alți artiști și cântăreți...
Acum, după ani de pensie și cava călătorii prin Europa, m-a izbit dorul de Berlin! Și nu din alte motive, ci din curiozitate. Cuvintele președintelui Kenedy, sunt valabile, mai ales acum, după reîntregire.
Un drum la Berlin nu e ”un capăt de țară”. Este o instruire și o deschidere spre istoria acestuia.
În iarna trecută și apoi în vară, am văzut Poarta Brandenburg deschisă. Am trecut liberi de cealaltă parte, am văzut clădirea modernizată cu o imensă cupolă din sticlă a Reichtagului și am început a înțelege Berlinul.
După predarea necondiționată a trupelor germane în luna mai 1945, în timp ce trupele sovietice se aflau deja în oraș, abia în iulie americanii au ajuns și ei, urmați de britanici și francezi. Era deja târziu. După înțelegerea de la Potsdam, pe acest principiu, jumătate din suprafața orașului va reveni sovieticilor. Adică cea estică, în timp ce partea de vest, mult mai mică va intra sub aripa aliaților. Întreaga Germanie a fost împărțită în două.
Berlinul de est a suferit experimentul comunist și aproape trei milioane de locuitori ai Germaniei de est, prin anii 50 au trecut dincolo, majoritatea prin Berlin.
Drept urmare, în dimineața zilei de 13 august 1961 a început ridicarea zidului berlinez ce a influențat destinele a milioane de oameni. Întâi un gard improvizat din sârmă, apoi o barieră masivă de 4m înălțime cu protecție electrică, după care se afla o fâșie de nisip lată de 150m- un no man*s land, cu turnuri de pază, câini și reflectoare. Astfel a fost înconjurat întreg Berlinul de vest. De jur-împrejur, cu un singur punct de trecere, numit și acum, Punctul de Control Charlie. Am căutat și am găsit Chekpoint Charlie.
Atunci, după doi ani de la ridicarea sa, președintele Kenedy face o vizită și rămâne profund impresionat de acțiunile aliaților de a sprijini întregul Berlin. Poveștile cutremurătoare despre cei care au încercat trecerea zidului, sunt reflectate în câteva muzee ale orașului.
Punctul zero în căderea zidului berlinez a fost o demonstrație ecologică ținută la Leipzig, împotriva armelor nucleare, mișcare ce a cuprins întreaga masă, ajungând până la a cere libertăți democratice. A fost momentul când liderul sovietic M. Gorbaciov, cu ocazia vizitei sale în Berlinul de est, în oct. 1989 -la a 40-a aniversare a RDG- a lăsat să se înțeleagă că nu va mai sprijini guvernul. Zidul a fost deschis pe 9 noiembrie 1989. (În acea perioadă soțul meu se afla într-o delegație de serviciu la Berlin și a văzut cum buldozerele intrau în zid și o imensă masă de oameni, grămadă pe zid, într-un imens nor de praf).
Acum, bucățele mici din zid se vând cu 5 euro dacă au urme de vopsea pe ele. Alte părți mai mari au fost cumpărate de diferite state, printre care și Japonia. Alte bucăți stau mărturie prin diverse locuri din oraș, alte zone din zid au fost păstrate așa cum au fost, adică în picioare. Am căutat și am găsit, zonele marcate pe străzi, acolo pe unde trecea zidul.
Poarta Brandenburg, simbolul orașului, ridicată la 1791 și numită astfel în memoria alipirii statului Brandenburg la statul Prusac, a fost scena marelor parade militare, precum cea după înfrângerea armatelor franceze la Verdun. Aceasta a fost încoronată cu o Quadrigă, inspirație după cea de la Veneția, căreia i-a fost adăugată o statuie din cupru ce reprezintă Victoria înaripată, în carul tras de cei patru cai.
La ridicarea zidului, poarta a rămas izolată în no man*s land, iar după căderea acestuia a devenit scena manifestărilor de bucurie și loc de vizită pentru turiști.
De o parte și alta a porții se află două piețe mari. Spre est, Pariser Platz ce se continuă cu vestitul bulevard Unter den Linden (Pe sub tei) și de cealaltă parte a porții, Piața 18 martie, numită în memoria revoluției germane din 1848 și care se continuă spre vest cu imensa grădină Tiergarten și mai departe, până aproape de Palatul Charlottenburg.
Am ținut neapărat să văd Poarta și noaptea. Când am fost în luna frbruarie 2017, deși ziua era scurtă, pe frig am plecat de la hotel, să vedem poarta noaptea. Aceasta e luminată în diverse culori, care se schimbă automat de la o nuanță la alta.
Din Poarta despărțitoare rece și întunecată, a devenit una a reîntregirii, intens luminată.
Berlinul modern nu este izolat. El apare în zonele intens distruse de bombardament, acolo unde s-au ridicat clădiri moderne și ultramoderne.
Nu ocoliți Berlinul, căci mai are încă foarte multe de arătat. Mulțumesc!
Trimis de mihaelavoicu in 17.02.18 09:24:54
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în GERMANIA. A mai fost în/la: Numai Europa
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Descoperind Berlinul, BERLIN" (deja existentă pe sait)
”Până la Berlin nu este un capăt de țară” ați scris dv.
Aveți dreptate. Mi-am dorit foarte mult să ajung la Berlin, la Poarta Brandemburg și în Alexanderplatz, pe care le-am văzut prima dată acasă, pe Google map-varianta satelit.
Viața mi-a dat șansa să ajung acolo, călătorind cu mașina. Am ajuns la Brandemburg și chiar am pipăit-o să fiu sigur că nu este un vis, dovedesc cu o fotografie. Mai mult, am și acum în vitrină macheta Porții Brandemburg.
Dv. aveți expeiența a cca. 4 vizite la Berlin, ceea ce înseamnă mult. In fotografiile alăturate reviewului dv. mi-ați arătat imagini din locuri în care nu am ajuns. Mulțumesc.
Între timp, lucrurile s-au mai schimbat. Pe harta orașului Berlin cumpărată dintr-o librărie, cât și în harta GPS-ului, din Parizien Platz și dincolo de Poarta Brandemburg, în linie dreaptă este bul. 17 Iunie (nu știu ce înseamnă pentru berlinezi această dată) și am parcurs-o la volan când am plecat din Berlin spre Munichen.
Asemănător Porții Branxdemburg am mai întâlnit în Brussels la intrarea în Parcul Cinquantenaire și în Paris la trecerea din grădinile Tuileries în curtea Palatului Regal, spre Louvre.
Cu bine.
@Mihai18: Mulțumesc pentru atenția dată reviewului meu, ca de altfel și pentru celelalte.
Aș fi putut pune multe elemente, dar nu-mi plac articolele prea lungi. Devin plictisitoare plus că omul mai are și alte treburi. O lună dacă aș posta zilnic despre Berlin cu pozele de rigoare și tot nu aș termina. (Chiar aș enerva).
17 iunie. Înainte de ridicarea zidului, cam prin 48-49, Berlinul de est devine land și au fost tăiate toate legăturile cu Berlinul de vest:s-au închis șosele, linii ferate și maritime. A rămas numai un mic aeroport care îi prelua pe transfugi și făcea aprovizionarea orașului. Din cauza condițiilor mizere la 17 iunie 1953 a fost înăbușită o mare revoltă. Cu ajutorul tancurilor sovietice. Vesticii au onorat data de 17 iunie. Esticii, nu.
2. Arcul de Triumf din Bruxelles marchează jubileul de aur de la Revoluția burgheză din 183o, când Belgia își recapătă indep. de sub suzeranitatea olandeză. Aceiași Quadrigă.
3. Arc du Caroussel din Paris a fost ridicat de Napoleon în urma unei victorii. Acolo au fost montați caii luați de el de la Veneția de la San Marco și obligat apoi să-i înapoieze. Cei de azi sunt replici, dar nu știu de ce și când. Cred că tot de el.
@mihaelavoicu:
Ecoul dv. relevă multe date cu caracter de noutate pentru mine. Vă mulțumesc.
Foarte multe fotografii ilustrează locuri interesante, de care nu știam. De fapt, câte puteam să fac în cele 4 zile care în realitate au fost numai trei deoarece o zi am rezervat-o pentru Potsdam.
Traversăm perioada din an când se deapănă amintiri și urmăresc cu interes și plăcere reviewurile dv.
Cu bine.
@mihaelavoicu: În 1984 am vizitat și eu Berlinul. Ăla comunist, desigur. Citind articolele tale mi-am spus că n-ar fi rău să îl vizitez cândva, merită cu siguranță o nouă vizită.
Are ce oferi, mai ales că acum “respiră” normal. În 84 l-am perceput ca pe un tânăr nazist, frumos dar rece. Brrr...
Urăsc îngrădirile de orice natură, când mă gândesc câtă durere, lacrimi și moarte au provocat comunistii, mi se ridică tensiuneaDacă “pietrele” acelea (și nu numai) ar putea vorbi, cred că ar urla, ar fi foarte sonore.
@krisstinna: mulțumesc pentru apreciere. Berlinul nu este încă agreat de multă lume, dar să știi că merită vizitat!
Foarte interesant si bine punctat, o adevarata lectie de istorie. Am ratat 2 vizite, adica bilete luate dar ne onorate (pretul a permis acest mic sacrificiu) insa cu siguranta Berlinul ramane pe lista si il voi vizita in primul rand pentru istoria lui.
Multam pentru minunatele informatii.
@mihaelavoicu: Foarte interesant articolul si la fel de interesante si ecourile. Felicitari, votat cu mare drag.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2021 O croazieră pe apele Spreeului — scris în 14.03.22 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Dincolo de kilometrul zero — scris în 05.03.22 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 În inima capitalei Germaniei — scris în 04.03.22 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Berlin: între amintiri dureroase și viitorul prosper — scris în 02.03.22 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Berlin – cum l-am regăsit după 34 de ani — scris în 05.08.19 de RoxanaGRS din IAşI - RECOMANDĂ
- Nov.2018 Un santier numit BERLIN — scris în 13.01.19 de melena din BRăILA - RECOMANDĂ
- Oct.2018 Vizita in Berlin — scris în 08.10.18 de vali65 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ