ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 08.07.2024
JUN-2024
Familie

Descoperind Fortul Turcesc: Cetatea Medzhidi Tabia din Silistra

După trecerea cu BACul, dinspre Călărași spre Silistra (despre care am relatat aici), ne-am dorit să vizităm ceva. Orașul bulgăresc Silistra, aflat la malul Dunării, nu este foarte ofertant din punct de vedere turistic, dar este un oraș cu o istorie bogată, datând din perioada antică, când era cunoscut sub numele de Durostorum, un important centru al Imperiului Roman.

Cetatea este deschisă zilnic de la 10 la 17.30

Cost bilet adulți = 5 BGN

Cost bilet pensionari, studenți, elevi = 2 BGN

Telefon 0878.967.468

Link Google Maps: aici

Principalele puncte de atracție ar fi...

1. Cetatea Medzhidi Tabia. O fortificație otomană bine conservată, care oferă o priveliște impresionantă asupra orașului și a Dunării.

2. Ruinele bazilicii Durostorum, din secolul al IV-lea, evidențiind importanța religioasă și istorică a orașului.

3. Muzeul Arheologic din Silistra. Găzduiește artefacte din diferite perioade istorice, oferind o imagine detaliată asupra evoluției orașului.

4. Parcul Dunării. Un loc popular pentru relaxare și plimbări, cu vegetație bogată și vedere la râu.

Silistra este un important centru agricol și industrial, având o economie diversificată care include producția de alimente, textile și construcții navale. Orașul beneficiază de portul său pe Dunăre, care facilitează comerțul și transportul fluvial.

Orașul este bine conectat cu restul Bulgariei și cu țările vecine prin rețele de drumuri și transport fluvial pe Dunăre.   De asemenea, Silistra este un loc de interes pentru cei pasionați de istorie, natură și cultură, oferind o combinație unică de atracții istorice și naturale.

Din toate obiectivele menționate anterior, am considerat că cel mai important ar fi evident primul, mai exact Cetatea Medzhidi Tabia.

Scurt Istoric

Cetatea Tabia este un exemplu remarcabil de arhitectură militară OTOMANĂ. Construcția acestei fortificații a avut loc în mijlocul secolului al XIX-lea, în timpul domniei sultanului Abdulmejid I, de la care și-a primit numele.

Istoria locului nu este foarte îndepărtată de zilele noastre. Cetatea a fost construită între anii 1841 și 1853 pentru a întări apărarea frontierei nordice a Imperiului Otoman împotriva amenințărilor externe, în special din partea Imperiului Rus. Proiectată de inginerii militari otomani, fortificația a fost realizată folosind tehnici moderne pentru acea perioadă și echipată cu tunuri și alte echipamente de apărare.

Construcția a fost realizată prin munca gratuită a 300 de bulgari angajați cu forța. Majoritatea principalilor constructori erau din Dryanovo, iar tăietorii de piatră erau din regiunea Silistra.

Unde este cetatea? ...

Se află pe un deal în apropierea orașului, oferind o priveliște panoramică asupra Silistrei și a râului Dunărea. Această locație strategică a fost aleasă pentru a maximiza capacitatea defensivă a cetății în perioada otomană.

Am ajuns puțin mai greu la locul cu pricina. Ghidați puțin eronat de navigație și duși pe un drum secundar de pietriș, am ocolit până am nimerit varianta bună de drum ce ducea spre poarta cetății.

Nu am putut să nu observăm Turnul de Televiziune din Silistra, construit în 1961, având o înălțime de 100 de metri, ce poartă un rol crucial în asigurarea transmisiunilor de televiziune dar și de radio pentru orașul Silistra dar și pentru regiunile învecinate. Acest turn reprezintă și un simbol local, pe lângă funcția sa tehnică, fiind și un important repel vizual din orașul Silistra și împrejurimile acestuia.

Am ajuns în zona apropiată intrării în cetate, după ce am parcurs câteva sute de metri pe un drum îngust unde abia avea loc un autoturism. Norocul nostru că locația nu era deloc aglomerată și nu am întâmpinat mașini pe sensul opus, nici la dus nici la întors.

Afară era foarte cald, extrem de cald, iar copacii de la baza intrării în cetate creau o umbră perfectă dar ne și fereau de razele solare puternice. Cât timp am vizitat cetatea, mașina a stat la umbră fără probleme. Nu am observat o parcare special dedicată. Sunt câteva alei, mici străduțe care se intersectează aici, sus lângă intrarea în cetate, unde poți parca liniștit, fără plată.

De asemenea, tot aici sus era și un fel de zonă de picnic/promenadă. Erau mai mulți localnici care aveau mașinile parcate și stăteau pur și simplu la șuete, pe băncile amplasate lângă alei.

Dacă vreți să vizitați această locație, vă recomand să aveți la voi Leva CASH. Casieria NU are POS și nu prea acceptă alte monede. Am mai întâmpinat problema asta dorind să vizitez divese obiective din Bulgaria. De obicei locațiile mai mari, de ex Mini Bulgaria sau Cetatea Tsarevets, au POS dar cele care sunt mai puțin vizitate, nu prea au.

Din fericire, am anticipat cumva problema și am avut la mine Euro. Domnului de la casierie nu prea i-a surâs dar într-un final a cedat sugestiei mele de a plăti cu euro. Apoi a zis... că nu are rest în euro. Zic nu-i problemă, îmi dați leva. 🤣Și uite așa l-am dotat cu euroi și l-am ciuntit de leve.

Paritatea nu a fost greu de calculat. Cum o leva = 2,5 lei sau 0,5 euro, am calculat rapid ce rest ar trebui să primesc și l-am și primit.

La pas prin Cetate...

Cum spuneau, afară erau 40-50 de grade la soare și m-am felicitat încă o dată pentru achiziția de tricouri cu protecție UV pe care vi le recomand și vouă, mai ales vara. Vă ajută foarte mult, stopează radiațiile și protejează pielea. Tricoul cu protecție a venit la fix pentru plimbarea prin soarele arzător.

La momentul vizitei noastre nu era nimeni, dar NIMENI prin cetate. Am nimerit noi prost sau așa o fi mereu? Ideea de a vizita cetatea fix în canicula din mijlocul zilei nu a fost cea mai inspirată DAR dacă așa am nimerit, aia e... ne mai ferim de soare la umbră sau prin vreo încăpere, ne mai hidratăm și rezistăm.

Trebuie menționat că  Medzhidi Tabia este singura cetate conservată integral în interior și exterior, din epoca otomană din Bulgaria. Fortul turcesc “Abdul Medzhidi” sau așa-numita cetate Medzhidi Tabia se află la sud de Silistra și este cel mai conservat dintre cele șase puncte ale sistemului fortificației turcești, care a jucat un rol important în războaiele din Crimeea și Rusia-Turcia.

Ce-i drept am vizitat tot ansamblul și totul din interior era întreg. Nu am vazut ziduri dărâmate sau  pietre căzute.

Am vizitat mai apoi Galeria din interiorul cetății. Aceasta reprezintă o componentă importantă a fortificației și găzduiește expoziții care ilustrează diferite perioade din istoria cetății, de la construcția sa în secolul al XIX-lea până la utilizările sale în diverse conflicte militare. Vizitatorii pot vedea o varietate de artefacte, inclusiv arme, unelte militare, uniforme și obiecte de uz cotidian, care oferă o perspectivă asupra vieții în cetate în timpul perioadelor de conflict. Panourile informative și descrierile detaliate explică contextul istoric și importanța fiecărui artefact și segment expozițional.

Galeria servește ca un centru educativ pentru vizitatori, inclusiv pentru elevi și studenți, oferind informații valoroase despre istoria locală și regională. De asemenea, contribuie la conservarea și promovarea patrimoniului cultural al Silistrei și al Bulgariei, atrăgând turiști și cercetători interesați de istorie și arheologie. Vizitatorii pot explora expozițiile într-un mediu bine amenajat și informativ, iar tururile ghidate oferă explicații detaliate și anecdote interesante despre cetate și istoria sa.

Am parcurs coridorul expoziției în voie, fiind singuri am admirat cu mare interes frânturile de istorie. Ne-au impresionat foarte mult armele dar și  uniformele folosite de soldații acelor vremuri.

Am admirat și fotografiat și tunurile din interiorul cetății, tunuri care nu doar că reflectă tehnologia militară a vremii lor, dar și contribuie la povestea istorică a Silistrei și a regiunii în contextul conflictelor din secolul al XIX-lea și al XX-lea. Mai apoi am mers pe drumul din marginea cetății, cel aflat exact lângă zidul exterior și ne-am reîntors la casa de bilete.

Vă recomand să aveți la voi ape/sucuri, etc pentru că în zonă nu am văzut nici un loc de unde ai putea procura cele anterior menționate. Doar un tonomat de cafea, zăcea în parcare dar cafea la 40 de grade... neah.

O altă chestiune care mi-a plăcut și pe care nu am mai văzut-o...camerele tehnice de prin cetate, aveau pereți dubli. Adică intrai în cameră și mai era un rând de pereți cu un spațiu mic între peretele interior și exterior, ca un culoar lung. Asta pentru a proteja muniția din interior. Dacă dușmanii ar fi reușit să lovească clădirea, ar fi lovit doar peretele exterior, muniția dublată de următorul perete fiind protejată, nu ar mai fi explodat.

Concluzii

Cetatea Medzhidi Tabia din Silistra reprezintă nu doar o remarcabilă operă de inginerie militară otomană, dar și o mărturie vie a istoriei tumultoase a regiunii. Construită în secolul al XIX-lea pentru a apăra granițele Imperiului Otoman împotriva amenințărilor externe, cetatea și-a păstrat importanța strategică și culturală de-a lungul timpului. Astăzi, cetatea servește drept punct de atracție turistică și educativă, oferind vizitatorilor ocazia să exploreze artefacte istorice și să înțeleagă rolul său crucial în istoria Silistrei și a Bulgariei.

Este un loc de întâlnire între trecut și prezent, care continuă să inspire și să educe pe cei care îl vizitează despre importanța conservării și înțelegerii patrimoniului cultural și militar al unei regiuni cu o moștenire atât de bogată și diversă.

Sigur că recomand vizita, la pachet cu traversarea Dunării cu Bacul. Experiența este cu siguranță interesantă și captivantă atât pentru cei mici cât și pentru adulți.

Trimis de ⭐ValentinB_88⭐ in 08.07.24 12:35:46
Validat / Publicat: 08.07.24 22:46:35
  • Alte destinații turistice prin care a fost: -

VIZUALIZĂRI: 416 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (⭐ValentinB_88⭐); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P16 Cetatea Medzhidi Tabia din Silistra - Galeria

[08.07.24 22:37:16]

Mutat, la reorganizare, în rubrica "O zi în Silistra, SILISTRA" (deja existentă pe sait)

[Rubrica inițială: BUFFER CĂLĂTORIE]

[09.07.24 10:26:57]

@⭐ValentinB_88⭐: Un obiectiv interesant de pe malul dunărean al Bulgariei, o fortificație situată pe un pinten deasupra orașului Silistra. Am vizitat în 2017 fortul otoman Medjidi Tabia (vezi impresii), pe când ne întorceam de pe litoralul bulgăresc; am avut și noi mici probleme cu accesarea auto a obiectivului istoric (vezi detalii în articol).

Tabia turcească a constituit motiv de ceartă și negocieri între bulgari și români după Războaiele Balcanice (1912-1913). Ajunsă în stăpânirea României, Silistra și fortificațiile ei au fost vizitate de Regele Carol I și suita sa în mai 1914 (penultima sa vizită prin țară):

La orele 5 p. m. yahtul regal „Ștefan cel Mare” a sosit în acest port. Silistra era frumos pavoazată. Populațiunea era la debarcader. [… ]

Apoi, în zece automobile, urmați de toată suita și oficialitatea orașului, au vizitat forturile Medjidi-Tabia și cazărmile noi și cele vechi. Pretutindeni au fost aclamați de populațiunea orașului.

La orele 8 seara suveranii s-au întors pe bastiment, unde la opt și jumătate a avut loc o masă intimă, la care au fost invitați și mai mulți fruntași ai orașului.

Întreg portul și toate vapoarele sunt iluminate cu lumini electrice.

Seara a avut loc retragere cu torțe. (ziarul Românul, 14 mai 1914)

Și nouă ne-a plăcut vizita la fortul otoman din Silistra, plimbare efectuată tot pe o vreme caniculară. Monumentul istoric este reprezentativ pentru arhitectura militară a primei jumătăși a veacului al XIX-lea și pentru arta militară a acelor vremuri.

P. S. Eu consider că Silistra are destul de multe atracții turistice de oferit vizitatorilor, deși este un oraș mic (de altfel, o parte le-ai enumerat în articol: fortificația otomană, muzeul de arheologie și cel de etnografie, parcul dunărean cu ruinele orașului antic, mormântul roman, centrul cultural și administrativ). Cu mult peste o serie de orașe mici de pe la noi...

P. S. S. Prin Bulgaria se mai practică acceptarea unei valute străine drept plată (Euro, Lei) cu acordarea restului în moneda locală, Leva. Am întâlnit acest mod de plată recent, la OMV-ul din Kardjali, dar și pe litoralul bulgăresc. Prin România nu știu dacă se poate face acest lucru.

Mulțumim pentru prezentare și fotografii.

⭐ValentinB_88⭐AUTOR REVIEW
[09.07.24 10:41:41]

@tata123 🔱: Mulțumesc pentru completările utile.

PS Oare voi vizita vreodată vreo locație pe care nu ai vizitat-o tu deja? 😁

[10.07.24 10:24:52]

@⭐ValentinB_88⭐:

Oare voi vizita vreodată vreo locație pe care nu ai vizitat-o tu deja?

Există această posibilitate... Am călătorit mult, mai ales în România; am văzut multe regiuni, am vizitat o mulțime de obiective de tot felul, amcăutat locuri și atracții inedite. Mai am încă „pete albe” pe harta României, aștept ocazii de a merge în câteva zone, în altele am fost de mai multe ori. Aștept restaurări ale unor monumente și redeschiderea lor, vreau să ajung și la câteva obiective mai izolate...

Călătorii frumoase!

⭐ValentinB_88⭐AUTOR REVIEW
[10.07.24 10:28:14]

@tata123 🔱: se pare că am găsit într-un final locația. Am fost în Thassos înaintea ta! 😅

[14.07.24 20:40:40]

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):