ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 18.07.2024
MAY-2024
Cuplu

Muzeu Național Bardo din Tunis de văzut o dată în viață

Unul dintre cele mai frumoase și mai spectaculoase obiective turistice din Tunisia, pe care trebuia să-l văd în excursia mea, vezi impresii, a fost Muzeul Național Bardo din Tunis. Știind cât este de mare și câte are de arătat am hotărât încă de acasă să-l văd pe cont propriu, nu printr-o excursie organizată, am mai spus, prefer excursiile pe cont propriu, mie îmi oferă mult mai multe, cunosc viața oamenilor, interacționez cu ei.

De la Hammamet la Muzeul Național Bardo din Tunis

Am plecat de la hotel, vezi impresii, în jurul orei 7 cu un taxi și după 10 minute am achitat 10 Dt și am coborât la Stația de Autobuze aflată foarte aproape de Fort, pentru a lua autobuzul de la ora 7:30 spre Tunis. Am cumpărat bilete, 5,50 Dt de persoană, de la ghișeul din stație iar autobuzul, mai mult gol, circa 20 de persoane, a plecat la timp. Bilete la același preț se pot cumpăra și de la șofer. Fiind dimineață traficul a fost mai aglomerat și, în circa o oră și jumătate, am ajuns la Autogara de Sud din Tunis.

Am mers circa 300 de metri până la Stația de metrou ușor Bab Alioua, se vedea din stație, de la un ghișeu am luat bilete, 1 Dt biletul valabil o oră, și am mers cu Metroul 1, tot aici vine și Metroul 6, o stație până la Piața Barcelona, aici este și Gara de Tren din Tunis. Am mers la alt peron pentru a lua Metroul 4 de la cap de linie, am așteptat 10 – 15 minute și am mers circa 30 de minute până la Stația Bardo continuând pe jos circa 10 minute până la Muzeu. Am întrebat un localnic în franceză, nu știa dar când a auzit Bardo foarte amabil ne-a arătat direcția bună.

Pentru deplasarea la Tunis am folosit Mersul autobuzelor afișat în Stația de Autobuze din Hammamet, Ave de la Republique, 22-30, vezi fotografia P2, iar pentru deplasarea în Tunis Mersul Metroului Ușor de pe site-ul urbanrail.net/af/tunis/tunis.htm.

Muzeul Național Bardo din Tunis, unul dintre obiectivele turistice cele mai importante din Tunisia, unul dintre muzeele de top din Africa, un exemplu de măiestrie antică, încântă turiștii cu una dintre cele mai renumite și mai frumoase colecții de mozaicuri din lume.

Este amenajat în fostul Palat al beilor Tunisului construit pe la mijlocul secolului 19, palat la fel de fascinant ca și mozaicurile romane pe care le adăpostește despre care, când l-a văzut în anul 1846, Alexandre Dumas a spus simplu, „o reședință de basm” . Menit să prezinte artele și meșteșugurile tuturor provinciilor din Tunisia, este un interesant amestec de „arhitectură maură tradițională cu coloane zvelte și curți cu arcade placate cu faianță” și „clasicism european cu coloane împodobite și scări de marmură.

Are un număr imens de camere, dintre care peste 30 sunt dedicate exponatelor, dar nu toate sunt vizitabile, multe exponate fiind păstrate în depozitele Muzeului, pereți, plafoane și pardoseli întregi fiind acoperite cu mozaicuri.

Muzeul are site bardomuseum.tn, lunea este închis, în celelalte zile poate fi vizitat între orele 9 și 17 de la 1 iunie la 15 septembrie și între orele 9:30 și 16:30 de la 16 septembrie la 30 mai, prețul unui bilet fiind de 13 Dt pentru nerezidenți, 8 Dt pentru rezidenți.

Am achiziționat biletele, am înaintat în holul imens și ne-am oprit în fața unei plăci de marmură încadrată de 10 steaguri. Este Placa ce comemorează victimele atentatului terorist ce a avut loc la Muzeu în Martie 2015, pe care sunt gravate numele celor 22 de victime și țările lor de origine în număr de 10. Un moment de tristă amintire, un gând pios celor nevinovați.

Am urcat scările la primul etaj, de unde începe vizita sălilor de expoziție, Sălile Muzeului fiind denumite după localitățile de unde provin exponatele din sală sau după tematica sălii.

Cele mai valoroase exponate, pentru ele este renumit Muzeul Bardo, sunt mozaicurile romane și bizantine din secolele 2 î. Hr. – 7 d. Hr. ce acoperă pereți și pardoseli întregi prezentând diferite teme: Mituri și zei greci și romani, Scene casnice, agricole și de sărbătoare, Floră și faună, Scene marinărești, Motouri cu ghirlande din păsări și animale, Personalități din antichitate.

Săli precum Comoara naufragiului Mahdia, Cartagina, Numidia, Hermaion, Althiburos, Uthina, Dougga (Thugga), Thysdrus de la etaj și Ierusalim, Kairouan, Tunis, Thuburto Majus de la parter prezintă artefacte găsite în localitățile ale căror nume le poartă, altele, Sala Ulise, Sala Biserica Mamă sau Sala Mozaicurilor Marine, Sala Împăraților, Sala lui Constantin, Sala Sarcofagelor sunt câteva dintre sălile denumite după tematica prezentată.

Vizita începe la etaj prima sală vizitabilă fiind Sala 3, Comoara naufragiului Mahdia unde sunt expuse coloane, capiteluri, sculpturi în marmură și bronz, mobilier, descoperite pe epava unei nave romane din anii 90 – 70 î. Hr. găsită la Mahdia, port tunisian la Marea Mediterană. Urmează Sala 4, Sala Punică ce adăpostește vechi artefacte punice, vase, lămpi, stele (pietre funerare), măști și sarcofage ce datează din secolele 7 – 3 î. Hr. , majoritatea recuperate din „tophete” (gropile comune ale copiilor sacrificați). Am văzut stele cu simbolul zeiței Tanit, zeița Lunii, Fertilității sau a Cerului și zeul Baal, al Ploilor. Am stat mai mult acolo pentru că vroiam să văd cât mai multe din această civilizație veche. Urmează Sala 5, Mausoleul cartaginez cu un mausoleu în centru, cu pereții și pardoseala acoperite cu mozaicuri din Cartagina. Sala 6, Mozaicuri marine are Mozaicul „Zeul Neptun pe un car tras de doi căluți de mare” și alte mozaicuri cu aceeași temă.

În Sala 7, Numidia am văzut Stele numidiene cu influențe punice și am admirat apoi ornamentația și arhitectura din Sala 9, Cartagina cu statui și un frumos mozaic pe podea. Am mers în Sala 11, Althiburos numită și Sala Vergilius cu vestitul Mozaic „Vergiulius scriind Eneida asistat de muzele Calliope și Polymnie” vechi din secolul 3 dar și cu un alt mozaic pe podea cu zodiile. Sala corespunde saloanelor private ale palatului, pereții acestora fiind îmbrăcați în faianță policromă cu motive geometrice. Sala 10, Sala comorilor adăpostește bijuterii punice și romane din diferite situri. Sala 13, Sala Orașelor romane numită și Sala Sousse are multe mozaicuri cu acestea. Sala 14, Thuggha arată un frumos Mozaic, Triumful lui Neptun și cele patru anotimpuri iar Sala 16, Ulysse are un deosebit Mozaic, Ulise și sirenele din Thugga secolului 4, un imens Mozaic, Încoronarea zeiței Venus de două centaurine și Mozaicuri alegorice cu Venus și Neptun. Am văzut și o mică sală numită Comoara Chimtou, cu monede de aur păstrate foarte bine.

Am mers apoi la Sala 17, Micul Palat construit în prima parte a secolului 19 de beiul din acea vreme. Este construit ca un conac din Medina tunisiană, în jurul unei Curți interioare cu o Fântână din marmură în mijlocul ei și două Porticuri prin care se intră în două Camere de recepție, una în formă de T cu alcov central, cealaltă în plan cruciform cu o cameră pătrată între trei nișe. Camerele sunt acoperite cu bolți și arcade, decorate cu tencuială sculptată și mozaicuri.

De aici coborând la parter am mers la Sala 27, Sala sarcofagelor, Cisterne de apă potabilă prin secolul 15, unde sunt expuse sarcofage și stele funerare din Africa Romană de dinainte de creștinizare, apoi am mers la Sala 28, Sala Antichității târzii, spații boltite unde astăzi sunt expuse lucrări ale religiilor creștine și evreiești, în secolul 19 fiind Grajdul Gărzii de onoare a beiului tunisian. Aici atenția este atrasă de o Cristelniță acoperită cu mozaic din perioada bizantină, lucrată în marmură la sfârșitul secolului 6, de Mozaicul „Ceremonialul Îmbrăcarea unei Doamne” și de câteva Mozaicuri funerare.

A urmat la Sala 29, Sala Kairouan, dedicată apariției islamului în Tunisia și construcției Moscheii din oraș, o machetă, la ea nu am mai ajuns. Sunt expuse acolo și câteva Stele funerare cilindrice. Urmează Sala 30, Sala Mahdia ce prezintă șiismul în Tunisia, am trecut mai repede prin ea dar ne-am oprit în Sala 32, Sala Thuburbo Majus unde sunt prezentate Tehnica antică a mozaicului de podea și a stucului, Tehnica de săpătură și restaurare, Analiza și tratarea obiectelor arheologice, m-au interesat mai mult imensele Mozaicuri ce acoperă zidurile și podeaua și chiar mai micul Mozaic Boxerii.

Aceasta a fost ultima sală vizitată, dar nu și ultimele mozaicuri văzute deoarece ne-am continuat plimbarea pe Driba, o adevărată stradă interioară ce traversează Palatul de la este la vest, acoperită cu imense mozaicuri.

După o plimbare de peste 3 ore am părăsit Muzeul, ca să vezi pe îndelete ne-ar fi trebuit mult mai multe ore. La un moment dat, priveam și pozam explicația destul de rapid. Parcă eram într-o expoziție de tablouri, nu de mozaicuri, ce să mai ai timp de detalii!

Am făcut plimbarea înapoi în sens invers îndreptându-ne spre Metroul 4. Din metrou am văzut pe stradă o manifestație mare cu pancarde și manifestanți ce scandau, totul în arabă, m-am făcut că nu înțeleg și am zis fotbal, dar o tunisiancă a dat din cap îngrijorată, nici ei nu agreează extremismul.

Am mers până la Autogara de Sud, cu peroane scrise în arabă și franceză, cu ghișeu pentru bilete și oameni, turiști, călători, lucrători, foarte amabili. Am cumpărat bilete de la ghișeul autogării. Autobuzul 105 merge la Hammamet și se ia de la peronul afișat, pleacă la ora 15. Am ajuns în Hammamet la Hotel și apoi la plajă pentru circa o oră. Pentru timp valoros recomand să luați la întoarcere taxi până la Autogară, timp mult mai scurt decât cu metroul ușor și mai comod. Dacă dimineața a fost bine, la întoarcere metroul a fost foarte aglomerat dar tineri binevoitori ne-au dat locul lor. Eram singurii de altă naționalitate acolo. În total inclusiv vizitarea muzeului am plătit 72 Dt, circa 22 euro pentru două personae.

Nu știu cât au reușit cele spuse de mine să vă convingă de strălucirea acestui muzeu, cred că pozele postate o vor face mai bine și sigur o vizită la Bardo vă va convinge. Oricum pentru mine acest muzeu a fost o revelație, nu îmi imaginam că este atât de grandios, că are imense și valoroase mozaicuri desfășurate pe mari perioade de timp. După Bardo am mai văzut Muzeul din Sousse și cel din El Jem vezi impresii tot cu mozaicuri dar grandoarea primului este de neegalat! Mai spun doar că Muzeul Bardo merită și trebuie văzut de toți cei ce ajung în Tunis.

Mergeți acolo și nu veți regreta!

Trimis de mprofeanu in 18.07.24 16:28:22
Validat / Publicat: 18.07.24 19:09:14
  • A fost prima sa vizită/vacanță în TUNISIA
  • Alte destinații turistice prin care a fost: Emiratele Arabe Unite, Qatar, China, Hong Kong, Japonia, Coreea de Sud, Thailanda, Singapore, Iordania, Israel, Iran, Turcia, Armenia, Georgia, Grecia, Muntenegru, Serbia, Bulgaria, Croația, Polonia, Slovacia, Slovenia, Italia, Spania, Germania, Franța, Portugalia, Sardinia, Sicilia, Cehia, Ungaria, Tenerife, Azore, Lituania, Letonia, Estonia, Finlanda, Elveția, Ungaria, Cehia, Rusia, Brazilia, Argentina, Uruguay

VIZUALIZĂRI: 297 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mprofeanu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P29 Tunis, Muzeul Bardo, Sala 9, Sala Cartagina, Mozaicuri în recondiționare dar și frumoase statui...

[18.07.24 20:56:52]

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

mprofeanuPHONEAUTOR REVIEW
[19.07.24 07:35:46]

@webmaster: Mulțumesc frumos!

• Niciun abonat la acest review, încă...