GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Să fi fost într-o frumoasă dupămiază de început de octombrie la New York, cu temperaturi încă onorabile, când hoinăream prin Manhattan, împreună cu fiica mea, locuitoare a Brooklyn-ului când, ”ex abrupto”, m-a întrebat: ”Tată, vrei să-l vezi pe Brâncuși? ” Întâi am crezut că nu am auzit bine, apoi am rămas interzis câteva zeci de secunde bune și, în final, am râspuns tot cu o întrebare: ”Unde să-l văd?! ”. Și mi-a arătat o clădire micuță, cu 6 etaje, destul de modernă ca stil, pe care scria MoMA - Museum of Modern Art.
Văzusem în vizitele anterioare Guggenheimul și Metropolitan Museum, dar de MoMA nu auzisem. Acum știu că acest muzeu poate rivaliza oricând cu celelalte două, în ceea ce privește comorile artistice deținute.
La muzeul situat în intersecția lui Fifth ave. cu 53rd. street se ajunge cel mai bine cu metroul până la stația din strada 53 sau cea din 5 ave.
Am intrat și am nimerit într-un soi de grădină, (”Grădina sculpturilor”), dotată cu flori, tufișuri, bănci și statui moderne, plus două cafenele, unde te puteai relaxa în voie. De aici pe o altă ușă, am pătruns în holul central, care roia de lume și unde trona recepția, la care puteai achita taxa de intrare - 25$ de persoană (studenți 14$, vârstnici peste 65 de ani 18$ și copii sub 16 ani - gratuit) și puteai primi pliante gratuite și informații. În zilele de vineri, între orele 16,00 - 20,00, INTRAREA ESTE GRATUITĂ. Cel mai rentabil este procurarea unui ”New Yory Pass” (85$), care îți permite intrarea liberă nu nmai la MoMA, ci și la încă 90 de obiective turistice ale New York-ului. Noi nu am plătit intrarea, fiica mea lucrând la JP Morgan Manhattan Chease Bank, unul dintre sponsorii muzeului, avea pass de intrare gratuită, înclusiv pentru membrii familiei. Ba am fost scutiți și de controlul de securitate executat de paznicii muzeului.
Și acum câteva elemente de istorie a muzeului. Au existat trei personalități, iubitoare de artă, dar și dispunând de mijloace financiare redutabile - Abby Aldrich Rockefeller (soția vestitului magnat american), Lili P. Bliss și Marry Quinn. Sullivan, care, la începutul secolului XX, au decis să înființeze un muzeu dedicat exclusiv artei moderne, cu scopul de a contribui la educția artistică a publicului american și de a-i face cunoscuți pe artiștii contemporani, așa că, văzând și fâcând, muzeul a fost inaugurat la data de 7 noembrie 1929. Succesul la public a fost atât de mare și achizițiile de artefacte atat de bogate, încât muzeul și schimbat de trei ori locația, ultima în 1939, în Midtown Manhattan, unde se află și astăzi. Este vizitat de 7.000 - 12.000 de vizitatori zilnic și de cca 2 milioane anual (cu un maxim de 3,1 milioane în 2013).
Muzeul expune la etajele 2,4(artă modernă americană) și 5 (salile Picasso și Dali) peste 3600 de opere (multe din ele capodopere!) din totalul de 200.000, începând din secolul XIX și până astăzi, Etajul III găzduiește peste 10.000 de desene în creion sau în tuș, colaje și alte exponate realizate în tehnici neconvenționale. Tot aici este o subsecție de arhitectură și o colecție de fotografii, stampe și cărți poștale ilustrate. La etajul I, într-o sală de cinematecă pot fi văzute filme din colecția care cuprinde 22.000 de pelicule, printre care și filmul ”Pollock”, unde rolul principal a fost interpretat de actorul Ed Harris. Tot aici găsim și o bibliotecă cu peste 300.000 de volume referitoare, ca și filmele de altfel, la artiștii a căror opere sunt expuse. Cca 75.000 de opere sunt disponibile online. Achizițiile de piese valoroase, aparținînd unor artiști contemporani, continuă și în prezent, fiind o recunoastere certă a valorii acestor artiști.
Ei unde să mergem mai întâi?! Nici nu am stat să mă gândesc prea mult și am cerut înformații despre cum să ajungem în sala unde erau expuse capodoperele marelui nostru sculptor Constantin Brâncuși. Aceasta, țineți-vă bine! , cuprindea nu mai puțin de 89 de lucrări semnate de el și achiziționate cu grijă de către conducerea MoMa, dealungul timpului. Aici am putut admira sculpturi celebre cum sunt cele intitulate ”Măiastra” (una dintre primele lucrări în care apare motivul păsării), ”Pasărea în spațiu”, ”Peștele”, ”Negresa blondă”, ”Socrate”, etc. Din total de 89 exponate sunt expuse 24, iar 25 sunt accesibile online. Oare noi mai avem în țară, de toate, 89 de capodopere brâncușiene sau ne pregătim să le înstrăinăm și pe acestea care mai sunt?! Mi s-a înegurat inima citind o plăcuță, unde Constantin Brâncuși era trecut de naționalitate francez, nâscut în România, fără ca nimeni din așa zișii ”oameni de cultură” din România să ia atitudine și să le spună clar: Constantin Brâncuși, de naționalitate român s-a născut în România, a trăit în România, și a emigrat, în Franța, unde în 1953 (cu 4 ani înainte de a muri) a DEVENIT cetâțean francez! De haram să ne fie! .
Muzeofilii și nu numai, care vizitează MoMa, mai pot admira tablouri de Van Gogh (”Noapte înstelată”,”Mâncătorii de cartofi” și altele pe care nu le văzusem când vizitasem muzeul ”Van Gogh” din Amsterdam), ”Domnișoarele din Avignon” și ”Vază cu flori” în sala Picasso, ”Marea scăldătoare” în sala Paul Cezanne, ”Persistența memoriei” în sala Salvator Dali, ”Dans” în sala Henri Matisse. Ca să nu mai vorbim de întâlnirile extraordinare pe care le-am avut cu pânzele semnate Miro, Mondrian (”Broadway Boogie Woogie”), Georges Seurat, Claude Monet; Paul Gaugain, Gustav Klimt și bineînțeles artistul reprezentativ pentru expresionismul abstract american, Jackson Pollock.
În muzeu te mai poți întâlni și cu pictori români, dacă ai destul timp ca să-i cauți (o jumătate de zi e o nimica toată). Întâi am dat peste numele lui Bogdan Achimescu (n. 1965) cu un exponat, apoi de Pic Adrian, Victor Brauner, Horia Damian, Ion Grigorescu, Arthur Segal, Dan Perjovschi, Marcel Janco, Reuven Rubin, Frederick Kiesler, Saul Steinberg, Daniel Spoerri, Tristan Tzara, Louis Schanker și poate că mai sunt și alții, dar nu i-am dibăcit pe toți. Toți cei enumerați s-au născut în Romănia și au avut calitatea de cetățean român până cănd au emigrat și au solicitat altă cetățenie. Am avut parte și de o surpriză plăcută. Am aflat că din 2010, dintre curatorii muzeuuii face parte și o româncă, Roxana Marcoci, licențiată la Sorbona și cu un doctorat luat la NYU's Institute of Fine Arts, ceea ce, nu-i așa, nu-i de ici de colo.
Muzeul este deschis pentru vizitatori între orele 10,30 și 21,00. În interior este menținută o temperatură de 21,1 grade C și o umiditate relativă de 50%. Praful este sters cu regularitate, cel mai greu exponat de curățat este elicopterul Bell 47 D1 (produs în 1945), în toată mărimea lui naturală, suspendat de tavanul casei scărilor, operație care se face de patru ori pe an. La etajul II este și un bufet, unde cei care au venit la muzeu direct de la slujbă, pot încropi o gustare... Se recomandă ca vizitarea muzeului, mai ales dacă dispuneți de suficient timp, să se facă de sus în jos, începând cu etajul VI. La etajul III am aflat și un magazin de suveniruri, unde cei care au bani pot achiziționa, printre altele și litografii după tablourile îndrăgite:Nu am întrebat de prețuri gândindu-mă că mi-ar fi venit greu să ajung cu o asfel de comoară (întreagă) în România.
MoMa mai găzduiește,pe cei 12.000 m patrați din săli, expoziții itinerante, aduse din vreme la cunoștința publicului larg sau face schimb temporar de exponate cu marile muzee ale lumii.
Am încercat să fac niște fotografii, dar mi s-a atras politicos atenția asupra semnului ”Fotografiatul interzis” și am aflat că, în caz de recidivă, puteam fi condus, tot atâta de politicos, afară din muzeu.
În final recomand călduros o vizită la acest muzeu,CEL MAI MARE MUZEU DE ARTĂ MODERNĂ DIN LUME nu de altceva, dar măcar acolo să ne întâlnim cu un român, cu care România se va mândri și peste veacuri:CONSTANTIN BRÂNCUȘI!
Trimis de ioan marinescu in 25.11.17 17:59:15
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în AMERICA DE NORD. A mai fost în/la: New York și Long Island
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ioan marinescu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat în rubrica "Muzeele New Yorkului, NEW YORK CITY" (nou-creată pe sait)
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecție.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
MoMA este unul dintre muzeele pe care as dori foarte mult sa-l vad. Din pacate nu distanta este impedimentul principal. Asa ca raman sa admir operele de arta expuse aici doar prin albume sau pe monitorul calculatorului. Ma bucur pentru tine ca nu ai ratat ocazia de a-l vedea si ca ai povestit si la altii. Chiar daca putini dintre noi vom ajunge acolo.
Am oftat cu amărăciune citind review-ul tău. De două ori am suspinat: o dată, pentru că știu că nu voi ajunge vreodată să văd America și-n speță, muzeul MoMA; a doua oară, pentru că am descoperit pentru a nu știu câta oară cum ne este furată istoria și cum se pricep alții s-o rescrie după pofta inimii lor, iar noi cu nepăsare rămânem doar spectatori. Nu numai Brâncuși ne-a fost ”confiscat”, sunt atâția și atâția oameni de succes în lume, despre care intenționat sau nu, s-a uitat că au fost sau sunt români.
Și nu e doar vina celor ce i-au adoptat, ci și a noastră, a românilor, pentru că nu știm, nu suntem interesați să-i promovăm drept conaționali. Spune cineva în lume că Nikola Tesla a fost american, deși a trăit acolo jumătate din viață? Nu, toți știu că a fost etnic sârb de origine croată! Spune cineva că Marie Curie a fost savantă franceză? Nu, toți știu că a fost o poloneză stabilită în Franța.
Noi, românii nu prea avem măsura corectă a valorilor, poate de aceea pe omul de rând nu l-a interesat nici achiziția „Cumințeniei pământului”, subscripția publică ridicându-se la doar o zecime din prețul pretins. Unii trec cu nepăsare peste astfel de evenimente, alții ridică umerii a neputință, alții înțeleg că se luptă cu morile de vânt. Cred cu tărie că e necesară o schimbare de mentalitate, dar sunt pesimistă că în zilele noastre, o dată cu ștergerea hotarelor dintre state, va mai fi loc pentru mândria națională.
Mulțumesc pentru șansa de a vedea, chiar și cu ochii minții, muzeul MoMA și cele 89 de lucrări ale lui Brâncuși!
În 2007 am făcut un Crăciun la NY, excursie organizată fără ghid. La MOMA nu am ajuns în săptămâna respectivă preferând să vizităm alte repere. Dacă te interesează impresii generale v. aici
Pe scurt iată ce am scris:
Pentru muzee exista un City Pass de 60 dol, cu care intr-o saptamana aveai intrarea asigurata si prioritara la sase obiective: muzeele Metropolitan, Guggenheim, Moma, cel de Istorie Naturala cu extraordinarul si unicul Planetariu, o croaziera care facea turul insulei si vizitarea etajului 86 al Empire State Building. Vizitarea acestor obiective, unul cate unul ar fi costat 200 dol. si probabil nu le-am fi facut. La Empire acest card ne-a facilitat evitarea unei cozi de trei ore dar controalele severe ne-au luat si noua un ceas. La Planetariu ni s-a intamplat ceva extraordinar. Stateam pe scaune si urmaream explozia galaxiilor intr-un spectacol de sunet si lumina cum n-am mai intalnit. La un moment dat am avut impresia ca scaunul pe care sedeam a luat-o din loc, a fost smuls si se ridica. La iesire i-am spus sotului «Si eu am avut aceeasi senzatie» mi-a spus.
@mariana. olaru: Se spune că ”Nimeni nu e profet în țara lui! ”, dar uite, așa cum zici, la alții se poate!
În P05 văd în plan secund niște clădiri interesante pentru New York, dacă n-am fost niciodată n-am cum ști dar observ, nu sunt doar zgârie nori
Mi-a plăcut Sala Constantin Brâncuși – mă simt mândră
Dar și Van Gogh îmi place mult și mă tulbură, în viața mea a adus conotații de excepție…
Ce interesant cu intrarea gratuita!
Totuși, măcar ocazional încălcarea unor reguli mai aduce și ceva beneficii unora…
@ioan marinescu: Foarte frumos si interesant muzeul, aceeasi amaraciune am simtit si eu referitor la Brancusi si nu vreau sa comentez mai mult, si ma bucur pentru tine ca ai ajuns pe acolo.
Felicitari, votat cu mare placere.
@ioan marinescu: Un articol superb dulce-amarui... Va invidiez ca ati reusit sa vizitati acest muzeu deosebit desi cred ca o zi nu este suficienta pentru a te delecta cu toate comorile pe care le adaposteste. Felicitari pentru articol si pentru pozele exceptionale!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2016 Muzeul american de istorie naturală — scris în 01.03.16 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ