GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
REVEDI TURCIA E POI MUORI...
Asa se pot intitula impresiile mele despre actualul sejur.
Ne-am cunoscut in ’90, am fost fascinat din prima clipa si m-am indragostit instataneu. Aici am vazut o gramada de lucruri pentru prima data si totodata am invatat multe despre viata. Aici am vazut primul mall cand in Romania se construiau gherete de tabla pompos denumite “boutique”, aici am vazut prima piscina pe acoperisul unei cladiri cand la noi erai inca fericit sa gasesti un strand deschis, aici am vazut ce inseamna un hotel de 5* si serviciile aferente (inclusiv “minunea” cu bagatul cheii in perete ca sa ai current) cand la Mamaia mi se spunea ca nu pot primi un alt sul de hartie igienica decat dupa o saptamana de stat in camera respectiva (era regula un sul/saptamana/camera!), aici am experimentat primul allinclusive cand inca romanii nu stiau de Bulgaria iar bulgarii nu stiau de allinclusive. Tot aici am invatat ca orice lucru are un pret si pentru a-l gasi e bine sa negociezi. Da e vorba de Turcia.
Ca in orice dragoste au aparut si probleme, iar vicisitudinile vietii au facut sa ne despartim, dar tot timpul am simtit ca ne vom revedea.
In ianuarie, pe cand urma sa stabilim destinatia de vacanta a acestui an am ajuns la concluzia ca acesta poate fi anul revederii. Prin urmare le-am spus fetelor ca anul acesta vom face concediul la marea mea dragoste.
Spre stupoarea mea nu au sarit in sus de bucurie. Oare de ce? Am aflat repede: cea mica a inteles ca vom sta acasa (marea dragoste este normal mami), iar cea mare a crezut ca este un mod mai subtil de a o anunta ca am pe altcineva. Dupa ce m-am lamurit si le-am lamurit despre ce este vorba am trecut l-a alegerea destinatiei (despre asta voi vorbi cand voi scrie reviewul hotelului).
Desi isis si pkk si Erdogan au incercat sa ma intoarca din drum am fost atat de hotarat incat am convins-o pe mami ca am fost noi in perioade la fel de tulburi pe acolo (1996 cand Erdogan a devenit primar sau 1999 cand l-au arestat pe Ocealan) si nu am simtit nici un pericol, poate pentru ca atunci nu existau “televiziunile de stiri” ca sa ne informeze ce rau e in Turcia.
Destinatia fiind aleasa am cautat pe net informatii despre traseu si nu am gasit prea multe asa ca m-am hotarat sa dau eu cateva detalii ale drumului Craiova-Didim.
In primul rand ma declar din start un adept al traseului pe podul Calafat-Vidin si asta pentru ca am trecut de multe ori cu bacul in Bulgaria si stiu ca nu poti fi sigur de un orar exact la aceste treceri.
Am plecat cu noaptea in cap din Craiova. Pana la Calafat este un drum refacut in proportie de 80% (lucru care il stiam de altfel) bine semnalizat (poate chiar prea bine fiind o multime de semne care arata curbe periculoase desi nu toate au justificare). Portiunea nerefacuta nu este chiar rea, dar spre deosebire de zona anterioara nu are aproape nici un semn de circulatie sau marcaj pe sosea lucru care venind dupa multitudinea de semen din zona anterioara te descumpaneste putin.
La Calafat am trecut granita in 10 minute. In Bulgaria am oprit la primul Petrol pentru vigneta (cam la 10 km de la iesirea de pe pod) si nu am gasit pe 30 zile asa ca am mers pana la primul Lukoil unde am alimentat (pretul la benzina este 1.96-2.02 leva/ litru) si am luat vigneta pe 30 zile (30 leva).
Am continuat pe traseul Vidin-Montana-Vrata-Sofia. S-a lucrat la portiunea Vidin-Montana timp in care traseul a fost deviat prin Lom, dar acum este permisa circulatia masinilor sub 12T (banuiesc ca nu e o problema pentru ca nimeni nu pleaca cu TIR-ul in concediu). Mai sunt doua mici zone care isi asteapta asfaltul (una in zona Dimovo, ) dar se trece repede de ele. La Montana m-a asteptat o mica surpriza, fata de anul trecut fiind data in folosinta centura orasului care este in regim de autostrada. La Vrata inca nu au reparat drumul asa ca portiunea ce strabate orasul este jalnica. Pe autostrada ce coboara la Sofia mai sunt zone unde se lucreaza.
Odata ajuns la Sofia trebuie avut in vedere ca intrarea pe autostrada spre Turcia nu este semnalizata (nu sunt adeptul GPS-ului considerand ca cei ce monteaza semnele de circulatie stiu ei de ce le pun, pe cand GPS-ul te mai duce uneori prin “balarii”). Stiam din trecut (prima bucata din aceasta autostrada ca si bucata ce vine spre Sofia a facut-o “odiosul” lor deci este in functiune dinainte de 90) ca la primul pod care traverseaza autostrada trebuie urcat pe el si trebuie sa merg in directie inverse decat spre Kulata (care are indicatoare vizibile). In continuare sunt indicatoare pentru Plovdiv si mai apoi Svilengrad.
Portiunea veche a autostrazii (pana unde se bifurca spre Burgas respective Svilengrad) are un asfalt peste care de-a lungul timpului s-a pus multa criblura care a intrat in asfalt asa ca nu poti sari de 120 km/ora. Restul autostazii are asfaltul ok.
Ajuns in zona de granita am alimentat la ultima benzinarie din Bulgaria, un Shell aflat cam cu 20 km inainte de vama. Cand ma apropiam de vama, cu 11 km inainte, am vazut ca incepe coada de TIR-uri (nu am mai vazut asa ceva din anii 90) asa ca m-am speriat putin, m-am gandit ca ar fi bine sa ies in Grecia si apoi sa trec in Turcia, dar am continuat sa merg inainte hotarat ca la primul semn ca ar fi probleme si la auto mici sa aplic planul.
Probleme nu au fost asa ca am intrat in vama Kapitan Andreevo fara nici o piedica, masini mici putine (10-15), doua puncte de control deschise asa ca in 10 minute am trecut in Turcia unde formalitatile la cele 4 ghisee au mers pe repede inainte (doar la controlul vamal m-a pus sa deschid portbagajul, fara sa puna mana pe nimic din el ca sa verifice) si m-a intrebat unde merg: Kusadassi? Eu am spus ca da si a fost totul terminat, sau aproape totul pentru ca la suirea in masina fetita m-a certat ca de ce am mintit si nu am zis ca mergem la Didim, i-am explicat ca pentru “nenea” era cam acelasi lucru si nu conta. In concluzie in mai putin de 20 minute am scapat de aceasta vama unde in trecut am stat si 2-3 ore.
In sfarsit am putut spune ca mi-am revazut iubita!
Pentru a simti mai bine aerul de Turcia am hotarat sa trec prin Edirne si sa nu o iau pe autostrada pana la Havsa. In Edirne vazand un ING am zis sa scot ceva lire asa cam am avut parte si de un mic incident. Am lasat masina, asa cum stiam ca se procedeaza, pe avarii intr-un loc nepermis si am fugit la ATM, care ATM a hotarat ca ii e foame si a inghitit cardul. Cum Murphy actioneaza si in Turcia intre 12.30-13,30 banca era inchisa, m-am agitat eu la usa pana m-a vazut paznicul care cu amabilitatea turceasca a rezolvat problema in 10 minute si am putut pleca mai departe linistiti cu portofelul plin.
In continuare nu prea mai sunt multe de spus, au mai scris si altii despre portiunea aceasta de traseu. Totusi trebuie sa mentionez ca mi-a placut soseaua expres existenta, care sigur ii face pe cei ce trec pe ea sa isi doreasca sa avem si noi asa ceva in tara in locul acelor multe autostrazi care sunt doar pe hartie.
La Gelibolu am zis sa imi incerc norocul poate nu e coada la ferryboat, am intrat si am prins in fata un camion cu cherestea, mergand dupa el am trecut de capatul cozii fara sa imi dau seama. Cum nu aveam ce face am mers inainte (e o zona cu 4 benzi despartite de un scuar) cu gandul sa intorc cand pot.
Am ajuns la capatul scuarului unde intoarcerea era interzisa si vrand sa fac manevra vad o masina de politie, zic sa nu fiu chiar nesimtit sa fac o manevra interzisa chiar in fata lor asa ca merg inainte unde peste 200 m dau peste un nene care imi face semn grabit sa urc pe ferryboat desi eu nu eram la rand, nu pot sa il refuz asa ca platesc cei 35 TL si intr-un minut sunt imbarcat fara sa stau deloc la coada. Asta da noroc (bineinteles ca si camionul din fata a urcat fara ca nimeni sa protesteze, nu prea am inteles cum s-a putut asa ceva).
Fericit m-am uitat la ceas si i-am putut spune celei mici ca acum ii pot garanta ajungerea la Kucukkuyu in timp util pentru a-si muia piciorutele in mare (toata Bulgaria m-a intebat acest lucru). De la Lapseky la Kucukkuyu nu este de semnalat decat faptul ca ultimii 15 km sunt fara drum expres si cum acelasi Murphy ne hotaraste soarta, am prins un camion lenes in fata pe zona de curbe asa ca nu am putut depasi decat dupa vre-o 12 km de mers ca melcul.
In concluzie am ajuns la Kucukkuyu (oprirea intermediara aleasa la “sfatul” celor mai umblati prin zona in loc de Canakkale) dupa 14 ore si 975km.
Seara am respectat ritualul care il aveam intotdeauna cand am fost in concediu in Turcia si anume o scurta baie in mare urmata de o bere la o terasa pe malul marii.
Urmau inca 400km destul de lungi pentru ca toti eram nerabdatori sa vedem “hotelul final” cum ii zice fiemea resortului din Didim.
Din drumul de a doua zi ar fi de semnalat trecerea prin Izmir care a fost destul de stresanta. Conform sfaturilor de pe AFA am hotarat sa nu o iau pe autostrada pentru a evita complicatiile cu cardul HGS asa ca am cautat sa merg pe drumul vechi. Am urmarit (cum stiam ca trebuie) drumul spre Aydin destul de bine semnalizat (cand au lipsit indicatoarele am mers drept pe pricipiul: daca nu ne semnalizeaza nimic inseamna ca drumul nu se schimba).
Aproape de iesirea din Izmir a aparut destul de brusc un indicator spre Kusadassi care m-a prins pe banda 2, dar s-a rezolvat treaba cu semnalizarea de rigoare fiind lasat sa trec pe banda 1 si apoi la dreapta.
Drumul de la Izmir la Kusadasi (care nu l-am facut niciodata pe aici inainte folosind autostrada si platind la iesire la taxator) este bun, dar in comparative cu drumul expres din restul traseului arata rau. De la Kusadassi la Didim drum fara probleme, dar cu un vant groaznic din lateral, vant care s-a oprit brusc cum am ajuns la 10 km de Didim.
Finalul calatoriei a fost dupa 1375 km parcursi pe drumuri bune si foarte bune in conditii care m-au facut sa ma mir cum am ajuns eu inainte pe aici cand nu erau atatea autostrazi in Bulgaria si drumuri expres in Turcia. Ar mai fi de spus ca in Turcia benzina costa 4.46-4.5 TL.
Sper ca am descrie destul de bine drumul Craiova-Turcia pentru care eu nu am gasit descrieri amanuntite.
Acum incepe cu adevarat concediul care sper sa fie reusit.
Pentru cei interesati de siguranta pot spune ca nu am vazut nimic special pe drum si nici in scurta plimbare de seara din Kucukkuyu.
Viata nu pare sa tina cont de starea de urgenta si nici de lovituri de stat, ca o comparatie in ‘99 cand cu Ocealan am vazut soldati inarmati pe Ladies Beach imbracati in pantaloni scurti si camasi cu maneca scurta, dar cu mana pe gun.
Trimis de nrs † in 08.09.16 17:20:53
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în TURCIA.
14 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (nrs †); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
14 ecouri scrise, până acum, la acest articol
rog stergeti nota dar nu am putut urca articolul fara nota, voi scrie si despre cazari cand se termina sejurul
Nota e formală la rubricile "drumul cu maşina spre... ", nu-ţi fă probleme (am mutat-o, oricum, la "CADRUL NATURAL")
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Drumul spre Didim, Cu mașina la Marea Egee" (deja existentă pe sait)
@nrs: Foarte bun articolul. Si mie imi place sa scriu despre traseul pe care il parcurgem pentru a ajunge in tarile unde ne petrecem concediul.
La articolul dumneavoastra am doua intrebari:
1. Cat este taxa de pod de la Calafat?
2. In Turcia se plateste vineta sau taxa pentru kilometri parcursi pe autostrada?
Noi inca nu am ajuns in Turcia, dar avem in plan acesta destinatie si binenteles cu masina.
@zlatna: Pentru autoturism taxa la Calafat este 27 lei la plecare și 6 euro la întoarcere (se poate plăti doar în leva sau euro).
taxa de pod: la iesire din Ro 27 lei la intrare in Ro 12 leva sau 6 euro
pentru autostrada in TR se cumpara un card HGS care e un pic complicat de cumparat (nu se plateste simplu la taxator la iesire de pe autostrada). cardul se procura de la posta sau de la cateva puncte de vanzare situate la anumite iesiri de pe autostrada, de aceea eu am evitat autostrada. pana la Didim oricum km de autostrada sunt putini (undeva 100-150 km) pentru care taxa este modica (am citit ca sub 5 TL). eu am mers numai pe drumuri expres (sau aproape numai pe astfel de drumuri) care nu implica nici o taxa si difera de o autostrada prin faptul ca au semafoare pentru drumurile care intra in localitati (in rest sunt 4 benzi separate intre ele) si nu bretele care sa te ajute sa iesi sau sa intri pe drum, dar am observat ca mergand cu 100-110 am prins maxim 10% din semafoare pe rosu fiind sincronizate
@nrs: NU mai exista card HGS de cativa ani deja, se cumpara un stick HGS, adica un autocolant care se lipeste pe parbriz, exact ca vinieta. E bine ca nu ai avut de-a face cu el, te-ai fi complicat degeaba. Felicitari pentru articol, ai ocolit autostrada si ai mers pe drumul pe care am mers si noi spre Kusadasi, intr-adevar drumul nu este cum este autostrada, este mai aglomerat dar eu zic ca merita mers pe aici daca te cazezi in Kusadasi sau Didim. Vacante placute in continuare, ti-am dat cu drag superbonusul.
@nrs:
”pana la Didim oricum km de autostrada sunt putini (undeva 100-150 km) pentru care taxa este modica (am citit ca sub 5 TL).
Într-adevăr, distanţa de parcurs pe autostradă nu este prea mare. De la Izmir la Germencik (ieşirea pentru Soke, Didim, chiar şi Bodrum) este de 94 kilometri şi costă 3,5 TL pe sens. Dus -întors te costă 7 lire, adică aproximativ 2,06 euro. Zău dacă reuşesc să-i înţeleg pe cei care plătesc fără să clipească 700-1000 de euro sau mai mult pe sejur, dar se cramponează la DOI euro.
Confortul şofării în regim de autostradă, viteza legală superioară, timpul mai scurt de parcurs, traversarea Izmirului mult mai lejeră (nici nu mai ai nevoie de GPS) fără semafoare, fără aglomeraţie, toate acestea valorează mult mai mult pentru mine decât taxa modică plătită pentru folosirea autostrăzii.
”eu am mers numai pe drumuri expres (sau aproape numai pe astfel de drumuri) care nu implica nici o taxa si difera de o autostrada prin faptul ca au semafoare pentru drumurile care intra in localitati (in rest sunt 4 benzi separate intre ele) si nu bretele care sa te ajute sa iesi sau sa intri pe drum, dar am observat ca mergand cu 100-110 am prins maxim 10% din semafoare pe rosu fiind sincronizate
Cu toate că şi drumurile express (cele gratuite) sunt foarte bune, acestea traversează destule localităţi unde viteza legală maximă este de 50 km/h. Că nu se respectă, este o altă poveste, fiecare asumându-şi riscurile aferente.
Semafoarele de pe drumul spre Didim alternativ autostrăzii le-am ratat, dar restul de semafoare până la Canakkale mie mi-au scos peri albi, nefiind sincronizate cu nimic. Dacă am prins două sau trei pe verde, dar au fost o grămadă pe roşu.
@nicole33: cei care aleg varianta ocolitoare a autostrazii probabil ca gandesc asa, ca mine dealtfel: in conditiile in care pretul unui stick HGS este de 35 Lire si daca spre Didim se merge pe autostrada se platesc aprox.2 E la dus si 2 E la intors, deci in total 4 E. Sa presupunem ca in urmatorul an (ani) nu mai mergem in Turcia. Concluzie: am platit taxa autostrada de fapt 35-4 Lire adica 31 Lire.
Dupa parerea mea cei care dau banii pe acel autocolant pt. parbriz trebuie bine sa se gandeasca daca vor mai merge in Turcia in urmatorii ani sau nu. Eu mai am vechiul card KGS din 2012 si mai am si lire pe el ,vreo 15 lire. Din 2012 incoace nu am mai folosit cardul fiindca acesta nu mai e valabil si chiar daca am inteles ca se pot transfera banii de pe cel valabil acum nu am facut-o, deci oarecum tot in pierdere ma aflu.Din 2012 incoace am mai fost o singura data in Turcia.
eu am precizat ca nu e vorba de bani, daca se platea la iesirea de pe autostrada o luam pe acolo (cum de altfel am facut-o cand am mai mers in Turcia), problema este ca acel sticker nu se cumpara de oriunde (ori cauti o posta ori sari garduri pe autostrada)
cat despre viteza nu am vazut pe nimeni sa incetineasca la 50km/h, cum nu prea se respecta regulile de circulatie ar fi culmea ca asta sa fie singura regula care se respecta
tot drumul (de la iesirea din Edirne) pana la Didim (exceptand zona Izmir) nu am prins pe rosu mai mult de 10-12 semafoare. poate sunt eu mai norocos din fire
Buna!
Acum 4 zile, chiar inainte de plecare am constatat ca benzina s-a scumpit, asa ca plinul nostru a fost mai cumparat-o cu 4,76 tl/litru. Ce era sa facem sa ramanem pe acolo?!
intradevar a ajuns chiar 4.8 TL, pot spune ca am avut noroc facand plinul inainte de Didim la ducere pentru ca voiam sa vad consumul masinii, asa am economisit cam 4 euro cu cei 2 de la autostrada inseamna ca am pus deja bazele viitorului concediu
@nrs: INteresanta relatare, frumos traseu. Si eu am fost incurcat pe autostrazi de folosirea cartelei de taxare, caci nu stiam ce bani ramaneau pe ea dupa trecerile succesive pe la punctele de acces. Dar pana la urma am iesit cu bine de pe autostrada, cartela o mai am si acum prin masina, nu stiu la ce o mai fi buna.
am tinut sa fac acest articol pentru ca nu am gasit nimic recent privind traversarea Bulgariei intrand prin nord-vest. cat despre autostrada am evitat-o in primul rand datorita celor citite privind dificultatea procurarii acelui card sau sticker. apoi gandind logic e putin cam mult 55 TL pentru 85x2 km autostrada (nu stiu daca la anul mai merg in TR, desi imi doresc)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2024 Turcia început de sezon - mai 2024 — scris în 12.05.24 de adrianbogdan din CHITILA [IF] - RECOMANDĂ
- Jul.2018 Debutul horror al unei vacanțe frumoase — scris în 28.07.18 de cosminap din FOCșANI - RECOMANDĂ
- Jun.2018 Cu masina spre Didim si nu numai — scris în 07.07.18 de black_mamba din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Drumul spre Didim — scris în 25.07.17 de cosminap din FOCșANI - RECOMANDĂ
- Jun.2015 Drumul cu masina spre Didim, Turcia [din Baia Mare] — scris în 06.07.15 de adiso8 din BAIA MARE - RECOMANDĂ
- Aug.2013 Un drum mai mult decat satisfacator — scris în 18.09.13 de mihaif82 din MEDGIDIA - RECOMANDĂ
- Aug.2012 Drumuri acceptabile — scris în 17.08.12 de 24cata72 din BRASOV - RECOMANDĂ