EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Circuit Fiorduri Scandinave — un circuit extraordinar // ziua 5, partea a II-a
Muzeul VASA Stockholm
Galärvarvsvägen 14,115 21 Stockholm, Suedia
Am ajuns în fata muzeului Vasa, platim biletul la un ghiseu, 110 sek si intram. Din hol se intra în magazinul muzeului, am lasat la urma cumpararea de suveniruri.
Muzeul Vasa face parte din muzeul national de istorie a Marinei suedeze.
Un muzeu pentru un vas, nava de lupta vikinga s-a scufundat în anul 1628 la primul sau voiaj dupa numai 1 km de navigatie datorita greselilor de constructie si proiectare. În anul 1961 a fost scoasa din apele golfului Stockholm, dupa 333 de ani. Desi a stat în apa atâta timp vasul s-a pastrat intact în proportie de aprox 98%.
În sala mare privirile sunt atrase de spectaculoasa nava vikinga aflata pe partea stânga, iluminatul nu este tocmai bun, un fel de semi umbra, am avut probleme în a face fotografii reusite, multe au iesit neclare, un amarât de blitz nu putea face fata.
Exista si o macheta a corabiei pentru a avea o imagine de cum arata când era noua, corabia era colorata în culori intense pentru a atrage privirile. Bogat ornamentata si colorata pentru a ridica moralul echipajului si de a arata lumii ca Suedia era o putere maritima. Era împodobit cu sculpturi de razboinici, semizei din mitologia greaca, grifoni, eroi biblici ca David si Goliat, în total peste 5oo de scupturi si decoratiuni. Vasul de razboi se voia a fi un simbol al puterii regelui, a politicii si ambitiei regale. Elita societatii a înteles simbolistica acestor sculpturi în timp ce populatia aprecia doar marimea vasului, culorile stralucitoare si multimea de tunuri în numar de 64. La pupa vasului era o decoratiune somptoasa cu doi heruvimi ce tin blazonul dinastiei Vasa din care facea parte regele Gustav al ll-lea Adolphe.
Tot pe partea dreapta vedem 4 figurine din lemn, personajul cu haina rosie este regele Gustave ll Adolphe ce a dat ordin sa se construiasca acesta nava de razboi. Regele discuta cu Margareta Nilsdotter ce a fost casatorita cu maistrul constructor, maistru ce a murit înainte de terminarea constructiei navei. Înaintam tot pe dreapta si vedem o macheta a naufragiului, pe podea sunt o multime de pietre ce se gaseau pe fundul corabiei pe post de balast pentru a-i asigura stabilitatea, un balast insuficient de a mentine corabia în echilibru datorita greutatii prea mari a celor 64 de tunuri, astfel încât, când a început vântul sa bata, corabia s-a dezechilibrat, s-a aplecat într-o parte si apa marii a intrat prin deschiderile de tun în corpul navei. Astfel s-a sfârsit înainte de a începe viata de nava razboinica pentru Vasa.
Am zabovit mai mult în fata machetei transversale a navei, se observa fiecare punte si oamenii ce munceau :
Cabina mare, era o camera luxoasa, aranjata cu lambriuri de stejar de cea mai buna calitate de catre tâmplarii regelui pentru a arata ca o camera din palatul regal si folosita pentru a primi oaspetii importanti.
Cabinele de sus, un set de 3 cabine, conectate cu cabina mare printr-o scara ascunsa, era pentru folosinta capitanului si a doi locotenenti. Erau împodobite cu lambriuri de pin, tapiserii, canapele.
Sala pentru velele de rezerva se pastrau într-o camera mica si lunga alaturi de piesele de schimb pentru pompe.
Pompele de pe Vasa, 4 pompe în functiune pentru eliminarea apei
În partea de sus a puntii în zona unde e timona, echipajul nu are acces, doar daca au au sarcini de îndeplinit.
Magazia de arme, aici erau cazati si tragatorii si ofiterii de rang inferior laolalta cu cutiile masive în care era depozitata munitia: bile metalice mari si mici, bile cu doua si patru tepi pentru sfâsierea velelor si strapungerea carenei de lemn, bile legate cu lant, etc. Viata era grea pentru cei de aici deoarece cutiile se deplasau înainte si înapoi prin camera datorita balansului.
Puntea de mijloc, aici erau 24 de tunuri si locul unde dormeau aprox 200 de persoane în grupuri de 6-8.
Puntea inferioara, aici erau vreo 30 de tunuri si spatiul unde erau cazati între tunuri si echipajul, mai mult de 220 de oameni.
Zona de jos, cala navei divizata în 9 compartimente umplute cu 12 t de balast-pietre, acoperite cu scânduri pentru a crea o suprafata pe care se putea lucra.
Carena navei se arcuieste si este prelungita cu un fel de «balcon » de forma triunghiulara, este partea din fata a navei.
În zona arcuita era o magazie pentru praf de pusca, e o zona departe de foc si apa.
În cambuza- zona de bucatarii, bucatarul pregatea mâncarea pe o soba din caramida construita într-o cutie umpluta cu nisip- paza împotriva incendiilor.
Prova, în zona„balconului„pe podea era un canal de scurgere si 2 cutii fara fund pe post de toaleta, asa se mentinea curatenia.
Am studiat destul aceasta macheta, pornesc mai departe, vad o reconstituire a cabinei, a timoneriei si o parte din tunurile din partea superioara. Mi s-a parut ca înaltimea cabinei este mica, probabil s-a construit dupa înaltimea capitanului si a regelui.
Pe un perete sunt afisate tot felul de decoratiuni viu colorate, ele au fost reconstituite si împodobeau odata vasul de razboi.
Vasul se poate vedea si in partea inferioara, sunt trepte de coborât si se poate admira nava de jur în jur. E magnifica, trebuie vazuta, admirata pe îndelete.
Lateral e o expozitie cu chipuri reconstituite dupa scheletele gasite în nava. Te infiori, chipurile din ceara redau cu acuratete fizionomia, privirea ochilor este vie, pe frunte sunt chiar si picaturi de sudoare, firele de par montate artistic, natural.
Un chip reconstituit este numit Johan despre a carui deces a fost înstiintat si regele, fiind o persoana importanta. Avea 55-65 de ani, o înaltime de 1,60 m si suferea de mai multe boli. Suferise si o fractura, îsi pierduse dintii cu mult timp înainte de deces.
Multi oameni au fost salvati, dar si-au pierdut viata peste 30 de barbati, femei, copii.
Scheletele su fost numite în ordine alfabetica, gen Adam, Cesar, David, scheletul B fiind de femeie a fost numit Beata. Beata avea aprox 1,60 m, era îmbracata cu o jacheta fina si pantofi brodati. Sanatatea ei nu era în stare buna, în copilarie a suferit de malnutritie ce i-a afectat dantura si avea anemie. Extraordinara munca cercetatorilor de a reconstitui viata de pe corabie, corabia însasi.
Mai sunt expuse si obiecte gasite pe nava, o palarie neagra mi-a atras atentia cu forma ei, nu s-au gasit bijuterii, doar un singur inel din aur ce se presupune ca ar fi fost al capitanului.
Muzeul este vizitat anual de aprox 1 million de oameni, sunt puse la dispozitie si brosuri gratuite si auto guide în 20 de limbi, mai multe materiale se gasesc în magazinul librarie, machete, suveniruri, se poate plati cu cardul. Erau multi turisti în muzeu si am încercat sa fac fotografii cât mai curate fara intrusi care sa se intercaleze între aparatul foto si exponat.
În interior se asigura un climat stabil si umiditatea se tine sub control pentru a proteja corabia înca o mie de ani de acum încolo. Structura e analizata de doua ori pe an în 400 de puncte diferite pentru a determina gradul de deformare a scheletului si a gasi solutii de mentinere în stare buna a corabiei.
La un moment dat a sosit si restul grupului si dupa vizita ne-am întors cu autocarul în centrul vechi. Voiau sa viziteze si ei catedrala cu altar din Ag dar se închide la ora 17 pentru slujba de seara si dupa un tur în jurul Palatului regal ne-am îndreptat spre hotel.
Muzeul Vasa merita din plin o vizita daca va aflati prin orasul Stockholm.
La revedere pâna la urmatorul review.
Trimis de Yolanda in 05.11.21 22:09:59
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ȚĂRILE SCANDINAVE.
1 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Yolanda); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
1 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Nu mai fi necăjita, fotografiile au ieșit destul de bine pentru condițiile date! Revazandu-le, după ce am citit articolul, mi-am amintit de vizita pe care am făcut-o acum... 10-11 ani, când am petrecut o săptămână în Stockholm împreună cu familia. Ce m-a șocat în mod deosebit după ce am văzut acest muzeu a fost discordanta între vârsta estimată și felul cum arătau "reconstrucțiile" umane. Încă o dovadă că, pe vremea aia, dacă apucai 50 ani (ceea ce era o raritate), erai considerat trecut binișor prin viață!...
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2022 O plimbare prin Stockholm — scris în 25.08.22 de msnd din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2021 Circuit Fiorduri Scandinave — un circuit extraordinar // ziua 5 — scris în 31.10.21 de Yolanda din PITESTI - RECOMANDĂ
- Mar.2019 Stockholm - 2 zile cu cazare la Hotel Micro — scris în 25.06.19 de alxmst din LIVERPOOL - RECOMANDĂ
- Jul.2018 Să ne plimbăm prin Stockholm — scris în 28.03.19 de BOGDAN DSN din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2018 Ghid despre Stockholm — scris în 06.03.19 de BOGDAN DSN din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2017 Imprejurimi Stockholm — scris în 27.09.17 de AnaidC din SATU MARE - RECOMANDĂ
- Dec.2016 Vacanță în Suedia și croazieră de 2 zile până în Helsinki, Finlanda — scris în 09.10.17 de adiraulea din SIBIU - RECOMANDĂ