GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Croaziera pe Bosfor reprezintă unica ocazie de a explora ambele maluri ale Stramtorii, european și asiatic, o punte istorică între civilizații. Chiar dacă nu durează mai mult de o oră și jumătate, rămâi cu impresii de neuitat. Prin cuvinte și imagini voi încerca să descriu aceste sentimente.
În circuitul de Istanbul, între 25 si 29 mai a. c, croaziera pe Bosfor a fost inclusă în preț de către agenția din tara. Toți turiștii români din circuit, cazați la Grand Ant Hotel, s-au prezentat nerăbdători la terminalul Kabatas Iskelesi în dimineata de 28 mai. Ghidul nostru, secondat de omologul turc Mehni, a avut inspirata idee să solicite un vas de agrement cu o singura punte doar pentru noi, românii. În acest fel s-a evitat interacțiunea cu turiști străini extrem de gălăgioși. La orele 10:30, ghidul roman a preluat microfonul din cabina de comandă și... START!
Micul vas a pornit marșul de-a lungul malului european: districtul Besiktas. Eram pe punte, cu camera foto în mână, gata să surprind cât mai multe imagini.
Primele clădiri impunătoare sar în ochi: Moscheea Dolmabahce si Dolmabahce Saray. Moscheea este ctitorită de către sultana Bezmi Alem, mama sultanului Abdulmecid (1839-1861). Arhitecții Garabet si Nigogayos Balyan au realizat o combinație între arhitectura otomană târzie si stilul baroc. Palatul Dolmabahce, ctitorie a sultanului Abdulmecid (1839-1861), a fost construit între anii 1843-1856, si conține elemente din stilurile baroc, rococo si neo-clasic amestecate cu tradiționale elemente de arhitectura otomană târzie.
Marșul continuă pe ape liniștite și trecem pe lângă clădirea Muzeului Naval (Deniz Musesi), căpitanul încetinește ușor când ajungem în fața Complexului Ciragan.
Palatul Ciragan sau Ciragan Sarayi, a fost ridicat între anii 1863-1867), de către arhitecții Nigogayos, Sarkis si Hagop Balyan la porunca sultanului Abdulaziz (1861-1876), în același stil care combina elementele arhitectonice otomane târzii cu stilurile baroc si neo-clasicul din Vest. În zilele noastre, Palatul servește ca hotel de lux de cinci stele: Ciragan Palace Kempinski. Îți trebuie portofel gros pentru a petrece ceva timp aici.
Mergem mai departe, iar ghidul atenționează ca prin fata noastră se profilează clădiri din Cartierul Ortakoy. Dintre acestea se disting Kabatas Erkek Lisesi, liceu, si Universitatea Galatasaray. Aceasta din urmă funcționează intr-un fost palat înălțat în 1871 de către sultanul Abdulaziz (1861-1876). Proiectul este opera arhitectului Sarkis Balyan. Universitatea a fost inaugurată în 1992, în prezenta președintelui Frantei, Francois Mitterrand, si al Turciei, Turgut Ozal. Cursurile și examenele se susțin numai în limba franceză.
Avansăm, avansăm si atingem piciorul european al Podului Bosfor. La baza acestuia se află Moscheea Ortakoy, ctitorie a sultanului Abdulmecid (1839-1861). Arhitecții Garabet si Nigogayos Balyan au proiectat-o în stil neo-baroc. Lăcașul de cult se ridică pe ruinele fostului Palat Cantemir. Vasul trece pe sub Podul Bosfor (Bogazi Kuprusu), primul pod suspendat peste strâmtoare, inaugurat în 1973. Unic in lume deoarece este prima punte care leagă două continente, Europa si Asia. Traversează strâmtoarea în dreptul Cartierului Ortakoy (partea europeană) si Beylerbeyi Sarayi (partea asiatica). Are o lungime totala de 1510 metri, cu distanta intre piloni de 1074 metri. Înălțimea de la nivelul apei măsoară 64 metri. Lăsăm podul în spate și admirăm cu gura căscată zona rezidențială extrem de scumpa, Kurusceme.
Piesa de rezistenta este Insula Galata, complex-strand plutitor, cu piscina si zona de plaja, bar si restaurant de lux. Un loc preferat de relaxare pentru persoane înstărite financiar.
În zare se profilează silueta celui de-al doilea pod suspendat peste Bosfor. Suntem in raza Districtului Sariyor, iar Fortăreata Rumelia (Rumelihisari) îți taie respirația. A fost ridicată în 1452, cu un an înaintea căderii Constantinopolului. La lucrări au participat 10000 de salahori si 1000 de meșteri constructori, fortăreata fiind terminata în doar patru luni. Visul sultanului Mehmet II Cuceritorul a devenit realitate. Asediații din oraș erau privați de ajutorul genovezilor de la Marea Neagra. Fortareata este impunătoare, cu trei turnuri legate între ele de ziduri groase, inexpugnabile. Restaurată, în prezent funcționează ca muzeu fiind atracție majoră pentru turiști.
,,Ne aflăm în nordul Bosforului", anunța ghidul, iar căpitanul vasului trage cârma la dreapta maxim în dreptul Podului Fatih Sultan Mehmet (Fatih Sultan Mehmet Koprusu). Acesta traversează strâmtoarea în dreptul Cartierului Hisaratsu (malul european) si Cartierul Kovacik (malul asiatic). Inaugurat în 1988, are o lungime totala de 1510 metri, cu distanta intre piloni de 1090 metri. Tablierul cu lățimea de 39,40 metri se înalță la 64 metri deasupra apei.
Iata-ne pe malul asiatic: districtul Beykoz. Pe această parte a stramtorii se află multe spatii cu vegetație și vile luxoase, recunoscută pentru liniștea desăvârșită în comparație cu tumultoasă zona europeana. Rămășițele Fortăreței Anatolia sau Anadoluhisari, se ridică printre clădirile moderne. Din păcate nu s-a păstrat la fel de bine ca sora de pe partea europeană. Ridicată între anii 1394-1395, la porunca sultanului Baiazid Ilderim (1389-1402), în formă pentagonala, cu turnuri la colturi, ca parte a pregătirilor pentru asediul Constantinopolului dintre anii 1395-1400). După cucerirea orașului de catre turci, 1453, cele două fortărețe, Rumelihisari si Anadoluhisari, așezate strategic pe ambele maluri închideau strâmtoarea si nimiceau cu lovituri de tun orice vas care ar fi îndrăznit să forțeze trecerea dinspre Marea Neagra către Constantinopol. Foarte aproape de ruinele fortăreței se afla Kucuksu Kasri, un palat semeț înălțat de către sultanul Abdulmecid (1839-1861), ca reședință de vara, după planurile arhitecților Garabet si Nigogayos Balyan în stil neo-baroc.
O altă clădire impunătoare de pe mal este Kuleli Askeri Lisisi sau Liceul Militar situat în Cartierul Cengelkoy. Edificiul este compus din doua corpuri, cu turnuri la mijloc și la dreapta, realizata in stil neo-clasic de către arhitectul Garabet Balyan. Inaugurată la 21 septembrie 1845, clădirea a servit initial drept Colegiu Militar Imperial. Începând cu anul 1925 schimba denumirea în Liceu Militar.
Mai departe cu navigarea către districtul Uskudar. Zărim silueta Podului Bosfor, la piciorul căruia se află Palatul Beylerbeyi (Beylerbeyi Sarayi). Fosta reședință de vara a sultanului Abdulaziz (1861-1876), ridicat în perioada 1861-1865, de către arhitecții Hagop si Sarkis Balyan care au utilizat elemente ale stilului neo-baroc, Renascentist, răspândit pe scară largă în Occident. Ghidul ne-a informat că palatul a fost gazda pentru oaspeți de vază, precum împărăteasa Eugenie a Frantei în 1869; Naser al-Din Shah Qajar, șahul Persiei; Marele Duce Nicolae (cel Bătrân) al Rusiei; ducele si ducesa de Windsor. Trecem pe sub Podul Bosfor, malul asiatic, si de terminalul Uskudar Iskelesi, iar Moscheea Semsi Pasa ne face practic cu mâna. Superb monument arhitectonic, opera marelui arhitect Mimar Sinan, ridicată între anii 1580-1581 pentru Marele Vizir Semsi Pasa.
Din acest punct vasul întoarce cu partea fata către malul european. La mare distanta pe o stâncă in mijlocul apelor sta Turnul Fecioarei sau Kiz Kulesi. Punctul de demarcație între Bosfor si Marea Marmara. Încă puțin, câteva zvâcniri ale vasului, si acostam la Kabatas. GATA! Croaziera s-a încheiat. Mă uit la ceas, ora 11:45. Debarc si sunt pregătit pentru partea a doua din programul zilei: vizită la Palatul Dolmabahce (am scris impresii de curând).
Nu rata-ti croaziera pe Bosfor dacă aveți sejur sau circuit prin Istanbul. O experienta minunata care nu se uită. Dorești să te reîntorci pentru încă un tur. Credeti-ma! Dacă tine si vremea, în cazul meu a fost excelenta fara ploaie, atunci distracția și relaxarea sunt asigurate.
Cu stima!
Trimis de ovidiuyepi in 08.07.16 11:30:58
- A fost prima sa vizită/vacanță în TURCIA
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ovidiuyepi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Apr.2023 Plimbare cu vaporașul pe Bosfor - cum este Istanbulul noaptea — scris în 17.12.23 de Yersinia Pestis din MăRăşEşTI [VN] - RECOMANDĂ
- Mar.2018 Mirajul Bosfor — scris în 19.03.18 de eklor din CONSTANTA - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Pe apele Bosforului — scris în 21.10.17 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- Feb.2016 Pe albastrul Bosfor cu Seremoni! — scris în 05.03.16 de danup din NăVODARI [CT] - RECOMANDĂ
- Jul.2013 Furtună pe Bosfor, am vrut să spun Croazieră pe Bosfor... — scris în 19.05.16 de kelyboy din BACăU - RECOMANDĂ
- Jul.2013 Cu vaporașul pe Bosfor — scris în 21.10.15 de Mihai18 din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Jun.2013 Croazieră pe Bosfor — scris în 10.07.13 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ