GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Palatul / muzeu Ajuda - elegant si opulent
adresa: Largo da Ajuda, Belem, tramvai 18, miercurea inchis, deschis zilnic intre 10-17, acces gratuit cu card Lisboa, 9 Eur/biletul de vizitare, pentru seniori si grupuri 8,5 Eur.
Fotografiatul este interzis total iar supravegherea palatului regal incarcat de istorie si lucrari de arta este deosebit de atenta si riguroasa. Cu toate acestea vizita mea a coincis cu vizita unui grup de copii carora li s-a acordat o atentie deosebita asa incat am reusit sa fur cu telefonul meu mai putin performant, cateva fotografii din interiorul palatului si care chiar daca poate nu sunt cele mai reprezentative sper ca celor interesati sa li se poata da o idee asupra bogatiei si excelentei exponatelor.
Palatul Ajuda este mai putin si pe nedrept vizitat de turisti, nu ai sa vezi cozi interminabile la intrare ca la alte obiective ale Lisabonei. Poate pentru ca este mai discret pe exterior. Un proverb arab spune ca nu este bine sa fii falos si sa iti te mandresti cu bogatia la exterior. La mauri frumusetea se afla in zona interioara a cladirilor si a gradinilor in acele patio de neegalat, Acest palat chiar indeplineste aceste conditii de bun simt, interiorul avand insa o opulenta si o mare bogatie de obiecte.
Se afla in zona Belem, in imediata vecinatate a Manastirii Jeronimos pe un deal in partea centrala a zonei Ajuda, parca privind spre centrul istoric al Lisabonei si raului Tejo, in sudul Parcului Monsanto. In partea de est este Largo de Ajuda, nord Calcada do Mirante a Ajuda si Rua dos Marcos in vest.
Acum dupa localizare, veti gasi daca sunteti interesati un palat in forma neregulata rectangular, cu patru aripi, partea de vest fiind neterminata, cu o zona interioara patrata pavata in stil porgughez cu desene geometrice de o mare frumusete.
Aripile de sud si de est sunt ocupate de muzeul-expozitie al palatului, aripa de nord adaposteste Institutul de patrimoniu arhitectonic iar partea de sud Secretariatul general al Ministerului Culturii, biblioteca si alte expozitii temporare.
Fatada are 2 etaje inaltime, parterul are 3 arcuri separate de coloane ioniene care sustin etajul al doilea. Etajul al doilea al aceluiasi corp de cladiri este protejat de balustrade si 3 arcuri romane si acestea sustinute de sase coloane ionice. Partea de vest nu este finalizata cu pereti cu ferestre deschise in stil arcuit.
La intrarea principala m-au intampinat 23 de statui de marmura, fiecare reprezentand altceva, gratitudine, generozitate, intelegere. Turla bisericii Nossa Senhora da Ajuda a ramas de veghe din intreaga biserica daramata. Tot in fata palatului este si un monument dedicat Regelui Carlos. Primul impact a fost coplesitor de frumos.
Palatul are o istorie bulversata deoarece lucrarile de constructie nu au fost finalizate conform planului din multiple cauze determinate de schimbarile politice, problemele financiare si termenul lung de executie. Palatul construit in stil baroc, caracteristic Mafra si rococo si in ultima perioada a constructiei in stil neoclasic italian poarta amprentele diversilor arhitecti implicati in proiect precum Manuel Caetano de Sousa, Jose da Costa e Silva si Francisco Xavier Fabri. Constructia lui a inceput in 1796 la cativa ani dupa marele cutremur care a distrus in afara batranului cartier Alfama, intreaga Lisabona si a durat pana in secolul al 19-lea cu multiple sincope de timp si restrictii financiare. In 1726 regele Joan V al Portugaliei a achizitionat trei terenuri in zona Belem, unul pentru biserica manasttire, unul pentru viitorul palat regal si un altul rezervat unei resedinte de vara care nu a fost niciodata materializata.
Actuala amplasare este pe locul unde fusese o constructie de lemn care in urma cutremurului fusese un refugiu efemer al familiei regale. Constructia de lemn imaginata de arh. Petronio Mazzoni si Verissimo Jorge a devenit Royal Barraca si a adapostit timp de 30 de ani familia regala. Acesteia i s-au adus multiple imbunatatiri si schimbari in timpul domniei reginei Maria I si a Printului regent Pedro III. Un incendiu a distrus Royal Barraca fiind salvate doar biblioteca si o parte a bisericii, in speta turla care a ramas si azi marturie.
In timp s-au perindat diversi arhitecti dar si pictori si sculptori renumiti ai vremii care au executat lucrari pentru palat. Invazia armatelor franceze conduse de Napoleon a fortat familia regala sa se refugieze in Brazilia in 1807 asa incat planurile initiale au fost schimbate in mare parte. Fatadele au capatat estetica inspirata din fatada palatului Caserta din Neapole. Palatul orientat cu fata spre raul Tejo cu cele patru aripi ale sale a fost restaurat in 1813, asa incat cand regele Joan VI-lea s-a reintors din exilul sau din Brazilia palatul mai necesita inca lucrari. Abia in 1861 cand regele Luis I si regina Maria Pia de Savoia s-au casatorit palatul a devenit resedinta regala pe deplin. Chiar si infantele Carlos, viitorul rege al Portugaliei s-a nascut in sala verde a palatului proaspat redecorat de arhitectul de curte preferat al timpului Possidonio da Silva. In 1910 palatul a fost inchis incepandu-se o noua faza de amenajare cu bblioteca si sali de baie. Guvernul republican din 1934 a scos multe dintre exponate precum piese de mobilier, tablouri si le-a indepartat, aducand alte exponate din alte palate.
A fost deschis ca muzeu in 1938. Intre anii 1940-1968 palatul muzeu nu putea fi vizitat decat de cei care intrau in posesia unei autorizatii eliberate de Directia generala a trezoreriei statului. Pentru publicul larg a fost deschis in 20 august 1968.
Ca materiale de constructie s-a folosit caramida, calcarul, nisipul, otelul, marmura, lemnul si tigla.
Ce am vazut in muzeu? In primul rand am avut o senzatie de aglomerare a unor exponate de exceptie care poate mi-a stirbit putin din emotia intalnirii cu un patrimoniu deosebit de tablouri, mobilier, tapiserii, covoare, ceasuri de mare valoare, candelabre minunate, sculpturi, vesela de autentica calitate, obiecte de uz casnic, pana si o toaleta regala cu un wc inclus, si o caleasca regala.
La etajul I se intra urcand cateva trepte in sala armelor numita asa datorita faptului ca era ocupata de garda de onoare de la ora 8 dimineata la 23. Multe picturi reprezentand diverse victorii militare iti incanta ochiul. Cele 2 ferestre si 3 usi sunt marcate de mici detalii din aur. Parchetul este acoperit de un covor amplu care umanizeaza si incarca camera.
Urmataoarea sala, cea de anuntare a vizitatorilor nu mi-a transmis nimic pentru ca era amenajata sub forma unei mici gradini cu un labirint luminos, facand partre dintr-o expozitie moderna temporara. De altfel alte cateva exponate se aflau in palat si mi-au dat o senzatie neplacuta, caci viziunea moderna asupra artei nu mi s-a parut a fi cea mai buna idee pentru prezentarea ei in acest palat. Artista expozanta se plimba printre vizitatori dar am observat ca nu multi erau incantati de viziunea sa moderna. Poate daca nu ar fi fost organizata in acest palat istoric ar fi avut alt efect. Dar de gustibus... poate sunt eu depasita...
Sala de tapiserii spaniole este urmatoarea vizitata. Aici sunt expuse 8 tapiserii de diferite marimi avand ca teme dansul, un drum prin Andaluzia, un joc de carti, un pranz, o participare la vanatoare, intoarecerea de la vanatoare si o alta reprezentand un haitas la vanatoare., teme variate.
Am intrat apoi in sala audientelor folosita de regele Luis si regina Maria Pia pentru intampinarea musafirilor. Pe un perete este reprezentate alegoric plecarea regelui Joan in exil in Brazilia. Mai sunt aici cateva tapiserii si o piesa deosebita de mobilier reprezentand un scrin.
O antecamera mica dar cu picturi dosebite reprezentand pe zeita Diana la vanatoare nu poate fi trecuta cu vederea.
Am intrat apoi in sala deciziilor, unde regele rezolva diferite probleme oficiale, in fiecare marti ale lunii. Diferite picturi de Cyrillo si Taborda cu reprezentari din domeniul justitiei mi-au atras atentia. Pe un perete se afla un semineu din marmura neagra italiana cu 2 coloane ionice, frize ornamentale din flori. Parchetul mi s-a parut remarcabil, cu forme geometrice, scaune cu spatare si brate de aur, mobila de exceptie.
Sala de muzica cu pereti pictati, mult aur, 8 medalioane reprezentand armata Portugaliei, a ducelui de Braganza si ai diferitelor ordine militare cu un parchet exceptional m-a impresionat in mod deosebit. Un semineu din lemn de stejar si piatra foarte impresionant in centrul camerei se afla si cateva instrumente printre care si pianina reginei Maria Pia si violoncelul regelui Luis care era si bariton, acompaniat de regina au fost remarcabile.
Camera regelui Luis pictata in alb si auriu a ramas una dintre cele cateva camere din palat cu pictura originala, . nereconditionata. Pictura alegorica facuta de Cyrillo Volkmar Machado include figuri mitice, florile din fiecare colt ale camerei dar si pe cupola tavanului sunt superbe. Peretii sunt pictati simplu cu alb si tenta de auriu, impartit in patrate, iar podeaua este acoperita de parchet. Pe un perete se alfa patul, masa, scaune si un birou, iar pe peretele opus, statui, oglinzi.
Antecamera dormitorului regal este urmata de camera albastra. Aceasta a fost initial alba cu pereti cu stucatura aurita, cu scaune cu brate aurite, canapele si parchet. Intre 1863 si 1865 a fost remodelata de Possidonio da Silva pentru a deveni o camera regala pe gustul reginei Maria Pia. A amplasat in mod total nou pentru acea perioada doua mari oglinzi pe doi pereti opusi.
Etajul al II-lea al palatului mi s-a parut deosebit de frumos. Scara care urca spre incaperile etajului unde erau primiti invitatii in timpul unor ceremonii regale este denumita Escadaria Nobre. Are stucaturi florale de o mare frumusete iar picturile, sculpturile si armele care imodobesc peretii sunt de asemenea impresionante.
In atelierul de pictura al regelui se trece printr-un hol, o galerie in care se afla multe lucrari executate de insusi reele Carlos. Motivul geometric al parchetului este foarte frumos, iar ferestrele inconjurate de arcade dau o nota de distinctie deosebita incaperii.
Ajungand in biblioteca am fost impresionata de mobilierul greu de stejar care adaposteste biblioteca dar si de semineul generos.
Urmeaza biroul regelui cu peretii in coloare calda bej, cu elemente geometrice esentiala fiind reprezentarea lui Saturn pe unul din panouri. Pentru lumina camerei am remarcat un candelabru de cristal deosebit.
Sala denumita L&M reprezentand initialele regelui si ale reginei este un spatiu mai mic cu o forma rectangulara si o scena alegorica pentru a explica initialele salii, fiind decorate cu motive militare si frize ornamentale. Podeaua este acoperita de asemenea cu parchet iar peretii sunt acoperiti cu draperii lucrate cu maiestrie.
Am trecut apoi in sala chineza decorata in matase naturala, cu multe lampi mici metalice, portelanuri chinezesti si decoratiuni cu motie orientale de culoare rosie in jurul usilor.
In salonul imperiala, camera tronului, cu peretii acoperiti cu matase naturala
am remarcat tavanul pictat cu motive ornamentale, sareta si parchetul
O sala deosebita este cea a portretului reginei. Are peretii imbracati in matase rosie si un parchet impecabil. Tavanul este pictat cu diferite teme precum dreptatea divina. Camera are portretul reginei Maria Pia la varsta de 33 de ani. Trecand prin niste arcade in stil roman am ajuns in cabinetul de stejar, o anexa care aminteste ca au fost momente in istorie cand barbatii si femeile socializau in camere diferite. Camera aceasta care servea adesea domnilor de la curte ca si camera speciala pentru fumat are draperii rosii. Sunt aici multe decoratiuni si picturi favorite regelui Luis, reprezentand corabii sau lupte cu spade sau sabii.
Ramarcabila este sala de marmura sau gradina de iarna, bineinteles in marmura si agate, cadou primit de familia regala portugheza de la viceregele Egiptului, cu o superba fantana din marmura de Carrara. Fantana este sustinuta de trei cranii din bronz. Mai sunt busturi, doua colivii de pasari, vase si scaune de o mare frumusete. Cateva plante inconjoara camera dand impresia ca te afli intr-o zona din afara palatului, in spatiu liber.
Sala roz, micuta, imbracata in matase roz a fost special amenajata pentru expunerea colectiei de portelan a reginei. Pana si mobila este pictata in culoarea roz, cu multe figurine asezate pe pereti.
Am intrat apoi in Sala Verde, bineinteles in matase verde, avand tavanul pictat alb, cu elemente aurii decorative. Aici este un mare portret executat de Josepf Fortune Seraphin Layraud reprezentand familia regala in 1876. Mai am remarcat in aceasta sala un semineu din marmura alba, amplasat pe un perete cu decoratii in stil rococo, protejat de un gratar din aur. Aceasta era o camera personala a reginei folosita pentru a coordona vizitatorii veniti cu indatoriri oficiale dar in acelasi timp si camera in care s-a nascut infantele Carlos. Exista o mica antecamera numita camera rosie folosita adesea ca si camera de rugaciune, reculegere, birou pentru scrierea corespondentei reginei, camera de lucru in care am vazut busturi, diferite portrete, scrinul reginei.
Sala de Saxe a fost imbracata in matase iar tavanul decorat cu pictura florala, pasari si fluturi. Sunt aici cateva obiecte, jucarii si cateva picturi in medalioane ale infantilor Carlos si Alfonso.
Dormitorul reginei a fost decorat in stil napoleonian, foarte uzitat in anii 1860 ani de glorie ai lui Napoleon. Peretii sunt in matase albastra si tavanul pictat reprezentand speranta si caritatea dar si pe sf. Iona Botezatorul. Camera are o tenta de decoratie religioasa. Baldachinul este de asemenea in albastru, auriu, argintiu, iar podeaua este acoperita cu un covor si un cap de urs polar. De aici se vede camera de toaleta a reginei care are obiecte specifice, semineu, oglinzi, comoda, sifonier, in acceptiunea moderna. Elementele decorative si figurile Dianei, Minervei si ale lui Venus sunt remarcabile.
Sala de masa a reginei, initial o camera privata a fost amenajata dupa 1880 ca si loc de luat masa pentru membrii familiei regale. Are peretii imbracati in matase rosie, tavanul pictat, un semineu pe un perete, o oglinda impresionanta. Pe peretele opus se alfa intrarea in Sala de biliar. Podeaua este acoperita de parchet si de asemenea candelabrul este foarte frumos. Scaunele sunt imbracate in matase iar pe tavan sunt fresce reprezentand nasterea regelui oan al VI-lea.
Sala de biliard pe care o frecventa regele Luis dupa cina dar si regina Maria Pia si oaspetii sai, sau cand regina canta la pian cu profesoara sa mrs. Cart este ca o extensie a salii de masa mai sus amintita. Se afla aici cateva sofale, un semineu si bineinteles in centru se afla masa de biliard.
In tot palatul/muzeu sunt nenumarate ceasuri, obiecte de mare valoare prin vechime, calitate, executie si frumusete.
Daca merita vizitat? DA, cu siguranta este un palat/muzeu care merita un ragaz de 2-3 ore din timpul pretios al unui calator prin batrana dar fermecatoarea Lisabona.
va doresc tuturor vacante frumoase
il rog pe web daca are timp sa introduca un fado cu Maritza. multumesc
Trimis de amero in 22.08.13 13:04:58
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (amero); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
si uite asa, draga prietena, Lisabona se apropie vertiginos de capatul de sus al "to do list-ul" vacantelor mele. Multumesc
@amero: Felicitări! Un amănunţit ghid pentru viitorii vizitatori!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Dec.2022 Carmo Convent o minune arhitecturală renăscută din propria cenușă — scris în 30.11.23 de ovidiuyepi din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2021 Povestea Lisabonei la ea acasă: Lisboa Story Center — scris în 31.07.22 de irinad din TâRGOVIșTE - RECOMANDĂ
- May.2018 Muzeul Marinei, Lisabona — scris în 01.10.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- May.2018 "Passado, Presente e Futuro !" Museu do Combatente — scris în 15.07.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- May.2018 Un praf de mumie, por favor! Muzeul Farmaciei — scris în 12.07.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- May.2018 Monumento aos Combatentes do Ultramar — scris în 07.06.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- Dec.2016 Muzeul Lisboa Story Centre - m-am 'cutremurat' si la propriu si la figurat — scris în 23.03.17 de GabrielaG din BRASOV - RECOMANDĂ