ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 25.04.2023
STATUS: SENIOR
APR-2023

Lacul Kerkini, bivolii de apa si Manastirea Timios Prodromos

In vacanta din februarie am fost la Pozar Bath. Cum iarna se intuneca devreme, am hotarat sa cautam o cazare de tranzit la intrarea in Grecia. M-am tot uitat pe google maps si asa am descoperit Lacul Kerkini, aflat la aprox. 30 km de vama Kulata –Promahonas. Locul este absolut incantator, iar peisajele mirifice. Ne-a placut atat de mult, incat am hotarat sa revenim la finalul vacantei de Paste, petrecuta pe bratul Athos si despre care voi scrie o recenzie separata.

Lacul Kerkini

Lacul Kerkini este un lac antropic aparut in 1932 ca urmare a construirii unui baraj in satul Lithotopos, pe raul Struma (Strymonas). A fost declarat Parc National si este inclus in primele 10 zone umede de importanta internationala din Grecia. Este totodata o destinatie importanta pentru observarea pasarilor (Birdwatching), aici traind numeroase specii (peste 300), multe dintre ele rare sau pe cale de disparitie.

Panorama este deosebit de frumoasa, lacul fiind inconjurat de Muntii Belles (Kerkini) si Mavrovouni. Zona este linistita, iti incarci bateriile instant, doar privind lacul, muntii impaduriti si pasarile de toate felurile. Cand am ajuns intr-unul din numeroasele puncte pentru observarea pasarilor, ne-am bucurat sa putem admira pelicani, egrete si cormorani galagiosi. Gazda (de la Kerkini Houses), care este de peste 20 de ani paznicul lacului, ne-a povestit ca doar cu o zi inainte de venirea noastra, in timp ce facea un tur pe lac, a vazut ultimele pasari flamingo, acestea in mod normal ar fi trebuit sa migreze deja (din luna martie) spre Gibraltar si de acolo in Egipt si alte tari africane.

In schimb berzele, de-abia s-au intors din Africa. Am vazut cuiburi cu berze pe aproape fiecare stalp! Foarte blande, multe topaiau prin iarba sau pe asfalt fara nici o teama. Gazda ne-a povestit ca in zona sunt si berze negre, pelicani roz si argintii, egrete albe, lebede, vidre, vulpi, iar in munti traiesc printre altele caprioare, mistreti, pisica salbatica si jderi. Primavara, primii pui de pelicani si cormorani incep sa zboare, iar suprafete mari ale lacului sunt acoperite de nuferi galbeni.

Tinutul bivolilor de apa

In zona Lacului Kerkini traiesc aproximativ 1000 de bivoli de apa, cel mai mare numar de bivoli din Grecia, dupa cum am citit in brosura pe care ne-a pus-o la dispozitie gazda noastra. Se spune ca bivolii au fost adusi din Asia de Xerxes acum 2500 de ani.

Gazda ne-a povestit ca bivolita are o perioada de 11 luni de gestatie si ca in ultimele 2 luni sta numai in apa. Majoritatea bivolilor pasc in zona de nord-est a lacului. Pot fi vazuti (daca aveti noroc...) cum se scalda in apa si mananca iarba.

In satul Livadia, exista un podet micut. Faceti in dreptul lui spre lac (e si un indicator Port Livadia parca) si o sa ajungeti la o ferma de bivoli.

Tot in Livadia se afla si o macelarie renumita in zona, recomandata de gazda, cea a fratilor Boras. O gasiti chiar langa calea ferata care traverseaza soseaua din sat. Vanzatorii vorbesc engleza si pot sa va explice ce au acolo. Oferta este bogata, mezeluri din carne de bivol, branzeturi din lapte de bivolita, dar si produse locale cum ar fi miere, gemuri, ierburi de tot felul, sosuri pentru paste, fripturi. Am descoperit si noi o macelarie, langa satul Akritochori, aflata la soseaua principala. Au o mica curte cu mese si bancute din lemn pe care am stat sa savuram un desert din lapte de bivolita. Insa oferta lor la produse din carne de bivol este mult mai modesta comparativ cu macelaria din Livadia.

Un alt sat in care am fost este Kerkini. Aici am gasit intr-o sambata un targ cu fructe, legume, dulciuri si peste proaspat. Am mai vazut si un magazin cu tot felul de produse locale (o bacanie), o bakerie (cornuri, placinte cu feta, paine- toate produsele se pregatesc intr-un mic laborator aflat in magazin), un mini market (chiar daca se numeste…. super market) si un punct de informare turistica.

Tot aici dar mai aproape de lac se afla si taverna Elodia. Este de fapt un adevarat complex ridicat in jurul unui mic lac, cu podete si felinare, nuferi, pesti, bivoli, testoase, un loc de joaca si o capela, pe scurt un loc extraordinar de frumos! Are si parcare proprie destul de mare. Se poate manca in interior (mi-a placut semineul in care ardea focul foarte fain) dar si la terasa exterioara.

De aici am urmarit cum isi face siesta un animalut haios despre care ospatarul ne-a spus ca se numeste mio- castor, adica un fel de nutrie. Am mai vazut 2 bivoli veritabili intr-un tarc si 2 statui imense ce tronau in lac si la locul de joaca.

La un moment dat, in apa s-a creat mare agitatie dupa ce ospatarii au aruncat painea ramasa de la turisti. Au venit tot felul de pesti la ospat.

Pe iarba, langa locul de joaca sunt cateva mese si scaune pentru a savura o cafea sau un suc de la barul de langa lac. Ne-a placut mult la Elodia.

De la taverna se mai merge putin si se ajunge la un loc de observare a pasarilor de pe lac, cu mese si bancute din lemn, un observator, un centru de informare turistica (inchis...) si cateva scari pe care se coboara la lac.

Ce se poate face in zona?

-Plimbari cu barca pe lac

-Calarie- in zona lacului sunt mai multe centre de calarie, noi am vazut unul chiar in drum spre lac plecand de la taverna Elodia.

-Plimbari cu bicicleta (daca stati la Kerkini Houses bicicletele sunt puse la dispozitie gratuit)

-Drumetii in jurul lacului si prin munti (cu plecare din satul Ana Poroia- in care gasiti Cooperativa de femei care vinde produse locale)

-Vizita la un important si impresionant obiectiv din zona si anume Manastirea pe care o gasiti cu urmatorul nume pe google maps: Holy Hermitage of Timios Prodromos of Akritochori

Holy Hermitage of Timios Prodromos of Akritochori

Complexul monahal in care vietuiesc aproximativ 50 de maici, se afla langa satul Akritochori, pe un deal, cu o panorama frumoasa asupra lacului. Este un complex urias, inconjurat cu ziduri mari din piatra, ca o cetate! M-am mirat pentru ca am gasit putine informatii despre aceasta manastire. Chiar nu stiam mare lucru cand am ajuns aici. Am sunat la interfon si am vorbit cu o maicuta, eu in engleza, ea in greaca. In fine, nu au trecut mai mult de 5 minute si ne-a deschis portile, deosebite de altfel, cu caprioare imprimate pe ele.

Am intrat pe o alee. In stanga se afla un complex care inconjoara o manastire mica despre care o sa va povestesc mai tarziu, iar in dreapta se vede o maiestuoasa manastire facuta din piatra. La intrarea principala sunt coloane din marmura, impresionante. Am pasit inauntru pe usile din lemn sculptat si am ramas cu gura cascata de uimire! Podeaua din marmura cu un mozaic foarte frumos, coloane tot din marmura, scaune din lemn masiv sculptat, peste tot o bogatie extraordinara! Icoanele, foarte frumoase, sunt incadrate de marmura colorata. Deosebita, aceasta biserica!

Dupa ce am admirat interiorul, maicuta, care nu vorbea decat greaca, ne-a soptit ‘coffee’ si ne-a aratat o usa de la o cladire aflata in continuarea manastirii. Am intrat in hol. In dreapta se afla un magazin cu suveniruri religioase. In fata, o usa prin care am zarit o sala destul de mare cu canapele frumos tapitate si fotolii, iar in capat, pe un perete, icoane mari. Probabil aici au loc anumite intruniri bisericesti. In stanga holului se afla un salon in care am fost poftiti de o maicuta care vorbea excelent engleza. Salonul, impresionant, cu canapele si masute din lemn, icoane pe pereti, un jilt in mijloc, semn ca aici poposesc personalitati importante. Am fost serviti pe o tavita cu ceai, cafea, suc si loukumi. De la aceasta maicuta dar si din brosura pe care mi-a dat-o, am aflat in sfarsit povestea acestui loc. Pe scurt:

In anul 1981 un arhimandrit al Manastirii Xenofon (t) din Muntele Athos a venit in aceasta zona ca sa caute un loc in care sa construiasca o manastire inchinata Sf. Ioan Botezatorul. Prima manastire a fost construita in anul 1982 ca o copie a Manastirii Xenofon din Muntele Athos, cu zidarie rosie si arhitectura ca la Xenofon. Aceasta mica manastire este acum inconjurata de un intreg complex monahal ce cuprinde biblioteci, ateliere de hagiografie, ateliere unde se fac broderii cu fir de aur, exista si o gradina unde se cultiva diverse legume precum si un mic cimitir. Din pacate nu ni s-a permis vizitarea aceastei manastiri.

Dupa cativa ani s-a pus problema construirii unei noi manastiri, mai mare. Astfel, in 1991, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I a pus fundatia noii manastiri. Aceasta a fost construita din piatra, marmura, ceramica- numai materiale naturale si respecta intru totul arhitectura specifica manastirilor de pe muntele Athos, fiind si aceasta o replica a Manastirii Xenofon.

Usile sculptate din lemn si celelalte constructii din lemn au fost realizate in atelierele manastirii Xenofon. Mozaicul a fost realizat de mesterii manastirii Xenofon ca si straiele preotesti. Au fost numeroase donatii, dar cel mai important ajutor a venit de la manastirea Xenofon, de care apartine. In anul 2012 Patriarhul Bartlomeu I a sfintit noua manastire. Cand am fost noi se lucra la constructia unui nou etaj pentru camere de oaspeti, deci e clar ca vine multa lume. In fata manastirii mari este un parculet cu bancute asezate la umbra copacilor. Vara cred ca este o placere sa stai aici. Minunat si totodata impresionant acest loc!

Mancarea

Specialitatile locului sunt mancarurile pe baza de carne de bivol, cum ar fi friptura, chiftelute, carnati, burgeri, omleta cu bucati din carne de bivol, salata Burata –o salata cu mozarela din lapte de bivolita, dar si crap din lacul Kerkini, sau binecunoscutele tzatziki si buiurdi. Desertul specific acestei zone este kazan dipi- un fel de budinca din lapte caramelizat de bivolita. Noi l-am primit din partea casei la taverna Elodia.

In satul Akritochori sunt 3 taverne una langa alta, Irini, Belles si Barba Giorgis. Se mananca excelent la oricare dintre ele. La Barba Giorgis, ospatarul vorbeste impecabil engleza si chiar ne-a facut si cateva recomandari despre ce putem vizita in zona.

Concluzie

Locuri mirifice, cu sate in care timpul parca a stat pe loc. Va recomand cu caldura sa ajungeti aici macar o data. Nu veti regreta!

Trimis de ilee in 25.04.23 21:24:58
Validat / Publicat: 26.04.23 07:20:56
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în GRECIA.

VIZUALIZĂRI: 1083 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ilee); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P06 Satul Livadia
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită

[26.04.23 07:19:53]

Mutat în rubrica "Descoperă zona Kerkini, KERKINI LAKE" (nou-creată pe sait)

[Rubrica inițială: BUFFER CĂLĂTORIE]

webmasterPHONE
[26.04.23 08:40:08]

Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ

— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

===

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

ileeAUTOR REVIEW
[26.04.23 09:50:53]

@webmaster: Multumesc!

crismisPHONE
[30.04.23 09:27:13]

@ilee: La fel ca voi, am poposit cândva o noapte pe țărmul lacului Kerkini, ne-a plăcut mult și am zis că vom reveni câteva zile doar pentru el și împrejurimi. Dar uite că încă nu s-a întâmplat... Articolul de față mi-a dat un impuls în plus, sper să ajungem din nou pe acele meleaguri!

Frumos povestit, fotografiile și ele sugestive! Felicitări și vacanțe frumoase în continuare! ????

ileeAUTOR REVIEW
[30.04.23 12:44:52]

@crismis: Multumesc pentru aprecieri! ???? Intr-adevar, zona merita vizitată și explorata cateva zile

2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):