ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 01.03.2023
STATUS: SENIOR
FEB-2023

Ape termale, cascade si schi in Muntii Kaimaktsalan

In vacanta de Craciun pe care am petrecut-o in Grecia (vezi impresii), am facut o excursie de o zi la Pozar Bath. Pentru ca ne-a placut locul, am hotarat ca in februarie, in vacanta copiilor, sa venim aici.

Evident am urmarit prognoza meteo, deoarece cu o saptamana inainte de plecare la noi era cod rosu de viscol. Dar am vazut ca vremea se indreapta asa ca ne-am facut bagajele!

Am gasit foarte putine informatii despre aceasta zona, asa ca o sa incerc sa va descriu cat mai bine tot ce am vizitat.

Pozar Bath

Statiunea Pozar Bath (Baile Pozar) este situata intr-un defileu superb, la o altitudine de 390 m, la poalele Muntilor Kaimaktsalan (sau Voras dupa cum il numesc grecii), prefectura Pella, Macedonia Centrala.

Raul Thermopotamos care serpuieste prin padure, capteaza din loc in loc, izvoare termale cu ape fierbinti ce au temperatura de 37 grade.

In locurile in care raul capteaza izvoarele, au fost amenajate mici bazine. Exista si o piscina mai mare pe un platou special amenajat.

Cascadele din dreptul bazinelor sunt spectaculoase. Puteti sa alternati baia fierbinte din bazin cu un dus rece sub o cascada!

Mineralele prezente în ape contin potasiu, sodiu, litiu, mangan, magneziu, siliciu, fluor și fier. Izvoarele termale ajuta la vindecarea artritei, bolilor renale, bolilor de piele, problemelor ginecologice, respiratorii, digestive și bolilor sistemului circulator.

In statiune exista 2 centre cu bazine interioare. Centrul de hidroterapie Alexandrio care contine 11 bazine cu cascade artificiale si cu o capacitate de pana la 6 persoane fiecare si Centrul vechi cu 2 piscine cu o capacitate de pana la 12 persoane fiecare si 2 bazine haman. Noi am fost la Centrul Alexandrio care detine si bazinele exterioare. Am facut programare, altfel nu se poate si am rezervat bazinul nr 11. Pret 18 euro 4 persoane timp de 30 min. Daca nu aveti prosop, puteti sa inchiriati cu pretul de 1,5 euro bucata. Uscator de par exista pe coridor, deci nu este nevoie sa veniti cu el de acasa. Fetele de la receptie sunt amabile, vorbesc bine engleza.

Cele 11 bazine sunt cam la fel, cu mici diferente, fiecare dintre ele are cate un cuier, un scaun, (unele au 2 scaune), chiuveta si dus. A, si un ceas! Cand se fac cele 30 min. de balaceala, se aude o melodie. Cascada este de fapt un jet puternic de apa care iti face un masaj pe cinste! Apa, calda, cam la fel ca cea de afara. Este abur inauntru, deci nu se poate sta prea mult.

Bazinele de la exterior sunt mult mai interesante, zic eu, stai in aer liber, privelistea e minunata, iar in piscina poti sa inoti. Apa este mica pe unde se intra dar se adanceste pana la peste 2 metri. In schimb, bazinele de pe albia raului au apa mica, nu ajunge la genunchi.

A fost tare placut sa stam in piscina, mai ales ca temperatura de afara a fost in jur de 20-22 grade, parca era vara, nicidecum iarna! Pretul unui bilet la bazinele exterioare este de 3 euro.

Fiecare bazin dispune de dusuri, vestiare si toalete. Am vazut si cateva cutii cu cheie in care iti poti lasa lucrurile. In weekend, cand e nebunie, multi turisti lasau prosoapele si papucii pe marginea bazinelor.

O cafenea si un restaurant mai gasiti in acest complex si cateva centre de masaj, Spa to Spa si Saman Massage fiind cele mai cunoscute. Apropos de centre de masaj, sunt 16 in zona, cateva le gasiti si la hotelurile de langa statiune.

In padurea ce strajuieste statiunea, puteti urma trasee spre numeroase pesteri (am citit undeva ca sunt vreo 16!) de unde aveti o panorama spectaculoasa asupra raului pe albia caruia s-au pravalit pe alocuri bolovani imensi din munte. Traseele sunt pietruite si cand urcusul devine abrupt, sunt amenajate scari. Surprinzator, am mai descoperit in padure si alte cascade minunate. Se pot face plimbari si de-a lungul albiei raului. Peisajul este superb.

Loutra

Satul Loutra sau Loutraki se afla la 1 -2 km de Baile termale Pozar. Este un sat de munte, pitoresc, cu numeroase hoteluri si pensiuni de 3 sau 4 stele care au centre spa si wellness, ba chiar am vazut ca unul dintre ele are si o pestera cu sare (banuiesc ca este o salina). Majoritatea constructiilor sunt din piatra, arata super bine! Seara sunt iluminate foarte fain.

Gasiti aici numeroase taverne, am incercat si noi cateva. Se mananca foarte bine, preturi rezonabile.

Am venit zilnic aici, chiar daca eram cazati la vreo 4 km, in Likostomo, un micut sat unde am inchiriat o casa.

Daca vreti sa mergeti la shopping, in oraselul Aridaia aflat la 10 min. de mers cu masina, se gasesc un Lidl si un Masoutis. Iar daca vreti produse locale, homemade, exista un bazar la intrarea in statiunea Pozar cu tot ce doriti: miere de portocale, pin, cimbru, castane, plante de tot felul pentru ceai, alune glazurate cu miere si susan, creme cu propolis, gemuri, compot fara zahar, sosuri salsa, mustar si multe altele.

In prima zi a sederii noastre am mancat in Likostomo.

Am gasit terasa Xarama, in apropiere. O sa va povestesc o intamplare draguta, legata de aceasta taverna. Cand am intrat, am vrut imediat sa plecam! Privelistea era dezolanta: scaune cu tapiteria rupta, mesele aratau jalnic, pe una dintre ele erau resturi de mancare, in fine, oribil. Cand sa plecam a venit un nene si ne-a invitat sa ne asezam. De rusine, am ramas, am zis sa luam un suc ceva… Apoi a venit o tanti sa ne intrebe nu stiu ce, evident nu ne-am inteles, tanti nu vorbea decat greaca. Cumva i-am zis ca suntem din Romania, dupa care brusc a plecat. A revenit cu un telefon. Ne-am zis, ok, ne da pe cineva care stie engleza. Ce credeti ca am auzit la telefon? “Buna ziua, ma numesc Cristina, cu ce pot sa va ajut? “Ei, asta da surpriza!

Evident ca meniu nu exista asa ca ne-a spus Cristina ce putem sa comandam. Am luat souvlaki de porc, cotlet de porc, niste bucati de pui, toate cu cartofi prajiti si cu niste sosuri, o portie cartofi prajiti separat, tzatziki, pasta branza (tirokafteri), 2 beri.

Surprinzator, mancarea a fost super gustoasa, iar pretul ne-a dat pe spate: 29 euro!

Spre finalul mesei a venit chiar Cristina! Am aflat ca detine salonul Massage Center Xristina! Il gasiti pe google, are nota 4,9 din 140 comentarii. Cea mai mare nota dintre cele 16 saloane de masaj din zona!

Desigur ca m-am programat la masaj + tratament facial. Are maini foarte usoare si este o persoana placuta, vesela. A plecat de 27 de ani din Romania. Va poate ajuta cu orice sfaturi aveti nevoie. Ea raspunde la telefonul afisat in reclama. Salonul se afla in Loutraki, langa scoala.

Manastirea Agios Hilarion de Moglena din Promachoi

Manastirea de maici se afla la 16 km de Pozar Bath. Este situata pe un deal, la 1 km de satul Promachoi si are o panorama foarte frumoasa asupra intregii vai.

Aici a trait in sec XII, Sfantul Ilarion, episcop al Moglenei. El a intemeiat vechea manastire cu hramul Sf. Ap. Petru si Pavel si a infaptuit numeroase minuni. Maicutele ne-au povestit ca dupa ce a murit a fost inmormantat in manastire si a continuat sa faca minuni prin moastele sale. Adesea, din ochi curgea mir vindecator. Dupa mai mult timp, ramasitele au fost luate de un tar bulgar si nu se mai stie nimic de ele.

Au ajuns si turcii pe aceste meleaguri si in sec XVIII au distrus complet manastirea. In anii ' 80, localnicii din Promachoi au refacut-o, iar in 2003 s-a luat hotararea sa se construiasca o noua manastire cu hramul Sf. Ilarion. Cel care a ajutat la constructia noii manastiri a fost parintele Paisie, ucenic al Sfantului Paisie Aghioritul (mort in 1994 si canonizat in 2015).

Complexul monahal mai cuprinde si un atelier de hagiografie (in care lucreaza parintele Paisie atunci cand nu este plecat pe Muntele Athos), o camera de oaspeti unde maicutele servesc dulceturi si placinte, un magazin cu suveniruri bisericesti. Afara se poate sta la masute din lemn pe niste busteni.

Este un loc frumos, binecuvantat care iti da o stare de liniste sufleteasca.

Capela (pestera) Agios Ioannis din defileul Ai-Giannis

Am aflat intamplator despre ea, de la un blogger care a povestit ca a fost la capela insotit de un ghid local si ca locul este impresionant.

Putin inainte de intrarea in satul Thiriopetra, apare un indicator: St. Ioannis. Faceti la stanga si intrati pe un drum de pamant cu pietricele. Noi am mers mai putin de 2 km, pana la intrarea in defileul Ai –Giannis unde am lasat masina. De acolo se urca printre stanci, intr-un peisaj ireal, desprins parca din filmele SF. Nu am gasit din prima pestera. Trebuie sa fiti atenti. Inainte ca drumul sa se ingusteze si urcusul sa devina abrupt, se face o carare prin padure. Daca o nimeriti veti vedea treptele care duc la capela.

Locul este intr-adevar impresionant. Capela inchinata Sf. Ioan Botezatorul este facuta intr-o grota din stanca. O mica bisericuta cu altar, bancute, icoane, lumanari pe care le poti aprinde, o clopotnita si o fantana.

Este un loc cu o mare incarcatura spirituala, iar privelistea prin defileu, vazuta de sus, magnifica!

Paleos Agios Athanasios

La circa o ora de mers cu masina (60 km) se afla o bijuterie de sat ascuns in Muntii Kaimaktsalan, satul Paleos Agios Athanasios.

Pana sa ajungem la el, ne-am oprit in Edessa ca sa mai vedem o data cascadele despre care am scris (vezi review). Am facut cateva poze si din spatele perdelei de apa de la spectaculoasa cascada Karanos supranumita si Niagara Greciei (are o cadere de apa de 70 m) si am intrat in pestera cu stalactite.

Am mers apoi mai departe prin munti si am ajuns la lacul Vegoritida, al treilea lac ca marime din Grecia. Este un lac natural, situat la altitudinea de 540 m. Privelistea e minunata, cu muntii care rasar din apa. Am vazut si cateva barcute si un ponton.

In fine, dupa inca un sfert de ora, am ajuns la altitudinea de 1200 m, unde este situat satul Paleos Agios Athanasios (satul vechi).

In anii 80, locuitorii au coborat la 700 m si au infiintat un nou sat Neos Agios Athanasios. Aici viata era mai usoara, fiind la altitudine mai mica. Insa, in 1995, cand s-a deschis Centrul de schi Voras, multi locuitori s-au mutat inapoi si au inceput sa deschida pensiuni si hoteluri cu toate facilitatile, cu centre spa si welnness, unele chiar cu piscine termale (hotelul Rouga de 4 stele). Am zarit magazine cu echipamente de schi de inchiriat, dar si de cumparat.

Satul este o frumusete. Casele macedonene si hotelurile sunt din piatra, aleile si soseaua pavate cu piatra cubica, lampi stradale rotunde, toate iti dau senzatia ca esti intr-un sat de poveste.

Am ajuns in centru unde este un mic bazar in care gasiti haine de sezon cum ar fi caciuli, veste de blana, dar si produse locale ca sosul de rosii cu ciuperci, pasta de ardei, miere si altele.

Centrul de schi Voras (Kaimaktsalan)

Muntele Voras (sau Kaimaktsalan care inseamna Varful alb) este al treilea cel mai inalt munte din Grecia, cu un varf de 2524 m, este situat in prefectura Pella si reprezinta granita naturala dintre Grecia si Macedonia de Nord.

In varful muntelui se afla capela Profetul Ilie (Profitis Ilias) care reprezinta un monument ce comemoreaza luptele aprige din timpul primului razboi mondial dintre sarbi si bulgari. Nu am putut sa o vizitam pentru ca nu functiona telescaunul, probabil din lipsa de clienti...

De la Paleos Agios Athanasios se urca pe serpentine 17 km (30 min), pe un drum presarat cu gropi, pana la altitudinea de 2090 m unde este situata statiunea de schi Voras. Aceasta este cea mai inalta statiune de schi din Grecia si a fost deschisa in 1995.

Se poate schia intre 2090 si 2500 m. Sunt 6 teleschiuri, 1 telescaun si 11 pârtii de schi, 15 km lungime totala, un parc de snowboard precum si un parc de snow tubing. Dispune de tunuri de zapada artificiala. Tot aici exista o scoala de schi, un magazin de inchiriat echipamente, o cabana si un restaurant. Gasiti toate informatiile despre preturi si nu numai pe acest site: kaimaktsalan.gr/?page_id=42

Peisajul este de vis! Jos, la poalele muntilor inalti se vede lacul Vegoritida.

Noi am ajuns in jurul pranzului si am constatat ca erau foarte putini schiori, pe o caldura si un soare cum nu te asteptai sa vezi la o asemenea altitudine!

Mai exista un traseu de la Pozar Bath direct la centrul de schi Voras, dar s-a inchis pentru ca pe alocuri s-a surpat drumul.

Cam asta a fost vacanta noastra din februarie! Va recomand cu drag aceasta destinatie mai putin cunoscuta din Grecia.

LOCAȚIE și ÎMPREJURIMI

Cadrul natural este exceptional!

despre DISTRACȚIE & RELAXARE

Drumetii, schi, bai termale, masaje

## end review sc

Trimis de ilee in 01.03.23 20:27:21
Validat / Publicat: 02.03.23 06:58:00
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în GRECIA.

VIZUALIZĂRI: 2457 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ilee); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P17 Se vad muntii
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită

[02.03.23 06:57:24]

Mutat în rubrica "Pozar Bath [Loutra Pozar], EDESSA" (nou-creată pe sait)

[Rubrica inițială: BUFFER CĂLĂTORIE]

webmasterPHONE
[02.03.23 08:58:46]

Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ

— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

Carmen IonPHONE CONS. ONORIFIC AFA / GRECIA
[02.03.23 09:10:44]

@ilee: Excelent! O zonă pe care mi-am propus și eu să o explorez, dar nu am apucat. Reviewul tău îmi va fi de mare ajutor atunci când o voi face.

ileeAUTOR REVIEW
[02.03.23 13:37:18]

@Carmen Ion: Este o zona faina cu peisaje pitoresti si numeroase locuri ce merita vazute. Noi nu am reusit sa ajungem chiar peste tot. Ar mai fi de bifat: Cascada Kounoupista (un traseu de 4 km prin padurea de la Pozar), Galana Nera -langa Loutraki-se ajunge la o cascada intr-un defileu magnific si la o micuta capela pe langa un izvor, Biserica Achagkelou Michael

elenaadinaPHONE
[03.03.23 10:35:33]

Un loc frumos, despre care nu știam nimic și care merită vizitat!

Felicitări pentru articol și destinația inspirată! ????

ileeAUTOR REVIEW
[03.03.23 14:40:28]

@elenaadina: Multumesc! ????

Articolul tau despre Maya Bay m-a pus pe ganduri ????

elenaadina
[04.03.23 11:18:11]

@ilee: ????

3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):