ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 25.01.2023
ÎNSCRIS: 19.06.11
STATUS: TITAN
DEC-2022

AFA RECOMANDĂ: Pentru transfer Aeroport - Hotel (Roma) și/sau tururi turistice ale Romei / Vaticanului - recomandăm ghidroma.eu
  • Informatii sau rezervări: pe sait sau tel. +39 324 981 3672
  • TIMP CITIRE: 12 MIN

Ravenna, orașul mozaicurilor și a lui Dante

În vezi impresii spuneam că am stat două nopți în Ravenna venind din Rimini și că am coborât în Classe pentru a putea vedea în timp optim obiectivele turistice propuse. De fapt San Marino și Ravenna au fost cele mai dorite de mine în acest circuit de 7 zile prin Emilia-Romagna, îmi plac mozaicurile și nu puteam să le ratez.

Classe aflat la circa 5,5 kilometri de Ravenna este un orășel cu circa 2.000 de locuitori așezat acolo unde în epoca romană exista un port care adăpostea o flotă navală a Imperiului Roman și unde în epoca bizantină era sediul flotei Constantinopolului din Occident.

Este cunoscut de creștini și de iubitorii de frumos prin Basilica Sant' Apollinare in Classe important monument al artei bizantine, care, împreună cu Mausoleo di Teodorico, Battistero degli Ariani, Basilica di Sant’Apollinare Nuovo, Basilica di San Vitale, Mausoleo di Galla Placidia, Battistero Neoniano și Cappella Arcivescovile din Ravenna alcătuiesc situl Monumenti paleocristiani di Ravenna inclus în 1996 în Patrimoniul Mondial UNESCO, sunt în număr de opt.

Despre Ravenna am spus câteva cuvinte în review-ul de mai sus, tot câteva cuvinte voi spune și despre ce m-a impresionat în plimbările mele prin Ravenna dar voi posta mai multe poze, pe site-ul turismo.ra.it fiind prezentate toate monumentele din Ravena.

Pe site-ul ravennamosaici.it/en sunt prezentate mozaicurile, pe ambele site-uri sunt detalii și poze și se poate achiziționa un Tichet unic, cost 12 €, ce permite accesul la cinci obiective. Le-am cumpărat din țară.

Basilica Sant' Apollinare in Classe a fost ridicată pentru a adăposti moaștele Sf. Apollinar, ocrotitorul orașului, ctitorul și primul episcop al bisericii din Ravenna, cel care a creștinizat marinarii din Classe, o parte din moaște se află și azi în bazilica sfințită în anul 549 și închinată lui.

Din Gară am mers spre dreapta pe la un Indicator pentru Bazilica aflată la circa 400 de metri, am trecut pe lângă Stația de autobuze, ne interesa pentru întoarcere.

Apropiindu-ne am zărit printre verdele copacilor, bucăți de ziduri roșiatice, apoi am văzut imensa Biserică înconjurată de verdeață și, lângă ea Clopotnița suplă, rotundă, ridicată în secolul 10. Ajunși la Biserică i-am admirat Fațada, înaltă de 30 de metri. Am intrat în Biserică la Casa de bilete, am achitat 5 € de persoană și 1 € audioghidul în franceză, am lăsat bagajele și am intrat în Bazilică.

Interiorul imens este împărțit în trei nave de două rânduri de câte doisprezece coloane de marmură cu capiteluri decorate cu frunze de acant opuse două câte două, ce par a fi aripile unui fluture. Pereții sunt în general goi, Absida fiind mozaicată, cel mai impresionant fiind Mozaicul „Mâna Domnului” din partea superioară: un disc acoperit cu stele, cu o cruce în centrul căreia apare Hristos, iar deasupra mâna Domnului.

Mai adaug doar că în navele laterale se află mai multe sarcofage, deosebite fiind „Sarcofagul cu Păuni” și „Sarcofagul cu cei 12 Apostoli” .

După vizita de circa o oră am plecat pe drumul pe care venisem până la Stația de autobuze de unde cu Autobuzul 4 am mers în Ravenna la Gară, cost bilet 1,2 € plătit cu cardul, altfel costă 1,5 € și de acolo, pe jos, la Residenza 8 unde aveam cazarea.

A doua zi am plecat de la cazare dimineața pe la ora 8, am trecut pe la Darsena di città și l-am pozat în ceață împreună cu Candiano Canal ce leagă orașul de Portul Ravenna, apoi am ajuns Mausoleo di Teodorico, cea mai faimoasă construcție funerară ostrogotă, prima escală a acelei zile.

Este ridicat într-o zonă ocupată de o necropolă, azi de Parco Teodorico, unul dintre cele mai mari și mai tinere parcuri din Ravenna, amenajat la începutul secolului 21 parcă pentru a evidenția mai bine clădirea albă a mausoleului. Construit de Regele Teodorico pentru propria-i înmormântare, păstrează tradiția mausoleelor romane cu unele influențe orientale, monumentul decagonal din blocuri de piatră albă se ridică pe două nivele acoperit de o impresionantă cupolă.

Ajunși la casa de bilete aflată la intrarea în parc, se vizitează de luni până joi între orele 8:30 și 13:30, în rest până la 16:30, am achitat 8 €, pentru două bilete și am mers la monument.

Primul nivel cu plan în cruce grecească, gol acum, era probabil capela mausoleului, la Nivelul doi circular, se află un bazin de porfir roșu în care, probabil, Teodorico și-a început somnul de veci. Cupola, alcătuită dintr-un singur bloc, este impresionantă prin gabaritul ei.

Am mers puțin prin parc, apoi pe Via Rocca Brancaleone am ajuns la Rocca Brancaleone, cetate venețiană în secolul 15, azi frumos parc încadrat de ziduri ce găzduiește un restaurant și o cetate în restaurare. Am intrat în parc, era o poartă laterală deschisă, am făcut câteva poze…, apoi am mers în Piazzetta degli Ariani, o mică piață care în vremea lui Teodorico era sediul arienilor, azi păstrează doar vechiul nume, un baptisteriu și o biserică.

Battistero degli Ariani, unul dintre puținele lăcașuri de cult din lume dedicate arianismului, a fost următoarea destinație pentru că se deschide mai devreme decât altele și aveam în acea zi un program încărcat. Este deschis zilnic între orele 9 – 12, costul biletului fiind 2 €, plătibil doar cu cardul. Gratuit se poate descărca cu cod QR un site cu explicații doar în italiană și engleză.

Scufundat în pământ, nu din construcție, ci datorită tasării solului, fenomen ce caracterizează o mare parte a Ravennei, vom mai întâlni asemenea cazuri, este o clădire simplă, octogonală, cu patru mici Abside la exterior. In Interior este bine păstrat decorul cupolei, acoperit cu mozaicuri, mai important „Botezul lui Hristos” unde apar Ioan Botezătorul, Râul Iordan și Duhul Sfânt.

Am continuat plimbarea până la Piazza Anita Garibaldi, piață construită în anii 1880, numită așa în memoria legendarei Anita, revoluționară braziliană, luptătoare și simbol al Unificării Italiei. Aici se află Monumento ai Caduti per l' Indipendenza, monumentul închinat „oamenilor din Ravenna care au murit în spânzurători, în închisori, în război sau în exil și Anitei Garibaldi, soție și tovarăș de glorie și nenorocire a lui Giuseppe Garibaldi” . În spate se află Liceo Classico Dante Alighieri.

Am mers apoi la Basilica di Santo Giovanni Evangelista din Vialle Luigi Carlo Farini, una dintre cele mai vechi biserici din Ravenna construită în secolul 5. Am ajuns la Basilica di Sant' Apollinare Nuovo, din Via di Roma, 53, Biserica Nouă construită ca și cea Veche de Teodorico dar dedicată lui „Hristos Răscumpărătorul” arian.

Este deschisă zilnic în perioada de iarnă între orele 10 și 17, acces cu Tichetul unic.

Atât Clopotnița cât și Biserica seamănă cu cele din Classe, fiind construite în aceeași perioadă, Teodorico își consolidase stăpânirea, arianismul era religia oficială a curții dar și religia creștină era activă și acceptată.

Pe pereții casetați ai navei centrale sunt cele mai vechi mozaicuri care se pot vedea astăzi cu scene din Noul Testament, deosebit fiind Mozaicul „Orașul Port antic Classe” , de fapt toate.

Am părăsit cu părere de rău Biserica și am continuat plimbarea pe străzi cu case deosebite, până în Piazza Andrea Costa, la Mercato Coperto renovată și modernizată de mai multe ori ce oferă spre vânzare paste proaspete și pâine caldă, carne și pește, mezeluri și brânzeturi. În piață se află un Magazin Coop, una dintre cele mai ieftine rețele de magazine, ne-a spus o româncă stabilită acolo de mulți ani, este deschis și un Restaurant cu preparate specifice zonei la prețuri accesibile. În Piață se află și Torre Civica, turn din cărămidă de peste opt sute de ani, de unde până la începutul secolului 20 clopotele sale anunțau sărbători religioase și civile, calamităţi sau pericole.

Am continuat plimbarea pe Via Camillo Benso Cavour spre Basilica di San Vitale, un monumental complex bisericesc aflat în Via San Vitale, 17, deschisă zilnic între orele 10 și 17, acces cu Tichetul unic.

Este cea mai mare biserică din timpul Împăratului Iustinian I ce se păstrează și azi intactă, este o combinație arhitecturală de elemente romane și bizantine, cunoscută pentru asemănarea cu moscheile secolului 6, are cele mai mari și bine păstrate mozaicuri bizantine din afara Constantinopolului. Merită menționate mai multe din ele dar mă limitez la două, Împărăteasa Teodora însoțită de doamne elegante de la curte și de clerici și Împăratul Iustinian I însoțit de funcționari de la curte, de gărzi, de Episcopul Maximian și alți clerici, singurele tablouri ce există cu cuplul împărătesc.

Biserica este unică prin Labirintul circular din fața Altarului realizat din marmură și prin micul Bazin cu apă aflat pe locul unde era fântâna în care a fost martirizat ofițerul roman creștinizat, San Vitale de mai târziu.

Se merge puțin pe o alee până la Mausoleo di Galla Placidia, ridicat de Împărăteasa Galla Placidia ca loc pentru odihna ei, dar a fost înmormântată la Roma. Este o clădire mică, în cruce latină, sobră, cu o turlă pătrată, scufundată în pământ. Este deschis zilnic între orele 10 și 17 în lunile noiembrie – ianuarie. Peste tot am avut noroc, nu erau hoarde de turiști și am putut admira mozaicurile în tihnă.

Exteriorul simplu, din cărămidă contrastează puternic cu Interiorul placat cu marmură galbenă la partea inferioară și cu mozaicuri cu tema Victoria vieții veșnice asupra morții, cel mai important fiind Mozaicul „Păstorul cel Bun” (simbolul lui Hristos) așezat pe o stâncă în mijlocul oilor ce privesc spre el. Tot aici se află trei sarcofage de marmură, goale, un „Sarcofag roman” simplu și două „Sarcofage creștine” decorate cu miei, mielul unul dintre cele mai vechi simboluri ale lui Hristos.

Am continuat plimbarea pe la Porta Adriana până în Via Gian Battista Barbiani, 16 la Chiesa di Santa Eufemia aflată într-o mică grădină. Prima biserică ce a fost construită în Ravenna unde Sant' Apollinare și-a făcut primul apostolat și unde el a așezat moaștele Sf. Eufemia, este cunoscută acum ca intrare în Domus dei Tappeti di Pietra. Poate fi vizitat între orele 10 și 17 cu o taxă de 4 €, accesul în biserică fiind liber.

Este un vast sit subteran situat la aproximativ 3 metri sub nivelul solului formată din 14 încăperi pavate cu mozaicuri policrome și marmură aparținând unui palat bizantin din secolele 5 – 6. Mergând pe niște pasarele, printre și peste mozaicuri, am putut admira de la mică distanță „covoarele de piatră” de pe pardoseală.

Sunt multe de spus despre aceste mozaicuri dar mă opresc la Mozaicul „Dansului Duhurilor celor Patru Anotimpuri” , o reprezentare a Duhurilor dansând în cerc pe muzica lui Pan.

Am părăsit „covoarele de piatră” și am plecat spre Piazza del Popolo. Ne-am plimbat, am văzut și pozat Palatele Administrative, Palazzo del Comune și Palazzo della Prefettura, două înalte Coloane cu statui, privindu-le spre Municipalitate în stânga Statua Sant' Appolinare, în dreapta Statua San Vitale, Tonetele cu produse tradiționale și un frumos și bogat împodobit Pom de Crăciun. Tot aici se află și Chiesa Santa Maria del Suffragio, era deschisă.

Imediat este Piazza Garibaldi, numită așa la zece ani de la moartea eroului când în vechea piață s-a amplasat Monumento a Giuseppe Garibaldi, o statuie simplă cu atât mai impresionantă. În Piață se află și Teatro Alighieri, să nu uităm că aici a trăit și a murit cunoscutul poet, scriitor și filozof italian, o clădire cu etaj, cu o frumoasă Fațadă. Le-am văzut, le-am pozat și am continuat plimbarea trecând prin Piazza J. F. Kennedy, piață cu fântâni mari și mulți copaci, ridicată pe locul vechiului Nymphaeum. Astăzi găzduiește una dintre cele mai maiestuoase clădiri din oraș, Palazzo Rasponi dalle Teste.

De aici am plecat spre Battistero Neoniano (o degli Ortodossi) , un Baptisteriu ortodox, în sensul de creștin, nearian situat în în Piazza Arcivescovado, 1, aflat într-o mică dar frumoasă grădină. Poate fi vizitat zilnic între orele 10 – 17 cu Tichetul unic. Și aici era liber așa că după ce am văzut Exteriorul baptisteriului de formă octogonală, am coborât la demisolul de azi, parterul de acum sute de ani.

Interiorul este bogat decorat, cu marmură la partea inferioară, stucatură în zona de centrală și mozaicuri în partea superioară ce se continua pe cupola din centrul căreia domină Mozaicul „Botezul lui Hristos” cu Sf. Ioan Botezătorul ce cu o pateră în mână îl botează pe Hristos cufundat până la brâu în apele transparente ale Iordanului, cu un bătrân ce iese din ape ținând într-o mână o trestie în cealaltă o draperie iar Porumbelul, simbolul Duhului Sfânt se înalță deasupra lui Hristos și deasupra tuturor.

Părăsind Baptisteriul ne-am îndreptat spre Piazza Arcivescovado aflată lângă el la circa 20 de metri, numită așa pentru că acolo se află Palazzo Arcivescovile, palatul Arhiepiscopal în care se află Cappella Sant' Andrea și funcționează Museo Arcivescovile. În decembrie pot fi vizitate zilnic între orele 10 și 17 fiind valabil Tichetul unic.

Am mers mai întâi la Capela Arhiepiscopală, o capelă creștină timpurie privată aflată la înălțime prin mozaicurile sale predominant albastru intens și prin amplasarea ei la primul etaj al Palatului, cel mai mic monument din oraș decorat cu splendidele mozaicuri din perioada creștină veche. De menționat Mozaicul „Monograma lui Hristos” susținută de patru arhangheli și printre ei simbolurile celor patru Evangheliști, bourul – Luca, acvila – Ioan, îngerul – Matei și leul – Marcu aflat în centrul cupolei.

Am văzut apoi Muzeul cu exponate realizate de-a lungul vremurilor, din secolul 6 până prin secolul 18, unele din ele de o rară frumusețe, printre ele faimosul Scaun de fildeș al Arhiepiscopului Massimiano, una dintre cele mai cunoscute lucrări din fildeș ale artiștilor bizantini din secolul 6. Merită văzută și Sala Tezaurului.

De aici am plecat spre Piazza San Francesco, unde se află IAT Ufficio Turismo Ravenna deschis între 8:30 și 18, am găsit hărți, pliante și tineri amabili, lângă ea Palazzo della Provincia o clădire reconstruită în secolul 20 în locul Palatului Rasponi distrus de un incendiu, supraviețuind doar Cripta Rasponi. Cripta se află în Giardini Pensili în care se intră din piață printr-un monumental Portic. Adăpostește o Fântână circulară, un Turn neogotic, mulți chiparoși și dafini și o Scară ce urcă la o Terasă suspendată, cu vederi deosebite la Biseria și Piața San Francesco, la „Zona del Silence” , dedicată lui Dante Alighieri. Poate fi vizitată între orele 14 și 18 costul biletului fiind 2 €.

Am văzut, am pozat și am plecat la Basilica di San Francesco o biserică simplă masivă deschisă între 7 – 12 și 15 – 19, intrarea fiind liberă. Printr-o fereastră de sub altarul principal se poate vedea cripta ce adăpostea moaștele episcopului Neon, ctitorul bisericii, a cărei podea acoperită de apă, dar iluminată la dorința vizitatorului, se aprinde cu o fisă de 1 €, și se poate admira mozaicul podelei bisericii dar și peștii colorați ce înoată prin apă.

Am mers la Quadrarco di Braccioforte, din Zona del Silenzio și la Tomba di Dante, nu am rezistat tentației de a face o poză, Mea Culpa!!

Câțiva pași pe Via D’Aligheri și ne-am oprit la Mănăstirile Franciscane, un loc care are o valoare simbolică și morală, chiar înaintea valorii arhitecturale și artistice, locul șederii lui Dante Alighieri în Ravenna. Prima poartă numele poetului și găzduiește Museo Dante, pe niște scări am coborât în curtea interioară comună pentru a vedea mai bine cele două Claustre, Chiostro Dante coloane de marmură albă cu capiteluri în stil doric și Chiostri Francescani cu coloanele realizate din piatră și marmură roșie.

Le-am văzut, le-am pozat și de aici am plecat spre camera ce ne aștepta rece și neprimitoare….

Ne-am plimbat prin Ravenna circa zece ore, timp suficient pentru a vedea obiectivele turistice cele mai importante, în primul rând cele din Patrimoniul UNESCO, dar și alte locuri deosebite, piețe renumite, clădiri frumoase, mormântul marelui poet, palate, biserici. Zona Dante și superbele mozaicuri din monumentele creștine timpurii cu valoare simbolică sunt de neratat! Mergeți acolo și nu veți regreta!

LOCAȚIE și ÎMPREJURIMI

Ravenna este un muzeu în aer liber. Zona Dante și superbele mozaicuri din monumentele creștine timpurii sunt de neratat!

despre DISTRACȚIE & RELAXARE

Plimbare plăcută, deconectantă, cu ceva de admirat la fiecare pas...

Trimis de mprofeanu in 25.01.23 16:24:48
    Validat / Publicat: 25.01.23 17:09:31
    • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Veneția, Verona, Milano, Pisa, Florența, Roma, Napoli, Messina, Catania, Palermo, Insula Sardinia

VIZUALIZĂRI: 2470 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mprofeanu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    P13 Ravenna, Mausoleo di Teodorico, dimineața la ora deschiderii, 8:30, are două nivele ce se vizitează separat....
    Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită

[25.01.23 20:56:51]

Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ

— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

mprofeanuPHONEAUTOR REVIEW
    [25.01.23 21:57:19]

@webmaster: Mulțumesc frumos!

mihaelavoicu
    [26.01.23 22:04:04]

Adevărată surpriză! Eram convinsă că odată și odată vei pune piciorul în Ravenna. Mă bucur nespus. !!

Acea biserică este românească.

Dar, nimic de superba San Apollinare Nuovo cu fecioarele martire, magii și sfinții martiri?? Nu ați ajuns sau ai omis?

Să-ți fie de bine vizita la Ravenna! În curtea San Vitale se află Museo Nationale, de fapt, Muzeul de Istorie a Ravennei. Acolo am făcut Sindromul Stendhal

Te îmbrățișez!

Am văzut pozele. Era și San Apollinare Nuovo. Superbe!

mprofeanuPHONEAUTOR REVIEW
    [26.01.23 22:33:24]

@mihaelavoicu: Mulțumesc frumos pentru ecou! Am vizitat toate cele 8 monumente aflate în Unesco, am avut bilet combinat pentru 5 dintre ele. Am văzut biserica de lângă Battistero degli Ariani, am și pozat-o și Muzeul de Istorie din curtea complexului San Vitale dar fiind prea lung articolul nu am mai pus poze și nu am mai scris. Și așa am plictisit cu un articol atât de lung.

Știu că ai vizitat Ravenna de mai multe ori și ai scris atât de frumos despre ea. Într-un articol ai scris și numele fecioarelor din minunata San Apollinaire Nuovo, mi-au plăcut mult...

Da, minunată este Ravenna, aș fi stat acolo mult și bine...

2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):