ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 09.06.2022
ÎNSCRIS: 14.07.11
STATUS: AUGUSTUS
MAY-2022

Casa Memorială Dumitru Norocea din Curtea de Argeș!

Atunci când am făcut acasă un rezumat al obiectivelor de văzut în vacanța de la Curtea de Argeș, vezi impresii, nu aveam nicidecum în plan vizitarea acestei case, pentru că nu știam de ea.

Buna noastră gazdă de la hotel (vezi impresii) ne-a recomandat-o serios, de altfel regăsind-o și în pliantul primit de la recepție.

Într-una din după-amieze, când ne plimbam prin zonă, am fost s-o vedem, mai mult pe afară, pentru că am ajuns la orele închiderii, așa că în altă zi ne-am străduit să ajungem în timp util pentru vizită.

Muzeul Municipal de Etnografie și Folclor-Casa Norocea

adulți- 5 lei

pensionari- 2 lei

elev/studenți- 1leu

Casa Memorială Dumitru Norocea se află la o distanță mică, vreo 200-300 de metri de Biserica Domnească, pe o stradă paralelă cu cea principală Bulevardul Basarabilor, așadar foarte ușor de găsit, practic, în centru.

Strada Victor Ștefănescu la numărul 8 este destinația pentru noi, astăzi.

Casa este dedicată maestrului Dumitru Norocea, cea dintâi persoană care a adus tehnica mozaicului în România, după tehnici și studiu la Ravenna, în Italia. Spre sfârșitul vieții, el și-a dedicat talentul în favoarea picturii, iar multe dintre operele sale le vom regăsi la etajul unu în casa memorială.

Tehnica mozaicului, studiată în Italia, este o lucrare de tehnică decorativă care constă în îmbinarea unor bucăți de marmură, sticlă, ceramică, smalț, frumos colorate, lipite între ele cu mortar sau mastic.

Casa despre care vă povestesc este construită în anii 1922-1923, îmbinând trăsăturile culei gorjene, cu stilul neoromânesc, dar și elemente ale unui pavilion de vânătoare. Chiar artistul este cel care face planul casei, alături de arhitectul Grigore Cerchez. Rezultatul este o vilă foarte frumoasă, pe trei niveluri, un adevărat monument de arhitectură.

Dumitru Norocea era fiu de țăran din Gorj, dintr-o familie numeroasă, cu nouă copii, el fiind cel mai mare. S-a născut în 1880, în comuna Balboși.

A urmat școala primară, a făcut liceul, apoi a trebuit să-și ajute tatăl rămas singur după moartea mamei, pentru a-și crește frații. În acest timp, el devine învățător, pentru 4 ani, iar în timpul liber, participă la pictarea unor biserici, desăvârșindu-și stilul. Urmează apoi facultatea- Școala Superioară de Arte Frumoase, pe care o termină cu nota 10.

Va studia după am mai spus în centre universitare importante, în Italia și în Franța, la Sorbona.

El vine la Curtea de Argeș, unde trebuie să restaureze pictura din Biserica Domnească, ocazie cu care se îndrăgostește de acest loc, construiește casa, care îi va deveni în același timp- casă de locuit, atelier de lucru, iar după moartea sa în 1964, soția îi respectă dorința, transformând din 1969 casa în muzeu de etnografie.

Soția sa, Elisabeta, cunoscută ca Eliza, fiica unui negustor de pește din București, a fost învățătoare la Curtea de Argeș, o femeie foarte frumoasă, după cum am văzut din poze și tablouri. Ea a fost Miss București în 1907.

Casa Norocea a găzduit de-a lungul timpului oaspeți de seamă, precum regele Carol al II-lea, prim miniștrii I. G. Duca sau Armand Călinescu, ori alți oameni importanți veniți în oraș să viziteze Mânăstirea Curtea de Argeș.

Doamna care ne-a primit, custodele muzeului, ne-a condus prin toate încăperile, povestindu-ne cu mult patos despre fiecare colțișor din casă. De admirat pentru devotamentul și dăruirea cu care expune istoria casei, turiștilor. La momentul vizitei noastre, eram doar noi, iar o altă familie era pe punctul de a pleca, așa că am așteptat cuminți să termine cu ei, apoi am început turul. Timp aveam berechet.

Casa-muzeu este parte a Muzeului de Istorie din Curtea De Argeș, secțiunea etnografie-artă populară-așa că, la parter am găsit colecții de vestimentație țărănească din satele argeșene, obiecte artizanale, precum și obiecte ce priveau ocupațiile și meșteșugurile practicate de oamenii din zonă, cu foarte multe explicații și cu imagini de epocă.

Printre îndeletnicirile prezentate sunt evidențiate olăritul, cusăturile, țesăturile, confecționarea de costume populare, absolut fermecătoare- am văzut costum de mire, mireasă, participanți la nuntă, sau la diverse ocazii speciale.

Am văzut deasemenea obiecte folosite în gospodării, obiecte de uz casnic, agricultură, pomicultură, viticultură. Deosebit de frumoase mi s-au părut obiectele de ceramică, atent și finuț lucrate, desăvârșite.

Motivul pentru care Dumitru Norocea a venit la Curtea de Argeș, a fost restaurarea picturilor din Biserica Domnească, iar cu această ocazie el descoperă pe peretele nordic al bisericii o inscripție cu anul și locul morții lui Basarab I- Câmpulung 1352.

Deasemenea, prin multă muncă și răbdare scoate la iveală picturi valoroase de secol XIV.

El va restaura multe din frescele din biserică, între anii 1914-1924, iar tehnica lui, adusă din Ravenna, îl va face foarte cunoscut și este răsplătit în 1922 cu Ordinul Coroana României în grad de cavaler. Este cunoscut ca unul dintre cei mai de seamă restauratori de pictură medievală, dar și ca pictor foarte important.

Astfel am aflat că el este cel care a realizat portretele murale ale Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria, care se află la Catedrala Încoronării din Alba-Iulia. Deasemenea a realizat frescele de la Mânăstirea din Curtea de Argeș și de la Catedrala din Chișinău, a avut contribuții importante la foarte multe mănâstiri și biserici-Tismana sau Stavropoleos din București, Govora, catedrala din Sulina etc.

Am ajuns și la etajul unu al casei, urcând pe niște scări spiralate, unde este expoziția cu picturile lui Norocea, ca și lucrările sale în creion, multe din lucrurile sale personale, poze din vremea respectivă, cu camera sa de lucru, cu soția pe care o îndrăgea foarte tare, dedicându-i foarte multe tablouri.

Ca și stil, el a fost un post-impresionist, iar ca tehnică folosea uleiul pe pânză, dar am văzut și pastel pe carton, pe piele de căprioară, acuarelă sau tempera, ori grafică-desen. El a pictat peisaje, portrete, natură moartă, compoziții alegorice sau clasice.

Chiar deasupra ușii de la intrare este un mozaic care îl reprezintă pe proorocul Moise.

Dar impresionant, ce mi-a plăcut poate cel mai mult, chiar de cum am pășit în salonul de primire, este fresca în semicerc, care îl reprezintă pe artist, în mijlocul unor muze grațioase, îmbrăcate cu costume frumoase gorjenești, sugerând originea sa, de care era foarte mândru.

Am văzut dulăpioarele pe care le folosea artistul pe post de noptiere, cutia cu creioanele ceramice, șevaletul și pensulele sale.

Ușile casei sunt cele originale, sculptate de însuși Dumitru Norocea, cu motive arabo-persane, iar parchetul este adus tocmai de la Viena.

Luminatorul natural conferă stil și grație încăperii și un plus de valoare operelor expuse, asta dacă mai era nevoie. La vremea respectivă camera cu luminator, era unică nu doar pentru orașul Curtea de Argeș, ci și pentru toată Muntenia.

Sala aceasta cu luminator este cea în care își primea oaspeții.

Mi-a plăcut foarte tare soba, originală, din porțelan francez, stil Napoleon al III-lea, iar șemineul este și el original, cu stâlpi din calcar din Albești și încălzește și camera de alături. Stilul acesta de încălzire și modelul de sobe l-am regăsit și la Conacul Golești, despre care voi povesti altă dată.

Foarte frumoase pânzele, replici ale mozaicurilor sale, Împăratul Iustinian cu suita și Împărăteasa Teodora cu suita, ca și cea cu Isus pe tron, dealtfel.

Cerdacul casei din lemn sculptat se pare că este cel original, poate recondiționat, arătând acum într-o stare foarte bună.

Ghivece cu flori colorate și frumoase înveselesc atmosfera, priveliștea este superbă spre orice direcție, zona este cu adevărat binecuvântată de mama-natură.

De la etaj am privit spre curte, acolo unde era camera în care locuiau ei. Doamna ne-a povestit că n-au avut copii și atunci le-a venit ideea de a lăsa moștenire tuturor, această casă frumoasă ca muzeu.

Am petrecut mai bine de o oră, ascultând-o pe gazda noastră, care povestea cu atâta suflet, iar pe voi vă invit să-i călcați casei pragul dacă sunteți în apropiere pentru că merită din plin și recomand cu drag.

Trimis de maryka in 09.06.22 21:00:54
Validat / Publicat: 09.06.22 21:32:12
  • A fost prima sa vizită/vacanță în CURTEA DE ARGEŞ

VIZUALIZĂRI: 1338 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (maryka); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
P10 Frumoase costume de nuntă, mirele, mireasa și nuntași.

[09.06.22 22:52:51]

O minunăție de muzeu ce ai văzut tu, Marika! Chiar mă faci să iau în calcul posibilitățile de a merge la Curtea de Argeș, special pentru a-l vedea.

Eu am avut un unchi, pictor de biserici, cu Belle Artele făcute la Chișinău și îmi amintesc vag, că vorbea de Norocea. Posibil să fi fost chiar amici.

Cu Ravenna, m-ai făcut praf! Știu perfect mozaicul cu Suita Împărătesii Theodora din San Vitale. Ce nu am înțeles, tu spui „pânza” cu Theodora, la fotografie. Era mozaic sau pictură? Sau țesută? Împăratul, lipsea?

Repet, ai o cursivitate în a descrie, fantastică și te felicit pentru că meriți! Deasemenea și pentru cele 900 puncte acordate, pentru care am votat cu drag.

marykaPHONEAUTOR REVIEW
[09.06.22 23:06:15]

@mihaelavoicu:

Mulțumesc frumos pentru cuvintele frumoase! Mă bucur că v-a plăcut muzeul, pe care l-am îndrăgit și eu și ce bine că am reușit să-l vizitez. De acolo am mers la Muzeul Municipal, voi scrie și despre acela, mi-a plăcut mult.

Deși aparent este un mozaic, tabloul - tablourile cu Iustinian și Împărăteasa Teodora sunt picturi în ulei pe pânză, folosind și aur și argint și sunt foarte valoroase și bineînțeles, foarte frumoase.

Vă doresc să ajungeți la Curtea de Argeș, sunt foarte multe locuri și lucruri de văzut. La mânăstire am fost de trei ori, de fiecare dată mută de admirație.

Vă îmbrățișez cu drag!!!

mecutPHONE
[09.06.22 23:11:11]

Foarte, foarte interesant!

O grămadă de informații, bune de știut și de care habar nu aveam. Mi-a plăcut mult ????

marykaPHONEAUTOR REVIEW
[09.06.22 23:21:24]

@mecut:

Mulțumesc frumos! Adevărat, nici eu nu știam despre această casă, dar doamna de la recepție de la hotel ne-a spus că nu trebuie s-o ratăm așa că am ascultat-o și acum mă bucur.

[09.06.22 23:58:42]

@maryka: Pe Justinian nu l-am văzut în pozle tale. La Ravenna el este înconjurat de garda personală și de clericii Episcopului Masimiano, cel care a finalizat biserica. Sec. VI

[10.06.22 00:01:39]

@maryka: Dar a scris @Tata 123 respre acest muzeu și știi ce documentat o face!

[10.06.22 00:35:58]

@mihaelavoicu:

Da, într-adevăr, m-am uitat din nou la poze și nu este cea cu Iustinian. Știu mozaicul de la San Vitale, am văzut-o, nu „pe viu” încă. Dar pe aceasta, am văzut-o undeva, s-ar putea să fi fost la muzeu dincolo, unde sunt multe dintre lucrările artistului, trebuie să revăd toate pozele.

irinad
[10.06.22 07:49:05]

@maryka: Foarte intersant acest obiectiv, recunosc că nici eu nu ştiam despre el mare lucru, deşi s-a mai scris aici, pe sait, despre el. Interesantă este şi povestea de viaţă a lui Dumitru Norocea şi a soţiei sale, precum şi parcursul său artistic şi aprecierea de care a avut parte în vremea sa.

Casa, într-adevăr, este o încântare, ca de altfel şi muzeul amenajat în cadrul său. Gazda voastră a avut mare dreptate când v-a recomandat cu căldură să-l vizitaţi. E un loc ce merită atenţie în Curtea de Argeş.

O zi frumoasă îţi doresc şi... spor la împachetat bagaje! Te pup!

[10.06.22 08:14:06]

@mihaelavoicu:

Da, am citit și eu aseară articolul, pentru că la vremea respectivă l-am ratat. Foarte bun, ca de obicei !

[10.06.22 08:21:18]

@irinad:

Mulțumesc mult! Mă bucur că ți-a plăcut și ție, iar eu sunt încântată că nu l-am ratat și am ascultat-o pe gazdă.

În prima zi am văzut casa pe dinafară, e frumoasă și așa, iese în evidență printre celelalte, dar iată că am avut ocazia s-o vizitez. Într-adevăr merită, în plus am aflat atât de multe lucruri, de care chiar că habar nu aveam. Întotdeauna astfel de locuri îți aduc un plus de cunoștințe, așa că recomand oricui cu drag!

Mulțumesc pentru urări, mă străduiesc cu bagajele... și număr zilele ce au mai rămas!

O zi frumoasă și ție, te pup cu drag!

doinafil
[10.06.22 12:35:53]

Foarte, foarte frumoasă această casă, devenită muzeu!

Sunt oameni ce vin pe lume cu har de la Dumnezeu, ca să creeze frumosul pentru a-și bucure semenii, în toate domeniile artelor.

Pictorul Norocea este unul dintre ei, iar casa și picturile sale sunt, pentru noi, românii, adevărate bijuterii. Când voi mai ajunge în Curtea de Argeș nu voi rata acest minunat muzeu! Păcat că nu este la fel de promovat precum Grigorescu, Pallady, Tonitza, Luchian, Ion Andreescu și alții!

Felicitări pentru articol și poze!

Michi
[10.06.22 15:48:23]

@maryka: Frumos scris. Pozele f. reuşite fiind prezentate pe fluxul vizitei mi-au dat senzaţia că am vizitat muzeul. Felicitări! Deşi am zăbovit destule ore prin Curtea de Argeş nu am apucat să văd casa lui Norocea, nici nu auzisem de ea. Nu mă prevalez de firea mea grăbită, nici de faptul că soţul a fost bolnav incurabil timp de 11 ani, stia ce are, şi de fiecare dată ziceam că e ultima noastră excursie. De asta am văzut multe locuri, 5-6 excursii pe an, mai pe majoritatea continentelor, în grabă. Totuşi mi-am făcut o părere generală şi când cineva scrie despre ceva ce am vizitat, citesc cu drag. Acum aşi mai vrea să văd câte ceva, dar nu mai fac faţă decât la câte un muzeu, ajungând acolo cu taxiul. Nu mai am timp de amănunte, vizitez în grabă ca înainte şi-mi astâmpăr foamea de nou. Veţi vedea şi voi când vă veţi apropia de 90 de ani.

[10.06.22 19:25:25]

@doinafil:

Spre rușinea mea, nici eu nu auzisem nimic despre Dumitru Norocea până atunci la Curtea de Argeș. Motivul, poate cum spuneți foarte puțină promovare, spre deloc, iar la muzee am văzut că merge foarte puțină lume, deși prețurile sunt destul de mici, după cum am și spus în articol. Pentru tineri, 1 leu de căciulă-elev/student, doar să vrei să te duci! Ca și pentru adulți de altfel-5 lei, atât era și la muzeu, evident eram singurii pe acolo.

În tot cazul mă bucur că măcar acum am aflat atât de multe lucruri utile și am văzut o casă frumoasă, ce „ascunde” un muzeu valoros, de afară n-aș fi bănuit niciodată să fie atât de „bogată” în colecții și tablouri frumoase.

Mulțumesc mult pentru aprecieri, ecou, vot și cuvintele frumoase, poate veți ajunge să-l vedeți!

[10.06.22 19:31:54]

@Michi:

Mulțumesc mult pentru aprecieri! Pentru mine Curtea de Argeș a fost la prima vedere și vă dați seama că am fost foarte plăcut surprinsă de obiectivele importante și atât de frumoase. La mânăstire am fost de trei ori, am mai spus asta, de fiecare dată am admirat-o pe de-antregul. Așa am pățit și cu muzeul prima dată am admirat casa, nu era deschis, dar noi am insistat și în altă zi, de data asta în cadrul programului. Și bine am făcut, putând vedea tot ce v-am descris mai sus. Cu atât mai mult mă bucur că v-am „luat” cu mine la plimbare, chiar și virtual prin muzeu.

Să vă dea Dumnezeu multă sănătate, să puteți face plimbări chiar și mai scurte. Să fim cu toții sănătoși să ne și citim!

mprofeanuPHONE
[11.06.22 19:37:26]

@maryka: O minunăție această Casă Memorială pe care nu am văzut-o deși am fost de nu mai știu câte ori în Curtea de Argeș, mea culpa!! Cât de frumos ne-ai povestit despre acest om deosebit Dumitru Norocea, mare restaurator, pictor de renumite fresce și iubitor de frumos ce și-a donat casa pentru a deveni muzeu! Un gorjean stabilit în capitala regală! Acum știu și de doamna custode, cât de bine este informată și cât de multe date a prezentat. Omul sfințește locul!!

Mulțumesc și voi merge să o vizitez cât de curând!

tata123 🔱 CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA
[11.06.22 19:37:54]

@maryka: Nici nu putea fi ocolit acest muzeu de către cei care iubesc frumosul, arta și etnografia românească. Curtea de Argeș pare a fi un oraș mic, dar este unul valoros, prin importanța sa istorică, spirituală și regală.

Muzeograful ce ne-a fost ghid în 2018 ne-a povestit multe lucruri interesante nu numai despre muzeu, Norocea sau tradițiile românești, ci și despre alte evenimente istorice care aveau legătură cu orașul.

Iată cum un oraș românesc poate constitui prin interesantele sale obiective o destinație potrivită pentru un city-break. Depinde de interesul fiecăruia!

Mulțumim pentru prezentare și frumoasele fotografii!

[11.06.22 20:33:41]

@mprofeanu:

Mulțumesc tare mult pentru vorbele frumoase! Adevărul este că toată vacanța asta din Argeș, mi-a depășit cu mult toate așteptările, descoperind locuri atât de frumoase și lucruri de care habar nu aveam, ca și despre această casă și artistul Dumitru Norocea. Totuși este trist să constatăm că ne promovăm așa de puțin, valori importante, dar măcar e bine că există AFA și facem și noi ce putem în privința asta! De aici știam despre multe din locurile vizitate, însă frumusețea de la fața locului depășește granițele monitorului. Mă bucur că Am Fost Acolo și vă doresc cu căldură să ajungeți la Casa Norocea pentru că merită!

Vă îmbrățișez cu drag!

[11.06.22 20:40:04]

@tata123 ????:

Da, aveți dreptate și mă bucur nespus că am ajuns acolo! Nu știu cum, dar la vremea respectivă nu am văzut articolul scris de d-voastră, așa că l-am citit abia după ce-l postasem pe al meu. Noi am făcut vizionarea în sens invers, întâi la Casa Norocea, apoi pe urmă la Muzeul Municipal. Mi-a plăcut tare mult și acolo! Tot o doamnă am nimerit și la muzeu, eram singurii vizitatori, e trist asta, dar cam așa merg lucrurile acum.

La Casa Norocea se lucrează, o cameră era în pregătiri, vor să mai schimbe câte ceva, dacă e spre bine, atunci nu poate fi decât lăudabil.

Într-adevăr, orașul Curtea de Argeș, ascunde multe „comori” importante, merită din plin un city-break, chiar și mai mult, dar sigur asta depinde de preferințele fiecăruia.

Toate cele bune și o vară cu călătorii minunate!

8 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):